Jump to content

Falska Jägarsoldater och dylikt?


GA KA

Recommended Posts

Efter ha läst om "I22 KJ på Fårö" i Basker tråden så inser jag att jag inte är ensam. Ibland börjar man undra när man träffar folk på kurser, fester och genom bekanta. Jag har träffat flera olika personer som utgett sig för att vara allt möjligt som de inte är. Några roliga historier?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

tja, jag har en till historia:

 

en fd granne till min syrra (han var för övrigt misstänk och är det fortfarande för ett mord här i Gävle för ett antal år sedan) han påstog sig vara nåt liknande Carl Hamilton, han hade gått en prickskytte utbildning utomlands och hade då ett gevär han inte ens kunde namnet på (har man gjort nåt sånt så skulle då fan jag minnas vad det var för vapen jag hade iaf) han hade jobbat åt svenska regerigen i balterna å i ryssland som lönnmördare, han hade även goda kontaker inom KGB.......

 

tragisk kille, å nu jobbar han som plåtslagare på en bilverkstad, hade han haft så viktiga uppdrag så hade nog fan Sverige tagit bättre hand om han istället för att låta han förfalla i målarrummet :)

 

han påstår sig även extraknäcka hos stockholmspolisen...

 

vilken dåre...

Link to comment
Share on other sites

Jag har mött många idioter som ljuger om allt möjligt. Många gånger ljuger de för att vinna fördelar på det som tex tjejer eller befattningar i HV.

 

Det vanligaste fallet jag möter är någon som har gjort Gu som tex infanterist och säger att han var jägare på fyllan men snabbt erkänner när man börjar fråga.

 

Sedan finns den lite mer utstuderade varianten där någon har gjort GUAmf men säger att de är tex KJ istället för ammobärare eller linje ptrl. De vet oftast lite om sitt ämne och kan ljuga ihop ganska trovärdiga historier.

 

Sedan har vi de riktiga galningarna som har "väldigt intressanta" historier att berätta. Min kompis är med i HV komp där de har en av de sistnämda. Han berättar högt och tydligt om hans GU där han blev utbildad A-Dyk (han har aldrig hört talas om Span), FJS (FJS gör all utbildning i Östersund enligt han) Blev officer

för att han var så duktig dvs han behövde inte gå några skolor osv. Sist men inte minst fick han en grå basker med en Älg. Att sedan några normala mäniskor kan gå på denna historia. Och min kompis har kollat upp honom,7,5 månader i infanteriet med dåliga betyg.

Link to comment
Share on other sites

En före detta klasskamrat till mig gjorde lumpen på en idrottspluton på P4. Jag var under hans GU B-styrka åt/mot honom ett antal gånger vilket man tycker att han borde minnas då vi snackade mycket vid respektive tillfälle.

Senare myglade han sig ut/straffad ut sig själv så han fick avbryta värnplikten.

 

Något år senare träffar jag honom på tåget till Stockholm och han berättar för mig att han blev förflyttad och hade gjort lumpen på FJS. Jag frågade honom vilka befäl han haft o s v och det enda namn han kommer ihåg är namnet på en Fänrik som ibland jobbat extra som bartender här i stan. Vi snackar lite mer lumpen och han talar stolt om att han är prickskytt, vilket jag tyckte var intressant. Problemet med det var att han inte visste något om vindavdrift, avståndsmätning via MAS, temperatur påverkan mm.

 

När jag sedan frågade vad han tyckte om Kiruna och Kalixfors, så skakade han på huvudet och sa –”Nä, nä vi låg ju i Karlsborg”. Jo, det vet jag väl tyckte jag, men ni var väl där på vinterutbildningen. –” Nej, den hade vi under en vecka i Sundsvall!”.

 

--- The End ---

 

Numera hälsar vi inte ens på varandra…

Link to comment
Share on other sites

Ja jösses. Varför ljuga om sin GU, vad säger den? Att du är stenhård elitsoldat? Fungerar kanske på barer bland svensson som är mediatvättade. Funkar inte på mig dock som föredrar att leta bra soldatembrion på full bredd bland de markstridande förbanden.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Satt på Danmarksbåten o pratade med en "Kapten" på I17 Bohus Bataljon. Detta inträffade för 2 månader sedan han satt då med ett kvnnligt sällskap o pratade om hur hårt o tufft det var osv.

Började med att låtsas som ingenting o fråga lite om deras beväpning och uppgifter osv.

Han berättade då att standardbeväpningen var Automatkarbin5 och att den sköt så och så långt.. Vidare skröt han om hur fin deras material var och bruden han hade raggat upp verkade bara bli mer och mer intresserad.

Reser mig då upp och påminner "kaptenen" och hans sällskap om att I17 Uddevalla lades ner 1994 Heheehe..

Link to comment
Share on other sites

vet en kille som säger att han gjort lumpen i 3 månader men är prickskytt i en förstärkt grupp  i HV.

 

alla i den truppen utom honom är FD Jägare, dom har bland annat under samma övning, fått en KJ pluton på sig och en FJS pluton och dom utplånade hela KJ plutonen och halva FJS plutonen.

han påstår han att det finns ett förband som heter ATAS (ani terrorism, anti sabotage) som tränar med civil polis.

för övrigt är finns flottans attackdykare kvar enligt honom.

KJ är fortfarande ett enbart "ta tillbaka Ö förband" mm

dom har tränat med Royal marine commandos, Green berets och Spetzats.

och dom spöade alla tom utom Royal Marines som var lite svårare.

det är nått om denna kille som gör att det han säger inte låter trovärdigt.

dessutom skulle mycket av detta "top secret" så ifall allt detta är sant så undrar jag hur lämplig denna person är i HV ifall han springer ut och skryter om allt.

 

sedan säger han att FJS är den enda underlättelse förbandet i hela Sverige ( ND och KJ är inte det enligt honom) och vad han anser om SSG ska vi inte komma in på

sedan en massa annat skumt

 

för övrigt, Privat tränar han Ninjutsu och dom tränar en dag i veckan 6 timmar.

när jag frågade lite gran med om det svarade han att läraren tränade privat och inte lärde ut några fler (det kan ju vara sant).

och han hade en likande historia om ett spel och när jag frågade på spelet så svarade han att han inte kom ihåg adressen och det var enda fullt och dom tog inte in några fler.

 

 

allt detta kan ju vara sant men jag tvivlar på det

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan
Jag har mött många idioter som ljuger om allt möjligt. Många gånger ljuger de för att vinna fördelar på det som tex tjejer eller befattningar i HV.

Jo.. det där om tjejer har man hört mkt utav..

Det var en kille som kom fram till mig när jag var ute med kompisar, han verkade trevlig och jag inleder en konversation som gled in på FM.

Sedan kom det roliga, han påstod att han låg inne på K3, som utav någon anledning var Arvidsjaur.

Han hade tre månader kvar och sköt AG90 hela tiden.

 

man börjar smått undra hur K3 blivit Arvidsjaur...

Det var ett ganska kort samtal efter det... han rodnade och gav sig av då jag berättade att K4 ligger i Arvidsjaur...

Det var ganska kul <!--emo&:)

 

Killar gör allt för tjejer *suck* ;)

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja, det är alltid roligt att snacka med folk som tror att dom vet mer än en om FM och försöker briljera =) En snubbe berättade för mig att han farsa var Attackdykare och blev sen förflyttad till kock tjänst på en korvett för att han hade spöat sin fänrik i handgemängs träning... Jaja, tydligen hade han nån konstig automat karbin, ("nån special grej" sade han) så jag frågade om det möjligtvis var FFV 890C. "Ja så hette den ja" var svaret, till slut frågar jag när han låg inne. 60-talet blev svaret... Då infomerar jag honom om att hans utbildning måste ha varit jävligt special med tanke på att FFV'n tillverkades på 80-talet, och vände på klacken. Fortsättningen innehåller ett kort bråk med denna person, då han skulle spöa mig för att jag var så uppkäftig. Dock var han så berusad att han inte kunnde stå upp utan hjälp, så det blev inte nåt farligt =)

Link to comment
Share on other sites

Glömde föresten berätta om en snubbe jag såg i M/90 med överstes gradbeteckningar, en svart basker med treudd och ett pekmärke på varje arm. :sneaky2

Jo just det, han såg ut att vara ca 23-24 år gammal. :)

 

Önskade nästan att jag börjat bråka med honom men jag hade väldans bråttom just då.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh. Det är ju inte sant som vissa håller på.

 

Vi hade en kille på jobbet för något år sen. Han var skapt på samma vis som "Svullo", ingen fysfenomen precis alltså. Han hade tydligen gjort lumpen som kock/a-dyk. En mycket kombinerad tjänst alltså. Han pratade ofta om a-dyk och om hur tufft det hade varit där. När jag var tjänstledig en månad för utbildning till SWERAP så frågade han mig när jag kom tillbaka till jobbet vart jag varit i en månads tid. Ja, jag berättade om SWERAP. Han ville veta en massa om lön m.m. När jag berättat klart så sa han att han brukade "vara med a-dyk" någon vecka per år och dyka lite. Detta gav tydligen bra med pengar, minns inte riktigt hur mycket men det var väl runt 1000-lappen per dag helt skattefritt. Lät inte speciellt trovärdigt.

 

Samma person var inblandad i många andra mytomanincidenter på jobbet. Han köpte bl.a. en BMW en gång. Första dagen han hade den till jobbet så sa han att det var en 328 -88 (kommer inte exakt ihåg vilka beteckningar han körde med, men det var nåt i den stilen). Bilen hade inga beteckningar alls, men en annan mycket bilintresserad arbetskamrat såg direkt på lister m.m att det var en äldre bil än vad mytomanen sa, och att det var en 320 eller nåt sånt. Han beställde ett registerutdrag på fax från Vägverket, och mycket riktigt så visade det sig att mytomanen hade ljugit en hel del om bilen. Detta registerutdrag hamnade på dörren till fikarummet, och mytomanen var sjukskriven dagarna därpå... Han skämdes väl lite antar jag.

 

Han hade ju även svart bälte i karate, men det är en helt annan historia där han även vart avslöjad... Pinsamt.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt så tror jag att det inom diverse frivilligorganisationer inte är speciellt ovanligt med förskönande av sin GU. Man har ju träffat på en del apskaft som skrytit vitt och brett om sin utbildning. Bl.a. en gång så såg jag en kille med m/60 med en massa släpspännen och jag har för mig att han även hade FJS örn. Gradbeteckningen var fänrik har jag för mig. Flera månader senare visar det sig att en kompis till mig visste vem killen med m/60 var, och inte var han fänrik eller hade gjort någon utb. på FJS. Fattar inte vad vissa håller på med? Hyfsat pinsamt...

Link to comment
Share on other sites

Det finns en herre i 50-års åldern i Stockholm, vad han heter låter jag vara osagt, som påstår sig vara kapten och gjort sin värnplikt vid FJS, A-dyk och K4. Han brukar ibland strosa omkring och kommendera värnpliktiga på staden. Dessutom påstår han sig vara polis och har vid ett tillfälle låtit skymta det lilla ankelhölstret där han påstått sig ha sin Walher PP och sagt "jag är i tjänst vetdu, man måste alltid vara beredd i mitt jobb". En bekant träffade honom på gågatan i en stad 7 mil norr om stockholm, där gick han och spanade åt alla håll och låtsades inte alls om min kamrat, det är förstås lätt hänt när våren kommer och de unga studenstkorna flanerar, men mannen i fråga hade andra avsikter. Ett tiotal minuter senare stötte de på varandra igen varvid han ursäktade sig och sade något i stil med "ursäkta att jag inte hälsade, vi håller på att leta efter en förrymd fånge förstår du. Han är här någonstans."

Karln är en riktig mytoman, ofta ganska övertygande. Vad han egentligen gör vet jag inte men det sägs att han är spärrvakt  tunnelbanan. MUST har sina ögon på honom i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde GU som jägare på K3.

De som gjorde mycket väsen av hur hårt det var var oftast dom som bröt ihop på övningarna.

Av alla historier om jägare kan jag dra följande slutsatser.

 

1. Det är mycket överdrifter när man berättar om hur hårt det var. Ett exempel under vårt basker prov som varade 4dagar/3 nätter sov vi ungefär 5h + 5h men sista natten fick vi ingen sömn. Vi gick ca 3 mil och hade massa prov/tester dygnet runt. Denna övning var ändå ganska jobbig. När personer som var med på samma övning berättar om detta säger dom oftast att man bara fick sova 30 minuter per natt gå 8 mil, befälen misshandlade oss för att vi skulle härdas med mera. Alltså mycket skitsnack.

 

2. De som skryter mest om hur hårt det var oftast

A/ inte gjorde GU som jägare eller vad det nu var dom påstår

B/ avbrutit utbildningen eller

C/ var en belastning för de övriga i gruppen eftersom de inte borde fått den placeringen dom hade.

 

3. De som har haft riktigt tuffa utbildningar pratar inte så mycket om det för de vet att de har klarat av något som inte så många klarar och därför behöver man inte skryta om det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

I mitt förra Hv kompani fanns det en kille som var värsta överlevnadsintruktören!Han hade på sin GU överlevt i tre veckor på igelkottar(!) och bark.

När vi påpekade att de är fridlysta och troligen fulla med trikiner och andra läckerheter så sa han att sådant gäller inte K3 elever!

Han hade även gjort FN-tjänst i Libanon men blivit hemskickad för att han brutit armen.Dåvarande KC hade ochså varit i libanon samma tid men hade ingen kännedom om denna person.

 

Men värsta grejen var att han hade gått Nijmegen Fem år i rad,jo han hade märkena på väskan.

Han var opererad i bägge knäna för trasiga menisker och var rejält överviktig men hade ändå högst marschtakt av svenskarna...

Tror du att han blev utskrattad nån gång?

Link to comment
Share on other sites

Guest Radarjägare Hedlund

osså finns det dom som säger att man inte ska skrika "Skott Kommer, Klart Bakåt" när man skjuter P-skott, fienden kan ju höra!!!

 

 

Hm, skrämande att det finns så många i hv som inte borde vara där...

 

 

"Sprängtjänst! Läran om hur man på ett enkelt och roligt sätt förstör det andra med glädje har byggt upp!" //Lt Kardin

Link to comment
Share on other sites

När vi påpekade att de är fridlysta och troligen fulla med trikiner och andra läckerheter så sa han att sådant gäller inte K3 elever!

*asgarv* jamen det fattar du väl att K3 elever är immuna mot trikiner, det finns nog ett reglemente om det tror jag ;)

 

en sommar när JAG gjorde lumpen så var det nästan invasion från Ryssland, men tack vare att jag bar ett helt radartorn på ryggen från Kiruna till Gotland över isen, å när jag väl var där så kastade jag ut tornet i vattnet, monterade en superdupermega-minigun på det som styrdes av radarn, å på det viset så skjöt jag ensam ner......ehm... vaddå? TROR ni inte på mig?

Link to comment
Share on other sites

När jag läste alla dessa knasiga inlägg kom jag oavkortat att tänka på en kille på mitt jobb. Vi kan kalla honom X så han inte behöver flytta utomlands om detta kommer ut! =)

 

En dag stod vi och tjötade som vanligt och kom emellertid in på lumpen. Vi höll på som bäst och pratade bl.a. om HMS Carlskrona då X lallar förbi. (till historien bör tilläggas att X ser ut som ett härke som vid födseln skitits ut och slängts in i torktummlaren)

X böjar direkt berätta att han minsann också gjort lumpen. Inte som vad som helst utan prickskytt.

Efter att jag själv tappat hakan när jag hörde vad denna yngling står och säger. Genast blir jag intresserad av att kontrollera detta påstående och bombardemang av frågor som han borde kunnat svara på..typ:

-Jaha ja..vad låg du inne som?

-Som prickskytt.

-Jaja med vilket förband? (ND motsv.)

-Nä det hette bara prickskytt.

-Ehh..jaha.

Vidare kunde han inte svara vart hans förband höll hus det är ju en sak man borde veta om man legat vid t.ex. K3, F17 eller I22 osv. Han sa dock att hans "main camp" låg i Halmstad men att dom rörde sig över hela Sverige. Det lät ju jätte troligt ioch med att Halmstad är prickskyttehuvudstad i Sverige. Nja...

 

Vidare så fortsatte jag fråga, med vissa problem att hålla masken, vilken utrusning han hade haft.

Jag undrade givetvis om hans vapen. Prickskyttens vän nr 1.

Han hade naturligtvis glömt vad vapnet hette (han är 82:a så han låg ju inne för så länge sedan) men dom brukade kalla det för "monstret"!! För det var sååå stort, han måttade upp det med armarna som om det vore 3 m. Jag frågade vad dom hade för kaliber till en sån bjässe och höftade till med 8 mm för att se om han gick på det. Givetvis svalde han det.

-Ja just det 8 mm eller jag hade 6 mm då.

Den pricksyttebössa som använder sig av 6 mm patroner vill jag se.

Det roliga var att när han skulle visa hur stort en 6 mm patron var så måttade han upp nåt som en luftvärnskanon möjligtvis skulle kunna fyra av.

Han fortsatte med att berätta att alla dom andra prickskyttarna var sånna där "jättekillar" som var hur biffiga som helst (själv är han tanig). Dom var inte dåliga på att skjuta på långt avstånd heller. Upp till 3 mil tror jag en projektil kunde gå. Har nån sett nån yta i skogen med sikt på 3 mil?

På 3 km avstånd sköt han med ca 1 mm diff. Det är ju också helt ok faktiskt!

Han sa även att det var ett och annat mattegeni med som beräknade kulbana, vindavdrift och allt vad det nu heter. Det tog upp till en kvart att räkna ut det. Undrar om målen är helt stilla i en kvart eller om han måste räkna om allt om dom rör sig?? Jobbigt!

Dom var inte dåliga i fält heller. i 1 månads tid hade han legat på exakt samma fläck och spanat. Själv blev jag lite trött på att fast spaning efter si så där 3 timmar.

 

Vi hade ganska kul åt honom så fort han inte var i närheten och han går numera under smeknamnet "Prickskytten".

En annan jobbarkompis som började lite senare på jobbet fick även han höra talas om denna underbara historia och ville kolla om det stämde. Han har själv legat vi ND med prickskyttar i sin grupp.

När han pratade med X så hade han helt plötsligt hoppat av efter bara 5 månader p.g.a. ryggproblem så han visste inte så mkt om lumpen i övrigt. För man lär sig ju inte så mkt de första 5 månaderna.

Sant....

 

Jag pratade även med hans kompis som jobbar hos oss. På min fråga var X hade lumpat blev svaret:

-X? Han har inte gjort lumpen!

 

Vi har funderat på att avslöja honom ett antal ggr men det har inte blivit av...än.

 

Kul kille. Verkligen. ;)  Oops. Blev lite långt det här.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart roligt att höra era berättelser. Men jag måste säga en sak. Lite taskigt är det väl ändå att snoppa av en snubbe som är tillsammans med en tjej och skryter lite. Själv hade jag nog låtit honom ha sitt roliga... Jag menar, man behöver ju inte jävlas. ;)

 

En annan sak är det med typer som försöker "dra nytta" av sina falska kunskaper...

 

Doyle: Låter som att den där snubben du snackade skulle behövt en rejäl "code red". :D

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima

Link to comment
Share on other sites

Inga som vet några roliga historier om Malmö HV. Att deras "elit" soldater åker runt och leker, ja det är patetiskt. Men favoriten är ändå de som åker runt med värsta utrustningen på diverse övningar och civila skyttetävlingar. Varje gång jag råkar ut för dem så kan jag knappt hålla mig för skratt. Tänk allt milisshopen har i katalogen med odugliga soldater. Jag trodde att endast Bassäk skulle använda hatten men den är tydligen vanlig i Malmö. Jag glömde nästan bilderna i milisshopen. Där har vi landets riktiga elitsoldater. Tänk bara "Fallskärms utbildning i främmande land" bliden wow.

Link to comment
Share on other sites

Inga som vet några roliga historier om Malmö HV. Att deras "elit" soldater åker runt och leker, ja det är patetiskt. Men favoriten är ändå de som åker runt med värsta utrustningen på diverse övningar och civila skyttetävlingar. Varje gång jag råkar ut för dem så kan jag knappt hålla mig för skratt. Tänk allt milisshopen har i katalogen med odugliga soldater. Jag trodde att endast Bassäk skulle använda hatten men den är tydligen vanlig i Malmö. Jag glömde nästan bilderna i milisshopen. Där har vi landets riktiga elitsoldater. Tänk bara "Fallskärms utbildning i främmande land" bliden wow.

Eftersom jag själv bor i Malmö kan jag föreställa mig vad du menar. "Milisshoppen" är väl ett annat namn på en affär med snarlikt namn. Affären ägs f ö av en HV:are och f d FN-soldat, så det är väl inte så konstigt att Hemvärnet i min stad väljer att utrusta sig lite mer...ja..."ståndsmässigt". :D

 

Sedan kan jag inte uttala mig om huruvida Malmö HV är bättre än andra städers HV, eftersom jag ej är insatt i ämnet.

 

GA KA: Säker på att det inte är lite "surt sa räven" över det hela då?? :P

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Jaha, grabbar (och tjejer oxå), vad gillar ni varianten "jag har en kompis" då? Råkade ut för en sådan under GU, vad man än berättade så hade han en kompis som gjort nåt mycket värre. han verkade ha en ruskig massa kompisar efter ett tag.....

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Inga som vet några roliga historier om Malmö HV. Att deras "elit" soldater åker runt och leker, ja det är patetiskt. Men favoriten är ändå de som åker runt med värsta utrustningen på diverse övningar och civila skyttetävlingar. Varje gång jag råkar ut för dem så kan jag knappt hålla mig för skratt. Tänk allt milisshopen har i katalogen med odugliga soldater. Jag trodde att endast Bassäk skulle använda hatten men den är tydligen vanlig i Malmö. Jag glömde nästan bilderna i milisshopen. Där har vi landets riktiga elitsoldater. Tänk bara "Fallskärms utbildning i främmande land" bliden wow.

Du skulle sett dom på FBU:s vapenkurs på fårö förra året,de fick smeknamnet "Malmö marinkår".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...