Guest Elstot Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 Jag åker upp dagen innan. Har inte så långt, bara 4h restid, men finns ingen passande tågförbindelse, så det är bättre att åka ned en dag tidigare. Taggad till tusen. Sen får vi ju se hur långt det räcker. Pergite gubbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kulan Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 Jag ska också dit 2 dec. Jag får nog hålla med om att det är lite kort varsel att man får veta om man ska dit fyra veckor före men man har ju haft 18 år på sig att förbereda sig så det är bara att kötta på! Jag blir nog tvungen att åka upp dagen före men det är väl lika bra att göra det så man får sova ordentligt före testet. @Friberger Vi ses på FJS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LivHusar Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 haha, lycklig som fan, jag ska också dit!! har varit risig så konditionen är ganska botten just nu, men det är bara att träna hårt en månad så får vi se! lycka till gubbar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallqvist Posted November 5, 2004 Author Report Share Posted November 5, 2004 Bor i Norrköping ca 18 mil ifrån. tror det bara tar lite mer än 2 timmar så det blir samma dag jag åker dit. Någon som vet exakt vad som kommer? Jag vet att det är ju löpning 10km 48min armböj 40st ryggresning 40 st armhävning i räcke 8st? någon som vet mer? mistänker ju vattenfys då det ska vara badkläder medtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Elstot Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 (edited) Vi ska vattenfysa, typ prova om vi kan simma osv + lite dykning och hoppa och plaska och sånt. Sen ska vi simma i en orm, så att alla trycker ned varrandra. Man har alltså sin bröstkorg på framförvarandes rumpa osv. Sen blir det väl step-ups med ryggsäck och någon form av nötningsövning, typ cykla hela natten lång. Någon som vet något mer? Edited November 5, 2004 by friberger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 Någon som vet något mer? Den som vet mer bör inte berätta. Som ni fattar är det en del av tanken. Ni kommer att bli testade fysiskt och mentalt, på ett sätt som funkat för att plocka hyfsade fskj-ämnen i några årtionden. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 Se till att åka kommunalt dit. Dvs ta ingen egen bil, detta uppskattas inte då Ni inte är i topptrim inför hemfärden. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue52 Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 Sen blir det väl step-ups med ryggsäck och någon form av nötningsövning, typ cykla hela natten lång. Marcha låter ju mer troligt än att cykla en hel natt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Elstot Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 Funderade på den, men om vi machar hela natten kommer ju de som får ut nya kängor (i jämförelse om man får ut ett par ingångna) få hysteriska skavsår, som bara inte går att fortsätta med. Tänk om jag t.ex. får ut ett par ingångna, och du ett par nya. Då måste du vara faaaan så mycket tuffare än jag för att hålla dig på samma nivår som jag. (obs. det kan lika gärna vara jag som ut de nya kängorna) Men jag vet inte, bara mina funderingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue52 Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 På KJ-mönstringen knalla vi i jumpaskor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LivHusar Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 "Den som utbildar sig till patrullchef har även möjlighet att utbilda sig till reservofficer." Betyder det här vad som antyds? att dem som Inte blir patrullchefet Inte kan bli reservare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Hmmm Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 "Den som utbildar sig till patrullchef har även möjlighet att utbilda sig till reservofficer." Betyder det här vad som antyds? att dem som Inte blir patrullchefet Inte kan bli reservare? Vet inte om de har ändrats de senaste fem åren... Men när jag gick OHS hade jag en kursare från FJS, och han hade inte varit patrullchef. /Hmmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 (edited) "Den som utbildar sig till patrullchef har även möjlighet att utbilda sig till reservofficer." Betyder det här vad som antyds? att dem som Inte blir patrullchefet Inte kan bli reservare? Det finns exempel på att icke-patrullchefer blivit reservare vid FJS, men det är betydligt vanligare att patrullcheferna blir det. I reservofficersrollen ligger ju ofta en chefspost, och chefserfarenhet är en icke irrelevant merit för den som söker ROP. Tillägg: Det är nog också så att en relativt knackig FJS-fältarbetare (säg med X-7-6) skulle ha god chans att bli antagen på många andra förband för en reservofficerskarriär, om det var det som efterfrågades. YOP för andra förband är nog heller inga problem. Edited November 8, 2004 by Vysotskij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Det finns exempel på att icke-patrullchefer blivit reservare vid FJS, men det är betydligt vanligare att patrullcheferna blir det. Finns det patrullchefer inom FJ som inte är RO? Om en person under sin GU inom FJ inte blir patrullchef, men han sedan läser till RO, kommer han då i krigsorganisationen att bli patrullchef? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Är förutsättningarna goda att söka YOP om man gjort vpl som fallskärmsjägare (inte patrullchef)? Vilka förband borde man lättast bli antagen till om man gjort vpl som fskj? Hoppas jag inte var för luddig... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Vilka förband borde man lättast bli antagen till om man gjort vpl som fskj? Alla jägarförband, specialförband, spaningsförband och liknande här i landet borde väl vara rätt så naturliga ställen att arbeta på om man gjort GU på FJS och sedan fortsatt som YO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamzon Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Lycka till med mönstringen killar! Gör ert bästa på alla moment och ge för i helvete inte upp bara för ni inte själva tror att ni kommer bli antagen(talar från egen erfarenhet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.Karlsson Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Lycka till med er mönstring nu. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorycastle Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Även jag ska dit 30/11. Hallqvist, du och jag går på samma skola . Har även fått reda på att det här är enda omgången med extramönstring, ingen nästa år alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Elstot Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Hörde att det va rätt många som skulle dit. Men det kanske är för att det inte blir någon i vår då. Spännande, spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallqvist Posted November 10, 2004 Author Report Share Posted November 10, 2004 Snackade nyss med handläggaren Filip Plan om att få byta inställelsedag. Men ICKE, fullspäckat schema med 65 extramönstrande varje dag. Tyckte han sa att det var 300 sökande. kan sprida vidare att vi ska vara stolta då alla som kom med hade riktigt bra värden från mönstringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Elstot Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Så hur många är vi sammanlagt som får extramönstra då? Hur många dagar är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallqvist Posted November 10, 2004 Author Report Share Posted November 10, 2004 3 dagar 30:e,1:e och 2:e 65 pers varje dag. Blir med enkel matte totalt 195 extramönstrande. Så 105 pers fick inte som dom ville. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Påsen Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Jag ska också dit. Den 1:e blir det för mig. //Påsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 (edited) X-7-6 efter GU på FJS innebär inte samma sak som t.ex. X-7-6 på F21, I19 eller P7. Efter din värnplikt på FJS har du mycket goda förutsättningar att komma in på OHS. Som Vysotskij sa, hade jag varit personalchef på en flottilj/regemente, så hade jag inte nekat en fallskärmsjägare plats ifall han sökte. Edited November 10, 2004 by Fu Fredriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Elstot Posted November 13, 2004 Report Share Posted November 13, 2004 Vad anser ni väga mest om man ska söka till MHS och kanske ett förband sedan, att ha gjort lumpen som Jägarplutonsbefäl (gruppchef) på K3, eller att ha gjort fallskärmsjägare, men inte varit gruppchef? Vilket är också civilt mest meriterande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 13, 2004 Report Share Posted November 13, 2004 X-7-6 efter GU på FJS innebär inte samma sak som t.ex. X-7-6 på F21, I19 eller P7. Efter din värnplikt på FJS har du mycket goda förutsättningar att komma in på OHS. Som Vysotskij sa, hade jag varit personalchef på en flottilj/regemente, så hade jag inte nekat en fallskärmsjägare plats ifall han sökte. finns väl inget som säger att du skulle ha mycket större chanser att komma in på YOP om du gjort FJS eller inte?, är ju upp till det förband som du söker till att avgöra om de vill ha dig efter ett antal intervjuver och tester, med x-7-6 ska man ju inte komma in i vilket fall då kravet är x-7-7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted November 14, 2004 Report Share Posted November 14, 2004 Som sagt, vi är några som tror att fallskärmsjägare även med betyg under X-7-7 har goda chanser att bli rekryterade till andra förbands YOP eller internationella insatser. En fallskärmsjägare som muckar har klarat många hårda tester. @ Friberger: De jag känner som kommit in på FJS och bytt från KB på jägarförband har inte ångrat sig. FJS är ett fint nätverk. Om du å andra sidan verkligen vill bli säker på en gruppchefstjänst är "jägarplutonbefäl" en bra tjänst. FJS patruller består ju i princip av folk som varit grunduttagna till KB inom jägeri eller liknande tjänst, så konkurrensen om patrullchefsplatserna är hård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 14, 2004 Report Share Posted November 14, 2004 (edited) Som sagt, vi är några som tror att fallskärmsjägare även med betyg under X-7-7 har goda chanser att bli rekryterade till andra förbands YOP eller internationella insatser. En fallskärmsjägare som muckar har klarat många hårda tester. @ Friberger: De jag känner som kommit in på FJS och bytt från KB på jägarförband har inte ångrat sig. FJS är ett fint nätverk. Om du å andra sidan verkligen vill bli säker på en gruppchefstjänst är "jägarplutonbefäl" en bra tjänst. FJS patruller består ju i princip av folk som varit grunduttagna till KB inom jägeri eller liknande tjänst, så konkurrensen om patrullchefsplatserna är hård. . Edited November 14, 2004 by Pego Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest whipe Posted November 19, 2004 Report Share Posted November 19, 2004 Förbereder mig för mönstringen den 3oe november. Fler som ska dit denna dag? Inte många träningsdagar kvar nu Men det är bara att köra på och visa att man vill. Det blir mycket ren vilja för min del kan jag säga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts