Jump to content

Jasplan störtade utanför Karlskrona


Recommended Posts

Jasplan störtade i Hanöbukten

Piloten kunde räddas med helikopter

Ett Jasplan från F17 i Ronneby har störtat i Hanöbukten.

Piloten kunde räddas med hjälp av en av försvarets räddningshelikoptrar och har förts till sjukhus, enligt Försvarsstaben.

Det är ännu oklart hur illa skadad han är.

Olyckan inträffade då två Jasplan övade över Hanöbukten. Enligt uppgift ska piloten ha skjutit ut sig ur planet innan det gick ned i vattnet. De närmare omständigheterna kring olyckan ska utredas av Statens haverikommission, uppger Kent Löving på F17 för aftonbladet.se

 

Mer info inom kort

 

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,653995,00.html

 

Oh my god!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Låt oss i alla fall glädjas åt att föraren klarade sig med livet i behåll. 0 dödsolyckor på 10-15 år tycker jag är bra statistik, totalhaverier är trots allt svårt att undvika hur mycket man än försöker.

Link to comment
Share on other sites

Och i vanlig ordning basunerar Aftonpravda ut det hela som om Gripen vore ett mycket opålitligt plan. I samma veva skulle de ju kunna publicera de första 15 årens haveristatistik för Viggen, Draken, osv, vilket ju skulle placera det hela i ett helt annat ljus.

Link to comment
Share on other sites

om man nu jmf flygtimmar, hur många flygtimmar behöver Flygvapnet göra för en krasch? och sedan hur många gjordes på viggen & drakens tid? även en jmf mot F16 skulle vara intressant.

 

ngn som vet?

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Och i vanlig ordning basunerar Aftonpravda ut det hela som om Gripen vore ett mycket opålitligt plan. I samma veva skulle de ju kunna publicera de första 15 årens haveristatistik för Viggen, Draken, osv, vilket ju skulle placera det hela i ett helt annat ljus.

 

Ge dig nu va? Visst, Aftonbladet är ett av mina hatobjekt också men kritik skall vara befogad... vilket detta du just skrev inte är.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,654088,00.html

Gripen är trots onsdagens haveri ett av världens säkraste stridsflygplan – ännu har ingen dött i en Gripen. I tidigare svenska stridsflygplan förolyckades många flygare.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Och i vanlig ordning basunerar Aftonpravda ut det hela som om Gripen vore ett mycket opålitligt plan. I samma veva skulle de ju kunna publicera de första 15 årens haveristatistik för Viggen, Draken, osv, vilket ju skulle placera det hela i ett helt annat ljus.

här finns det lite uppgifter om just detta,

 

http://hem.passagen.se/weasle/eng_crashes.htm

 

alla som vill veta vet redan att det ändå har varit relativt lite haverier jämfört med tidigare.

systemsäkerhetsarbetet har ju blivit mycket bättre och uttagningarna av piloter och deras utbildning förts framåt en hel del sedan Viggen's start.

Absolut inget ont om alla piloter som förolyckats, ska man vara tacksam för något så ska det vara att det stött processen som fört FV dit det är idag.

 

/b

 

[edit stavning och länkpill]

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Och i vanlig ordning basunerar Aftonpravda ut det hela som om Gripen vore ett mycket opålitligt plan. I samma veva skulle de ju kunna publicera de första 15 årens haveristatistik för Viggen, Draken, osv, vilket ju skulle placera det hela i ett helt annat ljus.

här finns det lite uppgifter om just detta,

 

http://hem.passagen.se/weasle/eng_crashes.htm

 

alla som vill veta vet redan att det ändå har varit relativt lite haverier jämfört med tidigare.

systemsäkerhetsarbetet har ju blivit mycket bättre och uttagningarna av piloter och deras utbildning förts framåt en hel del sedan Viggen's start.

Absolut inget ont om alla piloter som förolyckats, ska man vara tacksam för något så ska det vara att det stött processen som fört FV dit det är idag.

 

/b

 

[edit stavning och länkpill]

Det finns två stora orsaker till att FVs maskiner inte haverar i alls samma omfattning som förr:

 

1) MKV ( Mark Kollisions Varning)

2) Styrdator / Bättre styrdator

 

 

3) Utbildning

 

 

 

/ danne ( fd haverimecklare på Saab Aerospace)

Link to comment
Share on other sites

Och i vanlig ordning basunerar Aftonpravda ut det hela som om Gripen vore ett mycket opålitligt plan. I samma veva skulle de ju kunna publicera de första 15 årens haveristatistik för Viggen, Draken, osv, vilket ju skulle placera det hela i ett helt annat ljus.

här finns det lite uppgifter om just detta,

 

http://hem.passagen.se/weasle/eng_crashes.htm

 

alla som vill veta vet redan att det ändå har varit relativt lite haverier jämfört med tidigare.

systemsäkerhetsarbetet har ju blivit mycket bättre och uttagningarna av piloter och deras utbildning förts framåt en hel del sedan Viggen's start.

Absolut inget ont om alla piloter som förolyckats, ska man vara tacksam för något så ska det vara att det stött processen som fört FV dit det är idag.

 

/b

 

[edit stavning och länkpill]

Det finns två stora orsaker till att FVs maskiner inte haverar i alls samma omfattning som förr:

 

1) MKV ( Mark Kollisions Varning)

2) Styrdator / Bättre styrdator

 

 

3) Utbildning

 

 

 

/ danne ( fd haverimecklare på Saab Aerospace)

vill nog hävda att Uttagning är en stor aspekt med, varför?... jo

 

Inom min idrott så använder vi oss av DMT-tester för att välja bort individer som söker till Tandeminstrutörsutbildningen.

 

Syftet är att vi precis som FV (vars konsulter administrerar testerna) ska kontrollera att våra instrktörer har en förmåga att prioriterar rätt saker och inte sortera bort kritisk införmation när man blir stressad.

 

En anledning till att vi har detta är att viss statistik finns från FV att de personer som presterat sämre även är överrepresenterade i tillbudsrapporterna.

 

Så nu kanske mer än tidigare så väljs vissa mer kantiga personer bort som s.a.s hade varit en "accident-waiting-to-happen" och de personerna som går igenom får sedan allt stöd under utbildningen och får alla tekniska system som ytterligare hjälper till att hålla dom borta från kanten.

 

Med den gamla uttagningen så visst ... fler hade klarat sig om dom hade haft samma system som nu men samtidigt så får vi bort lite hög-risk personer som med eget aggerande hade tagit bort stödsystemen ur kalkylen.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Den högst ovetenskapliga webfrågan på aftonbladet talar ju 72% till Gripensystemets fördel.

Själv tycker jag att dom som nu vill lägga ned projektet kan dra dit pepparn växer, vi har producerat ett av världens mest avancerade flygplan i det här landet med 9 miljoner innevånare.

Om man bara gjorde saker i det här landet som var ekonomiskt optimala så skulle inte jag vilja leva här, jag mår i alla fall bättre av att bo i ett land som kan slänga en si så där 100 Miljarder kronor på ett eget Stridsflygplan.

Men det här är en demokrati och jag får tycka illa om vilka jag vill det finns till och med Gripen plan som försvarar den :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker iallfall att om man tänker på alla de arbetstillfällen som jag har skapat på SAAB, Volvo, Ericson etc, så tror jag att vår industri har utveckjlats enormt tack vare JAS projektet.

 

Vad har JAS projektet inneburit rent samhällsekonomiskt om man tänker på Spin-Offer, arbetstillfällen och svensk industris tekniksa utvecklin?

Link to comment
Share on other sites

Det finns två stora orsaker till att FVs maskiner inte haverar i alls samma omfattning som förr:

 

1) MKV ( Mark Kollisions Varning)

2) Styrdator / Bättre styrdator

 

 

3) Utbildning

 

 

 

/ danne ( fd haverimecklare på Saab Aerospace)

Hur har flygtidsuttaget och övningsverksamheten påverkat olycksfrekvensen?

På 80-talet hände det ju titt som tätt att jaktviggar under övning kolliderade med varandra. Gripenkrasch nummer tre kan ju sägas vara en olycka i ungefär den kategorin.

Men har man ändrat övningsrutinerna så att man minimerat riskerna, eller övar man helt enkelt så pass mycket mindre. Hur mycket mindre timmar ungefär övar flygförarna i luften nu för tiden?

Jag utgår från att de övar betydligt flitigare i simulator.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

För bara en vecka sedan nödlandade en JAS 39 på Borlänge flygplats. Piloten fick tydligen något som indikerade fel i bränslesystemet ovanför Gävlebukten och följde procedurerna och landade på första säkra flygplats. Har inte hört ngt mer om incidenten efteråt...

Att man får felindikeringar i Gripen-plan är absolut inget ovanligt, det hände hur ofta som helst då jag låg inne. En klargöringslöjtnant på flottiljen sa följande:

 

"Tänk er hur ofta en persondator krånglar. Ta det gånger 40 så har ni en ungefärlig siffra på hur ofta gripens datorer strular".

 

Så att bara för att det kommer en felindikering behöver det inte vara något som är knas på riktigt, ofta är det bara datorerna som spökar.

Link to comment
Share on other sites

Vad har JAS projektet inneburit rent samhällsekonomiskt om man tänker på Spin-Offer, arbetstillfällen och svensk industris tekniksa utvecklin?

Vad man kommer fram till ska hursomhelst ställas mot vad man hade kunnat åstadkomma för samma JAS-projektets pengar genom beställning av andra saker, genom forskningssatsningar och sänkta skatter.

 

Är inte helt hundra på att projektet är det mest effektiva sättet att bedriva näringspolitik. ;)

 

Men jag hade nog fattat samma beslut 1982. Och ett fint flygplan är det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi skulle förlora ännu mer pengar på att lägga ned JAS- projektet. :lol:

Vad innebär det att lägga ner projektet?

 

Skrotning av allt, inga fler säljförsök eller något annat?

Seriöst pojkar och flickor, men projektet måste väl ändå vara över va?!

Den fasen vi är i just nu kan väl inte direkt betecknas som projekt.... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi skulle förlora ännu mer pengar på att lägga ned JAS- projektet. :lol:

Vad innebär det att lägga ner projektet?

 

Skrotning av allt, inga fler säljförsök eller något annat?

Seriöst pojkar och flickor, men projektet måste väl ändå vara över va?!

Den fasen vi är i just nu kan väl inte direkt betecknas som projekt.... :huh:

My point exactly.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...