Jump to content

Recommended Posts

Hörde också 12 av 47, av en som kom in. Men han var med från tisdag till onsdag tror jag. Hörde att det var en massa fler extramönstringar denna vecka. Någon mer här som var med i tsdags och onsdags?

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

12 st från dag 1???? det är ju fan bedrövligt! vi var ju visserligen inte lika många som de andra dagarna, men ändå...folk såg bra ut på fysen, måste ha gått dåligt hos psykologen.

Vilken dag var du och hur många var ni då?

jag var där dag 1, men blev tidigt godkänd så jag vet inte hur många som blev godkända till slut. Som sagt så trodde jag att 15-20 skulle bli godkända.

Jaså, kunde man godkännas innan alla moment var över eller har jag missförstått? Kommer du ihåg en kille vid namn Town? Han var svart.

För er som missat det; idag Söndag publicerades en ganska ingående artikel om uttagningarna i Göteborgs-Posten. 

Har letat som ett as men kan inte hitta det på nätet och har inte GP hemma (morsans fel). Kan du skriva vad som skrevs och berätta lite om det?

Edited by Sidron

nej man kunde inte godkännas innan alla moment var över. Men jag och tre andra fick reda på att vi var godkända och då fick vi åka. Det var då flera killar kvar som bara satt och väntade.

Kommer du ihåg en kille vid namn Town? Han var svart.

Jag såg en svart kille men pratade aldrig med honom. varför?

nej man kunde inte godkännas innan alla moment var över. Men jag och tre andra fick reda på att vi var godkända och då fick vi åka. Det var då flera killar kvar som bara satt och väntade.

Kommer du ihåg en kille vid namn Town? Han var svart.

Jag såg en svart kille men pratade aldrig med honom. varför?

Så ni 3 som blev godkända direkt var ganska överlägset godkända medan dem andra var tvungna att ransakas av befälen? Killen jag snackar om är han jag känner. Ville bara se om någon kom ihåg honom. Intryck av honom, såg du nåt speciellt? han har berättat en del men han fick inte berätta allt så jag undra bara. Tro inte att jag försöker luska ur dig något som han inte fick berättat men något annat om honom? kan bli roligt att dra det för honom i såfall!

För er som missat det; idag Söndag publicerades en ganska ingående artikel om uttagningarna i Göteborgs-Posten.

Jag läste också artikeln.

Jag är 15, borde jag börja träna redan nu ifall jag skulle vilja bli fallskärmsjägare???

Man fick ju lite hum om vad det är för saker man behöver öva på när man läste artikeln.

Jag började göra armhävningar systematiskt när jag var 12 år, och idag står jag stolt som en av de få som blev godkända (obs, ännu inte antagna).

Som de säger, ju tidigare du börjar, desto bättre förberedd är du. Dessutom är det ju kul att träna, så varför inte börja redan ikväll?

Jag hörde av "den svarta killen" att man har gjort om utb till 10mån, tror jag han sa. alltså inte 15 som det tidigare varit, jag fick också höra att man kunde bli anställd som fallskärmsjägare efteråt, är det någon som vet om detta stämmer B)

Jag klarade det också!

Så nu väntar man som sagt runt jul på ett paket med kängor mm.

Vad jag hörde av Filip Plan var det 17 godkännda dag1 15 godkännda dag 2(jag).

dag 3 vet jag inte.

Några från dag 2 här?

Och vilket nr hade ni då?

Internt dag 2 skämt

Fallskärmsjägare - "Är ni förvirrad nr228?!!?!?"

Testande nr 228 - "eeuhmm, nej fallskärmsjägare"

Fallskärmsjägare - "va fan springer ni runt och förstör min uppställning för då!?"

Tyckte iallafalll jag var roligt.

/Testande nr 219

Jag började göra armhävningar systematiskt när jag var 12 år, och idag står jag stolt som en av de få som blev godkända (obs, ännu inte antagna).

Som de säger, ju tidigare du börjar, desto bättre förberedd är du. Dessutom är det ju kul att träna, så varför inte börja redan ikväll?

Biffiga armar då eller? :P

Skämt å sido; har ni några bra träningstips hade varts skönt med en mjukstart eftersom jag har varit förkyld, jag har gett mig fan på att jag ska bli fallskärmsjägare.

Edited by SWERT

Det är väll ingen tjej som klarat FJS-tjänsten?

Någon som vet vad det är kanske.

Länk

Vet inte hur det är nu, men tidigare var alla kadetter tvugna att lära sig hoppa fallskärm. Och vad jag vet så är det bara FJS som har kompetensen och resurserna att hålla i den utbildningen. Tror inte att det är fallskärmsjägare på den bilden, utan officersaspiranter.

Länk

Vet inte hur det är nu, men tidigare var alla kadetter tvugna att lära sig hoppa fallskärm. Och vad jag vet så är det bara FJS som har kompetensen och resurserna att hålla i den utbildningen. Tror inte att det är fallskärmsjägare på den bilden, utan officersaspiranter.

Tidigare genomförde FJS fallskärmsutbildning för armékadetter och något/några år även för flygförare, det var på den tiden Fsk 72C användes för fällning av personal (-2002 ?). Kadetter från FV och marinen hoppade civilt (militära instruktörer) och jag TROR att även armén gör det nuförtiden.

Det har hänt att tjejer påbörjat 0231, men jag tror inte att någon slutfört den.

Jag hörde av "den svarta killen" att man har gjort om utb till 10mån, tror jag han sa. alltså inte 15 som det tidigare varit, jag fick också höra att man kunde bli anställd som fallskärmsjägare efteråt, är det någon som vet om detta stämmer

I en del andra trådar går det att läsa om FM:s planer på att förkorta värnpliktsutbildningen till 10 månader, för samtliga vpl. Det verkar inte vara riktigt klart hur det blir, men det vore inte särskilt konstigt om det även drabbar FJS.

FJS har tidigare genomfört utbildning av 10 månaders vpl, kommer dock inte ihåg vilka år. Det vinröda klädet bakom örnen är som bekant endast för de med 15 mån vpl eller tjänstgöring vid FJS.

FJS har ett insatsförband, FJS-IK, som har varit ute. När förbandet sattes upp hade man en rekryteringskampanj på mil.se men hur det sköts nu vet jag inte, är det aktuellt få ni säkert info under GU. Annars är det inte ovanligt att patrullchefer läser vidare till reservofficer.

FJS hade 10 månaders tjänstgöring t o m kullen 92/93, varvid patrullcheferna gick ytterligare 5 månader och muckade som fänrikar. Sedan kullen 93/94 har alla haft 15 månader, men i likhet med resten av FM kommer man att övergå till 11 månader plus eventuell tjänstgöring i IK, om mina källor (fallskärmsjägare) talar sanning.

För övrigt är mina uppgifter att det vinröda klädet är för alla som gjort GUFJS eller varit anställda där, medan örnen utan kläde numera är för dem som gått 'saft och bulle' (0231; befälskursen i fallskärmsjägartjänst). Är du säker på din sak, 106?

Länk

Det är inte bara FJS som håller i fsk-utbildningen för kadetter. Tidigare svarade FJS för utbildningen av alla som skulle hoppa fsk inom FM men det har ändrats pga att FJS inte numera inte har organisation för detta. Kadettutbildningen har dom senaste 5 åren lagts ut på fallskärmsklubbarna med anknytning/närhet till respektive militärhögskola (Halmstad och Östersund). FJS "övervakar" dock utbildningen och kollar att allt går rätt till.

Jag har själv som instruktör i Halmstads Fallskärmsklubb varit med och utbildat många hundra kadetter senaste åren vid MHS-H. Minst lika många har utbildats av Östersunds Fallskärmsklubb.

FJS samarbetar för övrigt själva emellanåt med civila klubbar för fortbildning.

/Nilsson

Jag klarade det också!

Så nu väntar man som sagt runt jul på ett paket med kängor mm.

Vad jag hörde av Filip Plan var det 17 godkännda dag1 15 godkännda dag 2(jag).

dag 3 vet jag inte.

Några från dag 2 här?

Och vilket nr hade ni då?

Internt dag 2 skämt

Fallskärmsjägare - "Är ni förvirrad nr228?!!?!?"

Testande nr 228 - "eeuhmm, nej fallskärmsjägare"

Fallskärmsjägare - "va fan springer ni runt och förstör min uppställning för då!?"

Tyckte iallafalll jag var roligt.

/Testande nr 219

:baskerHV:

Edited by sp33dy

Aftonbladet var ju där och skulle skriva ett reportage i söndagsbilagan. Jag kollade i igår men jag hittade inget där. Någon som sett något i aftonbladet?

GöteborgsPosten hade ett reportage i Söndagstidningen, del 1.

Det var förövrigt skrivet av en person jobbandes på TT verkade det som.

IIHF :wub:

Börja lite smått med löpning, spring 20 minuter till en början och sedan efter hand så får du öka succesivt. Sen när du fått upp konditionen så bör du kan du börja med intervall träning och långdistans löpning. Ett bra sätt att få upp benstyrkan är att ge järnet i uppförsbackar, fungerade utmärkt för mig iallafall. Tänk på att käka någon timma innan du ger tränar och käka efter träningen då bygger du muskler bäst. Helst långa (?) kolhydrater innan och korta efter.