Jump to content

Recommended Posts

Posted

OJ OJ OJ, det är så man får tårar i ögonen.. synd att man inte bor på ett mer snörikt ställe, då hade jag dräpt för att få tag i ett ex!! Mössan är ju klockren, den liknar Klättermusens "Mysse". Form och funktion i symbios!! :navy:

• Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Har tittat lite på bilerna, hum, svarta knappar och spännen eller va det är, är det så smart? Beror ju på vilken snö man vistas i... i skogs miljö kanske det inte spelar så stor roll, men på stora snö täckta fält va nog snö dräkten bättre camoflage :navy:

Om kamouflaget är så bra att det skyler en på ett avstånd 40-50m på bara "flatan" så har knappast enskilda svarta detaljer någon betydelse. Under det avståndet är man nog "rökt" ändå...

Visar det sig att det är ett problem under förbandstesten så kommer det säkert vita detaljer i stället.

Posted

FJS-02-Allvaeder_02.jpg

rila....

Det är endast fickorna som skilljer från FJS 02. Jag är inte säker på om IR skyddet är det samma i vinter modellen.... :navy:

Posted (edited)

Svar ja, du är blind.... :((

Jackan har två sidofickor samt två napolenfickor innanför vindlåset. Dessa är av A4 storlek och i dem finns ytterligare små fickor.... :clap:

Förlåt mig Spedster, att jag låter ironisk. Jag kunde inte låta bli.

Edited by SWJ
Posted

Är det inte jobbigt att nå puffran när den är placerad så högt? Borde inte någon "cross-draw" variant kunna uppnås med någon fästmöjlighet?

Posted

Sätter jag den på andra sidan så ligger jag på den när jag skjuter, obekvämt.

Dessutom är det endast andrahands alternativet, AK5 är att föredra i första hand.

Trot eller ej, jag har inget lår hölster. Man fick inte plats med det när man bar FJS västen, pga lår fickorna. Återstår om man kommer att skaffa ett framöver.... :clap:

Guest Triggerpuller
Posted

@SWJ: Vet du om samma bestämmelser gäller för att få köpa FJS 02 Vinter från Taiga som för FJS 02?

Posted
Nu får du sluta och dregla Bunkerbuster.... :dribble:

MVH SWJ

Kan inte sluta sickla pga mitt gamla krigstrauma, (såg en skåning på barmark iförd vintermundering). glömt sidan uppe medan jag var på jobbet.

Guest Triggerpuller
Posted

Vissa har ju polare som finns med på listan över dem som faktiskt får köpa direkt från Taiga.........

Fast med tanke på min ovana att ha sönder saker kan det ju vara obra att lägga ut 4000 kr på något som väldigt snabbt kommer att vara FUBAR :dribble:

Posted (edited)

VILKEN FRUKTANSVÄRD UPPLEVELSE. DET HADE KUNNAT SKAKA DEN MEST HÄRDADE KRIGARE. HUA VAD JAG LIDER MED DIG.... :dribble:

Edited by SWJ
Posted
Dessutom är det endast andrahands alternativet, AK5 är att föredra i första hand.

Trodde pansarsoldater hade stridsvagn som förstavapen, den blir visst ivägen när den är hölstrad i västen :dribble:

Posted
Vissa har ju polare som finns med på listan över dem som faktiskt får köpa direkt från Taiga.........

Vad gör dem kvalificerade för denna exklusiva lista?

/rila

Posted

Fan, nu kanske man ska börja träna mer på allvar bara för att få komma in på FJS och bära denna uniform och FJS 02. :dribble:

Och sen kanske lagom passande, en lite förlust anmälan lagom passande till MUCK :lol:

Posted
Oj vad jag svamlar. Snugpak tillverkar ju Sleeka. Jag tänkte på den här jackan:

https://vault1.secured-url.com/securedazzur...cts.asp?ID=1209

Nanok Arctic Jacket.

Tror det var den jag såg.

Det var då tal om att man skulle göra en jacka med en vit sida och en grön för att bibehålla kamouflage även vid kort rast vintertid. Vet du hur det blev med det?

Guest Triggerpuller
Posted

Nanok tillverkar även de en vändbar vit/grön version av Arctic Jacket. 850 kr exkl frakt då min polare köpte sin. Om det visar sig att den är så pass bra som folk säger slår nog jag till också, den är ju avsevärt billigare än Sleekan.

Guest Triggerpuller
Posted

Min kamrat köpte sin jacka direkt från Nanok, hur det gick till vet jag inte men jag tänker kolla upp det. Annars finns den helgröna versionen att köpa på olika webshoper. Har aldrig sett den i detaljhandeln dock.

Posted

Den där var ju bland det ballaste man sett i år!!! :clap:

Nu är det ju bara att se till att den kommer folk tillhanda och att det inte blir som annars i FM; bra, i teorin... ;)