Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jaha du, jag å siffror, en ledningsversion på Pbv 401 tror jag att det är (vad kan den heta.. stripbv 4012 kanske?. Man ser takboxen, och den grip-mönstrade plåten kan tänkas tillhöra en såndäringa avgasförlängare.

Det KAN ju vara en Strv 121 annars, om inte annat kan man tro det när man ser banden ;-D

/E

Posted

Visst är det en Radiolänkpbv 4014.

Jag lät tråden ligga ett tag för att se om någon kom på rätt benämning men inte då. :P

The Swede

Posted
Visst är det en Radiolänkpbv 4014.

Jag lät tråden ligga ett tag för att se om någon kom på rätt benämning men inte då.  :P

The Swede

Jag är tyvärr inte så väl bevandra i Rysshäckarna så jag kommer inte alltid på vilket nummer dom innehar. Vilka förband anväder 401 nu mera???

Posted
Tyvärr har det sinat med bilder så vi får låta quizen vila lite.

Jag kunde ju ge mig på ett försök.

Vad är det vi ser på följande bild? Alltså inte direkt fordonet i sig, utan "grejorna".

quiz01.jpg

Posted

Hmm...vill påstå att fordonet vi ser är en StuG III Ausf. G. Bilden är nog av stridsutrymmets tak och den modifierade piedestalen till den fjärrstyrda kulsprutan (MG 34).

Finnarna körde ju med ryska kulsprutor och de gick inte hand i hand med tysk utrustning. Därför fixerades piedestalen och skölden för kulsprutan/skytten fick ett större hål för den grövre pipan.

...fast jag kan ju ha tagit fel och då har jag verkligen lyckats göra en StuG av en fjäder s a s. :lol:

Posted

Rätt på sätt och vis. Fästet för DT-maskingeväret är made in Finland, men "pluggningen" av piedestalen för den fjärrstyrda MG:n är gjord redan i Tyskland.

Då vet du säkert också vad som sitter framför?

Posted
Då vet du säkert också vad som sitter framför?

Det verkar som om det är hålet för Nahverteidigungswaffe* men jag kan inte se själva vapnet - finnarna kanske tyckte det var mer av en utmaning att bekämpa närgånget infanteri med nävarna? :P

*Närskyddsvapen som under senare halvan av kriget installerades i tyska stridsfordon med täckta stridsutrymmen. Se denna sida för mer uttömmande information: Nahverteidigungswaffe

Posted
finnarna kanske tyckte det var mer av en utmaning att bekämpa närgånget infanteri med nävarna?

...och med tänderna förstås...

Nej, orsaken till att vi inte hade några Rundumfeuer eller Nachverteidigungswaffe var ju den, att vi inte hann få några sådana. Våra Sturmin var producerade före dessa vapen hade kommit ut på "marknaden". Dock hade taken på vagnarna redan hålen och fästena för dessa. Vagnarna lämnade alltså fabrikerna med hålen pluggade. Vi finnar svetsade bara dit fästet för DT-maskingeväret.

• 2 months later...
Posted
Jag känner att jag kan inte släppa den här tråden.

Här kommer en bild till:

[bILD]

The Swede

Jag drar till med en vild gissning... (totalt borta när det gäller sånt här)

En pansarbil, tidig... har sett nåt liknande på ett visst pansarmuseum vill jag minnas...

Jag är väl ute och cyklar som vanligt.

Och den dagen du lägger ner den här tråden kommer jag att jaga dig! (För att inte tala om vad som händer när jag kommer ifatt! :winner: + :winner: = :Malaj: )

Posted

fan, jag tycker mig känna igen det men kan inte placera det, misstänker att bilden är tagen i Axvall..

med tanke på färgen bör det vara ett fordon som varit i FN tjänst.. kan det vara en SKP??

Posted
fan, jag tycker mig känna igen det men kan inte placera det, misstänker att bilden är tagen i Axvall..

med tanke på färgen bör det vara ett fordon som varit i FN tjänst.. kan det vara en SKP??

ja, känner också för Axvall, men vad menar du med färgen? Utsidan??? Insidan är ju vit ja...

Posted

Det är en.... ja, den står där iallafall, på axvall, med am-lådor i trä.

Ska du inte lägga ut bilderna på dig eller mig i "rustning" också?

/E

Posted

Visst, du har helt rätt Darkstar. :D

Strv m/21, Sveriges första stridsvagn.

Erik ville ha bilder på rustningar, är det månne denna du menar? :baskerPa:

Quiz_84.jpg

Vilken vagn sitter jag i?

The Swede