Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inf: JAg vet att metallföremål påverkar när man använder kompasser och att det kan ge helt snurriga fel, som eldledare är det en ganska basal kunskap. MEN, i min värld så kommer förhållandet mellan ak:ns magnetfält och kompassens vara detsamma när de har samma inbördes läge. Precis som att sprinten som håller fast spegeln på en spegelsyftkompass kommer påverka, men påverkan kommer gå att empiriskt pröva och förutse. Om man har en kompass av dålig kvalité kan jag dock tänka mig att vapnets inverka blir för stark och att nålen bara börjar snurra och det här är ingen metod jag skulle använda för att ta ut en riktning, avstånd med men att som hjälp att hålla kursen tror jag det skulle kunna vara funkis.

Posted

Tycker också att det verkar lite skumt att tejpa en kompass på vapnet. MEN om soldater från SAS säger att det funkar, då tvivlar jag inte en sekund på det...

Posted
Inf: Du har ju egentligen skrivit exakt vad jag skrev. Ett metallföremål påverkar kompassen beroende på lägesförhållandet mellan dem. Om kompassen är tejpad på vapnet kommer ju det förhållandet vara konstant, eller hur?

Det här snacket om att kompassen skulle påverkas olika beroende på bäring är i min värld helt felaktigt? Så länge förhållandet mellan vapnet och kompassen är detsamma kommer ju inte VAPNETS påverkan ändras. Dess magnetfält kommer vara konstant, pröva själva.

positionen mellan vapnet och kompassen kommer att vara konstant, men det är inte det som styr nålens visning. Det som styr nålens visning är förhållandet mellan samtliga magnetfält.....alltså jordens magnetfält och vapnets magnetfält i förhållande till kompassens nål. Förhållandet mellan de olika magnetfälten är med andra ord inte konstant!!

...och kom inte och påstå att du alltid har puffran riktad i samma kompassriktning(då behöver man för övrigt inte någon kompass eftersom geväret kan funka helt ok att orientera efter.)

Posted

Det går lättare om man tänker innan man postar....men då bryter man ju mot ett direkt citat från Arne Anka......"Att tänka innan man talar är som att torka sig i arslet innan man skitit!" :)

Posted (edited)

Lt Payne:

Nu bör vi räta ut saker innan detta spårar ur:

" Använd din kompass så hittar du tråden igen och kommer ur din tunnel. "

Svar: Jag fortsatte på Topicen om just B20 och kompasser. Jag vet att jag tyvärr inlät mig att kommentera ditt inlägg om andra orienteringsmetoder - med resultatet av hur det sedan spårade ur så var det dumt! Vad jag avsåg med just tunnel var att svaromålen mellan oss blev VÄLDIGT OT! Jag är inte ute efter ngn personhävdelse om det ena eller andra - Det är ointressant och framförallt för övriga som läser tråden! Hoppas att vi kan vara överrens om det och sänka garden något!...

Stegräknare/Pedometer på vapnet:

" Tanken var väl att kunna räkna sina steg och därför få en uppfatttning om hur stort avstånd man tillryggalagt, utan att för den sakens skull ha släppt eldberedskapen..

Tro mig det finns."

Avser du med ovanstående en PEDOMETER, kan jag bara kommentera med hjälp av SILVAS infoavdelning. Deras svar förklarar med största tydlighet att man inte kan nyttja en pedometer på vapnet:

"Placeringen är otroligt viktig för att Pedometern ska kunna registrera så bra som möjligt. Dvs i linningen eller i bältet, precis ovanför höftbenet.

Om den inte fästes helt upprätt, utan tex lutar om den skulle hängas på en ficka, kommer pendeln inuti som är upphäng i fjädrar, inte kunna pendla som den ska och ingen registrering av stegen kan ske.

Det är genom höftbenets stöt som registrering sker."

Yvonne Boström

Customer Support, The Silva Group

Därmed är denna lilla kontrovers slut från min sida.

Edited by Razvedka
Posted

I serien Elitsoldatar som går på femman så tejpade dom på om jag inte minns fel stegräknare på vapnet?

Dom blev tillsagda av SAS killarna att tejpa på dom på vapnena om jag kommer ihåg rätt

Med reservationer före eventuella minnesluckor :P

Posted

Det som brukas användas är en sk "clicker" dvs efter 100 steg klickar du fram en siffra till. Typ en primitiv/manuell varvräknare.

Frågor på det??

Posted

Inf: JAg känner till fysiken kring det hela och tycker inte att det borde fungera, men med en rak metallstav så får jag avvikelser som är så små att de kan förklaras som avläsningsfel. Jag kanske bara har flyt just nu, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Posted
Ja men nu snackar vi väl kompass va?

Belönar mig med 20 snabba...

Var väl litet het på göten där och missförstod... :D

Posted (edited)

Spännande tråd det här.

Jag blev så tagen att jag var tvungen att gå och göra ett litet test med en annan rak metallstav, dvs Ak4 samt kungens standardkompass. Jag får ganska bra avvikelser men det kan ju vara så att min Ak har en läcka i magnetfältsinkapslingen ? Någon borde kanske uppfinna en kompass som är okänslig för magnetfält ? ;)

EDIT: förtydligande: med "ganska bra avvikelser" förstås alltså "stora avvikelser"

Edited by Axial
Posted (edited)

Nu ska vi se *gräver efter boken NAVIGERING*.

Under navigationsteorin vid stridsbåtsutbildningen fick jag lära mig följande om kompasser:

Skillnad mellan kompasskursen (den kurs som kompassen visar) och den faktiska kursen (den kurs man faktiskt har om man följer nålens rikning) kan bero på två felkällor:

- Missvisning

- Deviation

MISSVISNING: en avvikelse som beror på att den magnetiska nordpolen och den geografiska nordpolen inte ligger på samma geografiska plats. Denna avvikelse är konstant i samma område men varierar beroende på var på jordklotet du befinner dig (missvisningens storlek står ofta på sjökort eller karta). På exempelvis sjökort nr 6144 är missvisningen +3 grader ostlig. Detta oavsett vilken riktning som kompassen pekar i - man skall alltid lägga till 3 grader till kompasskursen för att få den rätta kursen (om kompassen pekar i 90 grader är kursen 93 grader).

DEVIATION: avvikelse som beror på lokala magnetfält i kompassens närhet, exempelvis automatkarbiner, datorer etc. Denna avvikelse är inte konstant med kompasskursen utan varierar. Denna avvikelse hanteras genom att man medelst syftning och sjökort upprättar en deviationstabell för kompassen. Tabellen visar avvikelsen vid olika kompasskurser, oftast i intervaller om 10 grader. Exempelvis: 10 grader - avvikelse -2 grader. 20 grader - avvikelse +1 grad o.s.v.

Deviationstabellen måste revideras om man exempelvis installerar någon ny magnetisk utrustning i kompassens närhet. Moderna digitala båtkompasser klarar själva av att kompensera för deviationen.

För handkompasser och landnavigation görs väl aldrig någon deviationstabell av lätt förståelig anledning. Teoretiskt förekommer dock fenomenet deviation, exempelvis när man håller bössan nära kompassen - och avvikelsen är inte konstant.

Edited by EO4
Posted

Såvitt jag fattar är det alltså helt förkastligt med kompass och vapen i samma riktnummerområde - än mindre med kompassen tejpad på vapnet.

Då återstår frågan om McNab 1). roar sig kungligt med att vräka ur sig liknande idiotier för att se hur många kompasser som kommer att tejpas på vapen i framtiden (vilket låter som om killen har humor i alla fall;)) eller 2) om detta är den stora anledningen till varför han hamnade i fångenskap till att börja med... ,O

Min gissning lutar åt att han roar sig med alternativ 1.

Posted

BX, det är väl så att de gjort en taktiskt skithäftig grej av det i filmen bara.

...I verkligheten har ingen av dem kompass, det krävs att man går en 12 veckors intensivutbildning "kompassnavigering i öken" för att få med sig kompassen ut i fält i Irak om man är med i SAS.

Posted

Om vi bortser från ev. missvisning tycker jag personligen att det är ganska dumt att ha kompassen på vapnet.

Tycker att kompassen som är en viktigt del i utrustningen ska man inte ha så exponerad så att den lätt går sönder (vilket den kommer att göra om den är fasttejpad på vapnet).

Personligen håller jag nog på BX:s alt 2 ....... ,O

Posted
Inf: Du har ju egentligen skrivit exakt vad jag skrev. Ett metallföremål påverkar kompassen beroende på lägesförhållandet mellan dem. Om kompassen är tejpad på vapnet kommer ju det förhållandet vara konstant, eller hur?

Det här snacket om att kompassen skulle påverkas olika beroende på bäring är i min värld helt felaktigt? Så länge förhållandet mellan vapnet och kompassen är detsamma kommer ju inte VAPNETS påverkan ändras. Dess magnetfält kommer vara konstant, pröva själva.

Det magnetfält som vapnet genererar är lika stort hela tiden, men med hur stor kraft

den påverkar nålen beror på riktningen.

Om vi gör följande tankeexperiment:

Magnetfältet som alstras av vapnet vill rikta nålen ned norr mot mynningen.

Vapnets magnetfält är vid kompassen lika starkt som jordens.

Om du då riktar vapnet mot norr, så kommer du att få 0 graders missvisning.

Om du däremot riktar vapnet mot öster (1575 streck eller 90 grader om man har den läggningen)

så kommer nålen att peka mot nordost (788 streck eller 45 grader).

Men på samma sätt så kommer alla magnetiska föremål i hela universum att påverka din kompassnål.

Detta inkluderar även din/dina knivar, plåtmagasin, radion och ditt kokkärl.

Så oavsett var man har kompassen så får man en felriktning.

Det handlar bara om olika grader i helvetet.

Vi ska också minnas att magnetfältets styrka avtar med ökande avstånd (avståndet upphöjt till 2 eller 3).

På M16 är mig veterligen lådan och magasinstommarna av aluminium

och kolven (minus framföringsfjäder med rör) av plast,

så missvisningen borde inte bli sådär jättehiskelig med kompassen på kolven,

så det funkar säkert för att hålla kursen "på ett ungefär sisåhär" i djungeln

när man ändå byter kurs med kortare intervaller än en man kan kasta vatten.

Om jag under en djungelmarch korrigerar min kurs 100ggr och i snitt har en

missvisning på 15 grader ömsom åt vänster och ömsom åt höger på ett slumpmässigt sätt och samtidigt har höjdlinjer att följa så blir felet i slutändan inte så stort.

I biljardbordsplatt öken så skulle jag däremot aldrig lita på det.

Ser jag till mig själv så använder jag sällan kompass för att navigera i skogen,

men däremot ofta och nogrannt om jag paddlar i skärgård.

Posted

Glöm inte magnetfälten kring elektrisk utrustning, elkablar o dyl.

Skulle orientera i närheten av Ringhals och "norr var i elledningarnas förlängning" hela tiden...

Posted
På M16 är mig veterligen lådan och magasinstommarna av aluminium

och kolven (minus framföringsfjäder med rör) av plast,

så missvisningen borde inte bli sådär jättehiskelig med kompassen på kolven,

Det var också min tanke (hur ser puffran egentligen ut inuti kolven?). /Gusten 8-/

Posted
BX, det är väl så att de gjort en taktiskt skithäftig grej av det i filmen bara.

...I verkligheten har ingen av dem kompass, det krävs att man går en 12 veckors intensivutbildning "kompassnavigering i öken" för att få med sig kompassen ut i fält i Irak om man är med i SAS.

Risk för OT...men menar du allvar?

Får inte britterna lära sig orientera hemma / i skolan / andra veckan under GU som vi får?

12 veckors intensivutbildning låter som....som om dom har för lite att göra... :banana

Posted

Skulle rikta om en parabol så jag tog min pålitliga 6300 streckare och klättrde upp. Konstaterade sen att solen gick kraftigt fel. ca 17.30 stog den i syd. Förklaringen: plåttak. En meter till vänster var klockan bara 15.00 i syd.

Blev att ta till en gamal artmetod. riktkäppar

varför har man aldrig en pos i benfickan när man behöver en?

Posted

Risk för OT...men menar du allvar?

Får inte britterna lära sig orientera hemma / i skolan / andra veckan under GU som vi får?

12 veckors intensivutbildning låter som....som om dom har för lite att göra... :)

jag är definitivt inte ens nästan allvarlig i mitt andra stycke där.

All verklighetsanknytning i den delen av inlägget är en ren slump, jag har ingen som helst aning om SAS' förfarande när det gäller kompassanvändning.

Så var det med den saken.

Jag är en dålig människa som skriver falska och vridna inlägg.

Slut. Frågor? Nähä. :lala:

:D <- ingar ;)

Posted

Det är inte överallt uppskattat med grejer klistade på "bössan"

Jag kör m GPS i stridsvästen, kompass i fickan och ytterligare en kompass på klockarmbandet. På senare tid har jag använt klockkompassen då övriga grunkor varit utslagna av dålig täckning samt för mycket metal i omgivningen.

Nu pratar jag givetvis bara om att få en grov uppskattning om riktning.