Jump to content

Artillerijägare


Recommended Posts

Från när jag gjorde GU 91/92 (mek e-plut) så har jag en svag aning om att det fanns nå´t som hette/kallades artillerijägare!? Om jag kommer ihåg rätt så var det (fördelnings?) eldledarplutoner som skulle kunna verka över lite mer långa avstånda än de vanliga e-plutonerna, d v s haubitsbat och batart. Tror jag har sett gröna baskrar med artillerigranaten som baskermärke!? Nå´n som har nå´n mer info om dessa? Hur, när, var, hur många o s v?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ganska kul förband eftersom det finns en fastställd symbol (för lägeskartor), men man hittar dem inte i organisationsschemat.

 

Baskern med granaten har jag sett, men aldrig buren i tjänst. Den torde vara ganska inofficiell.

Link to comment
Share on other sites

ArtilleriJägarna fanns organisatorisk som tidigare sagt på Artilleriregementena.

En plut per Regemente. Försvann ur Artilleriets organisation senare halvan av 90-talet. Artjägplut:s uppgifter togs över av FördUnd.

ArtJäg var lite mer inriktad på att vara en underrättelseresurs för ArtregCh än vad de andra E-plutonerna var. Hade även som uppgift att kunna förstärka upp jägarförband med E-resurser.

Har ett svagt minne av att de utbildades var fjärde år (mycket osäker).

Tror varje Artreg utbildade sina egna, A9 gjorde det i alla fall.

 

Angående baskerfrågan så har hörde jag rykten om någon gråaktig sak med granaten i men har aldrig sett någon.

Link to comment
Share on other sites

Det sista utbildningsåret med ArtJ på A8 var 94/95 om jag minns rätt. Dock har jag aldrig hört eller sett någon basker inblandat i det hela.

 

För den som är riktigt nyfiken finns det ett Artillerireglemente ArtJplut att hitta på diverse bokförråd (sett på två olika fd iaf).

 

EDIT:

@wedin

FördEplut är inte samma som ArtJ. Det är en traditionell e-plut som tillhör fördelningens resurspool för indirekt eld och/eller strid på djupet. Även batEplut tillhör i praktiken denna pool så skillnaderna är små.

Edited by danno
Link to comment
Share on other sites

Jo, artjägare torde nog vara nedlagt. Det utbildas ju E-ledning för bl a bkan etc på jägarförbanden. Att utb samma sak på två platser är nog inte så logiskt. Å andra sidan har art-förbandens E-ledare inte allt för olik tjänst som de på j-förbanden, den stora skillnaden är på vilket djup det sker. Därav kanske ordet artjägare?

Link to comment
Share on other sites

Vid en snabb titt i den eminenta handboken "Armehandbok del 1 AH:1"

1982 års utgåva om fördelningsförband kan följande sägas om Artjägare:

 

Artjplut:

Ingår som en pluton i Artilleriledningskompaniet under en fördelningsartillerichef.

 

Plutonen består av:

27 Soldater

6 Ra 145

1 Ra 195

1 Mt 910

2 Högantenn

1 Batteriladdare 246

1 Flb 6t

4 Pltgb 903

1 Raptgb 9033

 

 

Organisation:

 

Plutchef

 

Stabsgrupp:

Grpch

Sjv

2 Tgf (bilfö)

2 Tfn (tgbilfö)

2 Ra 145

1 Ra 195

1 Mt 910

2 Högantenn

1 Battladdare 246

1 Raptgb 9033

 

4 Artjägargrupper:

Grpch (i en grp stf plutch)

Stf grpch

Ebitr

2 Tfn (tgbilfö)

1 Ra 145

1 Pltgb 903

 

Klart slut//

Link to comment
Share on other sites

Även norska försvaret har (haft?) denna typ av förband. Prova en Googlesökning på "artillerijeger".

Det finnes fremdeles. Men artillerijeger er vel igrunn misvisende, det er like mye forward air controller (FAC)

Vet du hur FAC-utbildningen sker? Vad jag då främst undrar är om den är i kursform och hur lång kursen i så fall är.

Link to comment
Share on other sites

Även norska försvaret har (haft?) denna typ av förband. Prova en Googlesökning på "artillerijeger".

Det finnes fremdeles. Men artillerijeger er vel igrunn misvisende, det er like mye forward air controller (FAC)

Vet du hur FAC-utbildningen sker? Vad jag då främst undrar är om den är i kursform och hur lång kursen i så fall är.

Har ikke sett noen Rambo-bilder på www.mil.no før, så jeg måtte nesten posten det her også

 

spes_370_22960a.jpg

 

Det står litt om tjenesten på http://www.mil.no/haren/6div/Bli_spesialildleder/start/

Det ser ikke ut til å være et kurs, men noe man dedikerer hele førstegangstjenesten (lumpen) til.

Vanlig førstegangstjeneste i 6.divisjon er typisk fra midten av august til slutten av juni.

Link to comment
Share on other sites

1 Flb 6t

4 Pltgb 903

1 Raptgb 9033

1 Raptgb 9033

1 Pltgb 903

Dock hade de som utbildades på A8 inte hjulfordon utan bv202 alt bv 206.

 

//danno (som var den sista som genomförde GU med bv202 inom FM, kändes det som iaf)

 

edit: korvfingrar

Edited by danno
Link to comment
Share on other sites

För som tillber Krigets gud: Finns ett behov av jägarutbildade eldledare, eller på annat sätt artilleriet underställda jägarförband?

 

För er som annars bär mörkgrön basker: I slutet på 90-talet var det lite snack om att (norrlands-)jägargruppcheferna skulle bli eldledarutbildade. Blev det så, eller finns särskilda e-grupper i njbat och jbat 04? Hur ser det ut på LBB och divund?

Link to comment
Share on other sites

Finns ett behov av jägarutbildade eldledare, eller på annat sätt artilleriet underställda jägarförband?

Ser du någon skillnad på jägarutbildade eldledare och eldledningsutbildade jägare? Om man har raketartilleri eller markrobotar i sin organisation, så är det nog väldigt vettigt att ha eldledningsutbildade soldater som kan verka långt bakom fiendens linjer. Även vanligt artilleri skjuter ju längre och längre desto mer det utvecklas, och redan i dag så kan det nå bra långt. Exempel på detta är 30 km för den vanliga versionen av finska 155 K 83, 40 km för en nyutvecklad version av den pjäsen, 39 km för sydafrikanska G6 med basflödesprojektiler och 67 km för den nyutvecklade sydafrikanska G6-52 med en projektil kallad V-LAP.

Link to comment
Share on other sites

Ser du någon skillnad på jägarutbildade eldledare och eldledningsutbildade jägare?

Nix,

 

men artilleriet underställda jägare skulle exempelvis kunna vara fjärrspaningsförband som bekämpar fi artilleri utan att själva leda in indirekt eld.

 

Men det är väl just för att bekämpa mål långt bakom fronten 'artillerijägare' skulle kunna behövas. Som jag förstått det är dagens eldledare i huvudsak avsedda att verka vid fronten (vilket väl med fragmentiserat stridsfält och allt väl närmast innebär i anslutning till mekförbanden). När Clancy i Armored Cav beskriver en artilleriräd (med M109 Paladin) på fientligt territorium använder han tvåmanspatruller med Rangers som eldledare, vilket väl om något skulle vara verksamhet för artillerijägare.

 

Är nyfiken på de svenska artjägarnas förhållande till jägar- respektive artilleriförbanden och inväntar mer information.

 

EDIT: Fel modellbeteckning på jänkarnas bhaub

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Men det är väl just för att bekämpa mål långt bakom fronten 'artillerijägare' skulle kunna behövas. Som jag förstått det är dagens eldledare i huvudsak avsedda att verka vid fronten (vilket väl med fragmentiserat stridsfält och allt väl närmast innebär i anslutning till mekförbanden).

Vi har i armén i princip två sorters eldledare*. De som gör det från en o-plats (motsv) eller de som gör det från ett pansarfordon. Med en e-pbv leder man mycket riktigt eld framme "i frontlinjen" medan en traditionell e-pluton gör det "bakom fiendens linjer". Denna e-pluton lever och verkar som en jägarpluton, ofta i samarbete med eller underställda jbat/jkomp. Det finns även egrp inom jkomp.

 

Den stora skillnaden är vad man är bäst på... en drillad egrp kan på några sekunder från en etablerad oplats få iväg sin eldsignalering men om de bli anfallna så är de garanterat pucktvåor då beväpningen är 6 st ak5 och några försvarsladdning21. Detta är ingen styrka att genomföra eldöverfall med.

 

Jägargrupperna lägger däremot massor av tid på att öva strid, och mindre tid på eldledning/eldobservatörsuppgifter. De har fler vapensystem att lära sig och utrymmet för e-tjänst är ganska litet. Oftast tar det lång tid att etablera o-plats, och längre tid för varje eldsignalering.

 

Artj är helt enkelt en kompromiss, som man nu har insett inte behövs då det är full tillräckligt att tilldela jbat/jkomp ett e-plut vid behov.

 

*även om vi även leder eld från helikopter bla

Link to comment
Share on other sites

Vi har i armén i princip två sorters eldledare*. De som gör det från en o-plats (motsv) eller de som gör det från ett pansarfordon. Med en e-pbv leder man mycket riktigt eld framme "i frontlinjen" medan en traditionell e-pluton gör det "bakom fiendens linjer". Denna e-pluton lever och verkar som en jägarpluton, ofta i samarbete med eller underställda jbat/jkomp. Det finns även egrp inom jkomp.

Tack, Danno.

 

Det var en nyhet för mig, men man lär sig på SoldF.

 

Var finns dessa (krigs-)organisatoriskt? Utbildas båda dessa typer både på A 9 och I 19, eller utbildas epbvbesättningar på pansarförbanden? Hur såg det ut före artilleridöden?

Link to comment
Share on other sites

Tack, Danno.

 

Det var en nyhet för mig, men man lär sig på SoldF.

 

Var finns dessa (krigs-)organisatoriskt? Utbildas båda dessa typer både på A 9 och I 19, eller utbildas epbvbesättningar på pansarförbanden? Hur såg det ut före artilleridöden?

Varsågod! :baskerPa:

 

Ska börja med att tillägga att min kunskap/erfarenhet om e-pbv är lite begränsad. Jag kan dock mer om den andra sorten så...

 

E-pbvgrp utbildas (jag kan bara I19 org) på pbat och verkar från en epbv90. De går dock e-skolan tillsammans med artbats eldledare (iaf KB). Så till viss del utnyttjar man fördelarna med att arbeta nära varandra där uppe. Det har länge pratats om att flytta grk och/eller e-grp från pbat till artbat för att hålla all kompetens inom indirekt eld på ett och samma ställe. En liknande manöver har redan gjorts med lvkv90 som tillhör pbat organisatoriskt men utbildas av lvbat.

 

Hur krigsorgen ser ut nu kan jag inte svara på (finns det någon som kan?) men innan massdöden (när det fanns fördelningar och mer än ett artilleriregemente) fanns det en e-pluton på varje artilleribataljon. Dessa plutoner sorterade under stabskompaniet. Dock var inte planen att man skulle använda sin egen pluton och endast den utan alla e-plutoner lades i en stor pott och placerades/spreds sedan ut över den tänkta terrängen där man trodde att behovet fanns. Ett taktiskt tankesätt handlade om att man hoppas att fienden ska passera o-platsen utan att upptäcka den och sen verka på uh-delarna. Andra taktiker var att minera eller spränga en bro med ingenjörer och sen störa fiendens röjande/byggande mha indirekt eld.

 

Generellt gällde dock att e-grp skulle befinna sig bakom fiendens linjer och verka därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Från när jag gjorde GU 91/92 (mek e-plut) så har jag en svag aning om att det fanns nå´t som hette/kallades artillerijägare!? Om jag kommer ihåg rätt så var det (fördelnings?) eldledarplutoner som skulle kunna verka över lite mer långa avstånda än de vanliga e-plutonerna, d v s haubitsbat och batart. Tror jag har sett gröna baskrar med artillerigranaten som baskermärke!? Nå´n som har nå´n mer info om dessa? Hur, när, var, hur många o s v?

Jag gjorde värnplikt i Artilleriet.

 

Enligt mitt minne skulle inte Artillerijägare vara enbart typ extra eldledning utan också åtfölja jägarförbanden bakom fiendens linjer och ett av huvudmålen för dessa var att det svenska artilleriet skulle kunna få just eldledning mot mål som inte frontförbanden kunde se. Man skulle också använda ljudmätare och ren ljudobservation, motståndarkunskap som t ex fi grupperingsformer och terrängkännedom för att typ gissa vart fi artielleri befann sig. Man skulle också ge denna information till jägarförband och leda artilleri och lätt attackflyg på djupet av fiendens gruppering.

 

Med allt längre skjutavstånd för artilleriet torde "anser jag" behovet av dessa förband öka om man inte enbart litar till ArtLokradar. Dessutom kan man ju leda framtidens markrobotar.

 

Jag tror att förbandstypen återkommer vid en upprustning, alternativet vore att låta jägare läsa motståndarkunskap vad gäller artiellerigruppering mm.

Link to comment
Share on other sites

Från när jag gjorde GU 91/92 (mek e-plut) så har jag en svag aning om att det fanns nå´t som hette/kallades artillerijägare!? Om jag kommer ihåg rätt så var det (fördelnings?) eldledarplutoner som skulle kunna verka över lite mer långa avstånda än de vanliga e-plutonerna, d v s haubitsbat och batart. Tror jag har sett gröna baskrar med artillerigranaten som baskermärke!? Nå´n som har nå´n mer info om dessa? Hur, när, var, hur många o s v?

Jag gjorde värnplikt i Artilleriet.

 

Enligt mitt minne skulle inte Artillerijägare vara enbart typ extra eldledning utan också åtfölja jägarförbanden bakom fiendens linjer och ett av huvudmålen för dessa var att det svenska artilleriet skulle kunna få just eldledning mot mål som inte frontförbanden kunde se. Man skulle också använda ljudmätare och ren ljudobservation, motståndarkunskap som t ex fi grupperingsformer och terrängkännedom för att typ gissa vart fi artielleri befann sig. Man skulle också ge denna information till jägarförband och leda artilleri och lätt attackflyg på djupet av fiendens gruppering.

 

Med allt längre skjutavstånd för artilleriet torde "anser jag" behovet av dessa förband öka om man inte enbart litar till ArtLokradar. Dessutom kan man ju leda framtidens markrobotar.

 

Jag tror att förbandstypen återkommer vid en upprustning, alternativet vore att låta jägare läsa motståndarkunskap vad gäller artiellerigruppering mm.

Med tanke på artilleriets betydelse i modern strid och dess allt högre mobilitet är det idiotiskt att inte använda särskilda jägarförband för jakt på artilleriförband.

Link to comment
Share on other sites

Enligt mitt minne skulle inte Artillerijägare vara enbart typ extra eldledning utan också åtfölja jägarförbanden bakom fiendens linjer och ett av huvudmålen för dessa var att det svenska artilleriet skulle kunna få just eldledning mot mål som inte frontförbanden kunde se. Man skulle också använda ljudmätare och ren ljudobservation, motståndarkunskap som t ex fi grupperingsformer och terrängkännedom för att typ gissa vart fi artielleri befann sig. Man skulle också ge denna information till jägarförband och leda artilleri och lätt attackflyg på djupet av fiendens gruppering.

 

Med allt längre skjutavstånd för artilleriet torde "anser jag" behovet av dessa förband öka om man inte enbart litar till ArtLokradar. Dessutom kan man ju leda framtidens markrobotar.

Ljudmätning gjordes av rena ljudmätplutoner. Dessa är precis som e-plutoner utbildade och utrustade för att i sin helhet verka bakom fiendens linjer. Det är alltså fler än bara artj som ska klara av det. ArtJ är i slutändan en kompromiss mellan maximal förmåga att leda indirekt eld (e-pluton) och maximal förmåga att strida på djupet bakom fiendens linjer (norrlandsjägare/lapplandsjägare*).

 

Ett av skälen (min gissning) till att artj inte längre utbildas kanske är att man inom jägarförbanden nu lägger mer tid på att utbilda den egna resursen (1 e-grp per jkomp? någon som vet?) och inte behöver tillföras e-resurs från artilleriet. Jag vet att K4 regelbundet får sina eldledare utbildade i Boden av befäl från Artbat (A8).

 

Att ljudmätplutoner inte längre finns kvar beror på att den utrustning som fanns inom FM var gammal och oerhört tungrodd. Det krävdes ca 10 km bredd på en ljudmätbas (jobbar från minnet här) och varje mikrofon var tvungen att mätas in exakt (KVM-tåg alltså). Det skulle dessutom gå tvåtråd från varje enskild mikrofon till beräkningsplatsen. Således handlar det om en jäkla massa arbete och många mil tråd innan man ens kan börja jobba. I det läget är artlokradar betydligt smidigare. Dock ska man inte underskatta ljudmät som är en helt passiv mätmetod och alltså inte kan pejlas på samma sätt som en radar. Med modern ljudmätutrustning (finns det?) kan den typen av förband säkerligen göra nytta.

 

En rolig anekdot om ljudmät är killarna som tjänstgjorde på plutonerna. Ljudmät innebär fantastiskt mycket matte och för att platsa måste man vara vass som bara den på att räkna. Lägg till arbete bakom fiendens linjer, tung utrustning och skidåkning så inser man att man behöver killar som är vältränade. Nu är det tyvärr så att mängden vältränade mattesnillen är ganska liten så oftast fick man prioritera bort musklerna... det var ett kul förband att jobba med enligt dom som vet!

 

Sen får du gärna förklara vad du menar om att gissa på grupperingsplatser?

 

 

* Jag är utbildad där uppe, och därför vet jag inte hur det funkar/funkade söder Dalälven...

Link to comment
Share on other sites

Ett av skälen (min gissning) till att artj inte längre utbildas kanske är att man inom jägarförbanden nu lägger mer tid på att utbilda den egna resursen (1 e-grp per jkomp? någon som vet?) och inte behöver tillföras e-resurs från artilleriet. Jag vet att K4 regelbundet får sina eldledare utbildade i Boden av befäl från Artbat (A8).

En kamrat låg på DivUnd på K3 som 10 mån eldlednings-snubbe i en vanlig grupp som jag förstod det.

 

Även BriSpan på I5 har en eldlednings-snubbe med sig på gruppen enligt en annan kamrat.

 

Jag tror att det är helt rätt att ha kompetens på gruppnivå hos de förbanden.

 

EDIT: Stavning.

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Då artilleriet ingår brigader där spaningskompetens redan finns fördelas eldledning ut på de enheter som har spaningsuppgifter. Eldledning lärs ut till fler och fler olika typer av befattningshavare.

Nästan alla bör kunna rapportera in tillräckligt väl för att arteld ska kunna avges med skaplig accuratess och därefter regleras.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Ja, jo, Krook, håller helt med dig, men jag menade:

 

Alla chefer i mitt GU kompani och alla vagnchefer i mitt IA komp fick sig en snabb genomgång i eldledning, sköts då genom E-gruppen.

 

Spanings och jägargrupperna har ju till skillnad från till exempel pansarskytte en gubbe i varje grupp som förhoppningsvis lett IE en stor del av sin beffattningsutbildning istf en eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Yes. Låter fair, tycker jag. Det ligger väl i linje med FMs inriktning med både grundläggande färdighet spridd på hela förbandet och med viss spetskompetens hos några befattningshavare.

 

/Fk Krook

Link to comment
Share on other sites

När man ser gamla Vietnamfilmer, så är det ju ofta som folk i skytteplutonerna eldleder, både art och flyg. Oftast plutch, men han brukar väl dö, så det blir Grunten som slutligen sköter detta över en gammal Ra145. Detta enbart utifrån sin egen kända position, X o Y, eller med AMR så blir det väl tvärtom, jag har glömt.

Jag var ju inte själv med i kriget precis, så jag vet inte hur det verkligen förhöll sig.

Dock tror jag mig veta att vanligt sk/span/j, knappast får eldleda under GU. Nu menar jag inte GRK, utan Art och flyg. Nån som vet varför man inte ens låter bassar känna på detta i Sverige?

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Nu är väl eldledarna vplare och därmed "bassar"

 

I många andra länder så låter man YO vara eldledare eftersom det är en ganska kvalificerad uppgift och ett roligt mål för oss prsk :baskerHV:

 

 

Sen är det skillnad på eldledning och eldobservation. Fast det kan ju Bamse förklara lite bättre. (inte seriefiguren)

Link to comment
Share on other sites

Dock tror jag mig veta att vanligt sk/span/j, knappast får eldleda under GU. Nu menar jag inte GRK, utan Art och flyg. Nån som vet varför man inte ens låter bassar känna på detta i Sverige?

Ska vi gissa att det är rätt dyrt att låta tiotusen personer årligen öva på att försöka styra in artilleri och attackflyg, för at inte tala om de kunskaper i orientering, sambandstjänst och så de skulle behöva först...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...