Jump to content

Falska Jägarsoldater och dylikt?

GA KA

Recommended Posts

FL: Ledsen att göra dig besviken men jag har fått det mesta jag behöver av kronan och endast valt att komplettera lite för min nya befatning. Alla är inte med i HV.

Jag tycker det är helt rätt att komplettera det som behövs men att uppträda som de gör och inte ens kan de enklaste grunder, ja då börjar jag undra. Lt Paynes smeknamn är ganska passande. Vad hade de med sig? Nej låt mig gissa: Väst, UM92 hölster med benförlängare, Arktis M90 smock med ett gammalt KA2 märke fastsytt samt en Bassäk hat. jag tror till och med att en är med på bild i CFBs tidning för några nummer sedan. Uppträder gärna väldigt bestämt och berättar gärna om den hård utbildning de har. Men jag måste säga att några av tjejerna som följer med är ganska trevliga och snygga.

Förtydligande: Min kommentar gäller några av bilderna med klar HV stämpel och ej bilder ifrån FN tjänst och liknande.

• Replies 722
  • Created
  • Last Reply

Foxtrot LIma, en liten detlj bara.

Låt oss reda ut en sak, bilderna på "milisshopen"

är inte personal som tillhör Mö Hv. Affären ägs inte av Hv Folk

från Malmö utan ägaren finns uppåtlandet. Bilderna på fallskärmsutbildningen sker som sagt i främmande land, vingarna får bäras på M60/87 enl beslut från HKV Prot.avd. Den som du insinuerar som ägaren Dh Hv med Fn tjänst är inte med i Mö Hv.

Om du gör personangrepp se till att du har torrt på fötterna

Sedan kan jag håller med dig att det finns många "Wannabies" som maskerar dålig utbildning,självförtroende och erfarenhet med i brist på detta kompensaera med utrustning.

Alea iacta est

-Tärningen är kastad-

Guest Lt. payne
FL: Ledsen att göra dig besviken men jag har fått det mesta jag behöver av kronan och endast valt att komplettera lite för min nya befatning. Alla är inte med i HV.

Jag tycker det är helt rätt att komplettera det som behövs men att uppträda som de gör och inte ens kan de enklaste grunder, ja då börjar jag undra. Lt Paynes smeknamn är ganska passande. Vad hade de med sig? Nej låt mig gissa: Väst, UM92 hölster med benförlängare, Arktis M90 smock med ett gammalt KA2 märke fastsytt samt en Bassäk hat. jag tror till och med att en är med på bild i CFBs tidning för några nummer sedan. Uppträder gärna väldigt bestämt och berättar gärna om den hård utbildning de har. Men jag måste säga att några av tjejerna som följer med är ganska trevliga och snygga.

Förtydligande: Min kommentar gäller några av bilderna med klar HV stämpel och ej bilder ifrån FN tjänst och liknande.

Jag blev lite nyfiken på vad du menade att mitt smeknamn är passande?

Jag tillhör Helsingborgs Hv-Bataljon och blanda inte in mej med de som finns söderut=)!

Jag har bara råkat ut för en snubbe som skröt i samband med försvaret..

Det var i början av GK i FBU-U. Just i början så finns det ju väldans massa folk där som inte hör hemma :)

Ja, killen i fråga var i alla fall lite av det större formatet. Började snacka med honom på en skjutning så där.

Självklart kom vi in på vapen där vi stod på skjutbanan ...

Pratade lite om WW2 och tyskarnas stora tågkanon som det inte blev så mycket med (tror jag)

Ja i alla fall, så stod jag där och lyssnade. an bara sprutade ut olika vapen och grejer (Jag är inte vapenkunnig så det kanske stämde) men i alla fall så lite då och då slank det i ett

"Man är väl en viking"

Jaha, tänkte jag. Så trevligt...

Sen någon månad efteråt så var det bråttom och då sprang vi. Skulle springa kanske 2-300 m och eftersom jag trodde att killen var rätt så vältränad så var det ju inget problem...

vi satte igång med vår gruppchef längs fram och efter ruskigt kort sträcka stannar "Vikingen" och säger "Nä, orkar inte mer"

med ett riktigt tungt flåsande.

Skumt.,,,,

Sen när vi andra i gruppen stannar undrar så klart gruppchefen vart killen är och så kommer han lunkandes utmed vägen. Fick sig en tillsägelse av chefen :D

det ironiska var att vi sprang kanske 20 meter til lefter det att han hade stannat....

Sen på vinter. Isvaken väntade.  Killen dök ju aldrig upp...

Så mycket viking var det i han...

Som jag uppfattar det så är det alltid de som kan minst, orkar minst som snackar mest!!!

Så det känns ju jädrigt gott när de små liven inte klarar mer (inte för jag är direkt tränad, men ändå) eller ställs imot väggen...Då småler man lite. (alltså ingen mobbing här)

Blev väl kanske liute dåligt skrivet det här.

Ha överensseende :)

hälsningar Fågel Fenix

De snacka inte nåt militärt, men tar med det ändå:

En kille ,X, som är med i plutonen satt och snacka med en av instruktörerna om lärare och sånt (de hade gått på samma skola). X nämnde också massa dumma saker som folk hade gjort, typ kört ner med mopeder i vattnet mm. Instruktören frågade vilka det var som hade gjort de olika grejerna eftersom han kände en hel del folk på orten (ganska liten ort). Men varje gång hade X glömt namnet, eller så hade personen i fråga flyttat. Rätt lustigt.

Lt Payne: Jag menade ditt smeknamn på Malmö HV.

Angående bilderna: Jag har fått PM om min åsikt om dem och jag tycker fortfarande att några av dem är löjliga. Det gäller ej bilder av FN tjänst och liknande.

Valiant: Varför inte skriva som det är utan behöva använda omskrivningen "Främmande land". En person ur malmö HV som förekommer på bilderna har sagt att de flesta kommer ifrån olika HV övningar samt ordnade "Se så häftiga ut som möjligt bilder". Om han har ljugit för mig så ber jag om ursäkt men förklara gärna meningen med bilderna för mig. Att det skulle vara ett personangrepp är befängt. Om man nu hänger upp bilder i en affär får man väll räkna med att folk kommenterar bilden. I det aktuella fallet tycker jag fortfarande att omskrivningen endast gjordes för att bilden skulle vara "häftigare" än vad den är. Eller har du /ni ett bättre skäl? Är du själv med på bilden eftersom du tar det som ett personangrepp?

Guest Hanfot

Hmm

Jag har aldrig förståt det där med att ragga med "lumpar" historier.

Jag lyckas aldrig med det......

Måste man ljuga om sin vpl om man skall kunna anv det som raggningsknep? Är verkligheten för brutal eller för simpel? Förmodligen är det så att verkligheten inte innehåller ngn hjälte på vit häst eller som i ngn romantisk Hollywood film.

Tycker det är patetiskt. Brukar tala så lite som möjligt om det militära när jag träffar nya personer. Fast de som känner mig brukar ju alltid säga att jag pratar mkt om det med de som jag känner.

:)

Jag överkompenserar väl.

Är det ngn som vet en bra lösning på hur vi kan få bukt med alla som far med osaning? Jag tycker det förstör för sådana som mig själv. Dvs jag som är engagerad och seriöst intresserad av försvaret.

Ett par kompisar till mig gjorde lumpen uppe i Östersund. Dem sa det att det fanns en hel del tjejer som jaga killar som kom i från söder, typ Göteborg. Det var typ lättare att bli ihop med gbg'are för då kunde man flytta hit ner, till "stan", och slippa jaga bostad i början etc.

Detta är dock bara vad jag har fått berättat för mig av 3killar i min närmaste bekantsskapskrets, som har gjort lumpen uppe i Östersund. Olika tillfällen och tjänster.

Vet ej sanningshalten i det hela, men dem har ingen anledning att ljuga alla 3 oberoende av varandra. ???

för att koppla tillbaks till namnet på topicen så hade jag en arbets"kamrat" som enligt honom själv gjort lumpen som radarobs och under den tiden avvärjt en kränkning av svenskt luftrum av 3 st oidentifierade flygplan genom att låsa målradarn på dom.

För detta fick han ett personligt tackbrev av ÖB.

Denna snubbe är den enda sanna mytomanen jag någonsin mött, sanslösa historien den killen hade.

Det var ju ena jäkla surpellar man har att göra med här på forumet ibland. Mina två inlägg var främst skämtsamma (ni kanske borde läsa om de nu när er baksmälla är över) och jag anklagade inte något HV för att vara inkompetent eller liknande.

Angående affären så är ägaren eller "franchisen" (tror det stavas så) ägd av en HV:are, så vitt jag vet. Sedan känner vi inte varandra och jag vet inte om vederbörande spårar upp mig och mördar mig för att jag snackar om hans affär på nätet utan tillstånd ;) men så mycket vet jag. FN-soldat också... Libanon...

Sedan att Malmö-HV utrustar sig överdrivet kan man väl ta med en liten klackspark, eller?? :)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

hade "precis" läst denna och in på chatten där jag hänger kommer en liten kille in.. kopiera lite från loggen..

<Dark_sniper> trained as a sniper.

<Dark_sniper> like my name says

Okey, grund regel ett.. den som skryter har inte gjort det ;)

Frågade vilket vapen han hade, m24 eller m22.. jag vet att det finns en m21.. men inte hört något om en m22.. men killen slingrar sig..

<Dark_sniper> this weopon was top secret. It has a built in range finder with night and infrared scop

Okey, ännu mera "skryt"...

följd fråga:

<granQ> was top secret??

<Dark_sniper> yeah but the press caught wind

<Dark_sniper> and we were to diengage any acnoligement of its existance

Trots att media visste så känner vi inte till vapnet.. märkligt.. notera oxå att killen uppger sig vara 23 år, amerikan men tycks ha lite svårigheter med stavningen ;)

<granQ> well, atleast tell me what weapon you had at the start.. before the top secret one..

<Dark_sniper> yes i did get to use it a couple times on the range

så han hade skjutit det kända m22 geväret ;)

slutligen, felstavningen som fick mig att skratta..

<Dark_sniper> rank was leutinent

när vi frågade om hans rank, stava fel på sin egna efter 4 år i militären.. efter det här fick han bråttom och lämnade ;)

okey.. inte så märkvärdigt, såna här gubbar finns det massor på nätet.. men eftersom det kom så tätt in på med att jag läste här och han kom in i chatten så var jag "tvungen".. ledsen för allt "utrymme" jag stal ;)

Edit: liten felstavning..

Heh, ja det finns ju litet att berätta...verkar som alla rackare som legat på KA1 är "Kustjägare".

En bekant och jag mönstrade nästan samtidigt (han gick 1åk över mig men mönstrade sent), bara 2 helger emellan.

Enligt egen utsago när jag träffade honom senare, skulle han bli KJ'are, men när jag frågade om 2'a mönstringen (ingen sådan, han var visst 'direktuttagen' pga hans lysande värden) och inryckningstider så var de helt annorlunda än de jag hade.

När jag sedan ryckte in och anmälde mig i vakten, kan ni ju gissa vilken superjägare som satt där och kollade leg.. :-D

En annan märklig 'detalj' är hur alla rackare verkar ha haft KJ som A/B-styrka och "spöat sk*ten ur dem", och då menar jag ALLA, från kasernvakten på Lv3 till artilleristerna på A9...eller tjocka armélöjtnanter beskriver hur lata och korkade de/vi är..

Annorlunda brukar det bli när man efterfrågar detaljer..."nån snubbe...minns inte riktigt...bla bla.."

Däremot när jag väl träffar någon som vi har samövat med/mot brukar det bli jäkla trefligt och snack om minnen och beröm över "andra sidan".

Som sagt: "stor i orden - liten på jorden" gäller ännu i allra högsta grad..!

Tjenna,

Att tänka på ang. just b-styrka är ju att det inte är ovanligt att b-styrkan är styrd att agera på ett speciellt sätt.

Mao, att man "spöat" ett visst förband under övning behöver inte säga ett skvatt....

Det är ju oftast inte b-styrkan som skall övas i första hand?

Btw, att en som påstår sig vara amerikan inte kan stava ordentligt behöver inte betyda att han inte är amerikan, jag hänger rätt frekvent på en del kniv-forum där det är mest amerikaner och flertalet stavar mycket illa...

Håller med 2Sharp ang det här med B-styrkan.

Att tänka på oxå är att ofta så är förbandet som "spöar" KJ,FJS, K4, I22 osv ofta under slutfasen på sin utbildning.

medan de som blir utkommenderade som B-styrka är väl ganska ofta de nyinryckta t ex KB el PB.

Stämmer inte alltid men troligtvis ganska ofta.

Och förresten, så går det att spöa KJ och dylikt men det är svårt, om man strider på deras sätt.

Strider man i bebyggelse och är utb stadskytte så är det nog inga problem osv....

Många spännande möten och roande historier här måste jag säga.

Jag har en jag med.

Det var killen i vår pluton som minsann hade haft den grymmaste farsan av alla. Han hade visst legat inne på någon flygflottilj i närheten av Göteborg (Jag har glömt namnet på den, men då han nämnde det så var det ett som stämde.)

Jag och min kamrat lyssnade fascinerat på hans faders bravader. "jo ser du, han var ju sån där elitsoldat där på flottiljen, han smög omkring bakom fiendens linjer med spade och kniv, liksom bara skar halsen av fienden...blablablabla"

Vidare försöker han visa oss hur stark hans far var. Han står i dörröppningen, greppar med båda armarna på vänster sida halvägs uppåt dörrkarmen och försöker på något sätt säga oss att hans far minsann kunde "stå på händerna horizontalt"

Ja och min kamrat är helt stumma av "beundran", med öppna munnar ser vi på varandra till mytomanens förtjusning.

"jo ser du, så var det" fortsätter han "han var ju en stor karl, stadig på hand var ju murare, stark som en tjur".

Sen avslutar han med att säg att hans far minsann hade sagt upp sig en dag. "det var en morgon då han ville sova ut, då kom kapten in och gapade på hono att han skulle ställa upp, och vad gjorde farsan då? jo han bad kapten dra åt H-E varpå han gav kapten en rak höger, sen gick han hem".

Efter att han gått kunde vi inte annat än kikna av skratt så man fick ont i magen och vi slog i golv och väggar.

Har också träffat ett riktigt päron på internet, på en amerikansk chat, #army. Det kommer in en tjej på chatten och misstänker att hennes pojkvän ljuger om sin ställning inom det militära. Han hade sagt till henne att hon absolut inte fick ringa honom på jobbet, och att han inte kunde berätta nånting om det han arbetade med, eftersom att allt var top secret. Hon hade dock fått en bild av honom som visade en helt vanlig M16 och ett "jägar-mag". Han hade sagt åt henne att hon absolut inte fick visa bilden för någon, eftersom att den kunde röja hans identitet. Då jag berättade för henne att soldater världen över använder sådana magasin (visade henne en bild från F7's hemsida på en flygbasjägare som har ett sådant mag), och att det vapnet är standard i USA's krigsmakt börjar plötsligt han snacka med mig om att han ska spåra upp mig och ställa mig inför krigsrätt eftersom jag avslöjat topphemlig information :)

Visst är det så att styrkorna (tyvärr) styrs hårt av Blågul /motsv...är vi ett gäng KJ'are (eller vem f-n som helst) som ska kriXa mot ett Strv122-komp och får order av Blågul att ligga bakom en enrisbuske (som han pekar på med hela handen) med en grg-grupp och ska köra frontalanfall på natten...är det inte speciellt svårt att gissa vilka som blir tvärtvåa..

Därför undrar jag eg. varför man inte gör mera lössläppta övningar, i stil med Blackhorse-gänget, istället för dessa ofta uppstyrda och på förhand uppgjorda övningar. :-7

Hehehe!

Man garvar gött när man läser vissa inlägg.Har ju inte gjort lumpen själv än, men det är klart att man har hört vissa päron på stan som skryter.Ska ta ett exempel lite kort;

Var ute på krogen i STHLM med polarna.En av mina kompisar kom fram till mig leendes och sade "det är en kille från FJS inne på muggen.Du kan väl skaffa dig lite förhandsinfo (jag hoppas att få komma in där) och höra honom berätta om sitt hårda baskerprov på 40 timmar".

Möter killen som hjälper mig med massor med fel som jag hade angående tjänsten.FJS ligger ICKE i Karlsborg utan i Östersund.De hade en grön basker med en örn på som man fick efter ett baskerprov på 40 timmar (JÄTTEHÅRT!:rolleyes:Osv osv...massor med skitsnack som jag inte kommer ihåg nu...

Sen så en annan kille som är i 40årsåldern.Vete fan om han ljuger men jag tror han snackar.Han hade gjort lumpen som fältjägare på något regemente utanför Eskilstuna som hette något "jättehäftigt", och de hade tydligen spöat FJS och KJ på övningar på löpande band.Speciellt i närstrid hade denne halvtanige kille tagit ner en fskj och tagit hans basker (ty hans kapten skulle betala dom 50 kr per basker som de kunde ta, för jägarna får inte tillbaka sina baskrar om de förlorar dem:))

men faaan, snacka om päron!:baaa

Varför måste de flesta få sina tjänster att låta som de tuffaste eller iallafall tuffare än vad de egentligen är?

Inte riktigt samma sak men:

I Borås finns/fanns det en kille som jag såg ute på krogen väldigt ofta. Han hade ALLTID en t-shirt med texten "BOMB SQUAD" tryckt på ryggen med jättestora bokstäver... Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig angående detta, för att vara lite diplomatisk.

Hoppas bara inte denna person är någon här på forumet, då kanske jag får ilskna blickar mot mig... :)

När det gäller Blå/Gul och hur en historia kan födas.

Vi (jägare) skulle agera B-styrka och fick helt fria tyglar med uppgift att slå till mot en förläggning med 2st 20-mannatält. Vi smyger in i lägret och lägger larmminor inne i lägret för att symbolisera riktiga minor. Sedan smyger vi ut och gör ett överfall från en höjd ned mot förläggningen.

Ut stormar vilsna soldater och börjar leta efter vapnen, som låg utspridda mellan tälten. När dom springer omkring så utlöses flera av minorna men några börjar skjuta tillbaka. Tyvärr mot fel del av kullen som vi ligger på. Vad gör då Blå/Gul? Jo han börjar dömma ut oss. "Du bakom stenen utslagen", "Ni bakom trädet döda" osv. Efter att nästan hela gruppen är utslagen så ställer sig våran gruppchef upp och skriker till Blå/Gul och berättar var vi ligger. Vi befann oss ca 30 meter från de platser som Blå/Gul pekade ut. Vi tyckte givetvis att detta var hur kul som helst.

När vi kom tillbaka beklagade våra befäl att överfallet hade gått så dåligt och vi fattade ingenting. Det visade sig att Blå/Gul ändå hade dömt till motståndarnas fördel. Ni kan ju gissa från vilket förband Blå/Gul kom från.

På detta vis föddes ännu en historia om hur någon spöade skiten ur jägarna.

för er som missade mitt första inlägg på denna tråd eller bara skitit i den kommer den igen :)

den handlade om en som påstår sig vara HV-prickskytt i en förstarkt grupp på 16 man.

...alla i den truppen utom honom är FD Jägare, dom har bland annat under samma övning, fått en KJ pluton på sig och en fallskärmsjägar pluton och dom utplånade hela KJ plutonen och halva Fallskärmsjägar plutonen.

titta gärna på det första inlägget så får ni lite mer rolig läsning.

en sommar när JAG gjorde lumpen så var det nästan invasion från Ryssland, men tack vare att jag bar ett helt radartorn på ryggen från Kiruna till Gotland över isen, å när jag väl var där så kastade jag ut tornet i vattnet, monterade en superdupermega-minigun på det som styrdes av radarn, å på det viset så skjöt jag ensam ner......ehm... vaddå? TROR ni inte på mig?

Det är sant!

Det har jag hört av en kompis farsas arbetskamrat vars dotters pojkvän hade en klasskamrat vars målvakt i fotbollslaget gjorde lumpen på P18 och som hörde detta av Plutonchef som läst det i något PM från ÖB.

En liten illustration hur myter och felaktig fakta sprids, speciellt när det gäller Försvarsmakten.

Ang falska jägare och dylikt så är jag väldigt övertygad om att det finns ett flertal på detta forum som inte är helt ärliga om sin bakgrund......

Anklagar ingen men det skulle faktiskt vara konstig annars!

Får väl ta o dra mitt strå till stacken då!

Det här inträffade när min storebror gjorde lumpen på K4 ja vet inte exakt alla detaljer i den här historien men i alla fall så här var det när min brorsa ryckte in träffade han och hans kompis en kille på tåget upp och han var jättestor och berättade hur mycket han kunde ta i bänkpress o  hur långt han orkade springa o att hans pappa var FJS:are o.s.v...... Och sen när de ryckte in o skulle ha sin första fältvecka vem var det som inte orkade bära packningen o grät sig till sömns varje kväll jo den här s.k super-elit-uber soldaten som det sen visade sig så gick han på anabola o åkte därifrån illa kvickt!!!

Ja gillar att lyssna på alla era historier det är ju inte klokt  hur vissa bär sig åt! :) men oftast så är de dem som snackar mest vet minst eller nåt sånt!

// Tompa :shaun

bamse: jag erkänner jag är egentligen inte fvrf-u (flygvapen ungdom) utan jag är en ybersoldat som helt ensamm spöat en fjs bataljon, dessa låg givet vis inte i karlsborg utan i knäckebröhult(en hemlig ort)......osv...osv...osv...

p.s. kul läsning i denna tråd d.s.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...