RaDet94S Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Vad är det för gnäll på värmen, det finns ju AC numera i stridsfordonen! Ja och man håller sig jättefrisk genom att hoppa ut och in i stora temperaturskillnader... Quote
APC-mannen Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 (edited) Ärligt talat, är inte det lite av en myt att man ska bli förkyld hur lätt som helst om man har en bil med AC? Jag har aldrig känt av något sådant besvär, vare sig i det privata livet eller i det militära. Nu har jag noll kunskaper om detta egentligen, jag säger INTE att det ÄR en "myt" utan ställer bara frågan till någon som kan detta bättre än mig, vilket det lär finnas här på forumet. EDIT: Ja, jag har ju aldrig varit i Afrika och känt de temperaturskillnader som kan råda där mellan fordonet och utomhus, dock vet jag att den svenska och balkanesiska sommaren kan vara nog så varm. Edited March 28, 2004 by APC-mannen Quote
RaDet94S Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Ärligt talat, är inte det lite av en myt att man ska bli förkyld hur lätt som helst om man har en bil med AC? Jag har aldrig känt av något sådant besvär, vare sig i det privata livet eller i det militära. Nu har jag noll kunskaper om detta egentligen, jag säger INTE att det ÄR en "myt" utan ställer bara frågan till någon som kan detta bättre än mig, vilket det lär finnas här på forumet. EDIT: Ja, jag har ju aldrig varit i Afrika och känt de temperaturskillnader som kan råda där mellan fordonet och utomhus, dock vet jag att den svenska och balkanesiska sommaren kan vara nog så varm. Det var många som blev förkylda i Sydostasien genom att gå ut och in från +45 grader till ca 18 grader i AC-kylda ställen.. Men som sagt, folk reagerar olika på sånt också. Jag hade inte de bekymren... Quote
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 (edited) Jag har en bekant som är lastbilschauför som jag snackat med, han använder AC väldigt lite eftersom han blir grymt förkyld av att gå från vämen ute till kylan i bilen. Till saken här att han kör ut bildäck till däckfirmor och hoppar i och ur sin hytt många ggr per dag. Det är antagligen inget större problem om man sitter hela dagen i samma klimat. Man får använda AC med suntförnuft. De som är nere kommer ganska snart att vänja sig till viss del. Hörde att finnarna i Libanon brukade basta innan de gick sina post pass i deras Gate. Då upplevdes inte värmen lika häftig Edited March 28, 2004 by Sundman_MA03_BA02_KS01 Quote
Eckogolf Posted March 29, 2004 Report Posted March 29, 2004 Om jag fattat det rätt så bildas det lätt bakterier i AC-anläggningen och därför blir man lätt sjuk. Det blir heller inte mycket bättre av att hoppas ut och in i kyla o värme. Möjligt att det bara gäller äldre varianter med freon... Ska kanske tillägga att AC i Patgb inte är i närheten av den i civila bilar. Låter som ett kärnkraftverk men mycket kallare blir det inte. Vet inte hur det är cv90. En annan sak som oxå kan förstärka teorin är ju att immunförsvaret sänks i kyla och om man sedan går ut i värmen där bakterier frodas så... Quote
Minimi Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Angående värmen i stridsfordonen så tänkte jag närmare på värme i form av brand och eld..! Quote
Vacon Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Någon som vet om vi har planer att skcika mer trupp till Liberia om LA02 eventuellt kommer bli större? 231 soldater är trots allt inte så mycket. Quote
Fu Dahlberg Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Någon som vet om vi har planer att skcika mer trupp till Liberia om LA02 eventuellt kommer bli större? 231 soldater är trots allt inte så mycket. Dom är inte ensamma... Och nej... o dagsläget så kommer det förmodligen bara ske en rotation Quote
Vacon Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Någon som vet om vi har planer att skcika mer trupp till Liberia om LA02 eventuellt kommer bli större? 231 soldater är trots allt inte så mycket. Dom är inte ensamma... Och nej... o dagsläget så kommer det förmodligen bara ske en rotation Ok. Det ahr varit så mycket snack om LA02 att jag faktiskt trodde det skulle bli av. Quote
Mats Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Ja, det blir det, annars har alla ljugit för mig. Du misstolkar nog Ds inlägg. Quote
Smulan Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 Någon som känner till en eventuell hemsida för LA01? /Smulan, flickvän till Nordlund Quote
linda25 Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Har hört att det är oroligheter i staden Tubmanburg och svenskar är på väg dit. Usch hoppas att det inte är allvarligt. :( Quote
Smulan Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Usch... Sånt är inte kul att höra... Skönt att iallafall min pojke kommer hem på leave nu på tisdag morgon.... Tycker synd om alla som måste vara kvar... Quote
linda25 Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Ååå vilken lycka för dig!!! Min sambo kommer hem i slutet av april som det ser ut nu. Ska bli jättekul. //Linda Quote
Smulan Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Ååå vilken lycka för dig!!! Min sambo kommer hem i slutet av april som det ser ut nu. Ska bli jättekul. //Linda Ganska surt bara att min pojke är borta 4 månader i sträck sen... =/ Quote
Smulan Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 VA? Redan leaveperiod? Va surt. Det är första leaven nu i början på april.... Trist att ha sån otur i lottningen.... Quote
Sgt1clHansson Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 (edited) Hmm. De har ju precis åkt dit Som jag har förstått det så är Svenskarnas leave inplanerade med Irländarna för att man alltid skall ha så mycket personal som möjligt på plats. Eftersom svenskarnas ankomst blev försenad pga av olika anledningar så hamnade de tidiga leaveperioderna, väldigt tidigt. @Smulan Hälsa Laddblind från mig. Hade tänkt de-briefa honom nu när han kom hem, men det blev inte så. Edited April 2, 2004 by Sgt1clHansson Quote
Sgt Andersson Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 Ja inte vill man åka på leave när man precis kommit ner... ledig kan man ju vara någon annan gång. Quote
Smulan Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 Hmm. De har ju precis åkt dit Som jag har förstått det så är Svenskarnas leave inplanerade med Irländarna för att man alltid skall ha så mycket personal som möjligt på plats. Eftersom svenskarnas ankomst blev försenad pga av olika anledningar så hamnade de tidiga leaveperioderna, väldigt tidigt. @Smulan Hälsa Laddblind från mig. Hade tänkt de-briefa honom nu när han kom hem, men det blev inte så. Givetvis kan jag hälsa. Men vem ska jag hälsa ifrån? =) Quote
Panzerfaust Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Jaha, inget nytt på Liberia fronten? Quote
linda25 Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Jag vet att några är på "long range patrol" mot Guniea/Elefenbenskusten. En del kommer till campen igen på tisdag bl a min sambo Linda Quote
Tyrfing Posted April 5, 2004 Report Posted April 5, 2004 linda25 / Smulan : Ni får vara våra spioner, kom ihåg att dra ur dem allt som händer, vi som ska ner i Augusti vill veta!! Sen ska ni veta att ni gör ett bra jobb, man behöver en stabil hemmafront när man är på mission.. Själv kommer jag inte kunan ringa min flickvän, hon åker på KS10.. :-/ Håll ut flickor! //Roos Quote
Smulan Posted April 5, 2004 Report Posted April 5, 2004 linda25 / Smulan : Ni får vara våra spioner, kom ihåg att dra ur dem allt som händer, vi som ska ner i Augusti vill veta!! Sen ska ni veta att ni gör ett bra jobb, man behöver en stabil hemmafront när man är på mission.. Själv kommer jag inte kunan ringa min flickvän, hon åker på KS10.. :-/ Håll ut flickor! //Roos Kul att veta att man är uppskattad för det "jobb" man gör..! Klart att jag kommer att skriva allt jag vet här... Och jag ska nog försöka få min lille Nordlund att skruiva lite också... Trist att inte kunna ringa.. Måste kännas VÄLDIGT jobbigt... Nä.. nu måste jag förbereda pojkens ankomst...!! Kram kram!! Quote
linda25 Posted April 5, 2004 Report Posted April 5, 2004 Självklart så skriver jag allt jag vet. Förstår att ni är nyfikna, speciellt ni som ska ned i augusti. När rycker ni in förresten? Lycka till på LAO2! //Linda Quote
Mats Posted April 5, 2004 Report Posted April 5, 2004 Tack Linda. Inryck vecka 30 för huvuddelen av LA02 är senaste budet. Dessförinnan blir det att brumma lite Merca på LG nu i april. Quote
Kingecho1 Posted April 5, 2004 Report Posted April 5, 2004 Snyft inte förrän V.31 för mig! Å ingen Sprintutbildning innan heller! Men så får man ju åka ner till Afrika redan V.34! Quote
Mats Posted April 5, 2004 Report Posted April 5, 2004 GW och inte Sprint, den klarades av i våras. ...Jaja, då har du maten klar när vi kommer. Quote
murdoc Posted April 7, 2004 Report Posted April 7, 2004 Vad är det för gnäll på värmen, det finns ju AC numera i stridsfordonen! Ja och man håller sig jättefrisk genom att hoppa ut och in i stora temperaturskillnader... Jag kom hem från Liberia igår och jag kan säga att jag håller på att frysa ihjäl nu. Innan jag åkte hem i måndags så hade vi 45grader i skuggan i Liberia och när jag kom hem så var det 10 grader, nu är jag förkyld(och jag är inte ensam) Vi på skyttet har inte fått AC installerat i tälten än, men som tur är har staben det............. Quote
Recommended Posts