Jump to content

svenskarnas insats under WW2

PingisÖga

Recommended Posts

Posted

Har bara en liten fråga finns det någon info på nätet om svenskarnas insats i andravärlds kriget för jag och ett par kompisar håller på att göra en minimod till battlefield 1942 och vi skulle vara tacksama om någon kunde bidra med lite info :Malaj:

Tack på Förhand

PingisÖga :unsure:

Posted

Hrrmm.... Sverige var liksom inte med i II:a VK. Vi var neutrala och icke krigförande som nation, men det fanns ett stort antal frivilliga svenskar som slogs på finnarnas sida i Vinterkriget och Fortsättningskriget. Likaså fanns det något hundratal svenskar som deltog som frivilliga i Waffen SS. Ett litet antal svenskar slogs på de allierades sida (Världsomseglaren Kurt Björklund var med vid Normandie) och ett större antal civila svenska sjömän hamnade efter krigsutbrottet "utanför spärren" och seglade i konvojtrafik för de allierades räkning mellan 1940-45.

Sverige hamnade snabbt i ett risigt läge när kriget bröt ut. Riksdagen hade 1925 beslutat om stora nedskärningar av budgeten till Krigsmakten. Materielen var kass, trupperna hade knappast gjort GU och väldigt få KFÖ, så utbildningsmässigt stod den svenska Krigsmakten på skrangliga ben när ovädersmolnen tornade upp sig. När man anade vartåt det började barka, var återtagningstiden alldeles för lång innan vi hade fått styr på grejerna här. När Tyskland genomförde sitt strategiska överfall på Dk och N, så hade Sverige inte mycket till försvar alls. Jag har läst någonstans att i Skåne stod ett (1) kompani Lv i beredskap... Svenskt flyg och pansar (tyskarnas starkaste kort) var exempelvis ett skämt. Under kriget höll vi så på att styra och manöverera för att inte riskera att dras in i krig mot Tyskland eller Sovjet. Sverige stod inför starkt tryck från tyskt håll och tvangs till vissa eftergifter avseende transitering av obeväpnad trupp på svensk järnväg. Det blev riktigt krisigt speciellt kring midsommar 1940. Under hela kriget sålde Sverige massor av krigsnödvändiga råvaror till den Tyska rustningsindustrin och ftg med mtrl gick med svensk eskort i konvoj mellan Norrland och Tyskland. Mellan 1939 och 1943 såg det ut som om kriget i Europa skulle bli en tysk promenadseger. Det hade gått fort att neutralisera Frankrike, kasta britterna tillbaka över kanalen och totalt dominera Europa. Allt (nästan) var ockuperat eller allierat med Tyskland. Kriget mot Sovjet såg ut att gå bra till en början och det fanns krafter här i Sverige som förordade en svensk insats på Finlands (och därmed Tysklands) sida i Fortsättningskriget. Efter Stalingrad och El Alamein började emellertid Sverige att lägga om sin utrikespolitik till att bli betydligt striktare visavi Tyskland. Efterhand lyckades vi få ihop ett relativt bra försvar under krigsåren och när Tyskland verkligen tänkte hoppa på oss (man hittade planerna efter kriget och det har även framkommit i intervjuer med tyska officerare och delar av det politiska etablissemanget) så var vi lite för starka för att det skulle vara mödan värt. Vid krigsslutet hade vi styrt upp försvaret och hade modern mtrl överlag. Det kom en förfrågan från USA om Sverige kunde tänka sig att befria Norge 1945. I Norge hade tyskland starka förband och mycket mtrl och man var osäker på om de skulle hörsamma kapitulationen. Svenskarna deltog i planeringen av en operation och var i viss mån beredda, men Böhme (den tyske generalen i Norge) kapitulerade verkligen, så det bidde inget.

På det stora hela så spelade vi kort med lankor på hand under kriget. Det var tur och viss diplomatisk skicklighet som gjorde att vi klarade oss undan en syn. Det finns somliga som anser att vi var fega och illojala mot våra nordiska broderfolk under kriget, men jag tillhör inte dem. Danmark gjorde motstånd i ett par timmar efter överfallet, Norge slogs i flera månader mot övermakten, men fick trots hjälp från Gb och F, ge upp och en nazisisk marionettregim tog makten. Finland kämpade tappert i en förtvivlad kamp mot Sovjet, förlorade -men klarade sig undan ockupation. Sverige hade inte ens kapacitet att försvara sig själv 1939 -och långt mindre någon annan. Vad som däremot KAN kritiseras är den omfattande handeln med Tyskland. Det finns någon som räknat ut att hade inte Sverige sålt krigsnödvändig malm, så hade Tyskland brakat ihop ett par år tidigare. Det stämmer säkert, men vi skall inte glömma att de tyska betalningarna gjorde att vi överhuvudtaget kunde rusta upp vårt försvar...

SLUT ORIENTERING!

Posted

Kuriosa till inlägget ovan..

Försvaret i skåne "förstärktes" genom att man satte upp falska kulsprutor på diverse hustak i de samhällen som låg närmast Danmark, min morfar var med och placerade upp ett antal "järnrör" men jag har glömt i vilken stad han gjorde detta.

Posted

Man gjorde kust artilleri i per albin linjen av trästockar och tjära också.

Angående det är om att vår handel förlängde kriget så är det skitsnack.

Hadde vi inte handlat med dem så hadde de tagit malmen och fått den gratis.

Sverige gjorde precis samma sak som Belgien eller Holland eller Danmark osv hadde velat göra.

Bara det att vi inte låg ivägen och hadde duktigare politiker.

Kom ihåg att Churchill inte var alltför långt ifrån att driva in Sverige i kriget på Tyskarnas sida genom att anfalla malmfälten.

Säga vad man vill om socialdemokraterna men de var extremt skickliga diplomater under kriget.

Vid slutet av kriget hadde vi en acceptabel krigsmakt men huvudsaken till det är att Tyskland var så försvagat av kriget. Dock så var trupperna i Norge fortfarande -44 starkare än hela Svenska armén och Tysklands flygvapen var vida överlägset vårt. Hadde vi kunnat få ett tusental Mustanger eller Spitfires så hadde vi klarat ett krig så sent, visserligen hadde nog Kriegsmarine aldrig klarat av Svenska flottan så sent i kriget.

Var den enda delen som var verkligen någorlunda vettig innan kriget bröt ut.

Så om du skall göra en mod till BF42 så tror jag att den här artikeln är nåt att basera den på.

http://www.smb.nu/pos/97/07_per_albin3.asp

Just ja angående Svenskar i utlands tjänst så bör man nog komma ihåg att det var fler i väst tjänst än i Tysk tjänst.

Dessa var främst i RN och diverse handels fartyg på den allierade sidan men många var det.

Sen var det en hel del på Ryssarnas sida med.

Det är bara att dessa är inte lika "shockerande" som de som tjänade Tyskland.

Posted
Gav/sålde inte Sverige järnmalm till tyskarna under WW2?

Har fått för mig det, statistisk sätt så förlängde Sverige ww2 med ca ett år?

Sålde jo, i utbyte mot strategiska produkter som kol/koks och krigsmateriel. Har för mig att det var ungefär 10 miljoner ton malm om året som mest, vilket utgjorde större delen av Tysklands behov.

Argumentet att malmen förlängde kriget var populärt bland vissa politiker i t.ex. Storbrittanien, och det är väl på sätt och vis sant. Den intressanta frågan är dock om Sveriges regering hade någon realistisk möjlighet att förhindra att den svenska malmen hamnade i Tyskland i vilket fall som helst. I alla fall i början av kriget var Tyskland starkt beroende av svensk malm, och en svensk vägran att handla med Tyskland hade med all sannolikhet provocerat fram ett angrepp. Då hade ju malmen hamnat i Tyskland i alla fall. Man ska ju hålla i minnet att en av de huvudsakliga anledningarna till att Norge och Danmark ockuperades var just att säkra tillgången på svensk malm. Detta är en god indikator på hur långt tyskarna var villiga att gå.

Folk som moralsierar över Sveriges agerande under WW2 brukar ofta har svårt att erbjuda några realistiska handlingsalternativ som inte skulle innebära meningslöst nationellt självmord. Sveriges regering förtjänar kanske ingen tapperhetsmedalj för sitt agerande, men moralen kräver knappast att ett land offrar sin självständighet för den goda sakens skull.

Posted

Sverige gjorde vissa eftergifter for att undvika att dras in i kriget, men svenska soldater stred mot tyskarna; morfar var bl a del av anfallet mot Norsk Hydro (sarskilt i anfallet pa farjan), och blev utnamnd till "Bonnarkungen" eftersom han tog bonnpermis sa ofta. Det var dock inte "vanlig" bonnpermis, utan han tjanstgjorde i nagon slags hemligt specialforband, sa han fick bonna da han skulle pa uppdrag.

Den delen av berattelsen later lite suspekt, sa jag tanker inte saga att det ar totalt sant - jag kan inte garantera det - men av den information jag fatt, och de detaljer jag fatt, kan jag saga att det ar ganska troligt. Norsk Hydro ar dock bekraftat, och aven att han deltog i vinterkriget.

I Finland fick han dessutom svara ogonskador fran granatsplitter; han tog sig tillbaka till Sverige, dar de lyckades aterstalla synen. Han hade faktiskt battre syn efterat an fore... Dessutom lyckades han fa en hund att adoptera honom: under vinterkriget var det en hund som borjade folja efter honom overallt. Den foljde efter honom pa baten tillbaka till Sverige, och nar han kom ut ur sjukhuset satt hunden pa trappan och vantade pa honom. Lite skoj - Mamma sager att det var en valdigt fin hund, den overlevde nagot dussin ar efter kriget, och vi har fortfarande fallen.

Har en massa mer skoj att beratta om Morfar.

Posted
Lite skoj - Mamma sager att det var en valdigt fin hund, den overlevde nagot dussin ar efter kriget, och vi har fortfarande fallen.

Fällen? :huh:

Posted

Jo. Som en farskinnsfall, fast fran hunden.

Nej, ingen i familjen heter Bates. Men det var en san har langharig jycke, fallen funkar jattefint som filt. Varm och go.

Posted

vi hade fångläger för tyska soldater i sverige efter kriget.

tror att det var 46-47, och jag känner bara till ett läger men vet inte om det fanns fler.

det läger jag känner till är backamo utanför uddevalla, v ljungskile på väg mot lilla edet.

har var min styv-farfar vakt under de åren, men det är inget jag har frågat honom om ,och han avled förra året så jag har lite svårt att få ut mer info.

någon som vet något mer om dessa läger eller om det bara var ett?

det är samankopplat med baltutlämningen vet jag, och att det skeppades folk till sovjet från uddevalla hamn, och att det var lite stökigt i samband med detta.

vill ha lite mer info....

Posted

Går att säga mycket om historiska händelser när man har facit i hand.

Vad som hade hänt om Tyskland inte fått köpa malm kan man ju spekulera i men då de flesta länder på den vinnande sidan i kriget redan gjort stora eftergifter för att hålla den tyska regimen lugn så vet jag inte om man kan säga att de har rent samvete heller.

Om Storbritanen hade förklarat krig istället för att tillåta annekteringen av vissa länder hade då kriget fortgått lika länge och orsakat lika mycket lidande?

Sojvet skulle ha vägrat att sammarbeta med Tyskland så hade den tyska armen antagligen varit betydligt svagare samt så hade Tyskland fått vara försiktiga för att inte få ett tvåfrontskrig redan från början.

Osv osv.

Försäljningen av järnmalm är i mina ögon långt mindre allvarligt än avvisandet av judar tillbaka till Tyskland som skedde innan och under första delen av kriget.

I slutet av/efter kriget gjorde man samma sak men nu med folk från baltstaterna till Sovjet.

Jag var inte född på den tiden men det känns som det hade gått att lösa dessa ärenden med en lyckligare framtid för de som sökte asyl här än vad som skedde...

Posted

Bockar och bugar för all den här bra informationen har bara en liten fråga till vilken uniform hadde svenskarna under den tiden och vilka vapen uppskatar hemskt mycket att ni hjälper mig det vore mycket trevligt med en bild på den ovan sagda uniformen :)

Bockar och Bugar

PingisÖga :baskerFN:

Posted

Hörde från både farfar och mina föräldrar att det gick frivilliga personer nere i Helsingborgs hamn under kriget med uniformer de lånat från teatern bara för att de tyska spanarna i Helsingör skulle se att det var någon bevakning där. (Vet i fan om de inte hade gevärsattraper också).

Låter det löjligt? Kanske ändå inte. Helsingborg och Helsingör ligger så nära att man kan se över en klar dag och ändå se detaljer. Men en kikare kan man se bilar hur lätt som helst. Med en rejäl kikare... ja ni fattar.

Posted
Hörde från både farfar och mina föräldrar att det gick frivilliga personer nere i Helsingborgs hamn under kriget med uniformer de lånat från teatern bara för att de tyska spanarna i Helsingör skulle se att det var någon bevakning där. (Vet i fan om de inte hade gevärsattraper också).

Låter det löjligt? Kanske ändå inte. Helsingborg och Helsingör ligger så nära att man kan se över en klar dag och ändå se detaljer. Men en kikare kan man se bilar hur lätt som helst. Med en rejäl kikare... ja ni fattar.

såg en kul tv-film om detta för ca tio år sen.

om en äldre herre som tittade på en yppig dam på svenska sidan, som lurade honom och ett gäng andra män,

med stora och förbjudna kikare under 2:a vk.

damen ifråga var väl minerad om man skall utrycka sig milt. :lala:

Posted
Finns det någon Bild på uniformen månne?

PingisÖga :((

Se filmer repmånad...

I stort sett den uniformen.

Posted
Har bara en liten fråga finns det någon info på nätet om svenskarnas insats i andravärlds kriget för jag och ett par kompisar håller på att göra en minimod till battlefield 1942 och vi skulle vara tacksama om någon kunde bidra med lite info :clap:

Tack på Förhand

PingisÖga ,O

PingisÖga,

bara några små frågor för att stilla mina värsta farhågor angående din undran:

I skolan lär man väl fortfarande ut att Sverige inte var krigförande i andra världskriget?

I skolan lär man väl fortfarande ut att de svenskar som dog till övervägande delen var frivilliga i Finland, eller verksamma inom den civila handelsflottan?

Posted

Någon som har koll på vilka uniformer som användes av svenska frivilligkåren i Vinterkriget? Jag vet att de hade svenska vapen, eller eventuellt en blandning av svenska och finska, men hur var det med uniformer?

Posted

Du kan vara lung Vysotskij jag är mycket medveten om genom skolan och er att sverige var ett icke krigsförande land och att alla som deltog i striderna vad alla friviliga tackar så hemskt mycket för all denna info :((

PingisÖga :((

Posted
I skolan lär man väl fortfarande ut att Sverige inte var krigförande i andra världskriget?

I skolan lär man väl fortfarande ut att de svenskar som dog till övervägande delen var frivilliga i Finland, eller verksamma inom den civila handelsflottan?

Undrar om de som var med och låg vid gränserna under kriget håller med dig där. ;)

Pratar en del med äldre herrar på jobbet, och av någon anledning råkar vi in på ämnet. Det är ett par stycken som legat vid pansar och någon som pysslat med flyg .. och jag är tveksam till att de skulle hålla med. Det VAR krig. Bara inte just där de var just då. Ingen sköt på dem... just då. Någon sa att det var folk som inte orkade med och sköt sig, vill minnas att det hände ett par olyckor med mineringar där det omkom ett antal svenskar inom landet. Var det inte ett (pansar-?)tåg som anfölls i norrland med skadade/dödade? Så nog fasen var det krig!

Finns det siffror på hur många som egentligen omkom under kriget direkt eller indirekt på grund av det?

Men att landet inte var "i krig" mer än så ska vi vara glada för!

Och All heder åt dessa män som trots allt kämpade vid gränserna! :((

Posted
bara några små frågor för att stilla mina värsta farhågor angående din undran:

Jag fick aldrig lära mig att det fanns frivilliag i Finland... Jag fick aldrig lära mig att det faktiskt var total mobilisering i Sverige... Jag fick aldrig lära mig att det dog sveskar udner kriget, någonstans... i skolan...

Det jag fått mig berättat är av min Farfar, som låg på I17 (luftvär eller dyl), tyvärr gick han bort nyligen, och jag ångrar mig att jag aldrig fick skriva ner hans berättelser... Sedan låg även min Farmors bror inne under kriget, nere i skåne, precis i krigsutbrottet... vad jag lärt mig därifrån är att "vår berdskap är god" var ren bullshit.... tyvärr är han också borta :((

MER respekt åt våra veteraner!! :((

Posted

Undrar om de som var med och låg vid gränserna under kriget håller med dig där. ;)

Pratar en del med äldre herrar på jobbet, och av någon anledning råkar vi in på ämnet. Det är ett par stycken som legat vid pansar och någon som pysslat med flyg .. och jag är tveksam till att de skulle hålla med. Det VAR krig. Bara inte just där de var just då. Ingen sköt på dem... just då. Någon sa att det var folk som inte orkade med och sköt sig, vill minnas att det hände ett par olyckor med mineringar där det omkom ett antal svenskar inom landet. Var det inte ett (pansar-?)tåg som anfölls i norrland med skadade/dödade? Så nog fasen var det krig!

Finns det siffror på hur många som egentligen omkom under kriget direkt eller indirekt på grund av det?

Men att landet inte var "i krig" mer än så ska vi vara glada för!

Och All heder åt dessa män som trots allt kämpade vid gränserna! :((

du glömde de flygplan som skjöts ner av svenskt luftvärn och de bomber som föll över bla stockholm pga att ryska flygplan hade "navigerat fel".

har även hört något om att pajala? blev bombat med civila offer.

enl instruktörer vid fbu-gården källviken i strömstad, pågick ett lågintensift gerillakrig i trakterna runt svinesund, i stort sett hela kriget.

befolkningen där såg sig inte som norrmän eller svenskar utan som "mittemellan".

kommer inte ihåg vad det heter men har med bygden att göra.

vi hade väl en amerikansk flygbas i kiruna runt 1944 också, och att uppe i norr var det i stort sett fullt krig på svensk mark, fast mellan norska motstånsmän och tyskar som jagade dessa.

har också hört något om summling som samerna var inblandade i och att det fanns svensk personal i sovjetiska spetznas förband.

tyvärr är det svårt att hitta info om detta, eftersom i vårt samhälle är sett som något fult,

att ta upp vad sverige sysslat med sedan kruegérkrashen 1932.

Posted
Gav/sålde inte Sverige järnmalm till tyskarna under WW2?

Har fått för mig det, statistisk sätt så förlängde Sverige ww2 med ca ett år?

Sålde jo, i utbyte mot strategiska produkter som kol/koks och krigsmateriel. Har för mig att det var ungefär 10 miljoner ton malm om året som mest, vilket utgjorde större delen av Tysklands behov.

Argumentet att malmen förlängde kriget var populärt bland vissa politiker i t.ex. Storbrittanien, och det är väl på sätt och vis sant. Den intressanta frågan är dock om Sveriges regering hade någon realistisk möjlighet att förhindra att den svenska malmen hamnade i Tyskland i vilket fall som helst. I alla fall i början av kriget var Tyskland starkt beroende av svensk malm, och en svensk vägran att handla med Tyskland hade med all sannolikhet provocerat fram ett angrepp. Då hade ju malmen hamnat i Tyskland i alla fall. Man ska ju hålla i minnet att en av de huvudsakliga anledningarna till att Norge och Danmark ockuperades var just att säkra tillgången på svensk malm. Detta är en god indikator på hur långt tyskarna var villiga att gå.

Folk som moralsierar över Sveriges agerande under WW2 brukar ofta har svårt att erbjuda några realistiska handlingsalternativ som inte skulle innebära meningslöst nationellt självmord. Sveriges regering förtjänar kanske ingen tapperhetsmedalj för sitt agerande, men moralen kräver knappast att ett land offrar sin självständighet för den goda sakens skull.

Tackar!

Intressant läsning må jag säga!

På vilket sätt säkrade tyskarna svensk malm genom att ockupera danmark och norge?

Posted
Tackar!

På vilket sätt säkrade tyskarna svensk malm genom att ockupera danmark och norge?

Malmen togs från norra Sverige och transporterades till Norge och Narvik via tåg för ombordlastning på fartyg ner till Tyskland. Ockuperingen av Norge och Danmark utgjorde även extra skydd så dom allierade inte kunde anfalla Tyskland norrifrån.

Posted

Dessutom så utbildades det norska officerare under kriget av svenska officerare.

I närheten av norska gränsen!

Både min morfar (fd. Öv 1gr.) och min farfar (fd. General) var med o utbildade. Ja de kände varandra innan mina föräldrar träffades ;)

Vilka historier man fått höra om kriget och tiden efteråt, det glada 50-60-talet :blink: Allt som hände är definitivt inte allmänt känt!!

//C

Posted
Tackar!

Malmen togs från norra Sverige och transporterades till Norge och Narvik via tåg för ombordlastning på fartyg ner till Tyskland. Ockuperingen av Norge och Danmark utgjorde även extra skydd så dom allierade inte kunde anfalla Tyskland norrifrån.

Tack! fan vad man lär sig mycket här då :blink:

Posted
Var det inte ett (pansar-?)tåg som anfölls i norrland med skadade/dödade? Så nog fasen var det krig!

Jo det stämmer, den ende armé soldaten som dödades av "fientlig" eld under kriget. Det var ett tyskt bombplan som öppnade eld mot ett svenskt tåg men var har jag glömt.

Min mors sambo, numera bortgången, blev sårad i armen i samband med en eldstrid med tyskarna vid norska gränsen under kriget. Några norrmän flydde över gränsen och tyskarna öppnade eld varvid hans förband sköt tillbaka.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...