Jump to content

Recommended Posts

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Armhävningar och situps är ju inte fel heller. Försök göra lite övningar varje morgon i 10-15 min det hjälper. Att marschera med ryggsäck tror jag också kan vara bra om du vill bli Jägare. Se dock till att du inte bär för tungt då det kan skada knän och rygg. Börja med 5-10 kg och öka sedan succesivt.

Posted

@SWERT

Lite tips som jag själv tänkt på då jag tränat inför FJS

Överlag ska du träna med inrikting på utthålligehet.

Träna också mycket med egna kroppen som vikt.

Jag klarade FJS förtest utan att ha gått på gym en enda gång ( 1mån för ca 2 år sedan). Så att tänka att gym är viktigt kan du någ glömma.

Regelbundenheten är viktig, slappa inte till bara för att det blir lite tråkigt.

Bästa sättet för att bli bra på något man vet, tex ha bra tid på milen så ska man träna just löpning 1 mil, 40 armböj kör inte bänkpress utan kör armböj.

Om du ska träna inför FJS kollar dom extra noga ben och rygg.

Tipset STOCKMAN sa är ju inte helt fel, att köra lite BRAK varje morgon eller kväll.

Ex.

Buk Sittups30*3

Rygg Rygglyft30*3

Armar Armböj30*3

Knän Knäböj Minst30*3

Man kan specifisera och tipsa hur mycket som helst men huvudsaken är att du har en bra fysik som klarar kraven och en jävlarenamma till vilja, då klarar du det garanterat.

@Stockam

Mina resultat från mönstringen var:

Styrka: 7

Kondition: 9

Syn: 9

Hörsel: A

Färg: 9

Inskrivningsprov: 6

Pliktförmåga: 7

Befälslämplighet:8

Längd: 4 (170.1cm)

Vikt: 69kg

Tjänstbarhet: A

Mvh

Hallqvist

Posted (edited)

tack hallqvist, men vad är inskrivningsprovet för nått?

Jag är född fallskärmsjägare så inga problem, men när började ni andra träna inför FJS?

jag är också 170 cm lång. är inte det lite kort? jag kommer dock växa men Hallqvist?

Och om ni nu klarar av det vad hade ni tänkt att välja för Spec sedan; Prickskytt? Sjukvårdare? osv

Edited by SWERT
Posted (edited)

Ah, jag sökte aldrig FJS då jag trodde att min mönstringsresultat inte skulle räcka till (vilket de kanske iochförsig inte gör). Jag hade ett snäpp sämre på dig på kondition och pliktförmåga och ett snäpp högre på inskrivningsprovet. Vet ni om det är ett test till våren? Vore kul att iallafall testa och se om man kunde komma in på FJS.

Edited by Stockman
Posted

Jag är född fallskärmsjägare så inga problem, men när började ni andra träna inför FJS?

jag är också 170 cm lång. är inte det lite kort? jag kommer dock växa men Hallqvist?

Och om ni nu klarar av det vad hade ni tänkt att välja för Spec sedan; Prickskytt? Sjukvårdare? osv

Nån som var där? eller är det bara snack :P

Posted (edited)

När jag var där den 2:a dagen var NT(Norrköpings Tidningen) också där och gjorde ett reportage om förtestet.

Repotaget kan ni hitta på nt.se

Skriv sedan in "Jonas Hallqvist" i sökfältet nästan längst upp åt vänster.

Klicka på det översta sökresultatet "Jonas sätter allt till hoppet".

Edited by Hallqvist
Posted (edited)

jag är också 170 cm lång.  är inte det lite kort? jag kommer dock växa men Hallqvist?

Född fallskärmsjägare? Jag blev bara nyfiken på hur du menade. Kan du ta och utveckla det?

Om du vill utveckla din muskelmassa och uthållighet så är det att rekomendera att du gör lite övningar så som armhävningar (armsträckningar), sittups, backups och rygglyft etc. Gör detta på morgon och kväll. Jag kan lova dig att om du anstränger dig med kvaliteten i övningarna och inte ser till kvantiteten så komme rdu inom någon månad att se och märka skillnad!

Jag tränar på morgon och kväll (försöker åtminstone, men är man trött så är man) med några enkla övningar. Jag har även ett träningspass som jag försöker slänga in på dagen, ca 30-40 min långt. Träna allsidigt och glöm inte rygg! Disciplin krävs! Jag använder bara min egen kroppsvikt förutom ett par hantlar på 6 kg vardera. Man behöver inga tunga vikter och massa skit! Skulle du se mig skulle du se att jag genom bara kroppsvikt och dessa lätta hantlar har fått en del muskler. Men jag har tränat i några år. I början var det knappt 1 kg på hantlarna. Men jag visste att jag ville utveckla mig själv först. Det krävs tålamod att nå till en bra kropp. Börja lätt och försiktigt och stegra gradvis. Tänk även på att göra övningar rätt. Jag har fått problem tck vare att jag inte gjort övningar rätt. Lysstna på en som vet! ;)

Glöm inte heller konditionsträning. Nu ligger jag nere med det tyvär pga detta trista vädret. Det är kallt och mörkt. Men ska återuppta den träningen till våren och då ska jag fab vara förbered ¨på nästa vinter så jag har pannlampa mm!

Jag hade tränkt börja träna på gym efter nästa sommar. Jag är 16 nu och fyller 17 i oktober. När jag börjar på gym är det inte bänkpressen etc jag fokuserar på som många gör utan alla dessa maskiner som hjälper en att komma åt små men betydelsefulla muskelgrupper.

Läste att du var 15 år och 170 cm lång, men vikt? Jag är 188 cm lång pendlar mellan 75 och 80 kg. Jag tror jag kommer att växa ett någon enstaka centimeter till och om jag har tur kanske jag tangerar 190 cm? När det gäller vikt kan jag nog som 18 år tänka mig en ca 85- 90 kg. Vet inte varför jag skriver detta men du verkade ju intresserad av det så här har du mina uppgifter.

Länkar några träningssidor från jägarförband nedan:

K4

K3

Något mer du undrar över? Jag svarar gärna! Bra att du har tagit initiativet till att börja träna långt innan du ska in som FJS och du verkar motiverad! Det är bra! :)

Edited by Sidron
Posted (edited)

Sidron svarade ju på mycket, men jag vill betona vikten av vattenfys. 5 av ca 45klarade vattenfysen under vår dag. Det är inte bra. Jag bröt själv. Och jag hade endå tränat rätt så mycket sånt under de senaste veckorna. Men det är väl bara att kötta på mer antar jag.

fotnot: Även om vi inte klarade vattenfysen bedömdes vissa (som jag) som godkända, antagligen på grund av att vi kämpade på bra.

Fy fan va hemsk den var... :)

Edited by friberger
Posted
Sidron svarade ju på mycket, men jag vill betona vikten av vattenfys. 5 av ca 45klarade vattenfysen under vår dag. Det är inte bra. Jag bröt själv. Och jag hade endå tränat rätt så mycket sånt under de senaste veckorna. Men det är väl bara att kötta på mer antar jag.

fotnot: Även om vi inte klarade vattenfysen bedömdes vissa (som jag) som godkända, antagligen på grund av att vi kämpade på bra.

Fy fan va hemsk den var... :Malaj:

Har bara hört hemska saker om vattenfysen. Vattenvana, simmning, dykning är också något man kan få tillfälle att träna på ett bra gym, vilket är mina attentioner när jag väl börjar på gym.

Nåt du kan brätta om vattenfysen?

Guest Old No.7
Posted

Sluta fiska så förbannat nu.

Ni som har kommit så lång att ni är aspiranter, GRATTIS

Men agera som ni förtjänar det.

Sen är ni åter igen aspiranter, visst var stolt över men ni är inte mer än det heller.

Det som är officiellt är officiellt, det som inte är det, är inte det. ACCEPTERA.

Posted (edited)

@ HILL

Coola ner, vi ber bara om råd vi har inte frågat om extramönstringen.

Det är upp till dom själva vad dom vill berätta.

@Sidron

Jag ligger väl på ca 60 kg pendlar.

Vad jag menade med att ''jag var född fallskärmsjägare'' var att jag har velat bli det väldigt länge och att jag kommer göra allt för att bli det.

Men sidron hur kan du kunna så förbannat mycket om du bara är 16/17?

@Hallqvist

Ganska omfattande artikel, intressant. Fanns ju en i GP (Göteborgsposten) också.

Skulle man ta med egen mat eller åt man där?

Jag har ätit där :P då blev det köttfärssås och spagetti. det var asgött. :Malaj:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

En fråga till alla. Hos psykologen, jag har hört att det är helt störda frågor tex ''Skulle du kunna döda en kvinna eller ett barn?''

Det sa iallfall dom inneliggande till mig när jag praoade där.

Edited by SWERT
Posted

sidron är en mycket ambitiös man som satsar mycke på träning, de e därför han kan så mycket, sen håller jag med om att de berättar vad de själva vill,

Posted
@ HILL

Coola ner, vi ber bara om råd vi har inte frågat om extramönstringen.

Det är upp till dom själva vad dom vill berätta.

@Sidron

Jag ligger väl på ca 60 kg pendlar.

Vad jag menade med att ''jag var född fallskärmsjägare'' var att jag har velat bli det väldigt länge och att jag kommer göra allt för att bli det.

Men sidron hur kan du kunna så förbannat mycket om du bara är 16/17?

@Hallqvist

Ganska omfattande artikel, intressant. Fanns ju en i GP (Göteborgsposten) också.

Skulle man ta med egen mat eller åt man där?

Jag har ätit där :P då blev det köttfärssås och spagetti. det var asgött. :Malaj:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

En fråga till alla. Hos psykologen, jag har hört att det är helt störda frågor tex ''Skulle du kunna döda en kvinna eller ett barn?''

Käre Swert. Tycker du jag vet mycket? Kanske jag gör. Är inte riktigt säker på vilket område du menar men man lär sig grnom sina misstag och goda råd och erfarenhet i allmänhet när det gäller träning etc. När det gäller kunskap om FM i allmänhet så är jag med i hemvärnet (ingen skrytnisse som det ofta kan uppfattas med HVU). Jag känner även en hel del personer som har ryckt in på olika befattningar och ska rycka in. Jag läser en hel del också, litteratur, manualer och detta briljanta forum där man lär sig mest så klart! Här har du tillfälle att fråga och få svar på specifika frågor som du har. Fortsätt med det så komme rdu att lära dig en del. :)

Vikt 60 kg, längd 170 cm. Lite tanig låter det som? Men alla är vi olika så jag vet inte hur du ser ut. Får bara en känsla som säger åt mig, att säga åt dig at käka mer, ;) . Men kom ihåg att det krävs starkt psyke minst lika mycket som fysik, om inte mer för att bli fallskärmsjägare.

Posted

Jag skulle vilja ge er alla som ska söka ett litet råd! Ta inte reda på för mycket om uttagningen... Träna istället och fokusera på bygga på "pannbenet"

När jag läser i tråden så är det mycket vikt och längd och sån skit som diskuteras. Den första killen som jag träffade på när jag gjorde min förtest var en "koncentrationsläger" liknande kille, blek och mager, som jag först trodde hade gått till fel duschrum! Han klarade utbildningen med glans! Vi hade killar som var elitidrottsmän som inte pallade med testveckorna.

Det är viljan som gäller inte enbart muskler... Men jag vill understryka att det är ju självklart att man måste vara vältränad och ha god fysik.

Klart Slut

Posted
Jag skulle vilja ge er alla som ska söka ett litet råd! Ta inte reda på för mycket om uttagningen... Träna istället och fokusera på bygga på "pannbenet"

När jag läser i tråden så är det mycket vikt och längd och sån skit som diskuteras. Den första killen som jag träffade på när jag gjorde min förtest var en "koncentrationsläger" liknande kille, blek och mager, som jag först trodde hade gått till fel duschrum! Han klarade utbildningen med glans! Vi hade killar som var elitidrottsmän som inte pallade med testveckorna.

Det är viljan som gäller inte enbart muskler... Men jag vill understryka att det är ju självklart att man måste vara vältränad och ha god fysik.

Klart Slut

Jag har också hört en hel del sånt och självklart hänger det inte på vikt, muskler etc. Det hänger på sin vilja motivation, med hjälp av sin fysiska förmåga. Så har jag åtminstone förstått det som.

Posted

OT: Psykologen frågade mig om jag brukar röka hasch på helgerna. Så du kan räkna med någon en och annan knasfråga.

Posted

Jag tyckte den var underligt hård. Jag kämpade ju på bra i löpningen och styrkan, men ingen av dessa moment kom i närheten av hur jävligt vettenfysen var. Är verkligen vattendelen under utbildningen så här hård?

Det var ju nästan bara simmare och "vattenfolk" (obs, bör inte blandas ihop med hober eller något annat från tolikiens sagovärld) som klarade det.

De borde ha upplyst oss om detta på ett mer aggressivt sätt. Vi visste att det skulle springas och göras armhävningar, men vattenfysen sas det bara något snabbt om. För det hade krävt ,ånga fler timmar i poolen för mig att klara den.

För övrigt har jag haft jätteskårt med motivationen till träningen under den sista veckan efter testerna. Känns lixom som jag har klarat av vad jag skulle klara. Jobbigt. Får väl hoppas att lusten kommer tillbaka så småningom.

Ha det gott

• Forumsledning
Posted
sidron är en mycket ambitiös man som satsar mycke på träning, de e därför han kan så mycket, sen håller jag med om att de berättar vad de själva vill,

tips.. berätta inte vad ni själva vill. Det kan kosta er en plats.

..på ren svenska - inga mer detaljer om testet ditten datten.

Posted

Då kan jag ta upp något nytt och ganska oväntat!

När jag hade tänkt på testerna innan jag gjorde dem, tänkte jag ju såklart att jag skulle vara överlycklig om jag klarade dem. När jag hade klarat dem, var jag givetvis stolt och glad över det, men endå hade man en stor fråga i huvudet: Vad fan har jag gett mig in på? Helt klart in samma odelade lycka som jag hade tänkt mig.

Någon annan som kände likadant?

Posted
Vad fan har jag gett mig in på? Helt klart in samma odelade lycka som jag hade tänkt mig.

Vad menar du? att du är mer motiverad nu än du var före testet eller mindre motiverad? Jag har givetvis också funderat mycket på "vad faen man har gett sig in på" men jag känner mig helt övertygad om att jag kan klara det om jag verkligen vill. Det sitter ju som sagt till 90% i huvet förutsatt att man har en stabil grunkondition och styrka.

Sen så blev iaf jag otroligt motiverad av att se gruppbilderna från tidigare GU-kullar på FJS. Man förstod att det faktiskt är många som har gått före en och att om de klarade det så ska nog jag också kunna göra det.

fast sen ska man nog inte hoppas på allt för mycket, man får ju se hur det blir med FB04 först.

Posted
Då kan jag ta upp något nytt och ganska oväntat!

När jag hade tänkt på testerna innan jag gjorde dem, tänkte jag ju såklart att jag skulle vara överlycklig om jag klarade dem. När jag hade klarat dem, var jag givetvis stolt och glad över det, men endå hade man en stor fråga i huvudet: Vad fan har jag gett mig in på? Helt klart in samma odelade lycka som jag hade tänkt mig.

Någon annan som kände likadant?

Fanns någon filosof eller psykolog som beskrev ett liknande fenomen, när man verkligen vill ha något, en laser-pek tex, och längtar och längtar tills den dan man får den så känner man ofta ett visst antiklimax när man väl den dagen har kommit och man har monterat den på vapnet: "Jaha, var det inte roligare än så här?" och ganska omgående börjar man leta efter något annat man knappt kan vänta på att få. Det ligger tydligen i människans natur, glädjen ligger inte i att få en efterlängtad sak eller när man uppnått ett visst mål, utan just själva väntan och vägen dit på något vis.

Kanske är något liknande du känner? :)

Posted

Jag tyckte den var underligt hård. Jag kämpade ju på bra i löpningen och styrkan, men ingen av dessa moment kom i närheten av hur jävligt vettenfysen var. Är verkligen vattendelen under utbildningen så här hård?

Det var ju nästan bara simmare och "vattenfolk" (obs, bör inte blandas ihop med hober eller något annat från tolikiens sagovärld) som klarade det.

De borde ha upplyst oss om detta på ett mer aggressivt sätt. Vi visste att det skulle springas och göras armhävningar, men vattenfysen sas det bara något snabbt om. För det hade krävt ,ånga fler timmar i poolen för mig att klara den.

För övrigt har jag haft jätteskårt med motivationen till träningen under den sista veckan efter testerna. Känns lixom som jag har klarat av vad jag skulle klara. Jobbigt. Får väl hoppas att lusten kommer tillbaka så småningom.

Ha det gott

Kanske är det just det som är meningen; att man inte alltid SKA vara helt förberedd?

Utbildningens syfte är deltagande i krig. Där sker inte alltid saker efter spelreglerna. Du måste kunna klara alla situationer som uppstår, även om de inte är beräknade från början. Det är därför viktigt att kunna skilja dem som har denna "egenskap" från övriga.

Det ska inte räcka med att springa 100m (t.ex) bara för att så stod i pappret, utan du ska kunna springa 100 till och 100 till etc.

Alla babblar om detta jämt och ständigt och frågar och frågar om "vad händer sen?", "vilka saker ska man kunna?". Du ska kunna göra allt som begärs och när det sen krävs mer så ska du kunna det också. Svårare än så är det.

Är kravet att springa milen på 45 så spring den på 40 och lämna utrymme för att kunna springa vilse eller att stretcha. Spring sen igen på samma tid. Även om du kanske inte klarar av att kuta på 40-45 andra gången så har du iaf försökt och genomfört. Det är DET som man vill åt. Det är sånt som kallas att INTE GE UPP. Att man nötar och nötar även om man inte fixar tiden.

Sluta tycka synd om sig själv är ett viktigt första steg. Nu menar jag inte att du gjort det men säger det som en allmän uppmaning.

/oz-som börjar bli trött på att förklara detta uppenbara om och om igen...

Posted

Jag tror att anledningen att jag tvivlar så mycket nu, är att jag har mycket att förlora. Jag är 85a, ni är 86or, vilket resulterar i att jag har väntat över ett år sedan studenten på att få rycka in om jag nu skulle bli antagen. Åker jag ut under testperioden, får jag antagligen vänta ytterligare ett halvår på att få rycka in på samma utbildning som jag skulle ha ryckt in på nu i januari. Jag får med andra ord inte åka ut under testperioden. Kommer samma vattenfys som vi hade på förtesterna, skulle jag fortfarande inte klara den, inte i dagsläget iaf. Oavsett hur mycket jag skulle ha velat klara det och hur mycket hade hade kämpad, hade jag dött.

Det är det som oroar mig.

Men det är väl bara att kötta på och träna mer vattenfys antar jag. Imorgon ska jag till simhallen iaf.

Ha det gott gubbs.

Posted
För övrigt är mina uppgifter att det vinröda klädet är för alla som gjort GUFJS eller varit anställda där, medan örnen utan kläde numera är för dem som gått 'saft och bulle' (0231; befälskursen i fallskärmsjägartjänst). Är du säker på din sak, 106?

Som jag förstått det fick samtliga med godkänd örnmarsch bära örnen och att det vinröda klädet tilldelades först efter totalt 15 mån på förbandet (oavsett kategori). Med andra ord innebär det att en 0231 som jobbar på FJS får tygbiten först när han tjänstgjort på förbandet i totalt 15 månader.

Tygbiten infördes 94 om man tror på modellbeteckningen (m/51-60-94), så det verkar sammanträffa med tidpunkten för bytet till 15 månaders GU som du skrev.

Om jag inte är helt ute och cyklar är det forfarande så att vpl inte får den vinröda tygbiten förrän vid muck (dvs efter cirka 15 månader) vilket bilder från mil.se verkar bekräfta. Men det kan förstås lika gärna vara så att samtliga med genomförd GU (oavsett utbildningslängd) får bära det. Om örnmarschen är genomförd eller inte syns även på förbandstecknet på vänster axel.

Säker? Nej och jag hittar inga vettiga källor, dessutom är det länge sedan jag såg bestämmelserna.

Vet du när man började med 0231?

Posted
Om örnmarschen är genomförd eller inte syns även på förbandstecknet på vänster axel.

Nej, inte längre.

Se där, vilket märke har man valt att använda?

Kan du vara vänlig och bringa klarhet i frågan om reglerna för örnens bärande?

Vilken variant har de i FJS-IK som gjort GU på annat förband?