Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skall mönstra om ett par veckor, satsar på en jägar tjänst helst k3 (tar det jag får dock). Har lirat hockey hela mitt liv framtill nu, har gått över till innebandy =). Tränat styrketräning sen 9an, springer 5 km på runt 23 mins, alltså hyfsat tränad, enligt mig själv. Går samhäll med hyggliga betyg etc.... Blir så jävla förbannad när man hör att det inte finns några platser kvar på några jägar tjänster. Om jag inte kommer in fast mina resultat stämmer så är det fan främlingslegionen som gäller. Anser inte mig själv som någon stridis, bara sugen på utmaningen att göra en hård värnplikt. Fy fan för alla nerläggningar i försvaret, hoppas politikerna som tycker att försvaret är ett bra ställe att spara på är bereda på att ta de första kulorna när vi en dag blir attackerade.

Skall väl till lägga att jag iaf själv tycker att jag har normala familj och kompisförhållanden, bra syn, bra hörsel, inget kriminellt förflutet, aldrig varit skadad osv...

Posted

Chilla lite?

Det kanske finns jägartjänster kvar åt lämpligt folk?

--------------------- ' ' --------------------- ..fast du, hör och häpna - ANSES inte lämplig?

Det kanske inte finns jägartjänster kvar, och du får en annan tjänst, tycker det är skitkul ändå.

------------------ ' ' ----------------------, du får en annan tjänst, ramlar av pinn efter 2 veckor på grund av att det var ett jävla liv som du inte klarar av...

Så, lugna dig lite.

Det löser sig.

Mönstra först.

...mina små tankar...

Posted

Jo visst skall jag bli bedömd som lämplig, inte sagt att jag är det... Men om jag skulle vara lämplig och det inte finns några platser kvar pga alla nerskärningar så blir jag förbannad...

Posted

Hetlevrad liten gosse du verkar vara ;)

Det sitter inte bara i kroppen, utan knoppen räknas också. Jag känner folk som har varit fysikmonster med normala hemförhållende och haft bra på inskrivningstestet, MEN som dömts som icke lämpliga på jägartjänster för att de inte verkade ha rätt personlighet.

Hetlevrade personer kanske inte är det som prioriteras mest. Visst görs inte alla bedömmningar rätt, men ofta har de ganska god erfarenhet över var folk passar bäst. Passar du som jägare försöker de nog sätta dig som jägare, passar du som kock så blir det nog en plats där.

Men vad är det som säger att du inte kan vänta ett år till det blir lite lämpliga platser "lediga"?

Posted
Jo visst skall jag bli bedömd som lämplig, inte sagt att jag är det... Men om jag skulle vara lämplig och det inte finns några platser kvar pga alla nerskärningar så blir jag förbannad...

Och hur skulle vi kunna hjälpa dig med det här "problemet"?

:wub:

Posted (edited)

Att döma av ditt språk och resonemang har jag svårt att tro att du skulle vara särkilt duglig.

Sen tycker jag det är ytterst onödigt att bli förbannad om det inte finns några lediga jägartjänster kvar. Besviken kan du bli, men är kvoterna fyllda så är de fyllda av dugliga personer. Du får försöka se värnplikten och Pliktverkets uppgift i ett större perspektiv, och lite mindre egocentriskt.

Om jag förstår dig rätt säger du att du är beredd att gå med i främlingslegionen om du inte blir jägare. Har du då tänkt att vägra befattning av annan typ du i så fall tilldelas? Jag anser att man bör göra värnplikten med insikt om pliktens elementära funktion; försvar av Sverige. Söker man endast utmaningar är kanske inte jägarutbildning det rätta. Jag har inte själv genomgått en jägarutbildning men av vad jag fått förklarat för mig är det inget äventyr, det är bara slitsamt, jobbigt och tröttsamt.

Jag förslår att du tänker över vad du verkligen vill.

Edit: Stavfel.

Edited by Froddan
Posted
Legionen? Visst gå med. Dom behöver kockar kabeltattare och förrådare som alla andra :bash:

LOL!

För att inte nämna flöjtspelare och bassar som kan fånga upp alla malariamygg i Franska Guyana :bash:

Posted

Ur senaste budgetpropositionen har jag klippt följande text, som anger målen för totalförsvaret:

Mål

Politikområdet Totalförsvar ska bidra till att bevara vårt lands fred och självständighet. Vi ska kunna möta militära hot som direkt berör Sverige. Internationellt ska vi bidra till fred och säkerhet i omvärlden genom gemensamma fredsfrämjande och humanitära insatser både i och utom Europa.

Totalförsvarsresurserna ska enligt gällande försvarsbeslut kunna användas för följande huvudändamål:

- försvara Sverige mot väpnat angrepp,

- hävda vår territoriella integritet,

- bidra till fred och säkerhet i omvärlden och

- stärka det svenska samhället vid svåra påfrestningar i fred.

Notera att det inte någonstans står att ett mål med totalförsvaret är att erbjuda möjlighet för enskilda individer att förverkliga sina individuella livsmålsättningar och uppnå en högre nivå av personlig tillfredsställelse. Efter att ha läst ett antal inlägg av den karaktär som startade denna tråd kunde man annars förledas att tro att ett sådant mål är det helt överordnade. Månne det är ett symptom på samma företeeelse som tar sig uttryck i att alltfler unga vill utbilda sig (dock helst utan att prestera några påtagliga studieresultat) inom media/kultur för att så småningom bli "kändisar", och på vägen dit räknar med att leva på samhällsstöd? (Jo, jag är med forummått mätt "gammal" och tycker att en gnutta luthersk pliktmoral inte skulle skada "dagens ungdom".)

Dessvärre tycks det finnas en tendens på forumet att bortse från att värnpliktssystemet syftar till att förse Försvarsmakten med rätt kompetens på rätt befattning och inte att erbjuda enskilda den tjänst som han eller hon eftertraktar mest. Bedömningen av vem som innehar rätt kompetens kan inte rimligen göras av den enskilde utan måste ske utifrån centralt bestämda kriterier, vilket med nödvändighet leder till viss fyrkantighet i systemet. Därvid kommer en del i kläm men helhetsresultatet blir det bästa möjliga i relation till förutsättningarna.

Du som snart ska mönstra borde alltså, för att travestera John F. Kenendys berömda installationstal från 1961, inte fråga vad Försvarsmakten kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för Försvarsmakten!

Slutligen. Om du överhuvudtaget är intresserad av att göra värnplikten är det lika bra att redan nu ta till dig ett uttryck som du - om det alls blir aktuellt att dra på sig kronans kläder - kommer att få höra till leda: Gilla läget!

• 5 weeks later...
Posted
dast

Posted den Mar 22 2004, 14:54

Ur senaste budgetpropositionen har jag klippt följande text, som anger målen för totalförsvaret:

Mål

Politikområdet Totalförsvar ska bidra till att bevara vårt lands fred och självständighet. Vi ska kunna möta militära hot som direkt berör Sverige. Internationellt ska vi bidra till fred och säkerhet i omvärlden genom gemensamma fredsfrämjande och humanitära insatser både i och utom Europa. 

Totalförsvarsresurserna ska enligt gällande försvarsbeslut kunna användas för följande huvudändamål:

- försvara Sverige mot väpnat angrepp,

- hävda vår territoriella integritet,

- bidra till fred och säkerhet i omvärlden och

- stärka det svenska samhället vid svåra påfrestningar i fred.

Notera att det inte någonstans står att ett mål med totalförsvaret är att erbjuda möjlighet för enskilda individer att förverkliga sina individuella livsmålsättningar och uppnå en högre nivå av personlig tillfredsställelse. Efter att ha läst ett antal inlägg av den karaktär som startade denna tråd kunde man annars förledas att tro att ett sådant mål är det helt överordnade. Månne det är ett symptom på samma företeeelse som tar sig uttryck i att alltfler unga vill utbilda sig (dock helst utan att prestera några påtagliga studieresultat) inom media/kultur för att så småningom bli "kändisar", och på vägen dit räknar med att leva på samhällsstöd? (Jo, jag är med forummått mätt "gammal" och tycker att en gnutta luthersk pliktmoral inte skulle skada "dagens ungdom".)

Dessvärre tycks det finnas en tendens på forumet att bortse från att värnpliktssystemet syftar till att förse Försvarsmakten med rätt kompetens på rätt befattning och inte att erbjuda enskilda den tjänst som han eller hon eftertraktar mest. Bedömningen av vem som innehar rätt kompetens kan inte rimligen göras av den enskilde utan måste ske utifrån centralt bestämda kriterier, vilket med nödvändighet leder till viss fyrkantighet i systemet. Därvid kommer en del i kläm men helhetsresultatet blir det bästa möjliga i relation till förutsättningarna.

Du som snart ska mönstra borde alltså, för att travestera John F. Kenendys berömda installationstal från 1961, inte fråga vad Försvarsmakten kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för Försvarsmakten!

Slutligen. Om du överhuvudtaget är intresserad av att göra värnplikten är det lika bra att redan nu ta till dig ett uttryck som du - om det alls blir aktuellt att dra på sig kronans kläder - kommer att få höra till leda: Gilla läget!

Du har rätt men jag tycker inte vi ska vara för hårda. Som läget ser ut idag har jag svårt att förställa mig att det finns många som söker jägartjänst för att försvara sverige så bra som möjligt. Det är i andra högsta grad en inviduell önskan om något som får vissa av oss att söka till dessa tjänster. Dock är det förbannat tråkigt att vissa av dessa folk använder det som någon statusfaktor att ha genomfört en jägarutbildning, villket jag tror skapar reaktioner som din dast.

Runken:

Hoppas du kommer in och kan få utryck för vad än det gäller.

Posted
hoppas politikerna som tycker att försvaret är ett bra ställe att spara på är bereda på att ta de första kulorna när vi en dag blir attackerade.

Och där mina damer och herrar har vi anledningen till att

dom"just idag har vi slut på jägartjänster du..sorry"..

:huh:

Posted

Ni glömmer en viktig sak... Hur gammal e man när man mönstrar... 17-18 år? Jo precis, man har hört massa massa om lumpen "Åh vad ballt" "Åh det ska jag göra, fan vad tufft" etc etc ni förstår mig... Vissa säger att de för allt i värlkden inte vill göra lumpen, för vissa är det tvärt om. I denna tråd och många många andra är det oftast en som just ska till å mönstra som skriver och som kanske inte fått platsen eller som här platsbrist.... Självklart ska man vårda sitt språk, men vad jag tror ni glömmer är att i just denan tid, i den åldern inför mönstring så är man väldigt väldigt het på gröten och man känner sig väldigt ivrig och tänd. Det kanjag nästan lova att de flesta av er andra gjorde också...

Jag menar bara att man msåte även ha förståelse för det här... nu är ni ju mkt äldre och har genomgått er utbildning och vet exakt hur det var... men så var ni ine innan er mönstring... då var ni oxå "ivriga" eller nyfikna hur man nu uttrycker det... tänk på det!

MVH Peter

Posted

Jo, så är det förvisso. Jag var skitförbannad när jag förkyld fick taskiga resultat på mönstringsfysen och inte fick den tjänst jag ville.

Men eftersom jag var och är patriot övervägde jag inte en sekund att göra militärtjänst hos någon stormakt istället.

Posted

Chilla.

En jägartjänst är som vilken annan tjänst som helst. Med vissa undantag. Mestadels en massa skitgöra. Och jägartjänster finns det. Allt annat är bluff och båg. Lyssna inte på pliktverket. Gör det som krävs av dig för att ha resultaten att komma in och godta inte en annan tjänst än just jägartjänst på din mönstring. Om du nu gärna vill bli jägare. Och FJS heter det för övrigt. Det är FJS som utbildar jägarna på K3. För övrigt så blir du knappast kärv eller rambo av en jägartjänst, det är i så fall något du är innan. Så främlingslegionen ska du nog inte fundera på förens du känner att du vill leva ett liv i helvetet efter muck.

Mvh

Norrlandsjägare -03 :D

Posted

En av de viktigaste egenskaperna för en soldat i allmänhet och en jägare i synnerhet är ödmjukhet.

Sug på det lite och fundera över det fram till mönstring.

/Krook

Posted
Det är FJS som utbildar jägarna på K3.

Visst, Husarbataljonen utbildar inga jägarbataljoner längre men tjänsterna på LBB och Divund heter ändå jägarnågonting och på bågen står det än så länge jägare.

Sedan vill vissa diskutera om de är "riktiga" jägare, vilka som är hårdast osv men det är ovsäntligt och så länge pliktverket väljer att kalla det jägare så är det ju enklast att fortsätta kalla det jägare.

Posted

Det var tal om i en annan tråd här att man skulle börja införa Airborn & Recon för LBB å DivUnd, engelska namn på bågarna altså. Tycker personligen skulle förklara bättre va de sysslar med.

Posted

Jag hade en polare som mönstrade i måndags.. (85:a) Och han ville bli jägare men det fanns inga platser kvar åt honom.. förutom FJS.

Då frågade han mönstringsförättaren om han kunde göra jägartjänst nästa år istället tillsamans med 86:orna men då sa mönstringsförättaren "Nej, så kan vi inte göra, det blir fel då" Och att det inte borde mönstra några 85:or nu när 86:orna mönstrar.

Själv hade jag turen att mönstra tidigare så att jag fick den tjänst jag ville ha. Jag kan förstå runkens och varför han blev besviken. Det hade jag också blitt.. Men jag hade axepterat det och valt någon annan tjänst istället.. Då pv har runt 300 st finns det iaf något annat än jägare som intresserar! :wub:

Posted
Det var tal om i en annan tråd här att man skulle börja införa Airborn & Recon för LBB å DivUnd, engelska namn på bågarna altså. Tycker personligen skulle förklara bättre va de sysslar med.

Förklara bättre för vem? Och varför på engelska, duger det inte med Spaning och Luftburen i såna fall? Tycker det skulle se ganska fult ut om just de två bågarna skulle vara på engelska, då kan man lika gärna översätta alla.

Posted

Vill passa på att lägga till en sak.

Det är inte bara jägartjänster som ger en utmaning!! :)

*dxl som börjar tröttna på att hans brors vänner vägrar göra lumpen om dom inte får jägartjänster eftersom jägare är ju dom enda som krigar "på riktigt alá CS*