Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
För er som köpt Emerson knivar, köpte ni via postorder då eller? Hur gjorde ni med betalningen i så fall?

(Finns det några återförsäljare i Sverige?)

Via postorder, betalade med kort.

Vad jag vet finns det ingen åf i Sverige.

Kydex rekommenderas till [nästan] alla knivslidor, grymt funkis och bra.

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Har du funderat på att göra en själv?

Kolla i tråden "Kydex, någon som vet var man kan köpa?", så hittar du både tips och var man kan köpa.

Nordells tar 70kr/st för 300x300x1.5mm.

Jo, jag funderade på det, men tänkte försöka hitta ett "riktigt" först, eftersom jag antar att det kommer att vara både bättre och snyggare än det som jag kommer att kunna sno ihop...

Fast just nu, så lutar det åt att bygga ett själv...

Posted

Har kört med min EKA Swede 60 i snart 10 år nu, fungerat klockrent, en o annan Mora har ju också gått åt. Nyinvesterat i en S1:a från Fällkniven för ett par dagar sen. Tack för tipsen 2Sharp ifall du läser detta... :angry:

Guest Dedicated
Posted (edited)

Leatherman Wave samt Gerber Gator XDP i bältet. En Spyderco (variant, ingen aning!) i vänster bröstficka. En schweizisk armékniv i en av byxfixkorna, rent ny

oanvänd Mora 2000 i stridspackningen. En handgjord kniv runt halsen. Många knivar, JAG? Nähä........

Edit, glömde min AK4-bajonett i stridsbältet!

Edited by P-O Fyhr
Posted

En Buck Vanguard i bältet (mha en karbinhake),

SRK Coldsteel i selen och

Swiss Champ, Gerber Multiplier eller en SOG Paratool i nedre benfickan efter tycke och smak.

På PBV-tiden fanns det även en "trä-mora" med avbruten spets i lämplig ficka, för att enkelt ställa in kanalerna på ra421...

Guest Fågel Fenix
Posted

En Buck Nighthawk på bältet samt en Gerbertång (modell X) och en slit och släng mora.

Guest Dreaden
Posted
:D jag har en mora 2000 funkar prima när den blir slö så kan man väl köpa ny kostar nte så mycket 150kr på militaryshop!
Posted (edited)

@ jed, kydex är lättarbetat, så jag är övertygad om att du kan snickra ihop ett snyggt och funktionellt fodral själv :D

@ isa, kul att det hjälpte dig i ditt val!

Edited by 2Sharp
Posted

@Dreaden

Tips, gå till din närmaste järnaffär och kolla efter en Mora 2000 där istället. Jag garanterar nästan att du kan hitta en för billigare pris där. Själv köpte jag min för 78 kr B)

Posted

Jag är ute efter en liten kniv att ha i nyckelknippan eller jackfickan. Har kollat på en CRKT P.E.C.K., är det någon här som har en liknande eller har något annat förslag?

/Jens

Posted

Nyhet för mig, kanske inte för andra, men Nordellknives säljer nu fulltånge-blad från fällkniven. Så de som alltid velat göra ett eget skft till en A1.a har nu chansen!!! 8-/

Posted (edited)
Nyhet för mig, kanske inte för andra, men Nordellknives säljer nu fulltånge-blad från fällkniven. Så de som alltid velat göra ett eget skft till en A1.a har nu chansen!!! :camo:

Jorå, det har vait uppe förrut. Vi har t.o.m. fått bilder på en F1 med paracord-skaft.

Så fint så! 8-/

Dags att börja spara, för det verkar då fasen inte vara skaft och slida som kostar på fällknivens knivar.

Tillbaks till ämnet!

hmm..

Kör själv med A1 och/eller F1 beroende på vad man ska göra. Ut på skjutbanan blir det lite löjligt med en A1 i bältet.

Gärna en mora för pillgöra.

Samt en Spyderco fällkniv.

Edit: Glömde ju att jag aldrig går ifrån min Leatherman Supertool. Den hör som till uniformen.

Edited by Ing
Posted
@ jed, kydex är lättarbetat, så jag är övertygad om att du kan snickra ihop ett snyggt och funktionellt fodral själv :camo:
Du får inte säga sånt där till mig, vet du inte att jag är prylgalning?! Här ska shoppas... 8-/

Ska ta och leta rätt på den gamla kydextråden, följde den lite grann... Men nu ska jag lusläsa den!

Är det nån som vet om/var man kan köpa kydex i Stockholm? Vore trevligt att slippa beställa via postorder för en gångs skull :lol:

Posted (edited)

Glock fältkniv på stridsbältet, Victorinox fällkniv i uniformsbyxans högra ficka.

... För att dom är HMAK-märkte.

Leatherman Wave på civila byxremmen (dansk version - utan hål till tummen på båda knivsblad), för att jag gillar Leatherman bättre :D

Edited by Patroels
Posted
Jag är ute efter en liten kniv att ha i nyckelknippan eller jackfickan. Har kollat på en CRKT P.E.C.K., är det någon här som har en liknande eller har något annat förslag?

/Jens

Ska du ha en riktigt liten "riktig" fällkniv är Gerber Microlight Lst ett utmärkt val! Man kan till och med flörta med töser med något som bara är 8 cm utfällt...

Posted

@ jfk, jag har haft en K.I.S.S, låset på den var ett skämt, fungerade inget... jag gillar CRKT's knivar, men den hade ingen bra funktion.

Jag skulle vilja rekommendera Spyderco's "Ladybug" - glockren! alt. "Cricket" :D

@ jed, muhhaaahhaa.. sätter köp-djävulen i dig.. ;) inte en susning om man kan köpa kydex i Stockholm, du kan ringa runt till firmor som säljer plast, kydex tillverkas (bla?) av Kleerdex.

@ Patroels, din Wave, är den modifierad av fabriken eller av importören?? *nyfiken* :)

Posted (edited)

Militärt:

Mora 2000 i kabinhake i byxbältet. "Vanlig" mora på stridsbältesoket vid vänster axel. (för alla jobb som misshandlar knivar; öppna kaminlock, konserver osv...) Supertool i Recons kombifodral på stridsbältet. Victorinox lilla i byxfickan, (kniv, kapsylöppnare och korkskruv). Mattkniv med brytblad i p-påse.

På jobbet: Supertool i bältet, funderar på en Buck med enhandsfunktion, men känns lite overkill... ,O

Civilt: Victorinoxen i fickan.

Övrig verksamhet i skogen. Skall köpa en jaktkniv... :((

Funderar på en F1/A1/S1 att ha i skogen också... :camo:

,O

Edit: lade till mattkniven.

Edited by Fu Frippe
Guest Dreaden
Posted

jag tycker mora 2000 duger som slit och släng kniv utei fält :camo: Inte så dyr men en bra kniv för pengarna!känns lite mycket pengar för en F1 A1 likande dyra knivar

Posted

@2Sharp

"... din Wave, är den modifierad av fabriken eller av importören??"

Øhhhm... :banana:dong::blink: ...

Har för mig att det är gjort från fabrikken. :huh:

Posted

@ Patroels, har du möjlighet att fixa en bild på den?? Intressant att/om fabriken gjort en undantag just för länder med liknande [korkade] lagar som Danmark.

Skulle vara kul att se en bild!

:blink:

Posted

@2Sharp

Just nu verkar det till at atrax/goatpower inte är på nettet, men jag skal prova att fixa en bild senare!

Och nu lite OT: Tack Atrax, för att du gör informationsdelning lättare! :)

Posted

Har en Letherman i en bröstficka på M90:n, det bästa stället tycker jag, men det är en personlig åsikt.

en oanvänd moradödare liggande i ryggsäcken

F1:an hängande i byxorna

för att slutligen en rostig moradödare hängande i stridsbältet, mellan vattenflaskan och magasinsväskan på höger sida. sedan en skalpell i min lilla överlevnadsask

Posted

Har en mora2000 i västen för allmänt skitgöra, lätt att få en bra egg på, som i och för sig nästan tappas lika fort.

En Leatherman på byxbältet vars kniv är slipad sylvass och en fällkniv (ColdSteel Voyager tanto) i framfickan.

Har också alltid med mig ett litet fint keramiskt pinnbryne ut i fält. Har även med mig en "whashin" minimattkniv, för de tillfällen man kan behöva någonting riktigt vasst.

Posted (edited)
ps. vi vet ju alla att ju större kniv man har desto större komplex har man  ;)

Nej, men en sanning är att, ju större kniv desto större krav på förmågan att handha den.

Edited by Sir Vival
Posted

nån kniv som jag köpte för 100 spänn på hobbex, funkar fint. en swiss army knife i fickan.

nästa kniv blir en KA-BAR (den mindre modellen) och en Letherman.