Jump to content

Falska Jägarsoldater och dylikt?

GA KA

Recommended Posts

tyvär är detta en av dem som inte är harmlös.

vi snackar en av "gamarna" de som alltid följer med blåljus ut på utryckning för att få "hjälpa till"

Jag tror mig veta ganska exakt vem det är du syftar på. Och om det är denne person så kan jag bara instämma 100,0 % i detta. Han är inte helt frisk ovanför axlarna. Brukar gå med "vakt koppel" och alltid en komradio i handen. :baskerPa:

Förnamn börjar på "R", efternamn på "W"..... korrekt?

• Replies 722
  • Created
  • Last Reply
tyvär är detta en av dem som inte är harmlös.

vi snackar en av "gamarna" de som alltid följer med blåljus ut på utryckning för att få "hjälpa till"

Jag tror mig veta ganska exakt vem det är du syftar på. Och om det är denne person så kan jag bara instämma 100,0 % i detta. Han är inte helt frisk ovanför axlarna. Brukar gå med "vakt koppel" och alltid en komradio i handen. :baskerPa:

Förnamn börjar på "R", efternamn på "W"..... korrekt?

nja det är lillebror det ett "M" så kommer du på rätt bror.

Jag vet en kille som är lite lustig han har på sig en basker från I22 nästan alltid. Han har visserligen gjort lumpen där men det som jag reagerar på är att han har gjort det som förådsman vilket får mig att tänka hmmm hur svårt e det för honom att sno en basker (precis som han gjort med lite andra av kronans prylar). Til saken ska oxå tillägas att han ska ha gjort basker prov men han ser inte ut att klara marsch på 1km.

:=o

För "länge sedan" vet jag att I22:s förrådsmän även fick basker. Detta enligt en kompis minnesbok som lumpade där runt 89/90 nångång. Sen hur det var längre fram vet jag inte, vet inte heller hur gammal denna person är?

Förövrigt stötte jag på en elit SIB instruktör inom hv för något år sedan. Han kunde allt om SIB och hade en hel del att berätta. På min fråga om hur man brukar gå tillväga vid en "si och så" situation svarade han att det minsann inte finns någon standard (sant) och att han minsann varit och samövat med alla möjliga balla förband (gsg9 nämndes, 2rep, gign och så vidare. Kan ju vara sant även om jag tvivlar på att dessa förband har för vana att bjuda in barbapappa liknande varelser i 50 års åldern.)

Jag började givetvis fundera på om han verkligen var lämplig som instruktör och fick tyvärr mina farhågor besannade under övningen.

För visst borde en så berest och välutbildad man veta att man inte ställer sig ivägen för en grupp som befinner sig i eldstrid med fientlig styrka?

-Även om sagda man har 30skotts magasin?

nja det är lillebror det ett "M" så kommer du på  rätt bror.

Åh herre min skapare.... De finns alltså flera bröder inom den familjen..... jahopp. Där ser man..... Var det inte någon yngre förmåga med samma efternamn (samma familj?) som startade fem-sex bränder för något år sedan? De hade visst cyklat runt och tänt på något dagis också har jag för mig.

Jag vet en kille som är lite lustig han har på sig en basker från I22 nästan alltid. Han har visserligen gjort lumpen där men det som jag reagerar på är att han har gjort det som förådsman vilket får mig att tänka hmmm hur svårt e det för honom att sno en basker (precis som han gjort med lite andra av kronans prylar). Til saken ska oxå tillägas att han ska ha gjort basker prov men han ser inte ut att klara marsch på 1km.

:=o

För "länge sedan" vet jag att I22:s förrådsmän även fick basker. Detta enligt en kompis minnesbok som lumpade där runt 89/90 nångång. Sen hur det var längre fram vet jag inte, vet inte heller hur gammal denna person är?

Basker är ju officiellt inte något utbildningtecken utan ett förbandstecken. Men den tilldelas genom "mössa av, basker på" efter genomfört jägarprov och inget annat.

Vakt/Depå-soldater kunde vid vissa tillfällen få låna basker vid representation. När ryske arméchefen kom på besök var ett sådant tillfälle.

Älvdalen. början på 2000. Vi slog upp våra tält efter mycket snöskottande vid någon slags grusgrop som några ingenjörer grävde. Vi fick bara upp 2st tält (lathet) så vi bestämde oss för att sova i 90 vagnen. Iden var god förutom att hela insidan på pansaret var täckt av is efter några timmar. Mitt i natten när man ligger och myser under sjukvårdstäcket i vagnen(diselvärmaren påslagen) så kommer dom där attans norrlandsjägarna och stör vår nattsömn. Jäklar va stryk vi åkte på =)

Ja, basker utan prov har man själv burit. Det är klart MP och MPJ, var ju måttligt roade. (Vakt på HKV 1997) Jag anser inte det vara fel på att göra det så länge man inte mörkar om varför man har ylletrasan.

När jag bar den var det konstant. Om det var så att den inte skulle bäras till annat än M87, minns jag inte. (M90 på natten, M87 på dagen.)

Så till poängen som poängterats redan: Såga inte folk som har basker, för att de har basker men inte har gjort prov för det om det ingår i tjänsten. Såga folk ang saker de kan ändra på, det är endast då de kan ändra på sitt beteeende. För det är väl inte enbart för att tillfoga skada eller för att framställa sig själv i bättre dager som man tillrättavisar andra? Gör man det av den anledningen har man problem med sig själv som överstiger ens problem med andra.

Man ska vara ödmjuk, anser jag. Men för den sakens skull ska man inte vara en mespropp.

Ja, basker utan prov har man själv burit. Det är klart MP och MPJ, var ju måttligt roade. (Vakt på HKV 1997) Jag anser inte det vara fel på att göra det så länge man inte mörkar om varför man har ylletrasan.

När jag bar den var det konstant. Om det var så att den inte skulle bäras till annat än M87, minns jag inte. (M90 på natten, M87 på dagen.)

Så till poängen som poängterats redan: Såga inte folk som har basker, för att de har basker men inte har gjort prov för det om det ingår i tjänsten. Såga folk ang saker de kan ändra på, det är endast då de kan ändra på sitt beteeende. För det är väl inte enbart för att tillfoga skada eller för att framställa sig själv i bättre dager som man tillrättavisar andra? Gör man det av den anledningen har man problem med sig själv som överstiger ens problem med andra.

Man ska vara ödmjuk, anser jag. Men för den sakens skull ska man inte vara en mespropp.

Det jag kommenterade ovan verkade handla om en depåare som blivit aktiv efter GU och då plötsligt fått för sig att han vill framstå som något han absolut inte är.

Huvudbonader för MP/Vakt är sak samma för mig. Men hade du order att bära en sådan i tjänsten så skulle du bara ha hänvisat till det.

Är det inte så att osäkra människor måste spela tuffa och berätta hur jäkla tufft det var... sen är det visst en jäkla massa som hade varit Sipers, pricksyttar och allt vad det heter...

Ibland verkar det som om ingen gör lumpen som depåman, signalist, radarobservatör m.m. längre...

Jag var signalist och är riktigt stolt över det också :ph34r:

När jag var på krogen häromsistens fick veta utav en som var hemma på permis att vi visst har stridande förband i Afghanistan.

Han hade gjort "assaults" från amerikanska helikoptrar och åkt i deras bradleys.

Desutom så är tydligen jänkarna jätte tacksamma att vi svenskar är där efter som det tydligen är vi som får gå i första linjen.

Det värsta var att när han berättade de här historierna så fanns det folk som trodde honom.

Mycket ska man höra innan öronen faller av.

Kan ju vara sant även om jag tvivlar på att dessa förband har för vana att bjuda in barbapappa liknande varelser i 50 års åldern.)

så jävla härlig kommentar, barbapappa säger allt. :P

fast iof har han liknande egenskaper som barbapapa så borde han ju bli en rätt elit supercommandojäeger... :ph34r:

Jag har mött många som ljuger om sin gu, har ej gjort lumpen själv men har jobbat som ordningsvakt och där möter man dom dummaste typerna. :ph34r:

Ex:en kille hävdar att han varit kj,fn soldat och varit i främligsleg,och han har gjort tjänst i var av dom i ca 4år=12år men han är under 25?

eller den sk väktare som hävdar att han får ha ak 4 som tjänste vapen på krogen denna man är även hv och hävdade att han hade gjort hysj hysj tjänt i lumpen men vid kontroll visade det sig att han varit lastbilsmek på panar.

Borde egentligen inte ta upp detta men kan inte låta bli när tråden kom upp efter att ha varit "borta" så länge.

På forumet finns/har funnits en individ som ljuger friskt i sin profil om sina militära erfarenheter och även i sina inlägg.

Detta var inte unikt för forumet utan detta hände även i livet utanför internet.

Det som är riktigt komiskt/tragiskt är att han/hon gjort inlägg i denna tråden.....

Ah, du menar mig!

Jo, jag erkänner att jag ljög i profilen. Egentligen gjorde jag 25 månaders värnplikt som jägar-jägare. Vi är skitbra. Vi används för att jaga rätt på fiendens jägare och jaga ner dom.

Vårat baskerprov är en månad långt.

Tyvärr har jag tappat min basker på krogen någonstans, men Kimster har bilder på den.

nja det är lillebror det ett "M" så kommer du på  rätt bror.

Åh herre min skapare.... De finns alltså flera bröder inom den familjen..... jahopp. Där ser man..... Var det inte någon yngre förmåga med samma efternamn (samma familj?) som startade fem-sex bränder för något år sedan? De hade visst cyklat runt och tänt på något dagis också har jag för mig.

passar ju bra eftersom eldste(obs ordvits) broder W - skogstokig figurerar i senaste FRO-tidningen i fullt larmställ från räddningtjänsten.

utan att vara medlem i någon på denna planeten förekommande räddningstjänst.

men tydligen kan man få loss dessa kläder från civilförsvarförbundet.

passar ju bra eftersom eldste(obs ordvits) broder W - skogstokig figurerar i senaste FRO-tidningen i fullt larmställ från räddningtjänsten.

Jag har nu tittat igenom senaste numret av FRO-nytt (2/2003) på nätet och jag har inte hittat en enda person i larmställ från räddningstjänsten.

Har det kommit ut ett senare nummer är 2/2003?

Om inte bör du nog fundera lite på vad du skriver om andra personer.

The Swede

BLÅGUL

Jag har nu tittat igenom senaste numret av FRO-nytt (2/2003) på nätet och jag har inte hittat en enda person i larmställ från räddningstjänsten.

Har det kommit ut ett senare nummer är 2/2003?

Om inte bör du nog fundera lite på vad du skriver om andra personer.

The Swede

BLÅGUL

ooops jag verkar ligga lite före tidningsvärlden.

uppgiften om person i larmställ, fick jag från webmaster på fro-västsveriges sida, irl för ung två timmar sedan.

han kan mycket väl figurera i den lokala fro-blaskan också.

förlåt om jag spred missvisande info, men lovar att göra 50 böj-sträck över tolvslaget, med ra 145 fast-gaffad på ryggen

på nyårs afton, för att gottgöra detta faktum.

hur som helst har FRO centralt, börjat fatta att personen som vi har diskuterat inte gör så bra reklam för frivillig försvaret, och de kommer göra försök att åtgärda missförhållandena.

tyvärr är personen också medlem i alldeles för många andra totalförsvars grenar och det finns inte så mycket att göra åt honom.

problemet kvarstår så länge frivilligförsvaret drivs av sjukpensionärer och inte av militärer.

uppmanar andra som vill diskutera vidare att använda sig av PM-funktionen.

så blå-gul slipper åthuta oss syndare i forumet.

Vilken underbar tråd!

många sköna skratt blev det. Förstår inte vad folk håller på med. Förstår inte nöjet över att kläutsig till en julgran osv.

Själv hr jag varit inne på ÖB:s mail och läst alla hans spammail oxå, när jag skickade över dessa till en kompis som är journalist på lokaltidningen i tärnaby så fick ÖB kalla fötter och beslutade för att säga uppsig. så nu vet ni varför Johan slutade.

jaa många konstiga mänsikor finns det..

Har endast träffat ett par av dom senast i somras på semester..

Vi va i grekland den här sommaren för att slippa den regniga svenska sommaren m.m Så när vi en dag kommer in på en resturang inte allt för långt från vårat hotell så vi satte oss vid närmsta möjliga lediga bord. Och som så trevligt va ( trodde vi ) hamnade vi bredvid ett norskt par som man skulle kunna prata med så vi inledde en konversation med dom och efter ett tag så börjar mannen i det norska sälskapet tala om Anna Lindh Mordet ( detta var två dagar efter den tragiska händelsen händelsen ) och han visste nämligen att det var talibaner som hadde mördat anna och han påstog sig att han va någon hysh hysh norsk kust jägare med kontakter inom FBI och hans kontakt hadde nämligen sagt till honom att det var terrorister som hadde gjort detta illdåd ( va jag vet så operar FBI endast i USA ) Sen att han var i ett hemligt internationelt "TASK FORCE" som operade över hela världen med den senaste utrustingen Te.x X8 vapnet m.m . Senare i konversation frågade min far vad denna organisation hette så mumlade norrmanen något och lämmnade bordet :D

Secret stuff som pågår B)

PingisÖga :lol:

Älvdalen. början på 2000. Vi slog upp våra tält efter mycket snöskottande vid någon slags grusgrop som några ingenjörer grävde. Vi fick bara upp 2st tält (lathet) så vi bestämde oss för att sova i 90 vagnen. Iden var god förutom att hela insidan på pansaret var täckt av is efter några timmar. Mitt i natten när man ligger och myser under sjukvårdstäcket i vagnen(diselvärmaren påslagen) så kommer dom där attans norrlandsjägarna och stör vår nattsömn. Jäklar va stryk vi åkte på =)

Trevlig historia!

Speciellt det där om norrlandsjägarna! ;) :lol:

När jag var på krogen häromsistens fick veta utav en som var hemma på permis att vi visst har stridande förband i Afghanistan.

Han hade gjort "assaults" från amerikanska helikoptrar och åkt i deras bradleys.

Desutom så är tydligen jänkarna jätte tacksamma att vi svenskar är där efter som det tydligen är vi som får gå i första linjen.

Det värsta var att när han berättade de här historierna så fanns det folk som trodde honom.

Åena sidan är det sant att vi (sve FM) hade förband i Afghanistan. Åandra sidan så tror jag personligen inte att någon som är i det förbandet skulle skryta om det på krogen...

Åena sidan är det sant att vi (sve FM) hade förband i Afghanistan. Åandra sidan så tror jag personligen inte att någon som är i det förbandet skulle skryta om det på krogen...

Mja vi hade faktiskt 2 styrkor i landet samtidigt. Skyddsgruppen och folk i en Internationell EOD-styrka som var knutna till ISAF. Den sistanämnda var inte sekretesskyddad.

Men US Troops i afgaland har väl inga Bradleys där????

Jag lovar och svär att han jag träffade på krogen snackade skit (jeez man börjar ju tro att ni tror honom :P )

Och mig veterligen så har vi INGA stridande förband i Afghanistan och har inte haft det heller.

(hmm varför blev det två av det här?)

Jag lovar och svär att han jag träffade på krogen (jeez man börjar ju tro att ni tror honom  :P )

Och mig veterligen så har vi INGA stridande förband i Afghanistan och har inte haft det heller.

SSG var ju där, men om dom stred eller inte vet vi ju inget om. (och ska inte veta heller). Men stridande förband får man nog kalla dom.

Jag lovar och svär att han jag träffade på krogen (jeez man börjar ju tro att ni tror honom  :P )

SSG var ju där, men om dom stred eller inte vet vi ju inget om. (och ska inte veta heller). Men stridande förband får man nog kalla dom.

Ok, SSG då..

Men den den här killen hörde till ett skytteförband altså.

Som åkte bradly och blackhawk helikopter och stormade talibannästen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...