Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Kör med en sjövild gissning och klubbar till med:

Tiger Moth

Detta gör jag endast baserat på färgigenkänning..

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted
Kör med en sjövild gissning och klubbar till med:

Tiger Moth

Detta gör jag endast baserat på färgigenkänning..

Vilken tur att jag inte gjorde som jag först tänkte, lägga in den i gråskala (hade jag fått gissningar på fpl39 då??).

Det är inte en Tiger Moth heller.

En kryptisk ledtråd är att den smala vit/gråa saken över den gula mojängen är vit, men den skuggas av något annat ovanför.... Sug på den :banghead:

//Y

Posted

En lite större bild:

quizf18steg29tp.jpg

Där borde vissa frågetecken rätas ut...

//Y

Posted

Det verkar som om det var en lurig bild jag fått till, vet inte om jag ska vara glad över att jag äntligen "lyckats" eller vara besviken över er okunskap :P ;)

Här kommer iaf några ledtrådar:

Maskinen är varken en Buccaneer eller en Tiger Moth.

Den har inte varit med under DS och jag är skeptisk till att den fått se någon strid över huvud taget.

Däremot har tillverkaren några andra maskiner som är tänkta för just strid, åtminstonde några prototyper av dessa har även fått vara med om det.

Maskinen har ett ganska speciellt...framdrivningssystem... (utan att avslöja förmycket).

Detta "system" återfinns på samtliga av tillverkarens maskiner, förutom en (?) "Ctrl+C"-maskin... :bash:

Delar av detta "system" syns på bilderna ovan.

Förhoppningsvis hjälper detta någon att hitta rätt... Annars får jag väl komma med en ny bild.

//Y

Posted

Hmm har varit inne på Kamov, sedan Kaman, sedan Kamov igen, att det gäller en helikopter har jag inte tvivlat en skekund över sedan första bilden...

Alla utom en av Kamovs helikoptrar har två kontraroterande rotorer på "samma axel", den som saknar detta system är Ka-60, som ser ut att vara en karbonkopia på Eurocopter Dauphin.

Nu gällde dock inte quizen Ka-60, utan någon annan helikopter, och här måste jag bekänna mig besegrad, så jag gissar på Kamov Ka-26 "Hoodlum", för den ser så rolig ut :bash:

/E

Posted
Hmm har varit inne på Kamov, sedan Kaman, sedan Kamov igen, att det gäller en helikopter har jag inte tvivlat en skekund över sedan första bilden...

Alla utom en av Kamovs helikoptrar har två kontraroterande rotorer på "samma axel", den som saknar detta system är Ka-60, som ser ut att vara en karbonkopia på Eurocopter Dauphin.

Nu gällde dock inte quizen Ka-60, utan någon annan helikopter, och här måste jag bekänna mig besegrad, så jag gissar på Kamov Ka-26 "Hoodlum", för den ser så rolig ut :lala:

/E

Är det ditt slutgilltiga svar?

.

.

.

.

Jadå... Klart det är en Ka-26, närmare bestämt denna: Kamov KA-26.

Framdrivningssystemet, som jag så vackert kallade det, jag syftar på är koaxialrotorsystemet som Kamov nyttjar. Detta finns lite lätt beskrivet här.

Den av Kamovs maskiner som inte nyttjar koaxialrotorsystemet är, precis som Erik nämnde, Ka-60. Och man kan skönja en viss likhet mellan Ka-60 och Eurocopters AS-365 Dauphin.

Lika som bär.

Erik, bra jobbat, din boll.

//Y

Posted (edited)

Damn Erik! Hade inte jag behövt städa idag så hade jag hunnit före dig.

Klart att det är en Ka-26. Jag tror till och med att jag vågar mig på att säga att den är ungersk med tanke på den där fula färgen...

Edit: Nu blev man viss pucktvåa efter Yman också. Lika bra att gå och lägga sig på en gång...

Edited by eskil
Posted

Ändå har jag gått o klämt på svaret sen Yman lade upp bild nummer två.. Men det var en klart "icke standard" bildvinkel, vilket jag hoppades att det var..

/E

Posted

Då Erik inte är bland oss längre (om jag inte är helt felinformerad är han på jobbet...) gör jag en riktig fuling och kastar in en bild igen!

Erik har ju inte tagit sitt ansvar och ingen annan har visat intresse, så jag offrar mig :baskerHV:

Jag är min vana trogen elak, men jag har några ledtrådar på gång om så skulle behövas...

quiz26ty.jpg

//Y

Posted
Då Erik inte är bland oss längre (om jag inte är helt felinformerad är han på jobbet...) gör jag en riktig fuling och kastar in en bild igen!

Erik har ju inte tagit sitt ansvar och ingen annan har visat intresse, så jag offrar mig  :clap:

Jag är min vana trogen elak, men jag har några ledtrådar på gång om så skulle behövas...

quiz26ty.jpg

//Y

Förlåt Yman, jag hade totalt glömt av quizen i den allmäna depressionen av att behöva börja arbeta igen :wub:

Återkommer med gissning på din fina bild.. :wub:

/E

Posted

Erik, jag beklagar sorgen, kan inte vara lätt att behöva gå tillbaka till arbetet.

Ingen som vågat sig på en gissning... Då får det bli en ledtråd, ytterligare en ges till kvällen om inte rätt svar är inkommet.

Ledtråd1: Till skillnad från min tidigare quiz framförs just denna maskin av en vinge.

//Y

Posted

Meddelar glatt att jag inte har en susning och med de vinklar och perspektiv Yman brukar välja är bilden tagen då maskinen ifråga under en inverterad flatspinn bränner in i en dåligt hopskruvad byggnadsställning. :rocketl: :(

Posted

HCO: Ja, jag är ganska säker på att det bara var en vinge inblandad... MEN! bara för att det är så på denhär bilden behöver det inte innebära att det alltid är en, eller flera vingar med. Sug på den du...

Danne: Byggnadsställningen var utomordentligt välskruvad. *mummel* :P

Nästa ledtråd, observera att jag på denna bild redigerat bort en liten, men ack så avslöjande detalj (det handlar om en form av markering på kroppen som är utsuddad)

Från samma tillfälle, bild och i samma skala som den första:

quiz121ft.jpg

//Y

Posted

:banana8-/:banana <-- I brist på dansande kaniner...

Klart det är en HKP 9A, började undra vart du tagit vägen Erik

svar5vu.jpg

Om ni inte förstått det så var vingen/vingarna jag syftade på dessa: Vingarna

:D

Din boll, igen, Erik. Försök vara lite snabbare denna gång. ;)

//Y

Posted

Jag ville ju ge någon annan chansen.. Ärligt talat hade jag ingen ro att titta ordentligt på bilden förrens i morse, men om det är någon tröst så var jag hyfsat säker på vad jag skulle svara redan efter att ha kollat på första bilden. Jag kan inkomma med min bild först fredag kväll eftersom jag inte kommer ha tillgång till mina ftp-uppgifter dessförinnan. Om någon har en bra quiz, feel free.. Jag har dock redan bestämt vad jag ska ha för flygetyg, och det blir INTE en helikopter...

Din ledtråd... den var bättre än jag först trodde... "framförd av en vinge".. för det första, tänkte jag, så har även helikoptrar vingar, och till skillnad från flygplan står vingarna även för framdrivning.. men vänta nu.. framförd betyder ju att man KÖR fordonet.. en vinge kan ju inte köra, det gör ju flygföraren.. tänkte tillochmed pika dig för denna "felskrivning", men ser man på.. du hade ju rätt :banghead: För en gångs skull...

/E

PS, I brist på bild kan ni dock få en ledtråd:

Taskigt murat tegelbygge med hög Timellfaktor. Äntligen Hemma.

Posted

Trodde min gåta skulle få en snabb lösning:

1. Taskigt murat tegelbygge med hög Timellfaktor. Äntligen Hemma.

2. En av flygvärldens mest kända parasiter..

Posted

Då gissar jag på en HAL Gnat. Det flugfät kan man väl med lite god vilja likna vid ett halvtasskigt hemmabygge i Timell-klass?

Fasst kopplingen till tegel och mureri överstiger min inteligens, så gissningen är väl helt åt h-e antar jag... :tveka:

@ Viktor Ludvig: Mosquito var också första tanken som slog mig, men jag tror nog att den gode Erik tänker på något klurigare än så...

Posted
Då gissar jag på en HAL Gnat. Det flugfät kan man väl med lite god vilja likna vid ett halvtasskigt hemmabygge i Timell-klass?

Fasst kopplingen till tegel och mureri överstiger min inteligens, så gissningen är väl helt åt h-e antar jag...  :tveka:

@ Viktor Ludvig: Mosquito var också första tanken som slog mig, men jag tror nog att den gode Erik tänker på något klurigare än så...

Mossie? Gnat?

Vilken fantasi ni har, så mycket fantasi har inte jag, så båda gissningarna är fel..

En ledtråd till:

Kärran är "gammal" och delvis med dukklädd (där inte "timells taskiga kakeljobb" gör sig påminnt).

Posted
Tanken som slår mig är NASAs rymdskyttel... :tveka:

Delvis dukklädd, delvis tegel/kakel. Nödtorftigt "hemmafixad" av en i sammanhanget amatör och den är äntligen hemma..

Visst är det rymdfärjan Discovery som avses.

Duk = Stora delar av de mindre varma ytorna på rymdfärjan är klädd i ett nomex-material.

Tegel/kakel = Jag syftar naturligtvis på keramplattorna som täcker stora delar av skytteln och ger den dess tegelmursliknande utseende.

Timellare = Den astronaut som till sitt CV kan lägga till "Rymdmekaniker" när han nödtorftigt reparerade dess värmeisolering.

Parasit = rymdfärjan åker ibland på ryggen av en Boeing 747 när den behöver transporteras till Cape Canaveral.

Mirage, din tur!

mvh

ErikG

Posted

Kom igen nu j-star, du kan inte bara ge mig ett kallt nej. lite ledtrådar också bitte!

Hur är reglerna förresten. får man gissa mer än en gång? Eftersom det är du som har bollen så antar jag att det är upp till dig att avgöra? Heder till dig iaf för att du tog ansvaret och plockade upp tråden!

Guest J-Star
Posted (edited)
Kom igen nu j-star, du kan inte bara ge mig ett kallt nej. lite ledtrådar också bitte!

Hur är reglerna förresten. får man gissa mer än en gång? Eftersom det är du som har bollen så antar jag att det är upp till dig att avgöra? Heder till dig iaf för att du tog ansvaret och plockade upp tråden!

Ledtråd: Jag vill att den svarande nu ger exakt typ samt serienr. för att få rätt. (Japp, detta *är* en ledtråd som gör det lättare). :baskerPa:

EDIT: För just den här frågan är svaret är fritt. Man får gissa flera gånger.

/J

Edited by J-Star