Rille Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Jag och en polare satt och pratade terrängbilar och vi kom in på humve. Han sa bland annat att man kunde sänka och höja lufttrycket i däcken under körning kan det verkligen stämma? Quote
The Swede Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Det skulle väl inte vara någon omöjlighet. Den funktionen finns på ett antal terrängfordon men om den finns på just HMMWV vet jag inte. The Swede Quote
Nifelhel Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) (M998 Truck) Den civila varianten Hummer har ett system som heter CTIS( Central Tire Inflation System). Och det gör att man kan sänka alternativt höja däcktrycket inne ifrån bilen. Detta finns dock inte på militärvarianten HMMWV, då det är både dyrt och krångligt att ha med att göra. För det är ju soldater som skall bruka fordonen, då bör man inte ha onödiga prylar som lätt går sönder... ;) Quote
Rille Posted November 15, 2003 Author Report Posted November 15, 2003 Men hur går det till rent tekniskt? För däcket snurar ju och luften måste ju komma från en kompresor någonstans Quote
Nifelhel Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Exakt hur det går till kan jag inte gå in på. Men jag utförde en svår och tidskrävande sökning(0,11sekunder) på www.GOOGLE.com och hittade följande sida med info. www.humvee.net Quote
Rille Posted November 15, 2003 Author Report Posted November 15, 2003 (edited) Den underbara google där hittar man allt så behöver man inte fråga andra Edited November 15, 2003 by Rille Quote
Haggeman Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Den underbara google där hittar man allt så behöver man inte fråga andra Ja men om ingen skulle fråga något så skulle forumet dö ut, lika bra å fråga någonting ibland å låta någon briljera med sina kunskaper lite ;) Quote
APC-mannen Posted November 15, 2003 Report Posted November 15, 2003 Det stämmer att militära HMMWV inte har detta "lyx-system". I alla fall inte den som jag fyllt på luft i en gång. På TAB:en i Bosnien stod det en Humvee (med ytterst lite luft i ett däck) parkerad jämte min SISU. Jag erbjöd mig att bjuda på lite luft. Det var jänkaren glad för. Jag kopplade in slangen i SISU:n och började fylla på. Han knappt börja inna det var stopp. Jänkaren skulle kolla trycket med en liten mätare han hade. Så fortsatte det, jag kanske hann fylla på c:a 0,001 kilo varje gång innan han skulle kolla trycket igen... Till slut så var det dock ok! Quote
Defender Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 När dom utveklade C3 serien på volvo (TGB 11,12,13, 20) . så provades också ett system för central pumpning av däcken. Men dom la ner det på grund av att det inte fanns nått komeriellt intresse Quote
martinator Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 kolla på http://www.syegon.com/cadreproduitsgb.htm dom har ett par varianter. Finns för eftermontering och förekommer en del på svenska timmerbilar för att klara tjällossning. Är dock förbaskat dyrt att eftermontera. /Martinator Quote
Pi PI Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Hummern är för övrigt ingen rolig bil. I alla fall inte den civila. Såg för en tid sedan, tror det var hör på soldf, att ryssarna har en variant. Den ser fräckare ut. Möjligen är Hummer II trevligare men är inte insatt i den. Pi PI Quote
Charlie Spartan Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Visst finns CTIS på en del Militära HMMWV, den är vanlig på fordon som används av scoutplutonerna, också kan man lägga till den som sats. Måste säga för att vara så stor fordon som den är så är det förskräckligt trångt när man sitter i den, ben utrymmet är minst sagt i minsta laget. speciellt för oss långa nordbor. Rick Quote
Peo Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Hörde om en jämförelse mellan den och en 13 bil i terräng lådan. Tydligen var 13 bilen fullständigt överlägsen. Quote
111 SSK BAT Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Och efter att ha kört båda två i jämförande test hösten 95 kan jag avföra det som helt fel. TGB13 var fullkomligt underlägsen. HMMWV var överlägsen på allt förutom på att ta sig fram i skog. Då TGB 11/13 är smalare kommer den lättare fram mellan träden (Vi har förhållandevis tät granskog i Sverige) och kan därför framföras i högre takt i skog utanför väg eller på smala skogsvägar/stigar. Quote
Klinken Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Jag har under två år kört ca 4000 mil i Hummern och att säga att den är undelägsen en Tgb 13 är fullkomligt vansinne. Vill dock inte påstå att det är en prisvärd bil....det ex jag dundrade fram i kostade 1.2 millar och läckte som ett såll när det regnade (detta var den civila varianten). Man blev blöt i ansikten när man körde fort i regn för att det kom in vatten via ventilationen vid framrutorna. Vi hade även en hel del elfel på bilen vilket resulterade i att fel blinkers blinkade osv... Ett annat lustigt fel som uppkom var när vi hade kört ungefär 1500 mil så började det knaka lustigt i karossen vid vänstersvängar. Detta uppkom efter en körning på stridsvagnsbanan vid Gardemoen i Oslo. Jag tog då reda på att det fanns en serviceleverantör i Oslo och tog mig dit....en kille lägger sig under bilen på en skateboard och hans polare sätter sig i bilen och kör iväg....såg mycket intressant ut! Dom hittade felet....karossen höll på att lossna från bottenplattan. Slutsats.....ska jag vara cool...då kör jag Hummer. Vill jag veta att det funkar....då kör jag 11,13 eller 20. Fridens liljor // Fk Klinken Quote
2Sharp Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 en kille lägger sig under bilen på en skateboard och hans polare sätter sig i bilen och kör iväg....såg mycket intressant ut! I Norge.. man blir inte förvånad... egentligen borde vi uppenbarligen fortfarande bestämma över norrmännen, om inte för deras olja så för deras vålmående.. :P Jag håller med om att den militära modellen är trång för att vara en sådan stor bil, de bepansrade jag åkt i var dessutom väldigt stötiga. Men det är ett vansinnigt coolt fordon Quote
Lindeberg Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 -Fk Klinken, hur kommer det sig att du kört så mycket Hummer H1? Quote
111 SSK BAT Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Om jag inte minns fel deltog Klinken i någon Nokia kampanj (kanske ballonflygning) och de hade bilen som evenemangsbil. Quote
Klinken Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 Om jag inte minns fel deltog Klinken i någon Nokia kampanj (kanske ballonflygning) och de hade bilen som evenemangsbil. @ 111 SSK bat: Wow....jag är impad! Du verkar ha bra minneskretsar! ;) Det stämmer precis....jag jobbade med ballongflygning på den tiden och vi körde en "roadshow" tillsammans med Nokia. Vi använde "Hummern" som publikmagnet och till VIP-evenemang med kunder. Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Peo Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 Och efter att ha kört båda två i jämförande test hösten 95 kan jag avföra det som helt fel. TGB13 var fullkomligt underlägsen. HMMWV var överlägsen på allt förutom på att ta sig fram i skog. Då TGB 11/13 är smalare kommer den lättare fram mellan träden (Vi har förhållandevis tät granskog i Sverige) och kan därför framföras i högre takt i skog utanför väg eller på smala skogsvägar/stigar. Tja som sagt var nåt jag hört. Var ett antal år sen så att säga, kanske var mest för skogskörningen. Quote
martinator Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 nu till ite fakta ni inte visste om Hummer. Den har INTE diffspärr i axlarna utan bara i mellandiffen. den har ett sytem som liknar det min LandRover har med ABS som bromsar spinnande hjul och därmed fördelar kraften till de andra. Bilar utan diffar i axlarna klara inte DIAGONALSPIN, hummern förlitar sig på sin låååånga och breda hjulbas för att undkomma detta. varför man inte slängt in detta i en i övrigt jäkligt dyr bil är förmodligen för att den blir mer svårmeckad, mer som kan gå sönder och att man måste ha tryckluft eller vakum. fast fan har man CTIS så har man luft. Men i övrigt håller jag helt med om att Hummern är en MYCKET kompetent terrängbil. /Martinator Quote
Gorg Posted December 2, 2003 Report Posted December 2, 2003 Vad sägs om denna? http://www.army-technology.com/projects/fu...ture/index.html Quote
Syster Håkan Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 Hej Finns hummern inom den svenska FM? Quote
Legjia Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 Med tanke på våra egna kära 11,13 och 20 bilar när nu dessa fått hård kritik för att vara en trafikfara skall till den stora skrottgården i himmlen eller vart det nu kan vara någonstans. Då hummern inte verkar vara någon poppis kandidat till deras efterträddare vad kan tänkas vara en värdig efterträdare till dem ? Någon som kan spåna lite i det ? Quote
APC-mannen Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 Med tanke på våra egna kära 11,13 och 20 bilar när nu dessa fått hård kritik för att vara en trafikfara skall till den stora skrottgården i himmlen eller vart det nu kan vara någonstans.Då hummern inte verkar vara någon poppis kandidat till deras efterträddare vad kan tänkas vara en värdig efterträdare till dem ? Någon som kan spåna lite i det ? Ja men är det inte Sprintern? Quote
Torak Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 Gillade den dar nya ryska Tgbn... men Tgb 11 ar fortfarande min favorit. Quote
Recon Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 Nån land rover variant borde fungera i svensk miljö Quote
106 Posted December 3, 2003 Report Posted December 3, 2003 HejFinns hummern inom den svenska FM? Nej, den fanns på försök men anskaffades aldrig. Kommer dock inte ihåg om det var HMMWV (aka Humvee) eller den civila Hummer men det borde varit HMMWV. På frågan om ersättare till Tgb11-20 så måste jag i så fall fråga om det skall vara en direkt ersättare eller om den skall ha några andra egenskaper. Vill man ha softskin men mer krocksäkert och mer personbilslikt skulle jag rösta på Land Rover, Toyota Land Cruiser 70 eller Mercedes/Puch Geländewagen som ersättare för Tgb11-13. Unimog borde kunna ersätta Tgb 20 och ledningsvarianterna av Tgb13, kanske till och med Tgb30 kan ersättas av Mog i vissa fall. Vill man ha min- och/eller splitterskyddat har ju Alvis en hel del fordon, men även vanliga Land Rover går ju att få som splitterskyddade och GW går säkert att få i sådant utförande också. Quote
GeBe Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 Norrmännen har splitterskyddade GW. Tröga ök, som vanligt, för liten motor kontra last... Quote
Recommended Posts