Jump to content

Prsk Quiz...

HvPrsk

Recommended Posts

Efter som vi har massa olika ”Quizer” så får väl jag bidra med en egen…

Vi kör med öppna svar i forumet, jag vill ha med uträkningar och motiveringar i svaren. Även om svar kommit, räkna för egen del och posta svaret, "rätt" svar kommer från mig när det finns ett par bidrag. UPS är inte nödvändigt, men + i kanten.

Vapnet är PSG90, eller AK4 OR, ni väljer mellan dessa två efter egna referenser/erfarenheter.

Du och din observatör befinner sig i en eldställning på kanten av ett berg. Ni har ett mål framför Er vid ett vägskäl. Målet står snett mot Er och är uppskattningsvis 52 cm brett. Två meter bortom målet, vinkelrätt mot Er finns ett elskåp som ni vet är 60 cm brett och 90 cm högt.

Målet tar upp 0,8 (bredd) streck i din kikare, skåpet 0,9 (bredd). Vinden kommer snett bakifrån Er från höger (Kl 16.30). Ni uppskattar vinden i träden till 6 m/s. Temperaturen är +17 grader.

Överkurs: Vinkel till målet är 15 grader.

Hur riktar du, vilka justeringar gör du? Vad skulle du mer vilja veta om målet?

Kom igen! Kör så det ryker!

:banana ---- HvPrsk

EDIT: kom på en sak. Avstå från att diskuttera/kommentera varandras svar tills "Facit" kommit upp...

Edited by HvPrsk

Målet borde vara på ca 650m. Vindavdriften borde vara ca 84 cm. Har dock inget ballistikkort men räknar på vindavdrift x 0,7, dvs inget särskilt exakt värde. På PSG borde det vara 18 snäpp(väldigt osäker på grund av bristen på balistikkort). På detta avstånd borde man även ta hänsyn till avdriften och temp korrektion med kanske 2snäpp för avdriften och nästan ett snäpp för temeraturen.

Det var ett tag sedan man höll på med detta så det finns kanske något som är rätt i det :banana

enligt mas så är skåpet 667 meter bort vilket gör att målet är 665 meter

jag gör en första uppsättning på 31 fast höjer med en till pga de extra 15 metrana. (Konstnärlig frihet ;) )

sänker med ett snäpp pga av temperaturen. Så det blir 31 snäpp i höjd i slutändan.

ett snäpp till vänster pga av rotationsavdriften.

vinden är 6 m/s gångrar med 2 pga avståndet och gångrar med 0,7 av den kommer snett. blir 8,4 snäpp åt höger.

Summa: Upp 31 tp h 7, skjuter inte alls eftersom kulan har alldeles för stor egenspridning på det avståndet och det skulle inte garantera träff med första skottet. Så jag ålar fram närmare och tar han en annan dag :banana

Varför inte bara mäta in avståndet med lasern, låta ballistikdatorn sätta upp pjäsen, programera ammunitionen för tidsmod och brassa av fyra, så är alla i vägskälet köttfärs.. varför vara så finkänsliga..

cv90.gif

:banana

Sorry, kunde inte låta bli..

/Erik som knappt kan träffa på 100m

Hämtar ballistikkortet och penna och ger mig på en uträkning;

Avst. till skåpet enligt mas som tidigare sagt 667meter minus 2 meter så avståndet till målet är 665meter, det blir 32 ups.

Temperaturen 17 grader ger en sänkning på 1 snäpp

Avdriften till höger ger en kompensation på 1 tpv

Och det jobbiga, vinden, enligt försvarets nya varriant som inte är så nogrann så räknar man men 0.5 istället för 0,7 om vinden kommer snett på detta sätt. då blir det tph 6, om däremot är lite mer detaljerad så kommer ju vinder från 45 grader så att säga och man räknar med 0.7 vilket ger tph 8 (det nya för att underlätta i fält)

svaret: ups 31, tph 5 alt. 7 beroende på hur man räknar.

Hoppas att det är någorlunda rätt, på det avståndet hade det varit väldigt intressant att veta vinden från mer än ett ställe tex vid skytten framme vid målet och på mitten, ären att veta hur terrängen ser ut hade varit bra för att se om där är tex en dunge eller bergvägg etc. som påverkar vinden.

Med 15 grader menar du i höjd för att vi ligger på ett berg? inget jag har räknat med.

(med reservation för tryckfel, och eventuella uträkningsfel :Malaj: )

Ja, mitt område är AK OR så here goes:

Målet 0.52/0.8 streck ger 650m avstånd. 600m sikte och riktar ca 2X kornpelarens bredd = 8 streck över över målet. (Lite för långt för AK OR men ok.) Riktar över för att kulan faller ca 80cm från nollpunkt på 600 ut till 650.

Vinden 6m/s på 650 meter driver kulan 126cmX0.3 då det är mer än 45graders vinkel på vinden och ger 37.8 cm vindavdrift istället. 37.8 cm på 650m är 2,5streck - 1 streck för rotationsavdrift är 1,5 streck= 6 snäpp i sida.

// JK

Så här hade jag löst detta med PSG90

Avståndet

Jag hade först och främst mätt på skåpet, efter som det är vinkelrätt mot dig. Det ger 0,6x1000/0,9 = 666 meter (hade inte brytt mig om att dra av de meter som skiljer målet från skåpet. 666 meter ger uppsättning 32 (UPS 31 på 650 meter, interpolerat till 32).

Temperaturen

+17 grader, är två femgraders intervall över normtemperatur (+5 grader). 2 x 0,4 = 0,8 ”snäpp”, som avrundas till i 1 snäpp. Efter som vi har plusgrader så minskar vi uppsättningen med 1 snäpp.

Uppsättning (UPS): 31 (32 avstånd - 1 för temperaturen)

Vinden

Vinden i träden 6 m/s, erfarenhetsvärdet säger att ligger vinden i trädkronorna så halverar du korrigeringen. Vinden kommer från 16.30, enligt vindklockan halv kompensation. 2x6 = 12 snäpp mot höger (mot vinden), vindklockan säger halv kompensation d v s 6 snäpp höger.

Rotationsavdriften

Kulans egenavdrift på 650 meter ger 1 snäpp vänster.

Träffpunkt sida (TPH): 5 TPH (6 för vind - 1 rotationsavdrift).

Vinkeln (Överkursen)

Vinkeln till målet på 15 grader ger ett avstånd på 646 meter (Cosinus av vinkeln är 0,97 som multipliceras med mätt avstånd). Vind och avdrift korrigeras för det uppmätta avståndet, men UPS justeras efter 646 meter. Minimal skillnad i detta fallet = 1 snäpp i höjd.

Hade vinkeln varit större skulle en märkbar skillnad inträffat, det tar vi nästa gång.

Det jag personligen hade velat veta utöver detta av min observatör var eventuellt fart på målet…

Någon som är av annan åsikt, eller kan vi ensa om att detta ligger ”rätt”? Vem vill köra nästa? Orkar vi ens göra det?

- HvPrsk

@ HvPrsk

När man skjuter "kraftigt nedåt", tar man annan hänsyn än den längre sträckan, t ex en annorlunda kulbana då proj inte påverkas lika mycket av gravitationen?

Och motsvarande uppåt?

Samma princip gäller i skjutning uppför som nedför. (Cosinus av vinkeln) x (uppmätt avstånd) ger avståndet du rattar in för längd.

Principen är annars alltid att rikta lågt i målet, om man inte tar hänsyn till detta och räknar om avståndet.

- HvPrsk

Men för att du ska få nyttja uppåt och nedåt avdrag så ska det vara en KRAFTIG vinkel som man ska skjuta i, eller har jag fel??

Avståndet och vinkeln är tillsammans avgörande. Att endast säga att det gäller vid kraftiga vinklar är inte helt rätt.

Dock är det så att skillnanden blir större med en brantare vinkel, men längden till målet är avgörande den med. Störst skillnad får du på långa håll, med stor vinkel.

vinklar.gif

Exempel:

Ditt mål befinner sig på ett uppmätt avstånd av 600 meter. Vinkeln till målet är 35°, du ska då justera optiken till en uppsättning som motsvarar 492 meter.

Skillnaden mellan 600 meter och 492 meter är 108 meter, vilket man snabbt inser skulle bli en solklar bom om detta inte kompenserades för.

För avstånd som inte täcks av tabellen multiplicerar du det uppmätta avståndet med cosinus av vinkeln.

Exempel:

Ditt mål befinner sig på ett uppmätt avstånd av 375 meter. Vinkeln till målet är 15°. Cosinus av vinkeln = 0,97. Då tar du 0,97 x 375 meter och får fram att du ska justera för avståndet 364 meter (363,75).

- HvPrsk

Edit: Lade upp en tabell

Edit 2: Hade ju räknat fel i mitt exempel å ingen han hugga på det?? Skäms...

Edited by HvPrsk

Edit: Lade upp en tabell

Edit 2: Hade ju räknat fel i mitt exempel å ingen han hugga på det?? Skäms...

Har kollat filmen Den Tredje Vågen....Bra [/OT] (Därför kommande svar.....)

Svar Edit 1: Tack, precis vad jag vill ha.

Svar Edit 2: Har inte hunnit att kolla ditt svar innan. ;)

En fråga till....

Jag må vara ny på streckräknandet men när inte ens miniräknaren säger emot mig då undrar jag hur får ni fram 667meter när 0,52/0,8 = 0,65 = 650m??

Eller för enkelhetens skull: 5,2 / 8 = 0,65.

Har jag missat ngt under mina lektioner? (Bara så väldans konfunderad)

Jag må vara ny på streckräknandet men när inte ens miniräknaren säger emot mig då undrar jag hur får ni fram 667meter när 0,52/0,8 = 0,65 = 650m??

Eller för enkelhetens skull: 5,2 / 8 = 0,65.

Har jag missat ngt under mina lektioner? (Bara så väldans konfunderad)

För att vi inte räknar på målet utan på skåpet, målet står snett, det ger en missvisning i antal streck i kikaren. Det i sin tur ger en faktor som kan innebära bom.

Skåpet å andra sidan står vinkelrätt mot dig, det mäter vi på, och räknar på...

Och när alla uträkningar är klara så har målet flyttat sig och det är dax för nya uträkninga;-)

Skjut mycket, på skjutfält, på långa håll och på saabmål.

Skaffa kroppen en känsla för vad som är det rätta och du behöver inte lägga en massa tid på uträkningar. När du börjar träna på detta vis skall du naturligtvis vara extremt noggran för att i takt med att din förmåga ökar kunna slappna av och så att säga skjuta på rutin.

"När du gjort samma sak 1000 gånger börjar kroppen att kunna det av sig själv och du kan ha dina tankar på annat håll"

Visdomsord från en gamal sensei inom Bujinkan :/

Skaffa kroppen en känsla för vad som är det rätta och du behöver inte lägga en massa tid på uträkningar. När du börjar träna på detta vis skall du naturligtvis vara extremt noggran för att i takt med att din förmåga ökar kunna slappna av och så att säga skjuta på rutin.

Jag tror aldrig man kan komma ifrån att göra förberedelserna som måste göras, däremot får man genom rutinen att skjuta på långa håll en känsla av vad som är rätt & fel...

- HvPrsk

Och när alla uträkningar är klara så har målet flyttat sig och det är dax för nya uträkninga;-)

"När du gjort samma sak 1000 gånger börjar kroppen att kunna det av sig själv och du kan ha dina tankar på annat håll"

Visdomsord från en gamal sensei inom Bujinkan :ph34r:

Något OT, men det där låter rätt så likt följande:

"If ten man, each with a sword, come at you with swords slashing, if you parry each sword without stopping the mind at each action, and go from one to the next, you will not be lacking in a proper action for every one of the ten. Although the mind act ten times against ten men, if it does not halt at even one of them and you react to one after another, will proper action be lacking? But if the mind stops before one of these men, though you parry his striking sword, when the next man comes, the right action will have slipped away."

"As the beginner knows nothing about either his body posture or the positioning of his sword, neither does his mind stop anywhere within him. If a man strikes at him with the sword, he simply meets the attack without anything in mind. As he studies various things and is taught the diverse ways of how to take a stance, the manner of grasping his sword and where to put his mind, his mind stops in many places. Now if he wants to strike at an opponent, he is extraordinarily discomforted. Later, as days pass and time pile up, in accordance with his practice, neither the posture of his body nor the ways of grasping the sword are weighed in his mind. His mind simply becomes as it was in the beginning when he knew nothing and had yet to be taught anything at all."

The Unfettered Mind (Writings of the Zen Master to the Sword Master)

Takuan Soho (translated by William Scott Wilson)

Kodansha International

1987

Jag tror aldrig man kan komma ifrån att göra förberedelserna som måste göras, däremot får man genom rutinen att skjuta på långa håll en känsla av vad som är rätt & fel...

Instämmer. En av de stora fördelarna med massiva mängder träning är att man genom sin erfarenhet i större utsträckning kan agera på instinkt istället för medvetet resonerande. Detta är särskilt värdefullt när man har ont om tid och komplexa skeden med okända fakta, något som inte är helt ovanligt i krig.

Något OT, men det där låter rätt så likt följande:

"If ten man, each with a sword, come at you with swords slashing, if you parry each sword without stopping the mind at each action, and go from one to the next, you will not be lacking in a proper action for every one of the ten. Although the mind act ten times against ten men, if it does not halt at even one of them and you react to one after another, will proper action be lacking? But if the mind stops before one of these men, though you parry his striking sword, when the next man comes, the right action will have slipped away."

"As the beginner knows nothing about either his body posture or the positioning of his sword, neither does his mind stop anywhere within him. If a man strikes at him with the sword, he simply meets the attack without anything in mind. As he studies various things and is taught the diverse ways of how to take a stance, the manner of grasping his sword and where to put his mind, his mind stops in many places. Now if he wants to strike at an opponent, he is extraordinarily discomforted. Later, as days pass and time pile up, in accordance with his practice, neither the posture of his body nor the ways of grasping the sword are weighed in his mind. His mind simply becomes as it was in the beginning when he knew nothing and had yet to be taught anything at all."

The Unfettered Mind (Writings of the Zen Master to the Sword Master)

Takuan Soho (translated by William Scott Wilson)

Kodansha International

1987

Det är detta som i den österländska, japanska, filosofin omfattas av begreppet KU, TOMHET.

Översatt till svenska skulle ordet SJÄLVKLARHET.

Enkelt uttryckt: Den som lär sig att rätt uppfatta situationen i alla dess aspekter, att se genom det skenbara och agera direkt, med absolut relevans och utan onödighet i utförandet har utan tvivel fått grepp om om självklarheten.

För honom leder varje situation till omedelbar handling och alla bryderier är borta.

Det kräver förstås mångårig träning, dessutom i rätt anda. Den som lyckas bli intuitiv utan att någonsin svikta eller oroas kan sägas ha nått tomheten i kampkonstens vidaste mening.

Såväl svaren som frågorna har upphört.

Miamoto Musashi

~1643

:baskerKav: