Jump to content

Pbv401 eller Pbv302

EgM

Recommended Posts

Ska troligen göra min värnplikt som vagnchef på Pbv 401 eller Pbv 302.

Skulle gärna vilja veta vilken vagn ni rekommenderar.

Vilken tror ni är roligast att göra värnplikten med?

Finns det några stora skillnader mellan vagnarna?

tacksam för svar..

Har personligen enbart erfarenheter av 302´an. Det var en hel del vård och bandkalle lärde man känna väl. Vi hade inga större mekaniska problem, men visst fick man sköta om vagnen som ett litet barn (mest på vintern). Ganska obekväm att åka i om man är fullpackad med utrusning för att vara i fält en längre tid.

Kolla in dessa länkar så kanske du får lite mer info....

PBV401

PBV302

PBV302 igen

Det är bara att välja, svensk teknik från 60-talet eller rysk teknik från 60-talet... :)

Skämt åsido så föredrar jag personligen 302, då den är lättare att ha att göra med i de flesta avseenden...

...sen så är ju alltid 20mm akan att föredra framför 7,62mm ksp...

302:an är lite mer åt stridsfordonshället medan 401:an är mer åt APC-hållet, alltså bepansrad personaltransport.

302 kan man köra uppsutten strid men det kan man inte i 401:an osv.

Så 302:an är den av dem som är mer stridsinriktad, välj den. :D

Lite nackdelar:

50cm i takhöjd. (Gjord för sibiriska dvärgar?)

700 decibels motorvrål. (Döva dvärgar...)

12 av 10 på obekvämlighets-skalan. (Lama också...)

Kall som satan. (Sibirienanpassad...)

Ful. (Ja)

Ett H-E att vårda. (Dvärgar med tålamod?)

Idiotiskt vapen. (Dvärganpassad den med...?)

Bulgarisk kvalitet. (...)

Lite nackdelar:

50cm i takhöjd. (Gjord för sibiriska dvärgar?)

700 decibels motorvrål. (Döva dvärgar...)

12 av 10 på obekvämlighets-skalan. (Lama också...)

Kall som satan. (Sibirienanpassad...)

Ful. (Ja)

Ett H-E att vårda. (Dvärgar med tålamod?)

Idiotiskt vapen. (Dvärganpassad den med...?)

Bulgarisk kvalitet. (...)

MEN!!!

-de var billiga!!  :)

(Ingplutoner ska tydligen straffas med att åka runt i de där i fortsättningen, ingen har dock kommit på hur de ska kunna lösa uppgifter från dem)

Den största skillnaden mellan pbv401 och pbv302 är, förutom de punkter som vpl8107 räknat upp att pbv401 är ett bepansrat trupptransportfordon och pbv302 är ett stridsfordon.

Jag skulle välja "pebban" (pbv302) utan tvekan.

Dock så är jag kanske lite jävig då jag tjänstgjort ungefär 2 år med denna underbara skapelse. :)

The Swede

"som saknar sin pbv"

Den största skillnaden mellan pbv401 och pbv302 är, förutom de punkter som vpl8107 räknat upp att pbv401 är ett bepansrat trupptransportfordon och pbv302 är ett stridsfordon.

Jag skulle välja "pebban" (pbv302) utan tvekan.

Dock så är jag kanske lite jävig då jag tjänstgjort ungefär 2 år med denna underbara skapelse. :)

The Swede

"som saknar sin pbv"

Du får väl se till att roffa åt dig ett par 401:or Swede. :D

De ska ju finnas ett gäng på Ing2, och det är väl nog så viktigt att maten kommer fram... ;)

Det är ju även så att det inom en och samma vagnsfamilj skiljer sig ganska mycket för de uppgifter besättningen (framför allt sk + vc) har.

Inte direkt samma tjänst på en 302 som en 3021 eller 3022 osv. Eller en 401 jämfört med 4012, 4021 eller 4024.

Men jag står fast vid att 302 är en vagn som är lättare att ha och göra med, förutom i ett snöigt norrland då den är chanslös mot 401´an!

Sen är det synd att beväringen hemma i sverige får trilskas med 302A. 302C med de nyaste modifieringarna(vet inte vilken mod det är nu men säkert femte eller nåt sånt) börjar bli en riktigt trevlig kärra.

Jag kan inte alls förstå hur man kan ställa denna vagn och bara rulla porslinsterrängbil nere på balkan nu... :)

302an är ju inte direkt något under av skönhet den heller. :)

Vadå ful? Inte kan man tycka att den lilla knubbiga och avrundade vagnen är ful. :D Visserligen är den lite för liten, men man kan ju inte få allt.

hmm, knappt så man vågar öppna munnen efter har läst vad ni har skrivit.. men jag tycker helt klart 401:an ser tuff ut.. kanske har fel, men den ser ut som en som snabbt kör igenom värsta artilleri bomberemanget och zickzacker smidigt fram till lite trupper och undsätter.. dock är detta inte kanske dens uppgift men ändå ;)

Om man uttrycker sig diplomatiskt: 302:an är en smula mer användarorienterad i sin grundfilosofi än 401:an. Att malas omkring i en 401:a är faktiskt rent nerbrytande. Hjälm är fullständigt nödvändigt på 401:an om man är rädd om huvudet. Bromsning och styrning är helt binära operationer; av eller på och bromsarna verkar låsa direkt. Eftersom eländet styrs genom att bromsa banden (såklart) blir även styrningen allt annat än mjuk. En sak till: jag vet inte varför men det verkar som om man bara behöver komma i närheten av 401:an för att blåmärkena ska dyka upp.

Man kan ju bara hålla tummarna (hårt) att 401/501 är menad som skola till SEP.

401´an var ju faktiskt bara tänkt som ett fordon inom GRO för att snabbt bygga upp kompetens avseende mekaniserad strid... sen råkade den bli kvar som en billig lösning, 2020 är det senaste jag har hört om hur länge den ska hänga med...

Skit i pbv401 & 302:an satsa på strf90 den kommer att ta över slagfälten...

Visst... men eftersom EgM ville veta lite mer inför sin vpl på antingen 401 eller 302 så tycker jag att ditt inlägg känns rätt svagt.

• 1 year later...

Ingen aning, dvs jag vet inte vad som planeras för 501:an. Det jag vet är att 302 och 401 är på utgående, men 501:an har jag ingen koll på , den har inte nämnts för att vara kvar eller försvinna. Bättre uppgifter sökes med tacksamhet...

Jag har också funderingar runt 401 och 302. Just nu är det meningen att jag ska rycka in som pionjör i Boden. Där åker man visst runt i pbv 401. I Strängnäs åker pionjärkompaniet runt i pbv 302. Vid stadsskytte finns en pionjärgrupp som åker 302 (fast de åker nog inte så mycket). Vet inte heller om pionjär vid stadsskytte är lika stridsinriktad som andra pionjärer eller vad deras uppgifter är. Skulle vara trevligt om nån från P10 eller stadsskytte kunde berätta.

Edit: Jag vill självklart också höra åsikter vad ni tycker om valet mellan P10, livgardet och I19/pbat. Bara pionjärbefattningen, alltså.

Edited by Sillen