Jump to content

Recommended Posts

Tänkte kolla om det finns någon som vet hur dom tar ut till extramönstringen för FJS, eller får alla som skickat iväg en intresseanmälan vid mönstringen en kallelse till extramänstring.......lät krongligt men hoppas ni fattar.

Grejen är det att jag sökte till FJS:s extramönstring men väger för lite för deras krav (75kg). Jag väger enbart 70kg så inskrivningsförättaren sa att jag skulle fösöka gå upp så nära 75kg som möjligt.

Så kan dom gallra ur mig redan inann extramönstringen för att jag för tillfället väger för lite?

Jag har ju till November att gå upp i vikt (7mån).

Skulle vara jävligt surt att gallras ur utan att ens få försöka, om jag skulle vid extramönstringstillfället väga närmare 75kg.

Tack på förhand

//Jonas

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var har du hört det där med 75 kilo? Jag mönstrade i onsdags och min inskrivningsförrättare skickade en intresseanmälan till extramönstring för min del och han sa inget om mina 70 kilo... det har vel muskler att göra? visst kan man väga 90 kilo och ha noll muskler, ska han då kunna bli fjs och inte en 70 kiloas kille med kraftiga ben så det räcker?

det är faktiskt första gången jag hör något om en vikgräns. Jag har bara hört att vissa befattningar kräver n minimi ovh en maximi längd, men inte vikt. Men om han sa så så måste det kanske vara så.

Som det sades här ovan. Träna och äta mycket. Det är bättre att du äter blandat/mycket och tränar lite än tvärtom. Vila ganska mycket också, det är under vilan som musklerna växer.

Jag hade samma "problem" som du. Jag vägde 70 kilo förut och hade som mål att väga mer...nu väger jag 76 kilo och jag kan inte säga att det bara är fett =) Jag åt en jäkla massa tonfisk :dong:

lycka till med ätandet :2guns:

Tänkte kolla om det finns någon som vet hur dom tar ut till extramönstringen för FJS, eller får alla som skickat iväg en intresseanmälan vid mönstringen en kallelse till extramänstring.......lät krongligt men hoppas ni fattar.

Nej, enligt http://www.k3.mil.se/article.php?id=1622 görs en gallring även innan förtesten.

Av omkring 600 sökande per år tas cirka 200 ut för kompletterande tester efter mönstringen. Av dessa rycker för närvarande omkring 60-70 in i juni respektive år. 

Ytterligare gallringar sker under de inledande fyra utbildnings- och testveckorna, varefter ca 50 återstår för utbildning till fallskärmsjägare.

Hörde nämnas i någon annan tråd att en person förlorat chansen att bli jägare enbart pga. gräsallergi, stämmer detta?

Vill gärna veta, för planerar att söka till FJS när jag mönstrar, och om det är så illa måste jag fixa vaccination/sprutbehandling fort som tusan så jag slipper åka på den niten... Själv är jag inte speciellt besvärad av allergin ens om jag är ute hela sommardagar, men det finns ju i sjukjournalen... :/

Är det förresten i november som det är höstens/vinterns extramönstring för sökande till FJS?

På lumpen.nu står det att man ska väga 70 kg för att bli jägare.. eller snarare, borde väga.. ;)

Jag tror inte det spelar SÅ stor roll.. Vad fick du på testerna på mönstringen? Nån som har koll på vad man bör prestera för att bli antagen till andra mönstringen?

Mulle, har du gräsallergi är det rätt kört kan jag säga... Du kmr med största sannolikhet få Sammanvägd tjänstbarhet B, istället för A som man behöver för att bli jägare. Försvaret vill inte ha dig på på deras ansvar om du när som helst kan få akuta besvär.

Som jägare kommer att utbildas för att under lång tid bakom fiendens linjer utföra strid, sabotage och underrättelsetjänst, och detta funkar inte med killar som har allergibesvär. Om du tex får akuthosta kan det röja er position eller liknande.

Men om det verkligen inte påverkar dig så kan du alltid hoppas på en snäll läkare som blundar för din allergi. (Inte alltid kul att sabba ungdomars drömmar)

Och ja, Fjs har sin extramönstring i november.

Lycka till mulle, så ses vi kanske i Karlsborg i november :ph34r:

Förtest

Förtesten sker vid FJS, oftast i mars/april det år inryckning sker, under två dagar. RKG gör en första gallring och de 250 med högsta mönstringsresultaten kallas till förtest vid FJS i Karlsborg under två dagar (november eller april) närmast före inryckningen

// www.k3.mil.se

Mulle, har du gräsallergi är det rätt kört kan jag säga... Du kmr med största sannolikhet få Sammanvägd tjänstbarhet B, istället för A som man behöver för att bli jägare.

Befarade att det skulle vara så... Tack för varningen :ph34r:

Tur jag kom på det nu, ska ta mej till en läkare och påbörja sprutbehandling så jag är helt allergi-fri om ett antal månader...

Om jag ska torska på det här ska det vara för jag inte duger på extramönstringen, inte för att jag inte pallade ta en spruta i veckan ;)

Vi ses på extramönstringen killar... Ge aldrig upp! Och ut o knata i skogen med tunga ryggsäckar nu :D

Min värden kontra intagningskrav

Mina: Krav:

Styrka: 7 7

Kondition: 9 7

Syn: 9 7

Hörsel: A A

Färg: 9 9

Inskrivningsprov: 6 4 (har jag för mig)

Pliktförmåga: 7 7

Befälslämplighet:8 5

Längd: 4 (170.1cm) 170cm

Vikt: 69kg 70kg för vanliga jägare och 75kg för FJS.

Tjänstbarhet: A A

Om man ska dra en snabb slutsatts så ligger jag ganska bra över kraven.

Inskrivningsförättare sa att jag hade goda chanser.

//Jonas

Edited by Hallqvist

det är faktiskt första gången jag hör något om en vikgräns. Jag har bara hört att vissa befattningar kräver n minimi ovh en maximi längd, men inte vikt. Men om han sa så så måste det kanske vara så.

Som det sades här ovan. Träna och äta mycket. Det är bättre att du äter blandat/mycket och tränar lite än tvärtom. Vila ganska mycket också, det är under vilan som musklerna växer.

Jag hade samma "problem" som du. Jag vägde 70 kilo förut och hade som mål att väga mer...nu väger jag 76 kilo och jag kan inte säga att det bara är fett =) Jag åt en jäkla massa tonfisk :D

lycka till med ätandet  :=o

Tonfisk funkar bra.. Men det är bara att googla efter GI-tabellen. SEn äta allt med lågt GI. Dissa alla former av socker, käka stora mängder proteiner, nyttigt fett.

Inte äta för sent på kvällen och framförallt träna, inte bara gym utan också anaerob tränig, typ Innebandy, fotboll o.s.v. Intervallträning med andra ord, det funkar bäst.

Prioritera också benmusklerna då de påskyndar muskeluppbyggningsprocessen i hela kroppen när de stimuleras.

Prioritera också benmusklerna då de påskyndar muskeluppbyggningsprocessen i hela kroppen när de stimuleras.

Källa på det frågas...

mvh

//DG :=o

Är för lat för att leta åt den direkta länken, men gå till www.bk-sportsmag.se och sök å forumet. Det är väl den största källan om man bortser från seriösa böcker om man vill bygga muskler alternativt deffa.

Hallqvist, antagligen sa inskrivningsförrättaren att du behövde gå upp i vikt bara för att du ska ha så stora möjligheter som möjligt att klara utbildningen. Eftersom att du bara är 170 cm, så kan det vara bra om du kompenserar din längd med 5 kilo mer muskler. Och, kravet för Fjs är en 7:a på inskrivningsprovet. Men har man en 6:a brukar det inte spela så stor roll, man kan endå bli antagen till extramönstring om du har andra bättre värden än de andra killarna.

För 170 cm är nog 69 kg en ganska bra matchvikt. Tror jag. Beror i och för sig på var kilona sitter. :P

Att FJS kräver en vikt på 75 kg förhåller jag mig skeptisk till. Det var nämligen en kille på uttagningen till KJ som uppskattningsvis bar dina mått, 170cm 69kg. Det var inget hinder för honom.

Viljan och modet har jag, uthålligheten är på väldigt god gång, men när läkare är i farten är man körd :angry:

Tror inte jag kommer till karlsborg, det sa iallafall läkaren, men fan heller att jag ger upp för det.

I sann FJS-anda ska jag kämpa ända tills det är dags, dom får dra ut mej från mönstringskontoret i augusti om dom inte tycker jag duger...

Lycka till iaf boys, ge aldrig upp... :)

ryggsäcken blir ju tyngre om man väger mindre.. (det är sant! :huh:)

Vad krävs för att bli antagen till andramönstringen?? Eftersom det bara är en på tre som kommer dit borde det krävas iaf åttor på fysen? eller har jag fel?

Vad jag nu har förståt är att ca 600 personer söker till extramönstringen varav de 200 med bäst resultat kallas till extramönstring, man kan alltså bli nekad extramönstring även om man uppfyller kraven, har 200 sökande bättre resultat än dig så är det kört.

Någon som har en annan uppfattning?

Då har jag med detta inlägg fått fram mitt svar på frågan.

Slut!

//Jonas

Edited by Hallqvist

Hörde nämnas i någon annan tråd att en person förlorat chansen att bli jägare enbart pga. gräsallergi, stämmer detta?

Vill gärna veta, för planerar att söka till FJS när jag mönstrar, och om det är så illa måste jag fixa vaccination/sprutbehandling fort som tusan så jag slipper åka på den niten... Själv är jag inte speciellt besvärad av allergin ens om jag är ute hela sommardagar, men det finns ju i sjukjournalen...  :baskerFN:

Är det förresten i november som det är höstens/vinterns extramönstring för sökande till FJS?

Japp, inge jägartjänst för mig pga. allergi mot nyklippt gräs ;/ Speciellt surt när man ville till K4 där jag utan att varit där en enda gång kan gissa mig till att det finns ungf. 0% nyklippt gräs där...men men sånt är livet...bara bita ihop och gå vidare...fick upp ögonen för Amf och nu är jag glad att jag inte blev jägare...

• 2 weeks later...
Guest Elstot

Någon som har det exakta datumet för andramönstringen? Jag snackade med pliktverket igår, och de sa att det var ett problem, nämligen att FJS kanske ska börja ta ut verje år, vilket ksulle resultera i andramönstring i vår. Detta skulle innebära för mig att jag inte skulle kunna komma dit.

Någon annan som ska till extramönstringen om den nu blir i höst? :)

• 3 weeks later...
Guest Sokklan

Jag missade att söka till FSJ när jag var på mönstringen men skickade ett brev till pliktverket angående ändring av inskrivningsbeslut. Jag är inskriven som jägarsoldat på K3 men är riktigt sugen på FSJ-tjänsten.

Jag har en liten fråga: om man precis inte uppfyller kraven på att få bli FSJ har man ändå någon chans att kunna bli antagen? Jag läste kraven på FSJ och jag hade ett mindre i plikttjänstförmåga, men kan dom andra värderna väga upp detta?

Mina värden:

Styrka: 7 krav: 7

Kondition: 9 krav: 7

Syn: 9 Krav: 8

Hörsel: 9 Krav: 7

Hälsogrupp: A Krav: A

Färgseende: Ej fullgott Krav: Ej fullgott

Inskrivningsprov: 8 Krav: 4?

Pliktförmåga: 6 Krav: 7

Befälslämplighet: 6 Krav: 5?

Jägartest: 75 Krav: 75

Någon som tror att det finns något hopp för mig att få gå på extramönstringen med dessa värden?

// Kristian