Jump to content
Sign in to follow this  
JBP

AK4 OR???

Recommended Posts

Under nåste år nån gång skall ju HV:s Ak4:or lämnas in för att byggas om för rödpunktsikten, Min fråga till alla ni är om ni har hört nånting om hur dom  har tänk göra med alla vi som är placerade som Skarp/Prickyttar och våra Ak4:or med Kikarsikten?

Nån som har hört nåt? ???   ???

Jag ställde en liknande fråga på ett annat ställe här på forumet. Kan citera mig själv

Sedan vet jag att de ska göra samma sak med HV:s ak4:or. Har även hört att insats ska förutom rödpunktsiktet ska få inskjutbara kolvar och handskydd med ficklampfästen. Info kommer från en kille på FOI. Är det någon som hört något på det?

Vet att det man ska göra är att plocka in alla ak4:or, skrota dem. Ta ut de som finns i förråden och svetsa på siktsken. Så svaret på din fråga är att jag kan tänka mig att de tar fram nya sikten som kan fästas på skenan (om det nu inte går med de som finns?) Annars är det ju inte helt omöjligt att man låter de vara kvar utan ombyggnad.... Vet alltså inte, bara bollar lite med tanken.

EOD

Citat från SoldF.com:

Rödpunktssikten

Hemvärnet skall under 2003 få 40 000 st nya ombyggda Ak 4:or. De nya Ak4:orna, Ak4 B, har man fräst bort de nuvarande siktena och svetsat fast ett räls på vilket ett rödpunkssikte utan förstorning kommer monteras. Ca 20 000 vapen är nu ombyggda (Dec 2001) och klara för montering av rödpunktsiktet. Mer information om det projektet finns på FMV:s webbplats.

Det jag vet är att alla ak4or skall få en skena så att ett snabbsikte (rödpunkt) skall kunna monteras... Det skall man börja med i slutet av detta år. Jag har för mig att de sikten de testade hade brister och att de inte kunde hitta ett som passade... Tydligen har de det nu....

Angående skenan så skall det vara någon form av ”allround” skena så att man skall kunna montera flera olika sikten. Så det blir nog inga problem för er skarpskyttar...

Att som ett citat som fans med att man skall ta in AK4orna och sedan skrota dem och dela ut de som finns pån föråden. Detta låter orimligt då man har renoverat de flesta som finns ute nu…

Med snabbsiktet ökar vapnets effektivitet och gör det enklare att använda i snabba situationer. Detta är viktigt vid sammanstöt då man vill kunna verka snabbt samt att kulorna träffar rätt. Att uppnå ”eld överlägsenhet” vid sammanstöt blir betydligt lättare. Jag har haft och har en känsla av att man kommer att bli ”puck tvåa” vid sammanstöt med detta vapen. Hoppas att det nya siktet får mig att kännas tryggare ….

Detta va oxå en gryta av vad jag har hört och läst.......

En detalj angående renovering av Ak4:

Dom renoverade Ak4:orna målas även gröna för att nån har bestämt att försvarsmaktens vapen skall vara gröna och polisens svarta.  :D

Guest Lindman

På tal om HV: När får ni ut prickskyttegevär 90?

vilka kurser måste man gå för att bli "prickskytt" inom hemvärnet? måste man ha varit det under värnplikten?

Hv kommer enligt Hvtidningen att tilldelas 5 st prickskyttegevär 90/HvBat detta år under hösten...

Guest Lindman

någon som vet hur vapnet ska användas?

är det beredskapskillarna som ska ligga ute i "bushen" med det eller?

bedrivs det krypskytt-taktik eller ska det understöda resten av styrkan?

Det är väl tänkt att dom som är skarpskyttar kommer att byta ut sin Ak4 OR mot prickskyttegevär 90 i stor utsträckning som det går.

Skall alltså användas i understöd i främsta fall.

Hos oss gäller utbildning på PSG:n innan man får byta...

Guest Lindman

men kommer det utnyttjas till gammal hederlig "krypskytts-skräck"? ;)

finns detta inom HV?

är prickskyttegevär 90:an verkligen lämpad för skarpskyttar?

det är väl meningen att skarpskyttarna ska vara en "vanlig" soldat i gruppen som ska kunna hålla en högre precision på skotten men ändå vara på samma avstånd som sina kamrater?

prickskyttegevär 90 måste man väl gruppera och inriktningen kräver längre tid?

5st prickskyttegevär 90 per HVbat. räknar man med. Det handlar om totalt 850st prickskyttegevär 90 som skall tillföras HV.

På min bat blir den troliga uppdelning så här: 1st vardera till dom 3 kompanierna och 2st till Beredskapsplutonen. Och dom kommer att tillfalla utbildade prickskyttar och inte till skarpskyttar(så blir det på min ber.pluton iaf). HV har en prickeskyttekurs, men den går inte att jämföra med FBU's kurs har jag hört. Så våra prickskyttar kommer vi skicka iväg på FBU kurser, för att dom skall få så bra utbildning som möjligt.

///Henrik

Lite mer info om de nya siktena till AK4/5, Kulspruta 90 m.m. finns att hämta här:

http://www.fmv.se/index.asp?K=005011006&L=SE

Alla vapen som nu plockas in för service svetsas den nya skenan fast på, och de vanliga siktena tas bort (!) (de litar alltså på de nya siktena) Det ska bestämmas under första halvåret i år vilket sikte det blir. Som vanligt inom FM så är det inte lätt att välja ut ETT sikte som ska passa, utan det ska testas fram ett lämpligt, eller flera. Sedan talar man kanske om för tillverkaren att de får ändra på den detaljen, så köper vi från dig. Efterssom det handlar om ganska många sikten, så är det troligt att en tillverkare faktiskt kan tänka sig att lyssna på kunden där..

Var har vi alla HV-gubbar på det här forumet förresten?  En kul grej ang. de nya siktena är ju att det faktiskt var HV som drev igenom idén med nya sikten till vapnen. hur de gör med de gamla siktena på AK4 vete fasen, men är de inte mycket ivägen så torde det väl vara bäst att ha originalsikten kvar? Jag fick inte någon vettig förklaring på varför originalen skulle bort på AK5, men troligtvis var det väl för att man skulle vara värst i Sverige, och visa att vi minsann ligger i täten här och tar bort det gamla helt till förmån för nya, fina sikten.

Pratade med en kapten som var insatt i projektet. Han sa att FM satte upp en massa krav och skicka ut kravspec till alla till verkare. Amerikanska Trijicon svarade med att skicka ett sikte som uppfyllde några av kraven. Men den uppfyllde inte alla krav, så sverige skickade tillbaka siktet. Nu undrade jänkarna varför ville vi inte ha deras världsbästa sikte. Den uppfyllde inte kraven sa vi, så dom tog åt sig av kritiken(hör och häpna) och tog fram en prototyp.

Vad jag vet så ligger Trijicon bra till i testen, men det gör också svenska Aimpoint. Läste kravspec, det var inga småkrav FM ställde. Bl.a. om den innehöll ett atteri så skulle det hålla minst 10år, i påslaget tillstånd.

Tror det skulle finnas ett reserv riktmedel ovanpå siktet, typ det som finns på SUSAT siktet på AK5B.

Skenan heter "Picatinny rail", och är givetvis NATO standard.. :)

///Henrik

Var har vi alla HV-gubbar på det här forumet förresten?   hur de gör med de gamla siktena på AK4 vete fasen, men är de inte mycket ivägen så torde det väl vara bäst att ha originalsikten kvar?

Jag tillhör Hv i fred och skymning.

Att man tar bort järnsiktena beror på att de skulle vara i vägen om man monterar rödpunkten lågt och monterar man den som kikrsiktet ligger nu (på 4:an) så kommer det för högt upp för snabbriktning om man inte buffrar kolven á la AK5B. Då kommer man automatiskt att titta i järnsiktet vid snabbskott och det tar ju bort hela vitsen med de nya siktena.

Är det någon som vet om det finns "nödsikten" ovanpå rödpunktssiktena? Jag har sett det på en del modeller. Alltså ett sikte och korn på ovansidan av rödpunkten i fall man får splitter i linsen el dyl.

Jag vill inte vara utan ett riktigt järnsikte om det hettar till. Jag har sett mer än ett rödpunktsikte fallera och då står man där med en genomskinlig tub. Jag vill självklart ha rödpunkt eller motsvarande, det är överlägset för att få träff först, men bara om man har ett bra reservriktmedel. Reservsiktet på ak5B är ju inte lätt att träffa rätt och fort med om man inte specialtränar det rätt intensivt.

Man borde väl kunna behålla det befintliga kornet (eller ett modifierat) och ha ett reservsikte som passar på skenan.

Då kan man ju plocka bort det optiska riktmedlet och sätta dit järnsiktet om det skulle behövas.

Som Nifathel skrev tidigare så ska det vara ett "vanligt" reservsikte ovanpå det optiska, precis som på AK5b. Precitionen med det lär väl iof. inte vara något att hurra över. Med en sikteslängd ungefär som en pistol så tror jag inte att det ska användas på över 100m, men det är ju bättre än inget. (?)

Eftersom jag är ganska insatt i projektet ville jag bara säga lite kort. Vi ville ha rödpunktsikte för det var det som fungerade bäst på avstånd 0-300 meter överlag. Sedan tittar vi även på att köpa in 3X förstoringsmodul som vissa i gruppen skall ha.

Det med att ingen av siktena höll måttet var väl sanning med modifikation, Den slutliga kravspecen skrevs efter det att vi tittade på alla sikten helt enligt planerna för att på så sätt kunna plocka det bästa detaljerna på alla sikterna som var 14 st totalt om jag inte missminner mig.

Men vem som blir tillverkare är ännu okänt

Ak5 används redan av vissa Beredskaps pluttoner inom HV

Mvh

Vlad

Ak5 används redan av vissa Beredskaps pluttoner inom HV

Mvh

Vlad

Ujuj, finns det vakanser? man kanske skulle tänka sig att flytta i landet för att passa in...

Blir inte riktigt vän med min Ak4, min Ak5 blir jag dock alltid vän med :)

Rätt avis... ;)

2Sharp

Du skiter väl i om du har AK4 eller AK5. Du skjuter ju KSP!

Crap, tänkte inte på det :)

Men i alla fall... ;)

Lita inte på allt som står på den hemsidan. En av deras så kallade prickskyttar är smått legendarisk i Blekinge. Ingen av de jag känner i Blekinge som är med i HV har sett några av deras AK5.

Jag mailade deras pluttchef.

och han förklarade varför dom hade fått tillstånd till att börja använda AK5:an..

Viktigt dom ska "utvärdera" Ak5 för att se om den passar dom bättre.

Mvh

Vlad

Lita inte på allt som står på den hemsidan. En av deras så kallade prickskyttar är smått legendarisk i Blekinge. Ingen av de jag känner i Blekinge som är med i HV har sett några av deras AK5.

Du känner tydligen inte alla HV killar i Blekinge.

Har "stridit" mot dessa raska gossar samt arbetar med en av dem. Jag kan gå i god för att de har AK5 (och AK4 parallellt tills alla har gjort PEK:en med femman).

Swedes out (kommer ni ihåg den godingen The Swede och Fu Kjellberg)

/Ken

Nimottaslut. Tycker jag är bättre :)

The Swede

Vad trevligt. Får man hoppas att HV kommer få mer kvalificerad utrustning och utbildning i framtiden. Det skulle förmodligen locka fler att söka.