Jump to content

Recommended Posts

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Inte för att vara sån, men uttagningen till förtesterna lär bero mer på när de ligger i tiden än när just en specifik sökande har mönstrat. Det finns ju allt att vinna på att samla upp så många sökande som möjligt.

Så gör som Björkman säger och hia er, pojkar.

Posted

Jo jag förstår också att det inte har med när man mönstrade att göra, jag försökte bara påvisa den långa tid jag har fått utstå (självömkan). Jag har nog ganska gott tålamod, däremot hade jag tänkt åka utomlands i november så det hade ju vart intressant att få reda på när man ska extramönstra, om man får göra det vill säga.

Posted

Gah!!!

Jag har snackat med pliktverket och han som är ansvarig för FJS uttagningen ett par gånger nu, och han sagt till mig att jag ska maila/ringa honom 16sept, då FJS vet om det blir någon extramönstring i november. Men jag är ju i nuläget inte ens anmäld, hur blir det då om ni för era besked om ni är antagna till mönstringen innan jag ens FÅR kasta in min ansökan????

Aja, han på plikverket bordej u kunna sin sak. Får vänta ett par dar till då.

Åhhh, denna ågren :baskerPa:

Posted

Något nytt angående extratester?

Jag fick ett mail av en trevlig herre för ett tag sen som var inblandad

i uttagningarna och hade gjort sig det stora besväret att leta

upp min mail någonstans på nätet (!) när jag frågade om extratesterna. (fick tydligen veta mitt namn och gick vidare därifrån).

Svaret jag fick då var att det skulle bli tester i November (preliminärt).

Frågan är då om det är det enda tillfället för extratester.

Själv mönstrar jag i slutet av oktober och hur ska de hinna behandla ansökningar till November då? Det måste ju nästan bli tester i vår också om de inte nöjer sig med att behandla sökande på tex första halvåret ock skippa resten. Någon som vet om det blir tester i vår också då?

Posted

Jag har för mig att det är både på hösten och våren, får väl hoppas för dig att det blir i vår också, för jag ska åka dit i noveber :tveka:

Weeee

• 2 weeks later...
Posted

Har inte fått något brev från pliktverket angående exakt tidpunkt för extramönstring än. Någon som fått?

Har enligt obekräftade rykten hör att det inte blir någon FJS i år utan att man istället kör KJ två gånger i rad. Någon som vet?

Guest Elstot
Posted

Nja, jag tro du har fel, för jag fick ju reda på att det skulle bli en extramönstring. Blir det en extramönstring blir det en utbildning. Borde åtminstonde vara så

Posted

Har ni fått svar om extramönstringen ännu? Fick besked idag att jag inte blir kallad eftersom mina mönstringsresultat inte räcker till. (Hade en 6a på inskrivingsprovet där kravet är en 7a)

Hårt hårt, man blir lite besviken eftersom man vet att det alltid kommer dit oseriösa som exempelvis inte ens klarar att springa milen på 48 eller klarar 40 armhävningar. Men det blir till att vänta ett år tills extramönstring för KJ om de fortfarande finns kvar...

/Daniel

Posted
Har inte fått något brev från pliktverket angående exakt tidpunkt för extramönstring än. Någon som fått?

Har enligt obekräftade rykten hör att det inte blir någon FJS i år utan att man istället kör KJ två gånger i rad. Någon som vet?

FJS har inryck varje udda år 1999, 2001, 2003, 2005 osv - så de lär behöva extramönstra jägaraspiranter......

Posted
Har ni fått svar om extramönstringen ännu? Fick besked idag att jag inte blir kallad eftersom mina mönstringsresultat inte räcker till. (Hade en 6a på inskrivingsprovet där kravet är en 7a)

Hårt hårt, man blir lite besviken eftersom man vet att det alltid kommer dit oseriösa som exempelvis inte ens klarar att springa milen på 48 eller klarar 40 armhävningar. Men det blir till att vänta ett år tills extramönstring för KJ om de fortfarande finns kvar...

/Daniel

Har kj lägre mönstringskrav än fskj?

För övrigt kan jag tänka mig en hel del situationer då jag i ett specialförband hellre har folk som klarar något färre armhävningar men har något högre på i-testet.

Posted

Det spelar ingen roll hur mycket du väger. Du ska ju inte äta upp dej med fett bara för att gå upp i vikt. Jag gjorde FJS-extramönstring för 1½ år sedan. Mitt tips är att köra naturlig styrka (dvs armhävningar, chins, situps mm), mycket löpning och kör mycket vattenvana, altså lär dej att vara under vatten. länge :lol: Lycka till!

Posted

Johan ES har du fått en bekräftelse på att du ska dit då eller?

Jag har bara fått en bekräftelse på att de har mottagit min ansökan, som flera andra här fått, men inget mer.

Om det ska vara v. 49 borde de inte kalla folk snart? :o

En ovetande Påsen

Posted

Jag har bara fått en bekräftelse på att de har mottagit min ansökan, som flera andra här fått, men inget mer.

Om det ska vara v. 49 borde de inte kalla folk snart? :blink:

En ovetande Påsen

Fick mitt svar om fjs-extramömstring förra veckan:

"-hej

du är en fet soffpotatis och platsar inte bland oss.

beslutet går inte att överklaga."

Ungefär så stod det :D

Posted

Om det ska vara v. 49 borde de inte kalla folk snart? :blink:

En ovetande Påsen

Jag ska inte dit men hörde några prata om det under min infohelg på K4. Någon hade tydligen ringt till K3 och fått prata med den som är ansvarig för uttagningen och han hade sagt att det är v49 som gäller.

/Johan ES

Posted

Jo, men den kommer nog snart till oss. Om Black-ice fått sin, kommer ju vi också få våra snart. Tur att jag inte är den enda som inte har fått den iaf. Säg till när ni får era, så jag vet när jag ska börja panikera :D

Tjabbalack

Posted

Jag har en teori. Kan det inte vara så att skickar ut besked till dom som inte får komma till extramönstring, men väntar med att skicka ut till dom som får komma pga av dom inte riktigt vet om FJS ska va kvar?

Posted

Den teorin tror jag inte på.

De som har tillräckliga värden och är ämnade för förtest kommer att märka det. Så, ta det piano och ut o spring.

Lycka till.

• 2 weeks later...
Posted

Borde man ringa K3 snart och kolla vad de håller på med? Lite dålig stil att ge oss besked om att vi kommer in (om vi nu får ett sådant) så nära inpå testerna.

Posted

Ok. Bra att veta. tack för svaret. Tycker dock att bara 4 veckors tid är lite småkort.

Ses där (förhoppningsvis)

• 2 weeks later...
Posted

Jag tänker inte ge upp i första taget iaf, men sen får man se om man är FJS-matriell. Funderar skarpt på att åka upp dagen innan. Har ni lång restid?