Guest Triggerpuller Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 Skall man bara köpa en relativt billig terrängbil motsv Tgb 20/Tgb 13/Tgb 11 kan ju Pinzgauer-familjen kanske vara nåt. För övrigt är ju deras 4x4 jäkligt lik en Tgb 11 så där plockas ju nostalgipoäng också. Quote
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 Min högst personliga åsikt efter att ha kört en hel del av försvarets teräng bilar är att kompromisser inte blir mer än kompromisser. Nu begränsar jag mig till hjulfordon. I princip alla FM bepansrade hjulfordonen är stora, klumpiga och har begränsad terrängförmåga. Den nya sisun är ett skämt i terängen, speciellt om man har framfört den gamla varianten i den balkanesiska leran, den nya är mer en blysläde. Man får inte glömma bort att syftet med vagnarna är splitterskyddad persontransport. Ska man ligga och rulla långt på dåliga grusvägar så fungerar dom utmärkt. Se på det faktum att den gamla sisun har varit med på balkan sen MA01 1993 utan några jätteproblem. Mamban som jag körde på KS01 är en påbyggnad på ett Unimog chassi, Unimog är ett utmärkt terängfordon i vanliga fall men med X ton pansar påbyggt ganska kasst. Men nu är ju tanken att just det fordonet ska vara riktigt bra på en sak, att skydda folket mot minor. Faktum är att britterna hade några mambor med förstärkt bottenplatta. De hade helt enkelt satt dit bottenplattan från sin stridsvagn för att kunna minklarera. Dom körde helt enkelt fram och tillbaks på ytan som skulle klareras tills de bedömde att de kört över varje grässtrå. Vill man ha ett fordon som är bra i terräng så får man nog minimera splitterskyddet, vikten och vips så har man en landrover eller en toyota landcruser. Själv tycker jag att FM skulle investera i fler riktiga softskinns. Ofta är inte läget ute i missionerna att man måste rulla runt i splitterskyddade fordon. Har man ett stort fordon per grp så blir man låst, Hade man däremot ett antal "jeppar" per pluton som komplement så skulle man i många fall kunna lösa fler uppgifter. Quote
JTS Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 Men nu är ju tanken att just det fordonet ska vara riktigt bra på en sak, att skydda folket mot minor. Det är därför som FN och andra organisationer skall sluta med div minröjningsprojekt i U-länderna och istället skänka en UNIMOG till varje statschef......... Jake (som inte kunde hålla sig ) Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Land Rover Wolf är ett trevligt alternativ. Det är en 110" Defender HT med kevlar topp.... Quote
Sir Vival Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Mitt alternativ skulle vara en Bowler "Wildcat"!!! Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 (edited) Jag har sett ditt alternativ, Sir Vival. Till och med åkt i det. Förordar fortfarande the "Wolf". Den är helt lysande.... ps har du fixa något viltstaket i fronten ännu. ds Bowlern är för civil.... Edited December 12, 2003 by SWJ Quote
Sir Vival Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 har du fixa något viltstaket i fronten ännu OT Nej, vågar inte för då kommer "fordonschefen" att börja jaga fotgängare! /OT Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Det är jävligt uppfattat. Hälsa fordonschefen från mig att ta det lugnt med fotgängarna.... Quote
EO4 Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 (edited) Med tanke på våra egna kära 11,13 och 20 bilar när nu dessa fått hård kritik för att vara en trafikfara skall till den stora skrottgården i himmlen eller vart det nu kan vara någonstans.Då hummern inte verkar vara någon poppis kandidat till deras efterträddare vad kan tänkas vara en värdig efterträdare till dem ? Någon som kan spåna lite i det ? Idag används väl Tgb endast som "fredsfordon"? I nuvarande och framtida krigsorganiserade förband skall väl stridsfordon och Pansarterrängbilar ersätta de funktioner som Tgb:erna hade? Finns det då någon "skarp" funktion i FM där man behöver hjulgående terrängfordon utan splitterskydd? D.v.s. behöver vi någon ersättare till Tgb 20 et. al.? *kustartillerist med noll koll* :P EDIT: var jag undrade var om inte den funktion Tgb har idag kan ersättas med vanliga standardfordon, helst grönmålade Edited December 12, 2003 by EO4 Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Vid vissa tillfällen kan det vara bättre med en lite tgb än en stor PBV.(även om jag skäms för att erkänna det)Till exempel vid spanningsförband och luftlandsättningsförband.... Quote
Recon Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Vid vissa tillfällen kan det vara bättre med en lite tgb än en stor PBV.(även om jag skäms för att erkänna det)Till exempel vid spanningsförband och luftlandsättningsförband.... Bah, spaning+pbv302= Vad jag vet så har mekbrigspan fortfarande pbv/strf. Sen om det är det bästa alternativet beror väl på situationen. Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Alla kan tyvärr inte vara på mek.... Quote
martinator Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Land Rover Wolf är ett trevligt alternativ. Det är en 110" Defender HT med kevlar topp.... DU menar en Defender 110 Hcpu med någon form av top. Finns SoftTop, skitdålig Top och numera, efter mycket om och men skickar engländaran ner en med skottsäker top till Irak. Dessa har stått och skräpat i mobbföråden ett tag, men efter att styrkorna i Irak lackade ur så bestämde sig MoD för att skicka ner några. Vidare har wolf den nya förstärkta Roverdifen bak (civil 110 & 130 har salisbury), denna sitter annars bara på 90:an. feta bilder på Landisar in action hittar ni på: http://www.expeditionexchange.com/action/index.htm Den 3-axliga varianten Perentie (efter en ödla) är framtagen av australiska försvarsmakten. den tillverkas alltså inte av LandRover. Man sätter, till skillnad från TGB 11/13/20 som har kraftuttag på mellandiffen, en extra kardan från fördelningslådans kraftuttag till bakersta axeln. /Martinator Defender 110 CSW -99 Salisbury bakaxel / Rover fram Quote
SWJ Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Man tackar för en kanon länk. Nu är det min tur att dregla SWJ Defender 90 CSW, 98 Quote
HotelAlpha Posted December 18, 2003 Report Posted December 18, 2003 Under en av utbildningsveckorna på Gardet kom FMV och visade en ny bil som eventuellt skulle köpas in( de ville för en gång skull ha våran åsikt som användare). RG-32... nånting http://www.army-technology.com/contractors...moured/vickers/ http://www.vickers.co.uk/ProductGallery/Wh...RG-32/RG-32.htm Quote
106 Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Nå, vad hade ni för åsikt om den då? Länkar till tillverkaren: http://www.alvisomc.co.za/index1.htm http://www.alvisvickers.co.uk/default.html Quote
HotelAlpha Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Bättre än Gw'n. Vad vi ville ändra var: Bättre bromsar, och tornkrans för Ksp(motsvarande) som saknades på den vi såg. Quote
Defender Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 (edited) Marinator är du helt säker på det där med Rover bakaxel?? Mig veterligen är den mycket klenare än salisbury axel. Defender/ Discovery 200tdi -92 LR Serie 3 109D STW -76 LR Serie 2a 88P -66 och ständigt på jakt efter flera. Edited December 19, 2003 by Defender Quote
SWJ Posted December 20, 2003 Report Posted December 20, 2003 Rätt inställning Defender. Man är alltid på jakt efter en till Land Rover.... MVH SWJ Quote
Defender Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 (edited) Ja vad skulle livet vara utan Landrovers?????????????? Jag är på g att köpa mig en Defender 90 PU -97 att ha istället för discon. Edited December 21, 2003 by Defender Quote
SWJ Posted December 21, 2003 Report Posted December 21, 2003 Det är rätta takter det. Funderar på att och över till England och inhandla mig en 110" V8 med soft top. Sen är det bara att cabba ner på sommaren.... Quote
martinator Posted December 30, 2003 Report Posted December 30, 2003 Jo, jag är rätt säker på det där med Rover/salisburry. Men som sagt, det är rätt nyligen som man börjat sätta de förstärkta även på civila bilar. Rover axeln ger även lite mer markfrigång. Massor av fin fin info om landisar kan ni få på SLRK:s forum. www.slrk.org klicka sedan fram till forum. /Martinator Quote
Recommended Posts