The Swede Posted February 12, 2004 Author Report Posted February 12, 2004 På ett dygn? Nä, det tror jag inte men just nu har iallafall MITT bildarkiv sinat. Jag kan ju iofs börja köra repriser ur andra vinklar men det är väl inte så kul. The Swede Quote
Erik_G Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 Jag skäms inte för att sno från inter-nätet och kommer härmed med en lite quizbild: /E Quote
Runningback Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 På ett dygn?Nä, det tror jag inte men just nu har iallafall MITT bildarkiv sinat. Jag kan ju iofs börja köra repriser ur andra vinklar men det är väl inte så kul. The Swede Det braukar ju bara fullgas här i tråden så jag blev lite orolig Quote
Erik_G Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Behövs det kanhända lite ledtrådar? /E Quote
The Swede Posted February 15, 2004 Author Report Posted February 15, 2004 Lyset ser ju definitivt amerikanskt ut men resten vete tusan. Tycker det ser ut som mantel och början på ett eldrör men till vilken vagn? The Swede Quote
Erik_G Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Rätt, det är en amerikanske lykta (hela fordonet är av amerikansk tillverkning) Rätt, det är del av manteln som man ser. Fortsätt gissa.. /E Quote
gpd Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Det ser ut som om strålkastaren är släkt med M1:ans dvs en ganska modern, MEN den saknar skyddsbyglar, det har jag nog bara sett på XM551 dvs någon av Sheridan prototyperna. Kan det vara en MBT70 prototyp (XM803) ?? Fast det stämmer inte riktigt med manteln..... Quote
Erik_G Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Nej, det är ingen MBT-prototyp what so ever... Bara Aftonbladet hade kallat fordonet för "stridsvagn" Quote
gpd Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Har den larviga fötter eller hjul ?? Quote
Erik_G Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Nu ska vi inte göra det larvigt lätt för oss.. /E Quote
gpd Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Eftersom jag tuggat mig igenom mitt exemplar av "US Military tracked vehicles" som innehåller bilder på i princip allt amerikanskt med band fram till 1992 ( även de mest obskyra fordon ) så tror jag att den har hjul. Problemet är att jag inte har något bra referensverk om hjulburna....... Någon annan där ute..... Quote
caridon Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 ingen pansarnisse här men om aftonbladet prata om den och kallat den stridsvagn så måste den vara en STRYKER denna bilden verkar bekräfta saken http://www.wainwright.army.mil/1bde/Images...strykerc171.jpg och denna: http://www.lewis.army.mil/arrowheadlightni...er%20Driver.jpg /C - första försöket i denna tråden Quote
The Swede Posted February 15, 2004 Author Report Posted February 15, 2004 Nä, Caridon. Nu är du nog fel ute. Var hittar du lyktan och eldröret på dina Stryker-bilder. Me tror att det är någon form av artilleripjäs men det är inte M109 och inte Crusader. The Swede Quote
Honken Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Funderar lite på om det är en trupptransport av något slag, lite underligt med tanke på röret dock. Quote
Erik_G Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Det är ingen variant av Stryker, inte ens MGL'en. Det ser ni väl att strålkastarna är fel.. @Caridon Min "aftonbladet" kommentar var bara hypotetisk. Tror inte Aftonbladet har skrivit värst många spaltmillimetrar om denna tingest. @Swede Det roar mig att se att även en sådan mästerfiskare kan fiska i fel vatten ibland @gpd Är du säker på att din bok verkligen innehåller ALLA fordon? Nä, slut med ledtrådarna för denna gången.. /E Quote
gpd Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 @Erik_G Nej jag kan ju givetvis inte veta vilka fordon som inte finns med, men den innehåller det mesta från opansrade traktorer, fordon som hanterar nukleärt avfall till tunga stidsvagnar...... men man kan ju aldrig vara säker...... Hade jag fått spontangissa så hade jag nog som the Swede gissat på någon typ av "gun motor carrige" dvs artilleripjäs eller pv-pjäs. Jag kan inte hitta något foto där manteln anlsluter till skölden(?) med den typen av fläns och rak kant. Kan ju va så att den finns med i min bok men ur fel vinkel.... Quote
The Swede Posted February 16, 2004 Author Report Posted February 16, 2004 @SwedeDet roar mig att se att även en sådan mästerfiskare kan fiska i fel vatten ibland /E Det är väl trevligt att man kan glädja sin medmänniskor. Måste tyvärr erkänna att jag kört fast på denna bilden. Men jag lyckades ju identifiera lampan iallafall. :P The Swede Quote
Erik_G Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Nej, Ingen XM8 Buford. Får återkomma med en annan bild på objektet senare /E Quote
Erik_G Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 Ett till utsnitt ur bilden ovan /E Quote
Hans Engström Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 Crusader? (salig i åminnelse) Quote
Erik_G Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 (edited) Crusader hade jag ju sist jag hade quiz.. eller iallafall rätt så nyligen. Nej, denna tingest har inte varit med förr, om jag minns rätt. @Lynx_39 Behöver jag svara? Om jag säger så här.. gbp's referenser från 1992 är för gamla. Dina är nog rena stentavlorna i jämförelse Tyvärr, ett sci-fi objekt även denna gången. Lovar att bättra mig. /E Edited February 17, 2004 by Erik_G Quote
gpd Posted February 18, 2004 Report Posted February 18, 2004 Den första bilden skulle kunna vara från General Dynamics Expeditionary Fighting Vehicle (nytt landstigningsfordon / IFV till USMC) , extrem närbild över framlyset mot 30 mm pjäsen. Det stämmer dock inte med bilden av aktern då EFV har vertikala sidor. Däremot skulle jag vilja sätta en slant på att det är ett amfibiskt fordon, påminner mycket om AAVx7x. Ser ut som luckor ovanpå så det är nog ett trupptransport/IFV fordon. Quote
Erik_G Posted February 18, 2004 Report Posted February 18, 2004 gpd är fasligt nära, så nära att det faktiskt skjuter hare denna gång. Det är en AAAAAAAAAAAAAAAAAAV (+- några A).. även numera kallad Expeditionary Fighting Vehicle (EFV). Eftersom bilden visar en prototyp så är den förmodligen inte helt 100% likadan som en EFV. mvh Erik Quote
xteam Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Var inne ett tag på något liknande, men när jag studerade mina bilder på en AAVP7A1, så fick jag ingenting att stämma. Eftersom jag inte heller skäms över att "sno" en bild ifrån nätet så : xteam Quote
gpd Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 (edited) M247 Sergeant York DIVAD ? Amerikanskt LvKv fiasko....... EDIT: Dit med ? tecknet... Edited February 20, 2004 by gpd Quote
xteam Posted February 23, 2004 Report Posted February 23, 2004 En lite mer avslöjande bild : xteam Quote
Recommended Posts