BertilXerxes Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Såg just filmen Bravo Two Zero - utan att gå in på filmens värde som underhållning fastnade jag på en detalj... Mänskan som spelar McNab har limmat/tejpat fast sin kompass på vapnet... Den erfarenhet jag har av kompass + vapen säger att kompassen beter sig som en fyllesjuk hund om den kommer för nära metallföremål, dvs vapen. Har jag fel / är detta bara en filmteknisk kalkon - eller finns det någon vettig förklaring på detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Självfallet en värdelös idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Jag är nästan helt säker på att detta har varit uppe tidigare och att vi kom överens om att det var en dum ide.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 T ex här /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Kanske en ännu bättre länk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Har inte sett filmen, men kan det inte vara en stegräknare? OT-varning: Kompasser i all ära, men vad är det för fel på mossa, myrstackar, polstjärnan, solen, analoga klockor, skuggan av en pinne etc..? "When the going gets tough, the tough gets going!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 hmmm funder på en sak om kompasen limmas på vapnet, får en missvisning pgr av metallen borde inte den missvisningen vara konstant?, om man då har en kompass som tillåter eliminering av magnetisk missvisning torde man då inte kunna eliminera det felet som uppstår (ja detta är bara ett rent tankeexperiment, skulle inte använda min stackars Silva på det sättet) /asker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Har inte sett filmen, men kan det inte vara en stegräknare? Och vad skall den göra på handskyddet? Räkna antal avfyrade patroner Nä, det hade näst intill varit lika illa att ha en pedometer som en kompass på handskyddet... Men filmens verklighet är ju som bekant inte alltid som den andra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 ...skulle absolut inte satsa liv och lem på att missvisningen är konstant, missvisningen torde riktningsändras så fort vapnet vrids förbi ekvatorial-linjen! Fåsenu....sist pekade vapnet åt nordost, det ger hundrafemtio streck fel åt norr, men nu pekar vapnet åt sydost, hmmm.....kanske inte så konstigt att dom gick vilse och blev tillfångatagna!? ...att dessutom klistra ihop viktiga saker sådär innebär ju dessutom en fatal risk för att man tappar flera viktiga saker istället för en åt gången.....(Hmm under tillbakaryckningen tappade jag mitt vapen, åt vilket håll ska jag gå för att hitta till mitt förband? Visst ja!! Jag hade tejpat kompassen på bössan !!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 (edited) OT-varning:Kompasser i all ära, men vad är det för fel på mossa, myrstackar, polstjärnan, solen, analoga klockor, skuggan av en pinne etc..? Vad gäller B20 så kan man väl säga som så att det kan vara svårt att hitta mossa, myrstackar på Iraks högplatå... Vad gäller polstjärnan, solen, analoga klockor, skuggan av en pinne...så faller de ju fetbort vid kompakt molntäcke - dag som natt! Nej, det finns nog en anledning varför kompasser vunnit sådana framsteg och faktiskt står för en revolution i navigation sedan den uppfanns...Kanske större än dagens GPS. Som sagt det finns andra trådar om B20...Vad gäller boken så hittar man ju ingen uppgift om att ngn skulle haft en kompass fasttejpad på vapnet! Edited March 1, 2004 by Razvedka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Och vad skall den göra på handskyddet? Räkna antal avfyrade patroner Nä, det hade näst intill varit lika illa att ha en pedometer som en kompass på handskyddet... Men filmens verklighet är ju som bekant inte alltid som den andra... Tanken var väl att kunna räkna sina steg och därför få en uppfatttning om hur stort avstånd man tillryggalagt, utan att för den sakens skull ha släppt eldberedskapen.. Tro mig det finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Vad gäller B20 så kan man väl säga som så att det kan vara svårt att hitta mossa, myrstackar på Iraks högplatå... Vad gäller polstjärnan, solen, analoga klockor, skuggan av en pinne...så faller de ju fetbort vid kompakt molntäcke - dag som natt! Utan att ha varit i den klimatzon som B20 omtalar kan jag föreställa mig att det finns flera olika sätt att tyda naturen där så att du kan hitta en kompassriktning. Myrstackar och mossa har säkert sina egna motsvarigheter där.. Av samma anledning kan jag tänka mig att ett kompakt molntäcke en längre tid hör till ovanligheterna där, solskyddsfaktor är högre prio än regnskydd i ett ökenland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Vad gäller B20 så kan man väl säga som så att det kan vara svårt att hitta mossa, myrstackar på Iraks högplatå... Vad gäller polstjärnan, solen, analoga klockor, skuggan av en pinne...så faller de ju fetbort vid kompakt molntäcke - dag som natt! Utan att ha varit i den klimatzon som B20 omtalar kan jag föreställa mig att det finns flera olika sätt att tyda naturen där så att du kan hitta en kompassriktning. Myrstackar och mossa har säkert sina egna motsvarigheter där.. Av samma anledning kan jag tänka mig att ett kompakt molntäcke en längre tid hör till ovanligheterna där, solskyddsfaktor är högre prio än regnskydd i ett ökenland. Jo men nu var det just om B20 och jag drar mig, enligt böckerna: B20, The one that got away, till minnes den mörkaste, kallaste vintern Irak hade haft på ca 30 år! Det var, enligt böckerna låg molnbas, regn/snö etc! (B20 och kompass var ju topicen?) Vad gäller kompass så är det naturligtvis valfritt: Tycker du inte att kompass är ngt att ha så ta använd den inte - Simple as that! Det finns en mängd möjligheter att orientera efter, sammanlagt är de inte speciellt noggranna och framförallt tidsödande! vad avser alla alternativ så är de väl tänkta att användas OM DU INTE HAR en kompass!? Resonemanget i sig verkar ju lite framstegsfientligt... Jag står för att kompass är ett utmärkt hjälpmedel för orientering! Det verkar dessutom som att det finns fler i denna värld som är av samma åsikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 vad avser alla alternativ så är de väl tänkta att användas OM DU INTE HAR en kompass!? Resonemanget i sig verkar ju lite framstegsfientligt... Framstegsfientligt? Nja, snarare lite fler valmöjligheter om tekniken faller ur och mindre risk att råka illa ut. Jo jag har alltid två kompasser på mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted March 1, 2004 Author Report Share Posted March 1, 2004 Jahapp - tar genast 20 snabba som belöning för undermålig spaning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 vad avser alla alternativ så är de väl tänkta att användas OM DU INTE HAR en kompass!? Resonemanget i sig verkar ju lite framstegsfientligt... Framstegsfientligt? Nja, snarare lite fler valmöjligheter om tekniken faller ur och mindre risk att råka illa ut. Jo jag har alltid två kompasser på mig.. Och? Vad är skillnaden mot vad jag skrev?! Min intonation låg just mot: Kompass mkt nyttigt OCH mycket nyttigt med alternativ kunskap OM man saknar kompass! Agree? Framstegsfientligt: Jag syftade här just på att du skrev om alternativa N-S syftningar, VARFÖR lägga tid på detta om man har en kompass? VARFÖR inte OPTIMALT nyttja de hjälpmedel som finns för orientering! Detta går way off topic just nu och in i en debil tunnel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 (edited) Saxat ur "immediate action" av Andy McNab. s426 As a navigation aid, I had taped a Silva compass onto the stock of my weapon with the big arrow covered up to avoid having a fearsome luminous object moving through the jungle. If I was moving forward as a lead scout, I knew the rough bearing I wanted to go on and the compass supplied an instant reference. Edited March 1, 2004 by Bad Karma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Ibland är inte kompass funkis, tex i närheten av malmförekomster. Som exempel kan man ta Bodens södra skjutfält där det ligger duktigt med skrot i backen, under en nattlig spaning passarde vi ett område på 50x50m där kompassen avvek mellan 90 och 180 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted March 1, 2004 Author Report Share Posted March 1, 2004 Saxat ur "immediate action" av Andy McNab. s426 As a navigation aid, I had taped a Silva compass onto the stock of my weapon with the big arrow covered up to avoid having a fearsome luminous object moving through the jungle. If I was moving forward as a lead scout, I knew the rough bearing I wanted to go on and the compass supplied an instant reference. Hur fan kan detta funka? Uppenbarligen gör han ju detta "på riktigt".. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Saxat ur "immediate action" av Andy McNab. s426 As a navigation aid, I had taped a Silva compass onto the stock of my weapon with the big arrow covered up to avoid having a fearsome luminous object moving through the jungle. If I was moving forward as a lead scout, I knew the rough bearing I wanted to go on and the compass supplied an instant reference. Hur fan kan detta funka? Uppenbarligen gör han ju detta "på riktigt".. ;) Finns det ingen som orkar göra ett test så vi får svar på denna fråga..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Men grabbar! Nu får vi ta och styra upp oss lite här va? Om man limmar fast kompassen på vapnet kommer ju det att påverka missvisningen lika mycket hela tiden. Det kommer ju dock finnas en skillnad mellan då man har magasin i och man inte har det (i det här fallet lär det ju varit magasin i som gällde). Vapnet kommer att påverka precis som missvisningen och meridiankonvergensen. Det är precis som om man exempelvis har fässtet till GN-117 på hjälmen eller klocka på armen, metallen kommer att påverka men om det är samma lägesförhållande mellan metallföremålet och kompassen hela tiden kan man mäta det empisriskt på en punkt man har Bäring-RT till och sedan bara räkna om det hela tiden. Blev lite rörigt det här men jag hoppas att ni förstår hur jag menar, är SÄKER på min sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 @Silen Det fungerar inte som du skriver. Om du har missvisning beroende på metalliska föremål som du bär på dig kommer du få helt tokiga kompassriktningar hela tiden. Det är inte som med en instrumentkorrektion eller meridiankonvergensen eller den magnetiska missvisningen. När du flyttar på dig flyttar du även på dina stålprylar. Om nu magnetens nål vill ställa in sig i förhållande till dessa stålprylar kan du inte använda de värden du får från kompassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted March 1, 2004 Author Report Share Posted March 1, 2004 Och vi är åter på utgångspunkten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 En liten tanke... Ak 4 har ju som bekant en hel del skrot i kolven som gör att kompass nålen får fnatt. Hur ser det ut inuti en Armalite typ som de hade i B20? Om kompassen är placerad "långt" ifrån all metall (låda etc) så kanske den ej påverkas? Nu springer jag i skydd så att inte Fu Tangsjö ser mig och säger: "att nu får du väl tänka till lite.." Kanske kan någon Andy McNab´s e-post adress så att vi kan få svar på denna fråga? /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 Detta går way off topic just nu och in i en debil tunnel... Använd din kompass så hittar du tråden igen och kommer ur din tunnel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 Va i helvete!?? folk har konstaterat att kompassen påverkas av skrot i backen, klockor, magasin, ja tamefan allt som finns som är gjort av metall och lite till... ...och det där med att felvisningen skulle vara konstant är bullshit! Det säger sig självt att två magnetfält påverkar en kompass olika beroende på i vilket förhållande de två magnetfälten befinner sig. Alltså är missvisningen endast konstant om vapnet i det här fallet är riktat mot samma bäring hela tiden (vilket är en aning knepigt, med tanke på att man då behöver en annan kompass för att veta åt vilket håll man ska peka vapnet för att få "rätt" felvisning) Vad som däremot kan vara fallet, är att kolvens magnetiska egenskaper är så marginella att man accepterar den felvisning som kan uppträda. Jag skulle dock aldrig acceptera någon felkälla som kan påverka min orientering bara för att ha en lite högre eldberedskap. Bättre att hitta rätt och göra det man ska under en något lägre eldberedskap, än att irra runt med hög eldberedskap och riskera att inte hitta fram för att slutföra uppdraget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 Inf: Du har ju egentligen skrivit exakt vad jag skrev. Ett metallföremål påverkar kompassen beroende på lägesförhållandet mellan dem. Om kompassen är tejpad på vapnet kommer ju det förhållandet vara konstant, eller hur? Det här snacket om att kompassen skulle påverkas olika beroende på bäring är i min värld helt felaktigt? Så länge förhållandet mellan vapnet och kompassen är detsamma kommer ju inte VAPNETS påverkan ändras. Dess magnetfält kommer vara konstant, pröva själva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 (edited) Det här snacket om att kompassen skulle påverkas olika beroende på bäring är i min värld helt felaktigt? Så länge förhållandet mellan vapnet och kompassen är detsamma kommer ju inte VAPNETS påverkan ändras. Dess magnetfält kommer vara konstant, pröva själva. @Silen Pröva på du! Återkom med rapport om du hittar tillbaka efter fältförsöken. Ärligt talat så är det lite mer komplicerat än du tycks tro. Metallföremål i närheten av magnetiska kompasser ger alltid oacceptabla fel. Titta på hur art/grk personal gör när de mäter in pjäserna. Inga större, knappt ens några mindre metallföremål är tillåtna nära instrumenten. Edit: fummelfingrar Edited March 2, 2004 by Inf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 Grk använder väl inte kompasser för att mäta in eldrören? Vi gjorde iaf så att vi använde posen för detta, men kontrollerade efteråt med en syftkompass.. Detta för att kompassen inte var helt tillförlitlig samt att det inte blev exakt nog. Sen så är det olika magnetiska missvisningar i marken som man måste ta med i beräkningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 Helt rätt Jimbo! Förr, då när män var män osv användes kompassvinkelmätare fär inmätning. Dessa var känsliga rackare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts