Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nepp, ingen Rafale.

Kan säga att detta flygplan är taget ur tjänst och tillverkades i ett fåtal (ett?) exemplar.

/E

I tjänst med bara ett alternativ några få exemplar? Eller?

Kan du säga vad det är längst ner till höger på bilden? Är det baksidan av motor som sitter under vingen, front av en bomb eller nåt annat?

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

De bästa gissningarna hitils är J-10, X-31 och Eurofighter.

Med "i tjänst" menas inte nödvändigtvis bruk av ett flygvapen.

mvh

Erik G

Posted
EAP

Technology Demonstrator från Storbrittanien. Som en föregångare till Eurofighter  B)

We have a winner..

ZF534.jpg

Visst är det en EAP. Mer likt en Eurofighter än så här kan man nog inte komma utan att det verkligen är en Eurofighter.

Do continue..

/E

Posted

Aye. Det var ju ändå gott om ledtrådar så det känns lite fattigt att fått rätt på den.

Nåja, över till nästa!

Hah_trodde_du_va.JPG

Posted

Nej ingen XP-55 Ascender, dock så kan jag påpeka att du hade rätt i en del av ditt antagande. Vilken del väntar jag med att säga.

Posted (edited)

Efter ett ganska sparsamt gissande minskar vi svårighetsgraden något. Bilden utökas lite och en ledtråd ska ges.

Detta flygplan kom aldrig i produktion

ledtrad.jpg

Edited by Honken
Posted

Armstrong Whitworth AW.52

Gillar inte den då HV-U tomtar som snöat in sig på Bfield 1942 ( det är där den är med va?) verkar tro att den dominerade luften under WWII... :dong:

Br när det förs fram intressanta maskiner, men det borde stå någonstans att den enbart tuffade omkring med en kissnödig provflygare ombord...några år EFTER andra världskrigets slut.

Posted (edited)
Armstrong Whitworth AW.52

Gillar inte den då HV-U tomtar som snöat in sig på Bfield 1942 ( det är där den är med va?) verkar tro att den dominerade luften under WWII... :dong:

And we have a winner!

Tur man inte är HV-U tomte då.

hade jag vetat att det planet var med i den moden till Bf1942 så hade jag absolut inte tagit med detta planet ;)

taget från sidan http://sfstation.members.easyspace.com/allyx.htm En ytterst trevlig sida måste jag få påpeka

aw-52.jpg

Edited by Honken
Posted

Inte undra på att jag hade svårt att placera den.. en brittisk kärra.. Å andra sidan borde jag förstått, jag menar, vilka andra kombinerar en modern pilvinge med en winglet som ser ut att vara plockad från en Spad eller liknande.. :dong:

/E

Posted
Tur man inte är HV-U tomte då.

hade jag vetat att det planet var med i den moden till Bf1942 så hade jag absolut inte tagit med detta planet

Hehehe syftade mer på ett gäng jag hade en genomgång för på Saab.

Erik, du får en poäng iaf för din krattbeväpnade Tornado. Blyklumparna satt dock INUTI radomen :lol:

Ny bild:

F14_2.jpg

Maskinen är i tjänst idag.

Posted

något säger mig att det är ryskt, alt en brittisk Tornado GR.4

cockpit huven liknar ju även lite den som satt på Draken men den är ju inte i tjänst :lol:

näe, svarar Tornado GR.4 då :uzi

Posted
något säger mig att det är ryskt, alt en brittisk Tornado GR.4

cockpit huven liknar ju även lite den som satt på Draken men den är ju inte i tjänst :lol:

näe, svarar Tornado GR.4 då :uzi

Draken är fortfarande i tjänst (Österrike)

Det är dock ingen Tornado.

Posted

hm, Draken tror jag fortfarandfe inte på

näe, då är det mera troligt nåt ryskt, Mig21 kanske? (inte nödvändigtvis i rysk tjänst)

Posted

Håller med Mats om Canberra PR9. Trodde dock först det kunde vara en Sea Vixen, som även den har en cockpit som är förskjuten mot babordssidan. Dock såg inte själva huven riktigt likadan ut.

/E

Posted

kanske är det en Buccaneer, huven påminner ganska mycket om huven på Buccaneer... å andra sidan så är det flesta huvarna på andra generationen jetplan ganska lika... so kill me if I'm wrong

Posted

Det korrekta svaret är en Canberra Pr 9.

Min bild:Berra

Underbart udda maskin. Den är också mycket eftertraktad då den över världen ses som mer politiskt korrekt än dess brother in arms, U 2 Dragon Lady. U 2:an ser mer elak ut i sin mattsvarta skrud och har en "elakare" historia. dock verkar ingen ha något problem med att släppa in en PR9, som dock löser samma uppgifter.

Just PR 9 har varit i tjänst sedan början på 60 talet och Canberra släktet är äldre än 50 år. PR 9 skall snart ersättas av en ombyggd biz jet...men MoD...ja....vi får se.

Trodde någon skulle ta detta mycket snabbt. Första grejen är självklart huven placering, ser man på bilden syns de båda infästningarna på höger och vänster sida och att de skiljer sig kraftigt i höjd= förskjuten huv. Detta tillsamans med den MINST sagt kraftig fenan är mycket bra ledtrådar.

Varsågoda och fortsätt

/Danne glider in i observatörsmod igen

Posted

Jag var först inne på jänkanas canberra med långsmal huv, den är dock centrerad. Visste faktiskt inte att britterna hade en "jaktplanshuvscanberra" först, förrens jag googlat lite. Att de fortfarande har den i tjänst är ju helt fantastiskt.. de borde ju trilla isär när som helst :camo:

/E

Posted (edited)

VAre det inte Canberra som gjorde en bombrär mot falklandsöarna med fyra lufttankningar och 50% bortfall (2 av 4 kärror fick avbryta) under anflygningen från Azzorerna?? :worthy: Bara för att visa att de KUNDe anfalla med bombplan :worthy:

,O

Edited by Maverick