Jump to content

Recommended Posts

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har tränat en del, mest nu på slutet, då jag upptäckte att en av mina gamla kompisar ska rycka in som röjdýkare i januari. Jag lär honom springa, och han lär mig simma.

Vi kör mycket upp och ned, simma fram och tillbaka och behålla lugnet.

Fast jag gillar inte vatten sådär jättemycket... :dong:

Edited by friberger

Vad anser ni väga mest om man ska söka till MHS och kanske ett förband sedan, att ha gjort lumpen som Jägarplutonsbefäl (gruppchef) på K3, eller att ha gjort fallskärmsjägare, men inte varit gruppchef?

Vilket är också civilt mest meriterande?

Förr i tiden var det bra merit att ha goda värnpliktsbetyg.

Idag tror jag ärligt att dom flesta företag inte ens bryr sig om man gjort lumpen eller ej. Men har du väl gjort den så skadar det inte med halvbra betyg.

Och visst - söker du till t.ex ett bevakningsföretag så lär dom nog uppskatta en fallskärmsjägare mer än en malaj.

Men annars - näe.

Nån som har färsk erfarenhet av att söka jobb, där dom över huvudtaget intresserat sig för värnpliktsbetygen?

Och visst - söker du till t.ex ett bevakningsföretag så lär dom nog uppskatta en fallskärmsjägare mer än en malaj.

Men annars - näe.

Jo.

Det har betydelse - hur stor varierar - om du har skrivit Televapen, FJS, SkyddC, depå- och bevakningstjänst eller ingenting på ditt CV. Det är inte heller otroligt att du får svara på frågor om värnplikt eller ej på en intervju.

I alla fall på någorlunda meritokratiska arbetsplatser. FJS betyder nog minst lika mycket på en managementkonsultfirma som på ett vaktbolag. I alla fall om personalansvarig har någon som helst koll.

åter till ämnet.

Om vi nu ska springa milen i snö, kanske lite oplogat, kanske lite djupt, kan de ju inte ha kvar gränsen på 48 min. Oavsett hur bra man är så går det ju långsammare i snö än på grus.

åter till ämnet.

Om vi nu ska springa milen i snö, kanske lite oplogat, kanske lite djupt, kan de ju inte ha kvar gränsen på 48 min. Oavsett hur bra man är så går det ju långsammare i snö än på grus.

Var uppe i Lofoten förra veckan och körde springpass i snöstorm, gick över förväntan faktist.. klart det ger lite extra mjölksyra men tempot försämrades ytterst lite.

Men problemet är ju fästet. Om det är som här, en-två cm packad snö överallt så springer man ju och förlorar halva steget. För mig går det iaf långsammARE än på barmark.

Men aja, om en vecka får vi se.

Jag har oxå problem med snön eller snarare den is som bildas när snön packas. Gjorde värsta kalle-anka vurpan och gled 3-4 meter ner för en backe innan jag kunde fortsätta löpningen helt jävla dyngsur längs med hela ryggpartiet. Mindre roligt när det va 6 kilometer kvar, 2+ och hyffsat blåsigt. :ph34r:

Jag har oxå problem med snön eller snarare den is som bildas när snön packas. Gjorde värsta kalle-anka vurpan och gled 3-4 meter ner för en backe innan jag kunde fortsätta löpningen helt jävla dyngsur längs med hela ryggpartiet. Mindre roligt när det va 6 kilometer kvar, 2+ och hyffsat blåsigt. :)

Om det stor dig att vara blot kanske inte fjs är nagot för dig :baskerHV:

Jag skrev att jag tyckte det var "mindre roligt" och jag räknar med ha det betydligt värre än "mindre roligt" under vpl. Annars var inlägget mer menat som en rolig grej som kunde locka till skratt. :D

Jag känner en som har varit/är på uttagningen till FJS. Någon som har med sig kamera och vill dela dessa bilder med oss så vi kan få se hur det var där uppe. Om någon nu lyckades ta några foton

Jag känner en som har varit/är på uttagningen till FJS. Någon som har med sig kamera och vill dela dessa bilder med oss så vi kan få se hur det var där uppe. Om någon nu lyckades ta några foton

En försiktig gissning är att den som har med sig kamera på FJS antagningstest, inte kommer få speciellt många chanser att utnyttja den, ens om inget befäl upptäcker kameran och handfast konfiskerar den, hmm?

Tillbaka från Karlsborg nu. Var förkyld och sov ingenting natten till testdagen, men det gick bra ändå!

Dock säger jag bara... vattenfys! Måste vara världens absolut mest krävande påhitt... :baskerHV:

Grattis, kom du ihåg den enda svarta? Det var min vän! kan du berätta om vattenfysen?

• Forumsledning

Japp, inga chattande kommentarer nu om grattis och kom du ihåg det och hur var det osv...

Ni som gjort testet.. hoppas det gick bra och lycka till.. vad ni gjorde och hur det gick håll det för er själva tack, och ni andra ställer inga frågor.

Detta är i FJS intresse dessutom, så respekterar det är ni vänliga.

Fortsätt gärna fråga/prata om tider, platser, mönstring och annat om intagningen till FJS

Jag blev också godkänd. Får hoppas att jag blir uttagen nu bara, vi får beskeden runt den 17e.

Utan att säga något mer....fyyyyyy fan för vattenfysen

Någon som har koll på hur många som blev godkända? Vi hade väl i runda slängar 15-20 från våran "dag". Detta sa de va många från vår grupp som hade blivit godkända, då kan det fan inte bli många som rycker in i sommar.

"Ni är ju knarkad 318!" :ph34r:

jag var där första dagen och var först med att bli godkänd, så jag vet inte riktigt hur många som blev godkända från vår "dag", men skulle gissa på 15-20 st.

Hörde siffran tolv (12).

Edited by Svensk.M