Jump to content

Recommended Posts

Posted
OK, jag får väll lugna mig lite då.  0:)

Tar nästa också, en rätt enkel, men de e klippt ur en rätt tuff bild.

quizzzzz.jpg

Ser inte mycket till bild tyvärr. Gör om, Gör rätt ;)

:angry: xteam

Posted
OK, jag får väll lugna mig lite då.  :huh:

Tar nästa också, en rätt enkel, men de e klippt ur en rätt tuff bild.

quizzzzz.jpg

Ser inte mycket till bild tyvärr. Gör om, Gör rätt ;)

:surprise: xteam

NU ser jag något som ser ut som en Challenger II

/E

Posted (edited)

Japp, rätt. Lite i lättaste laget.

Challenger2-Exercising.jpg

Challenger I tycker jag ser lite tuffare ut ändå faktiskt.

EDIT: Erik, lugna dej du me. ;)

Edited by Mats
Posted

Haha...det där vet jag...och säkert flera av er "science-fiction" nissar här på forumet...pikar såna som Erik_G och The_Swede...*moahaha*

Överlåter svaret till ngn annan, "mindre" väntad...

Lynx_39

Posted (edited)

För fan Swede.... finns det nåt annat än pansar, pansar pansar innanför pannbenet på dig :huh:

MVC-007S.JPG

Bgbv120 vid NBC banan i Skövde

Edited by Fu Tangsjö
Posted
För fan Swede.... finns det nåt annat än pansar, pansar pansar innanför pannbenet på dig :huh:

Jag tror inte att han har ett pannben, utan det är frontpansar. ;) :P

Posted

@106 ack så sant, mannen är skadad för livet... han kommer garanterat vilja bli begravd bland alla sina "älsklingar" i Axvalla :P

Posted
Roninn - Du har prickat rätt tidsperiod i alla fall...:)

Ingen "helsvensk" vagn, dock svensk VC...

Lynx_39

Fordonet: Pansarbilen Kalewipoeg

Vagnschef: Einar Lundborg

Plats: Estland

Källa: Pansar nummer 1 1987 (Tack Swede för tidningen :))

/E

Posted
Jag känner endast till en vagn med dubbla band så mitt svar måste bli T28

The Swede :/

naturligtvis: t28 super heavy tank! är det förövrigt nån som vet om den verkligen har använts till något annat än museiföremål nångång?

Posted
Jag känner endast till en vagn med dubbla band så mitt svar måste bli T28

The Swede :D

naturligtvis: t28 super heavy tank! är det förövrigt nån som vet om den verkligen har använts till något annat än museiföremål nångång?

Nej, T28 har aldrig använts annat än som försöksvagn. Ett tag bytte den namn till T95 GMC (gun motor carriage) men det byttes tillbaka. Enligt vad jag vet så fortsatte man leka med den ända fram till Korea kriget när man la ner projektet. 105mm kanone var den kraftfullaste stridsvagnkanon amerikanarna hade fram till att M103an med 120mm kanon dök upp. En av de 2 prototyperna står på Patton Musseet.

Men visst är den vacker,

0010Patton_410.jpg

Posted
Nej, T28 har aldrig använts annat än som försöksvagn. Ett tag bytte den namn till T95 GMC (gun motor carriage) men det byttes tillbaka. Enligt vad jag vet så fortsatte man leka med den ända fram till Korea kriget när man la ner projektet. 105mm kanone var den kraftfullaste stridsvagnkanon amerikanarna hade fram till att M103an med 120mm kanon dök upp. En av de 2 prototyperna står på Patton Musseet.

Men visst är den vacker,

Vilken j***a jobb det måste vara att genomföra bandvård/bandrep på den där besten! Tänk er när ni står i situationen, klockan 22 på kvällen ute i skogen, att ni måste byta ett bärhjul och några bandplattor på ett av de inre banden. Dessutom ska ni hinna sova lite för 05.00 imorgon bitti är det marschfärdiga... ;)

Jag svor när vi bankade bandbult på bkan mitt i natten men det där är säkerligen multipelt jobbigare!

Posted

Det roliga med T28 var att man kunde koppla loss de yttre banden och transportera dom på släp.

När man sen behövde bättre bärighet kopplade man på dom igen.

K98b.jpg

/The Swede :lol:

Posted

Kalewipoeg är så klart helt rätt....det finns många MYCKET intressanta skildringar i Lundborgs dagbok om dessa strider, klart läsvärda trots tidsperioden...

Har för mig att ryssarna har en prototyp i Kubinka Obiekt 279 "Troyanov" eller nåt liknande, den hade 4 band på liknande sätt...

Lynx_39

Posted

Naturligtvis, den hade jag glömt bort.

The Swede-> :) <-The Swede

kpd32.jpg

Banden sitter lite annorlunda dock så man misstar sig inte på de två vagnarna.

The Swede :winner:

Posted

Ahh.. den snygga "atombombsstridsvagnen". Den som ryssarna designade för att den skulle stå emot tryckvåg och strålning från en kärnvapenexplosion.

Vagnen har en väldigt bred hjulbas och ett "aerodynamiskt" skrov för att den inte ska välta av tryckvågen. Den ska tydligen vara strålskyddad med bly och sånt.. Förmodligen finns det mer asbest i vagnen än vad det finns kvar i hela sverige :D

Nästan så det kunde ha varit en quizbild..

/E