Ingbat/I19 Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Tänkte bara fråga, vad är det för pansarskott som Sverige använder och hur stort är genomslaget? Pskott på SoldF.com Bra sida den där SoldF!!! Quote
Guest J-Star Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Lite funderingar... När försvarsutställningen var i Lund så pratade jag lite med en major på Strv 122. Jag frågade honom vad det var han oroade sig för. Svaret var: andra stridsvagnar, robotar och helikoptrar. "Den där då?" frågade jag och pekade på förevisningen av psk 86. Den var han inte lika orolig för, speciellt inte om de kommer framifrån... men visst kunde de vara jobbiga... dels om de får träff i banden eller i motorn... och dels kan ett vapen av den typen slå sönder prismorna och riktmedelsoptiken genom chockverkan vilket givetvis sätter ned effektiviteten hos stridsvagnen. Som bekant är ju en stridsvagn absolut starkast rakt framifrån. Men ovanifrån kan det vara lite si och så. En pskott-träff i tornet lär inte vara rolig. Detta borde göra stridsvagnar sårbara(re) vid strid i bebyggelse. SIB tillåter ju dessutom försvararen att ställa till massor med elände i form av försvarsladdningar med mera. Därför har jag uppfattat det som så att stridsvagnar i bebyggelse helst skall kompletteras med infanteri. En fråga: Kommer pansar någonsin ensamt? En ensam stridsvagn någonstans ser jag som ett väldigt osannolikt scenario. Är jag helt ute och reser om jag påstår följande: 1) Pansar kommer sällan ensam (jmfr: En olycka kommer sällan ensam ;) ) 2) Pansar har framskjuten spaning 3) Pansar kompletteras ofta av något... typ p-skytte. Undantagen från 2) och 3) skulle vara att pansaret håller på med snabb framryckning. Stämmer dessa antaganden? Så om jag då i en p-skytte grupp får för mig att vi ska djävlas med stridsvagnar... då är det alltså en nödvändighet att djävlas med dem från sidan och/eller bakifrån, right? Dessutom har jag problemet att även om jag får in en träff i en stridsvagn så kommer dennes kompisar att bli rätt uppretade och skicka p-spräng eller blyregn i min riktning? Dessutom har jag problemet att back-up:en i form av p-skytte eller annat infanteri också kommer att börja djävlas tillbaks med mig. Vad säger de mer pansarkunniga om dessa funderingar? /J Quote
Nubben Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 http://www2.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00046_sv.dsp coolare vapen Quote
Vysotskij Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 http://www2.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00046_sv.dsp coolare vapen Apilas är säkert helt grymt bra, och säkert mycket dyrare än psk 86. Men vilket lätt pskott kör ni med i Finland? Quote
S-TANK Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Lite funderingar... När försvarsutställningen var i Lund så pratade jag lite med en major på Strv 122. Jag frågade honom vad det var han oroade sig för. Svaret var: andra stridsvagnar, robotar och helikoptrar. "Den där då?" frågade jag och pekade på förevisningen av psk 86. Den var han inte lika orolig för, speciellt inte om de kommer framifrån... men visst kunde de vara jobbiga... dels om de får träff i banden eller i motorn... och dels kan ett vapen av den typen slå sönder prismorna och riktmedelsoptiken genom chockverkan vilket givetvis sätter ned effektiviteten hos stridsvagnen. Som bekant är ju en stridsvagn absolut starkast rakt framifrån. Men ovanifrån kan det vara lite si och så. En pskott-träff i tornet lär inte vara rolig. Detta borde göra stridsvagnar sårbara(re) vid strid i bebyggelse. SIB tillåter ju dessutom försvararen att ställa till massor med elände i form av försvarsladdningar med mera. Därför har jag uppfattat det som så att stridsvagnar i bebyggelse helst skall kompletteras med infanteri. En fråga: Kommer pansar någonsin ensamt? En ensam stridsvagn någonstans ser jag som ett väldigt osannolikt scenario. Är jag helt ute och reser om jag påstår följande: 1) Pansar kommer sällan ensam (jmfr: En olycka kommer sällan ensam ;) ) 2) Pansar har framskjuten spaning 3) Pansar kompletteras ofta av något... typ p-skytte. Undantagen från 2) och 3) skulle vara att pansaret håller på med snabb framryckning. Stämmer dessa antaganden? Så om jag då i en p-skytte grupp får för mig att vi ska djävlas med stridsvagnar... då är det alltså en nödvändighet att djävlas med dem från sidan och/eller bakifrån, right? Dessutom har jag problemet att även om jag får in en träff i en stridsvagn så kommer dennes kompisar att bli rätt uppretade och skicka p-spräng eller blyregn i min riktning? Dessutom har jag problemet att back-up:en i form av p-skytte eller annat infanteri också kommer att börja djävlas tillbaks med mig. Vad säger de mer pansarkunniga om dessa funderingar? /J Svar på din fråga: Nej Svar på dina påståenden: 1) Nej 2) Beror på uppgiften 3) Ja Jag väljer att citera mig själv i ett tidigare inlägg i tråden. ... man kan vara säker på är att ser man en (1) strv finns det förmodligen ett par till inom ett 100-tal meter, ytterliggare 10 inom 500 m. Ett dussin strv till inom 1 km. Dessutom ett par hundra psk-sold tillsammans med ett drygt tjog strf/pbv. Den minsta stridsenheten för pa/mek-förband är i regel bataljon. I betäckt terräng går oftast psk först, i öppen strv. Summa summarum: Ser du en strv så har du förmodlignen en pansarbataljon i ett terrängavsnitt nära dig... ... rent tekniskt sett går det att slå ut en 122 med ett p-skott. Det gäller bara att träffa på rätt (fel ;) ) ställe. Förtydligande: Pansarbatljon = 2 strvkompanier och 2 pansarskyttekompanier S-Tank Quote
Pansardvärg Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 När försvarsutställningen var i Lund så pratade jag lite med en major på Strv 122. Jag frågade honom vad det var han oroade sig för. Vill inte trampa på någons tår, men vill man ha ett uppriktigt svar på den frågan skall man inte fråga ett svenskt befäl om detta, lämpligare är nog att från en VC på en amerikansk M1:a som just nu är i Irak, eller en T-72 Vc som krigade i Afganistan. Quote
facit Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 En historia om tjetjensk pansarbekampning. OBS:Inget svenskt tangentbord:OBS (befinner mig rent geografiskt po/i afrika) Jag laste nogonstans nogongong om hur tjetjenierna brukade bekampa ryskt pansar nar de fortf tog upp stora strider. JAg kan inte kommentera det och hoppas att ni andra gor det darfor att detta ar inte direkt mitt kompetensomrode. En styrka po ungefar en pluton delar upp sig i grp po tre och tre. En ksp skytt, en rpg skytt och en laddare/grpchef. De grupperar sig po en long gata dar de vet att Fi kommer passera. De grupperar sig po taken, och i kallarna. Nar pansar val rullar forbi, so slor ksp skyttarna ut pansarskytte, tre rpg:s tar sig en vagn, och i borjan ar det forsta respektive sista vagnen i ledet som det kraftsammlas mot. Efter som en del av grp befinner sig po taken for de givetvis som redan namnt bra effekt po tornen men syftet ar aven att det blit svorare for fi att besvara elden, delvis darfor att kanonrorets elevation inte gor det mojligt for vagnen att besvara elden, samma sak med killarna som sitter i kállarna blir inte berorda av sjalvaste vagnens eld do kanonen inte nor det omrodet heller, vi har ju alla sett hur en bmp ser ut. Denna metoden har anvants i riktigt krig med bra resultat. Man har bekampat bode Tstridsvagnar och vanliga pansarfordon. Det ar intressant att titta po detta do de flesta genomforelser ni gor ar po simulerade ovningar vilket ar svort att fo nogonting ur pga de monga faktorerna. Sen ar det aven intressant ifall man vill se po exempel hur infanteri kan tex bete sig i bebyggelse, stadskytte eller HV som jag anser vara ngn form av infanteri. Sen vet jag att pansar ar super sorbart i bebygelse och att infanteri har latt for skydd och kan sticka snabbt utan att upptackas. /com Quote
Nubben Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Vysotskij, Lätt pansarskott, kevyt kertasinko, kaliber 66 mm, skjutavstånd 25-300m pansargenomslag 300 mm. jag minns i de facto inte fabrikatören men någon del var iaf från norge. Hursomhlst, lätt använt pansarskott, billigt och slår igenom lättare bepansrade fordon. Billigt! förutom dessa finns ju även Tunga pansarskottet som finns på denna sida. http://www.specialoperations.com/Foreign/F...ns/Missiles.htm Okej, ingen bra sida men allt syns iaf. Quote
facit Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Vysotskij, Lätt pansarskott, kevyt kertasinko, kaliber 66 mm, skjutavstånd 25-300m pansargenomslag 300 mm. jag minns i de facto inte fabrikatören men någon del var iaf från norge. Hursomhlst, lätt använt pansarskott, billigt och slår igenom lättare bepansrade fordon. Billigt! förutom dessa finns ju även Tunga pansarskottet som finns på denna sida. http://www.specialoperations.com/Foreign/F...ns/Missiles.htm Okej, ingen bra sida men allt syns iaf. Ser ut som en kopia av det gammla amerikanska pansarskottet Quote
Mats Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Intressant länk? BrigR A Strvkomp Notera att platslagd minering inte bryts utan måste kringgås, samma gäller pansarskytte. För att klara det måste pi eller ing komma till platsen. Minbrytningsfordon har vi väll inga längre? 102 å 103 fanns med vält, men nu har vi väll inget? Minvält till 90 har ju provats. Avståndslagd minering bryts med parallellksp (om det verkligen fungerar vet väll ingen riktigt säkert). Minor under 5 kg räknar stridsvagnarna kallt med att de klarar att köra över. Man strider minst pluton vad gäller både strv och psk, man kan ju även underställa grupper korsvis mellan strv och psk vid strid i skog till exempel. Man sätter nog egentligen ogärna plutoner på rad för att då blir man stillastående med sitt kompani om man får sammanstöt med platslagd minering på en väg exempelvis utan tar hellre längs flera stråk för att hitta ett ickeminerat där man kan rinna igenom. Det är ju tempo som gäller, man får inte ge fienden tid för förberedelser, chefer på alla nivåer måste vara förberedda på att göra om stridsplanen helt, hela tiden. Tempot innebär inte att man rejsar med vagnarna utan att man tar det lugnt och metodiskt och är beredd på sammanstöt och har ess i rockärmen som man kan ta fram närsomhelst. På våra övningsfält blir det ofta på kolonn då de är lite för små så att det blir svårt att manövrera som man hade gjort på verkligheten. Det är min erfarenhet från Skövde, Kvarn, Skillingaryd och Östersund. Svenska pansarskytteplutoner har en del strvmina 5 som RU. Sannolikheten att även fi har det torde ju vara ganska stor, fast med sin motsvarande mina givetvis. Då minerar man snabbt och lätt exempelvis en väg och lägger ut ett överrullningsskydd och förbereder eldöverfall och indirekt eld (hårdmål) om man vet att man har stridsvagnar på väg mot sig. Då stridsvagnarna (eller pansarskyttefordonen för den delen) kommer och upptäcker mineringen kommer de skjuta med allt de har och skjuta rök. De som överlever kommer att söka kringgång och kalla ner IE på mineringen. Man vill inte slå sig igenom om man inte måste. Alla kommer att sticka från platsen för eldöverfallet, för där kommer försvarande sidans hårdmålsam att landa och den anfallande sidans sgr. Quote
nastyheadwound Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Rena stridsvagnsförband utan något pskyttestöd var populärt och väldigt framgångsrikt för israelerna ett tag på 50- och 60-talet. Huvudanledningen till framgången var att det arabiska infanteriet inte hade några pv-vapen och som regel bara flydde när israeliska strv dök upp. Denna taktik höll dock på att gå väldigt illa i början av Yom Kippur-kriget 1973, då det egyptiska infanteriet utrustats med ryska RPGs och Sagger-robotar. Israelerna led då svåra förluster innan man anpassade taktiken. Quote
Guest Triggerpuller Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 "But, what did you do when you encountered these Saggers?" "Well, after we shot the operators the missiles usually crashed into the ground". Israeliske pansarinspektören till den svenske vid dennes besök i Israel 1974. Effekterna av nämnda vapen på den israeliska stridstekniken i oktoberkriget har överdrivits ordentligt i väst. Araberna var även i sex dagars-kriget utrustade med pv-vapen såsom RPG-2, B10, Bazooka pv-kanoner mm. Detta behandlas bl a i "Pansartrupperna 1942-1992". Quote
Hans Engström Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Vysotskij, Lätt pansarskott, kevyt kertasinko, kaliber 66 mm, skjutavstånd 25-300m pansargenomslag 300 mm. jag minns i de facto inte fabrikatören men någon del var iaf från norge. Hursomhlst, lätt använt pansarskott, billigt och slår igenom lättare bepansrade fordon. Billigt! förutom dessa finns ju även Tunga pansarskottet som finns på denna sida. http://www.specialoperations.com/Foreign/F...ns/Missiles.htm Okej, ingen bra sida men allt syns iaf. Ser ut som en kopia av det gammla amerikanska pansarskottet Inte direkt kopia, Norge licenstillverkade M72 LAW (överlag verkade de Europeiska NATO länderna köpa sina från Norge istället för USA). Tror det var Nammo som byggde dom. Quote
nastyheadwound Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 "But, what did you do when you encountered these Saggers?""Well, after we shot the operators the missiles usually crashed into the ground". Israeliske pansarinspektören till den svenske vid dennes besök i Israel 1974. Effekterna av nämnda vapen på den israeliska stridstekniken i oktoberkriget har överdrivits ordentligt i väst. Araberna var även i sex dagars-kriget utrustade med pv-vapen såsom RPG-2, B10, Bazooka pv-kanoner mm. Detta behandlas bl a i "Pansartrupperna 1942-1992". Ja det är ju möjligt, men faktum kvarstår att israelerna satsade mycket ensidigt på stridsvagnar (med flygunderstöd men nästan helt utan infanteri) under Sexdagarskriget och första delen av Yom Kippur. Under Sexdagarskriget funkade det utmärkt, men samma taktik ledde till väldigt svåra förluster 1973 - tre israeliska pansarbrigader blev mycket illa åtgångna av egyptiskt infanteri. Vad detta sedan beror på kan man ju diskutera, antagligen en kombination av bättre träning och vapen från egyptisk sida och överdrivet självförtroende från israelisk. Quote
dxl Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Intressant länk? BrigR A Strvkomp ???? Den går till en tv4lokal sida ju Quote
Raptor Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Såg bilder på stridsvagnar som hade lassat upp sandsäckar på torntaket. Antingen var det för att vagnchefen och laddaren skulle få bättre skydd när det var uppluckat eller så var det för att skydda mot RGP uppe ifrån. Min spontana fråga till alla er tankfreaks: ;) Skulle ett lager sandsäckar eller två skydda nämnvärt mot p-skott/GRG-bulor? Kom och tänka på min gamla fråga när jag såg den här bilden... Hade det här skyddat mot p-skott/grg? ;) Passivt pansar? Quote
martinator Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Såg bilder på stridsvagnar som hade lassat upp sandsäckar på torntaket. Antingen var det för att vagnchefen och laddaren skulle få bättre skydd när det var uppluckat eller så var det för att skydda mot RGP uppe ifrån. Min spontana fråga till alla er tankfreaks: ;) Skulle ett lager sandsäckar eller två skydda nämnvärt mot p-skott/GRG-bulor? Kom och tänka på min gamla fråga när jag såg den här bilden... Hade det här skyddat mot p-skott/grg? ;) Passivt pansar? Va?! är inte det aktivt pansar om något? Kan ju för fasen skjuta tillbaka och allt. En sak är i vilket fall säkert vad gäller amerikanskt pansar. Ingen går säker. De sköt ju ut en del av sina egna där nere i gulfen. /martinator Quote
Recommended Posts