Jump to content

Chatten


Ing

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Chatta på en lördagskväll..? Uhm.. Vad annat kan man göra..?  :blink:

Va?

uh.. ja.

 

jag tog ett litet avbrott och slipade knivar och drack lite öl där på kvällen.

 

Eller tänkte du på något annat? :camo:

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om att välja det nätverk som utan tvekan är störst i Europa, det vill säga Quakenet? (statistik)

 

Jag är dessutom ircop på QuakeNet, så jag kan hjälpa till med en channel keeper bot, Q heter den på QuakeNet. Behändigt och bra, det finns måååånga svenska servrar och nätet har ytterst låg downtime (servrar).

 

Jag har tagit mig friheten att reservera kanalen #soldf på QuakeNet nu. Känner ni för att byta till QuakeNet lämnar jag givetvis gärna över ägandeskapet och moderatorrättigheterna i kanalens Q-bot till Henke samt ni andra moderatorer.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vi har funderat på quakenet... men vi ville ha möjligheten att använda nickserv.. en bagatell kanske... men .. ja .. :unsure:

Sen måste det finnas en lösning med att kunna använda en javachat, färdigprogramerad o klar helst vilket vi har fått från aXpi. Jag vet att det finns men kan nån presentera en fungerande lösning så lyssnar vi på förslag.

 

/IRCop aXpi

Link to comment
Share on other sites

Vi har funderat på quakenet...  men vi ville ha möjligheten att använda nickserv..  en bagatell kanske...  men .. ja ..  :Malaj:

Sen måste det finnas en lösning med att kunna använda en javachat, färdigprogramerad o klar helst vilket vi har fått från aXpi. Jag vet att det finns men kan nån presentera en fungerande lösning så lyssnar vi på förslag.

 

/IRCop aXpi

UnderNet har i alla fall en webbchat

NetServ finns dock inte, vad man nu ska med det till...

 

EDIT: Hittade en javachat som fungerar med samtliga nätverk: http://www.jpilot.com/products/jirc/

Edited by SnowFlax
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • Forumsledning

Det har varit lite problem med att komma in de senaste dagarna.

Nu har jag pratat med Admin och han säger att de har insallerat allt nytt, även linuxburken med servern på, vilket förklarar störningarna.

Då jag har varit iväg i helgen har jag inte kunnat säga detta förrän nu.

 

Samt så kan DNS´en bråka ibland, men det har inte med aXpi att göra.

Skulle du inte komma in så prova med att mata in IP adressen till serven istället

skriv /server 69.64.35.78:6667 i mirc.

 

Ni Java-raggare får leva på hoppet tillsvidare.. sorry :sniper:

 

 

Edit

 

Är det nån som undrar statusen på servern är det bara fråga, ni kan messa på ICQ 19543256 om ni vill.

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

[OT]

En tanke bara...

 

Detta tar väl för alltid död på myten att linux är så himla felfritt o aldrig drabbas av några fel. Vilket många här inne verkar ha fått för sig...

Nu säger jag inte att pyttemjuk på något sätt gör några ultraprodukter men det är inte utan att jag myser lite... B)

[/OT]

Link to comment
Share on other sites

[OT]

En tanke bara...

 

Detta tar väl för alltid död på myten att linux är så himla felfritt o aldrig drabbas av några fel. Vilket många här inne verkar ha fått för sig...

Nu säger jag inte att pyttemjuk på något sätt gör några ultraprodukter men det är inte utan att jag myser lite...  B)

[/OT]

Inget kedja är starkare än sin svagaste länk.

Inget operativsystem blir bättre än administratören/erna gör det.

 

Visst, GNU/Linux är inte felfritt, men det mesta brukar bero på fel 40.

:)

 

Appropå chatten: tycker fortfarande att vi ska använda något av de större nätverken då de brukar vara stabilare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Så, så länge axpi.net är nere har vi slumpat fram servern absolute.us.coolchat.net och kanalen är fortfarande #soldf

 

Välkomna.  :navy:

Så, så länge axpi.net är nere har vi slumpat fram servern absolute.us.coolchat.net och kanalen är fortfarande #soldf

 

Välkomna.

 

 

DP :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får jag än en gång föreslå Europas största irc-nät med stabila servrar runt om hela Europa och en användarkapacitet dubbelt så stor som det största antal användare man haft?

 

QuakeNet går aldrig ner, det värsta som kan hända är att ett par servrar splittar, men sånt är över på ett par minuter och skapar inga större problem. Inte heller kommer det bli några problem med kanalhantering och sånt, det kan jag sörja för.

 

Nackdelen är att quakenet inte har någon javachatmöjlighet om man inte sätter upp en sådan klient här på SoldF, fast å andra sidan är det oerhört lätt att installera mirc. Det är väl lite skönare att ha en chatkanal som alltid fungerar än en som går upp och ner lite då och då? Dessutom tror jag många av forumbesökarna redan hänger på QuakeNet, varpå besökarantalet i kanalen antagligen kommer öka.

 

How 'bout it?

 

Edit: Som SnowFlax ovan påpekade, javachatklient som verkar funka bra:

http://www.jpilot.com/products/jirc/

 

Någon NickServ finns ju alltså inte på QuakeNet, men jag förstår inte vad den skulle tjäna till. Kanal-botten Q håller koll på vem som är vem och ger rätt personer op, jag använde själv DalNet under en tid och har efter min flytt till QNet insett att nickservs bara skapar oreda...

Edited by Shock
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag kan väll ge svar på tal direkt medan jag kommer ihåg.

Jag drog igång en diskussion och röstning bland mina officerare och övriga blågul hurvida vi skulle se oss om, med en annan server. Jag bedrev även denna diskussion med aXpis admin o sysop.

 

Vi kom fram till att något byte inte är aktuellt. Stabila servrar i all ära men det jämnades ut med att vi hade nickserv och mej som IRCop.

aXpi går inte ner lika ofta som den gjorde förr efter uppgradering av hårdvara och brandväggar. Det som var orsaken till deras downtime tidigare var DoSS attacker, och att då byta server var ju då att bli göra det script-kiddiesen vill.

 

Javan är mer än ett alternativ. Den ger vissa möjlighet att chatta utan att behöva installera mirc som inte alls behöver vara enkelt i alla ögon. Sen finns det datorer på jobb/skolor/förband motsv som inte tillåter mirc eller installation, och då är javan en bra ersättare.

 

Sen så är det inte så svårt att klicka på "new serverwindow" om man vill vara på både Q-net och aXpi om man nu är en mirc-användare.

Link to comment
Share on other sites

Tack Kimster för det skyndsamma svaret!

 

Antagligen är jag bara lat och det känns självklart att SoldF-chatten ska förbli där blågul känner sig som mest hemma. Men låt mig bara bemöta dina argument ett i taget:

 

* IRCop - Det betyder antagligen inte så mycket för dig eller de andra moderatorerna, men jag har varit ircop på QuakeNet i snart fyra år och jag kan försäkra dig om att det inte kommer vara några problem alls. Kanalbott, spambot, trojansökarbot, allt sånt kan lätt ordnas. I övrigt är många av "fjortisarna" som tycker det är kul att sabba alldeles för rädda för att göra sånt på QuakeNet, dels eftersom vi har bra kontakt med abuseavdelningarna hos isperna och dels eftersom de använder QNet för att chatta med vänner. Ett externt nät framkallar känslan av "vafan bryr jag mig, jag använder inte axpi ändå, jag kan spamma lite".

 

* Javan - Se länken till chatklienten, lätt att installera, lätt att skinna, SoldF får all credd. Jag fixar domain trust så den får komma in på QuakeNet.

 

* Downtime - QuakeNet har ingen. Nätverket drivs av alla europas stora ISP:er som har routrar dyra nog att kunna filtrera ut SYN4 och ICMP-floods som kommer. Om en server försvinner finns tjugotalet till att använda.

 

* Nickserv - Jag vet inte hur pass bekant du är med QuakeNet, men botten Q håller koll på globala användarnamn så att användare (efter att ha authat) får op i rätt kanaler och känns igen. Nicks enforcas inte av den anledningen att det som på dalnet skulle leda till att alla "normala" nicknames blev upptagna. Däremot finns det regler som förhindrar "impersonation" och med en ircop i kanalen är det lätt att ta itu med dylika människor.

 

Tack för att du tog dig tid att läsa mina argument (om du orkade hela vägen hit) :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...