Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Rödpunktsikte AK4

Recommended Posts

Posted (edited)
Enligt nyinkommet mail från KompCh kommer södra insatskompaniet i Halland att utrustas med RP-sikte den 22 oktober. Då kommer även basker och "insatskompani" tygbåge att utdelas.

Och jag som hadde tänkt vara på ett berg i Wales då...vilket dilemma! :}

Det blir till att ställa in din Walesresa. Den baskern vill man ju inte missa för allt smör i småland! 8-/

Edited by KattenJansson
  • Replies 1,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Nu kan allt jag bablat om vad gäller glasögon strykas ur protokollet.

Var och sköt med den nya hylsfångaren i dag.

Gillar inte  8-/

många eldavbrott?

Två eldavbrott fick jag under ungefär två timmars skjutning.

Vilket endå käns som två för mycket.

Posted

@dxl: Då måste jag fråga. Är du säker på att det var hylsfångaren som orsakade eldavbrottet? Var det bara du som hade det eller var det fler?

Posted

Jag TROR att ett av eldavbrotten är att skylla på hylsfångaren och då ska det inte uteslutas att jag inte fäst den ordentligt.

Toppen på tomhylsan blir ju "vikt" i normala fall men så var det inte med den här hylsan.

Men det meck som det är vid varje patron ur med den nya pungen är något av det jobbigaste jag gjort på länge.

Ber om ursäkt för om mitt svar ovan var lite missvisande.

Posted

3e IP kommer få sina AK4B i början av december. Enligt uppgift ligger kanonerna i kasun på P7 i väntan på att skjutinstr, skall ha utbildats på den.

Min fråga till er lyckliga själar som redan har fått den : Är det order på att "slutvårda" den gamla innan man kvitterar ut den nya..?

Posted
3e IP kommer få sina AK4B i början av december. Enligt uppgift ligger kanonerna i kasun på P7 i väntan på att skjutinstr, skall ha utbildats på den.

Pröjsa min resa ner så kan jag ge er utbildning så ni kan få ut dom fortare. :D

The Swede :=o

Posted

Hade det varit lösningen på att vi skulle få ut dem kvickare , hade jag gladeligen kört upp och hämtat dig med en fullutrustad limousin , full med snygga damer i M90.. ( Ooops OT varning! )

Det blir väl till att vänta tills SSK har fått loss tummen :):/

Posted (edited)

Det hänger nog tyvärr inte på SSk utan på det vanliga stormhindert FMLOG . hade ankomit på grupperna hade vi haft vapnena för ett år sedan, kan för övrigt okså ställa upp som instruktör (bjuder på körmilen) ;)

Edited by QM insats komp
Guest Lt. Payne
Posted

Stämmer påståendet att rödpunktsiktet även fungerar lika bra om vapnet lutas åt något håll?

I min värld kompenserar ju ett sikte för jordens dragningskraft. Skulle siktet befinna sig vid sidan om den tänkta kulbanan blir väl förhållandet kulbana/siktlinje felaktigt?

Eller har jag fel?

Posted

Kompensation för jordensdragningskraft samt räfflornas rotation borde man tappa om vapnet lutas.

Men rödpunktens användningsområde ligger väl mer åt snabbskytte än precisionsskytte.

Posted
Stämmer påståendet att rödpunktsiktet även fungerar lika bra om vapnet lutas åt något håll?

I min värld kompenserar ju ett sikte för jordens dragningskraft. Skulle siktet befinna sig vid sidan om den tänkta kulbanan blir väl förhållandet kulbana/siktlinje felaktigt?

Eller har jag fel?

Nej, det är inte fel. Frågan är bara om de med "lutat vapen" menar "klämt korn"? Det borde rps kunna kompensera för, men inte att pipans höjdkompensation ändras. Å andra sidan så beror det också på vilken avstånd man skjuter på.

Posted

Hemvärnsmän på Upplandsgruppen började få ut sina Ak4 B igår.

Kan ju meddelas att mina resultat i skytte har ökade märkningsvärt efter jag fått skjuta med mitt nya vapen!

/Breach, glad över sitt nya vapen :)

Posted
Jag TROR att ett av eldavbrotten är att skylla på hylsfångaren och då ska det inte uteslutas att jag inte fäst den ordentligt.

Toppen på tomhylsan blir ju "vikt" i normala fall men så var det inte med den här hylsan.

Men det meck som det är vid varje patron ur med den nya pungen är något av det jobbigaste jag gjort på länge.

Jag har testat den nya hylsfångaren under en hel dag. Den var då monterad på både det ena och det andra felaktiga och rätta sättet med vapnet vinklat lite hur som helst. Allt för att testa just hylsfångarens funktionalitet.

Icke ett eldavbrott!

Jag minns inte exakt hur det gick för resten av oss (vi var en handfull), men några andra problem än att den nya fångaren är lite svårare att öppna och stänga än den gamla upplevde inte jag. (Hade nån/några haft stora problem med eldavbrott så hade jag kommit ihåg det.)

Att hylsfångare rent generellt är av ondo skriver jag gärna under på, men den nya versionen (dvs: modifierade gamla) är varken bättre eller sämre ur driftsäkerhetssynpunkt än den förra.

Posted

Vi har skjutit mycket skarpt med ak4b nu, och jag har inte haft ett enda eldavbrott.. på min ak4 innan så fick jag eldavbrott hela tiden.. speciellt vid snabbskjutning som eldstöt..

Posted

Under dagens skjutningar framkom att en del RPS påverkades av tryckvågen från grg. Dvs de skyttar som låg i stridsställning omedelbart jämte grg förlorade sin rödpunkt. De blev tvungna att skruva ner den helt och sen skruva upp igen för att den skulle återkomma. Någon som upplevt eller hört talas om liknande fenomen ??

:clap:

Posted

I lördags sköt jag Grg med Ak4b bredvid mig och allt fungerade alldeles utmärkt även efteråt. Det var ingen i övriga grupperna hade nått bekymmer efteråt heller.

Posted
Hemvärnsmän på Upplandsgruppen började få ut sina Ak4 B igår.

Kan ju meddelas att mina resultat i skytte har ökade märkningsvärt efter jag fått skjuta med mitt nya vapen!

/Breach, glad över sitt nya vapen :winner:

Kan bara säga grattis Breach. Här i skaraborg dröjer det åtminstone till 2:a halvåret 2005 och i värsta fall till någon gång under 2006 om inga oväntade förseningar uppstår vill säga.

Posted

Jag har testat den nya hylsfångaren under en hel dag. Den var då monterad på både det ena och det andra felaktiga och rätta sättet med vapnet vinklat lite hur som helst. Allt för att testa just hylsfångarens funktionalitet.

Icke ett eldavbrott!

Jag minns inte exakt hur det gick för resten av oss (vi var en handfull), men några andra problem än att den nya fångaren är lite svårare att öppna och stänga än den gamla upplevde inte jag. (Hade nån/några haft stora problem med eldavbrott så hade jag kommit ihåg det.)

Att hylsfångare rent generellt är av ondo skriver jag gärna under på, men den nya versionen (dvs: modifierade gamla) är varken bättre eller sämre ur driftsäkerhetssynpunkt än den förra.

Jag var med Knekt vid utprovningen i vintras. Jag hade inga eldavbrott som berodde på vapnet eller hylsfångaren och då sköt vi tusentals skott på en dag, allt i syfte att just hårdtesta AK4B.

Gummimattan på skjutbanan gick dock sönder. Den var tydligen inte konstruerad för så många skott på så kort tid....

/Ola

Posted
Under dagens skjutningar framkom att en del RPS påverkades av tryckvågen från grg. Dvs de skyttar som låg i stridsställning omedelbart jämte grg förlorade sin rödpunkt. De blev tvungna att skruva ner den helt och sen skruva upp igen för att den skulle återkomma. Någon som upplevt eller hört talas om liknande fenomen ??

:lol:

Ja, jag fick oxå den infon i går av en Lt från Livgardet.

Har var ute med och övade insats i helgen kan det vart samma källa??

Posted

Då ställer jag en ny fråga och jag är full medveten om att frågan kommit upp tidigare, men då har svaren bara varit gissningar...

En gång för alla...Kommer skarpskyttarna att byta in sitt vapen mot ak4b också?

Frågan ställs då till de som är/känner en skarpskytt som hämtat ut vapen!

Posted
Då ställer jag en ny fråga och jag är full medveten om att frågan kommit upp tidigare, men då har svaren bara varit gissningar...

Som det är tänkt på vår pluton ska vi ha en skarpskytt/grupp, de behåller sin gamla AK. Kommer inte bli lätt att få nån att behålla gamla bössan när alla andra får nya leksaker.

Posted

Jag får behålla mitt gamla vapen.

Att en skarpskytt skall vara kvar med gamla ak4an är almänt kännt. Så länge inget nytt sikte kommer så blir det gamla härliga hensholdt. Åtminstonde till en person. Så är det.

@limp

Kommer inte bli lätt att få nån att behålla gamla bössan när alla andra får nya leksaker.

Inte mig emot, försök träffa med ett skott på mina avstånd med en AK4B. :P

Posted

OT: Nu kanske man kan få de genuint intresserade till att vara skarpskyttar och inte bara de som vill ha mycket prylar på vapnet. :lol:

Posted
OT: Nu kanske man kan få de genuint intresserade till att vara skarpskyttar och inte bara de som vill ha mycket prylar på vapnet. :D

strålande!

utmärkt analys av en inte ovanlig företeelse av Hv!!

Posted
då är nästa fråga: får man plats med Hensoldt på ak4B(om man tar bort Aimpoit alltså)?

Svar: Nej.

Skenan sitter i vägen när man ska montera kikarsiktet

Posted

Hmm, verkar som vårat insatskompani fått AK4B nu... Trodde dalarna skulle vara sist :P

Sen hadde alla jag såg även västen, har den delats ut till insats eller va det så fint att alla köpt den för egna pengar? hahah

Posted (edited)
svar på förra inlägget av Panzerfaust@ Annan tråd :D

Vad sugit... jaja, dom lockar ju knappast folk på detta sättet. Äckliga majorer och annat patrask går runt och skryter om hur modärna vi är inför kungen... jojo. Säkert. Skärper dom sig inte nu kan dom köra upp mitt kontrakt (när jag gjort min SBP GU) någonstans där det är brunt och mörkt.

:blink:

Nytt namnförslag --> Hycklerivärnet

EDIT:

@Dexter

Nu kanske man kan få de genuint intresserade till att vara skarpskyttar och inte bara de som vill ha mycket prylar på vapnet.

Jo, exakt. Den andra vi har lämnar in sitt nu när vi får AK4B.

Som jag har förstått det vill dom ha skarpskyttarna till pricksyttar eter et tags praktik. Så därför kör jag efter samråd som skarpskytt tills en ordentlig prickskytte utb fixas för HV. Våran instruktör vill ha det så, först skall man vara skarpskytt ett tag, sen blir man prickskytt. Så jag vart väl lite lockad ändå.

Edited by Panzerfaust
Posted

Här i mitt komp, min bat kommer skarp/prickskyttar att byta till AK4B, vilka används för all icke skarp/priskskytte övning. Vid sådan tjänst använder de prickskyttegevär 90.

Insatskomp + en plut ur mitt komp + kompledning ombeväpnade 040917.

//donSisu

:/:blink: