Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fan, så har man fått reda på att det inte blir nån pionjärpluton i år. Jag förstod väl att nåt skulle skita si :blink:

Undra hur det blir med mig nu...

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

helu,

mh.. mönstrade förra vecka. Fick idag det rekommenderade brev. Ibland så går det fort =) tyvärr är min kropp inte hel (tjänstbarhet D) och sen mönstring gav mig inte så mycket att välja mellan men jag tror nog det kommer bli kul som..

Radiolänkman I19/Lvbat

ses där upp 14 juni

Posted (edited)
Fan, så har man fått reda på att det inte blir nån pionjärpluton i år. Jag förstod väl att nåt skulle skita si :dong:

Undra hur det blir med mig nu...

surt sa räven...

råkade ut för samma sak själv. var från början antagen till fältarbetsgruppbefäl vid p10, men det gick ju åt pipan. slängde mig på telefonen samma dag som jag fick beskedet. även om vakanserna inte var på de tjänster jag var mest intresserad av så hoppade jag på första bästa tåg...

blir nu sambandsman vid norrlands artilleribataljon, helt ok tycker jag... bara man får kommma bort från vardagen ett tag och göra nåt annat än att sitta i skolbänken och ruttna...

Edited by madog
Posted

då var 3 veckor av stationssystem avklarade. strid/nbc, skyddsvakt och sjv. själv tycker jag att det har varit kul, träffat lite nytt folk och andra befäl. vad tycker ni andra som varit utsatta för detta försök? gärna lite åsikte från de andra bataljonerna.

på kbs/ing är vi nu 24 tappra kvar, 4 st åker till ledning för att påbörja befattningsutb. vi övriga ska till tåme (hur det nu stavas) o göra lite av varje, mkt strid kommer det att bli vet vi säkert. våran plutch har varit ganska så hemlighetsfull om vad vi ska göra efter lördag, vart vi ska vara,vad vi ska göra, sova osv. blir spännande.

sedan känns det som att vi kommer vänta på fjällmarchen. lite småsaker som skall göras innan plus en långhelg och ett lov.

känns som man ser ljuset i tunneln, får se om de 2 fältveckorna vi har kvar är tåg som kommer mot oss eller inte.

en sak som dock är surt är att vi inte fått veta vilka befattningar vi kommer att få. de människor från andra avdelningar som jag pratat med har fått veta sina. kanske är bäst att låta befälen göra sitt jobb så att det blir rätt person på rätt plats.

typ 391 pinnar kvar. tebax här om 13.

Posted (edited)

tänkte lägga in en lite rolig sak som hände i torsdags när vi hade sjv. vi skulle ta hand om folk som varit med i en bilolycka (en fejkad sådan). vid sista genomförande så skulle jag vara figurant. jag hade en enorm skallskada, blod över hela skallen. inre blödningar och blod i luftvägarna.

scenariot börjar. jag ligger stönar i en snövall. blod över hela skallen och munnen full av blod. ordern från den kn vi hade var att jag skulle spotta ut blodet ur munnen när jag blev flyttad därifrån. sagt och gjort. när jag hör att det är 3 pers ovanför mig och känner att de lyfter upp mig så spottar jag ut blodet, som en fontän.

efter scenatiot är över kollar jag upp på mina räddare en är helt röd i ansiktet och en annan har fått sin pälsmössa och motoroverall om färgade.

var länge sedan jag hade så kul. :baskerPa::worthy:

Edited by djävulensgrönablod
Posted

Måste hålla med om att dessa tre veckor har varit klockrena! Verkligen kul att träffa lite andra befäl, vissa riktigt ruskigt bra! Sjukvården med våra befäl var skoj, låg också och spottade blod :wub:

Skyddsvakt var också riktigt skoj, iaf de praktiska delarna när man fick slåss lite med insatsstyrkan :baskerPa:

I fredags fick vi våra befattningar, de brukar inte ges ut så här tidigt, men nu när

stridsvagnstäten ska börja befattningsutbilding redan på måndag så fick alla reda på sina befattningar i fredags. Det har man verkligen gått och längtat efter, att få reda på vart man ska spendera följande 13 månader. Ska till stridsvagn, hoppas det blir kul!

Posted

Inte nån som har lite bilder från I19 och boden med omnäjd? Är ju rätt nyfiken på hur det ser ut där uppe! 14juni närmar sig med stormsteg!! :clap:

Posted

då var man tillbaka från Tåme då..

Vill kasta mer Hgr :=o

men blåsigare ställe kan man leta efter... :/

och det är ju lite synd att Strv-folket inte har utb. med oss längre utan börjat sin befattningsutb.. :unsure:

Posted

och nu v.14 ska det komma folk från kompanierna och informera om våra befattningar..det känns att GSU:n börjar ta slut :baskerPa:

mer info: två till avhopp..båda psk, så psk blir några vagnar mindre.. :banana8-/

och då har redan psk/Strv blivit nedprioriterad sen tidagare med 2 platser vardera.. :/

Posted (edited)

Blev för en vecka sedan placerad som 3 månaders bevakningssoldat i Boden med inryck i September och om ingenting ändras så ses vi då.

Edited by softfeel
Posted
mer info: två till avhopp..båda psk, så psk blir några vagnar mindre.. :worthy:  :D

och då har redan psk/Strv blivit nedprioriterad sen tidagare med 2 platser vardera.. :D

Vad händer med skyttesoldaterna som skulle sitta i dem vagnarna då?

Posted

jooojäää.

tåme avklarat som sagt. var sviin skojjigt.

vi började med lite stationer: hgr, pskott och stridsparsstrid.

hgr smällde duktigt bra. pskott 20mm med signaturladdning var en besvikelse :worthy:, smällde inte alls bra. men stridsparsstriden som vi (på ing-avdelningen iaf) fick genomföra skarpt var också riktigt kul. vi fixade 2 jägarmag var sedan vart det en massa skjutande. efter ett tag när befälen blivit trötta på att bara gå med bakom så lånade de ak5:or av folk i väntläget och gick med. andra gånger drog de sina pistol88:or och bekämpade fi :D

sedan blev det övning i jämmer och elände. vi var ute på en 3 dagar lång skidorientering. varje natt skulle vi hitta ett par kontroller och sedan gruppera. och varje morgon skulle vi tillbaka till varmgaragen och ha utbildning i vanlig ordning. när man i efterhand tittar på resultatet vill man gråta för att det var bra inte. mycket slit för lite förflyttning, tunga och trasiga pulkor, regn och hård blåst. men så här i efterhand känns det som sagt löjligt.

nu har vi fått våra betaffningar. jag kommer att hamna på ingplut, om inget går helt åt fel håll. vet dock väldigt lite om vad det innebär. det enda jag har hört är folk som snackat skit om andra plutoner.

den som lever får se

typ 370 lr motsvarande p/m

Posted (edited)
. men stridsparsstriden som vi (på ing-avdelningen iaf) fick genomföra skarpt var också riktigt kul.

jo stridsparsstriden var kul..alla fick genomföra den skarpt..

nu väntar bara kusträsk och skarp gruppstrid :ak::ph34r:

längtar längtar....men innan dess..fjällmarsch :uuh:

Edited by Span-eliasson
  • 2 weeks later...
Posted

Ja fjällmarschen ja.. blir kalixfors och kirunafjällen eller vad de sa..

Säger som du eliasson, längtar till kusträsk =)

Kanske inte ens blir nåt fjällen för mig så..

Posted

Grattis Boden vad kul :P

Om det är riktigt kallt ute kom ihåg att dricka rikliga mängder mjölk innan all fys träning.

• 2 weeks later...
Posted

huga

tebax från fjäll och kusträsk.

kort sammanfattning. kusträsk - pepprade som galningar :) 1000+ bulor från varje ak5, rökhgr 56, 20mm pskott. sprang i samma spår och rabblade samma ramsa (EOBUSARE) i 3 dagar :) var dock lagom spännande.

fjällen - semester. väder att döda för. mer tid spenderades på att bygga snökor än på skidorna. på vögen ner var det dock tjock äcklig dimma, så vi fick gå ner med skidorna på ryggsäcken, vilket var jävligt tur efter som att vi har personer som inte är bra alls på skidor med oss (vi hade varit kvar där ännu om vi åkt ner)

sitter nu och väntar på morgondagen som kommer innehålla hemresa och något annat. på schemat står et att vi ska ha strids utr + packning vi ska "ha roligt tillsammans" innom utbildningsgrenen TTH (tempo, tryck och hårdhet) och att alla våra dumma frågor besvaras med "den om lever får se". blir spännande.

osso en uppmaning till alla andra som ligger på i19 just nu. skriv mer för sören. jag (säker många andra oxo) vill veta vad ni gör, sitter här lagom avskärmad på ing3.

lev hårt och dö hårt

Posted

Vad kul att Kapten E kör med tempo, tryck och hårdhet även detta året. :) Antar att ni som är kvar upplever utbildningen som mer givande nu när alla "utrensningsprocesser" är avklarade.

Njut av er tid på KBS, trots det ibland höga tempot. När ni kommer ut på plutonerna kommer ni sakna gemenskapen och de roliga sakerna ni fick göra på KBS. Sedan blir det mest bajsmackor uppifrån och gnäll nerifrån - det är dock en annan historia.

Nu har ni hela gamla regementsområdet för er själva (förutom helikopter) fram till slutet av augusti. Inga matköer på Traktören, och har ni tur kommer några av er få möjlighet att äta i personalmatsalen där de serverar vitlöksbröd och stekta ägg till pyttipannan. B) Minns att det var ganska najs med en egen matsal och marka på bara 30 pers (exkl helikopter).

Upplever ni någon KB-cirkus ännu? Är det fortfarande "parkinsons" som gäller om man tappar saker vid visitationer?

Hälsningar, Foxtrot Lima (nostalgisk) :)

Posted

Dessa veckor har helt klart varit ett minne för livet... först fjällmarsch, sen direkt på det ut i fält och köra grupps strid och plutons strid (även i mörker, eftersom vi kommit längre än övriga) och sen direkt på det BASKERPROV :baskerPa: .

Var länge sen man var såhär trött, det säger jag bara... och under tiden, ojoj vad trötta alla var. Folk somnade stående, gående, samt under alla "kort rast" och det var bara två som vaknade i knäppetälten (efter 45 min sömn) när de sköt ksp på oss :blink::banana

Helt klart har man lärt sig massor under dessa veckor, ibland var det kul och ibland ett helvete..

Nu är det bara en vecka kvar av KBSen, sedan blir det flytt till resp kompani. Tror vi är 15 eller något som flyttar till PSK kasern.

:baskerPa::baskerPa::baskerPa:

Posted

KB2004..

jo..och det var kul att vara stf grpch..hålla koll på folk som somnade lite överallt.. :baskerPa:

folk komade ihop ganska bra där ett tag :baskerPa:

men nu har man ju :baskerPa: på huvudet B)

men vilken känsla då alla stod där smutsiga å trötta som faen och höra

" mössa av basker på" :baskerPa:

Posted

wth, när hann ni med ett baskerprov?

vi har inte haft ngn officiellt baskerprov. tror inte ens att det finns ett sådant för oss. det är väl bara Pbat eftersom att ni har haft basker länge. dock har vi också haft våra egna övningar i jämmer och elende då folk rasat ihop.

våran övning i TTH igår vart en liten besvikelse. jag hade nästan mardrömmar om att man skulle spy blod av ansträngning. det visade sig vara en 12 km snabbmarsh med stridsutrustning+packning. det som var jobbigt var att man just bytt till marshkängorna, så fötterna fick sig en lite misshandel.

på tal om sadelskyddet. så har vi våran "mössa av..." på torsdag. innan vi åkte hem igår fick vi oss en lektion i hur man stukar en basker. när vi fick HVO så stod vi i korr iförda endast träningsshortsen och flipp-flopp tofflor, det rann vatten om oss allihop och golvet var en stor pöl. manöverstampet lät något som "sploch".

att ni kommit längre än övriga i striden är inte helt sannt. alla hade strid i mörker, vilket var lagom spännande eftersom att det blev skjutförbud vid 2200 :baskerPa:.

FL, har inte sett ngn hkp-nisse på länge så jag undrar vad de håller på med. att äta i peronalmatsalen är lite roligt. man får se nya roliga kreationer av kläder varje dag. bef som kombinerar m/59 och m/90. tröja och skjorta 90 som yttersta plagg (händer annars bara på tre renar, helt underkännt i vilket fall). fickor och knappar åt alla håll, jag blir tokig, lite uppsnäppta kan man ju förvänta sig att folk är.

jaja, ska fula på med lite teori och att stuka min basker (vilken är ett hav av tyg).

lev väl, dö aldrig

Posted

Kan vara så att de har muckat också. Minns ärligt talat inte exakt när de försvann.

Kommer ni få ta förarbevis på lastbil i år? Vi fick göra det förra året, men jag vet att Kapten E var skeptisk till det, eftersom han tyckte det tog för mycket av utbildningstiden. Sysslade med utbildningen i tre veckor, och avslutade med att åka till K 4 och övernatta där. Fick köra 60 mil lastbil på 2 dagar.

Hur har ni det med kvälls- och helgtjänster? Förra året hade KB/Ing flest helgtjänster av alla KB-skolor - en sak man på ett sätt nästan var lite stolt över. :)

SITT NER, STÅ UPP!

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

vissa av oss kommer att få lastbilsutb. jag tror det blir så att amröj, kvm och stabass inte får lastbilsutb. det var dock en salig röra när det där delades ut så jag är inte så våldsamt säker.

vi har haft 5 kvällar utan kvällstjänst under gsu (lätt för mig att räkna därför att jag lärt en kille simma på de dagarna) om man inte räknar vård av pers utrustning efter övningar. jag har ingen koll på övriga avdelningar vad det gäller kvällstjänst men de lär inte varit lediga så mkt mer än oss. helgtjänst har alla som inte varit deltagande i balverksamhet haft lika mkt av.

nu borde jag plugga inför båtteoriprov på onsdag. faan, jag borde lösa mer av min tjänst nu. fick en lagom spännande uppg av våran utbsäkoff (han är även den som har koll på oss förtroendemänn). alla som läst värnpliktsrådets utredning om ingbat från ifjol förstår vad jag menar när jag säger att det var bra inte PR för ingbat. så jag ska komma på en plan för hur vi ska få bort sådan skit, har inte mkt till aning hur jag ska göra.

jaja, VP GL ska utövas.

live in fame, die in flames

Posted
wth, när hann ni med ett baskerprov?

att ni kommit längre än övriga i striden är inte helt sannt. alla hade strid i mörker, vilket var lagom spännande eftersom att det blev skjutförbud vid 2200 :D.

vårat baskerprov började på onsdag när vi for hem från kusträsk...

ang strid så tror jag att KB2004 menade att vi hade plutons strid mörker och det hade inte art, lv eller sign.. hade ni det med??

vi hade massor av plutonsstrid vilket inte dom hade nått av..

Posted

Ser man på ser man på... Jag ska in på Artbat I19 frammåt sommaren, har ni någon koll på hurvida artbat går baskerprov elelr är det lika illa som jag föreställer mig, ta ut baskern på förrådet osv.... :(

Fråga till, får man permisuniformen?

Sen undrar jag oxå om det är nån mer på det stora forumet som ska upp mot artbat mot sommaren? ;-)

Posted
Sen undrar jag oxå om det är nån mer på det stora forumet som ska upp mot artbat mot sommaren?  :clap:

Jajamensann! Fick inkallelseordern idag. Rycker in 23 augusti som sambandsman på pjäskompaniet. Syns där...

Posted
FL, har inte sett ngn hkp-nisse på länge så jag undrar vad de håller på med. att äta i peronalmatsalen är lite roligt. man får se nya roliga kreationer av kläder varje dag. bef som kombinerar m/59 och m/90. tröja och skjorta 90 som yttersta plagg (händer annars bara på tre renar, helt underkännt i vilket fall). fickor och knappar åt alla håll, jag blir tokig, lite uppsnäppta kan man ju förvänta sig att folk är.

Ja, jag vet hur det är. Det verkar som att ju äldre befälen blir, desto mer glömmer de hur man ska använda uniformssystemen korrekt. :/ Vi KB fick lära oss att oavsett hur illa andra i försvaret klädde sig, skulle vi alltid föregå med gott exempel - även då ingen såg oss. Minns hur några artillerister sprang omkring med träningskläder under M/90 för att det blåste lite kallt under KB-samövningen i augusti. Hehe...

Inga värmetröjor som yttersta plagg. Hade man fältjackan med sig skulle man alltid ha den på sig och alla knappar och blixtlås stänga. Tror nog vi var helt fanatiska på att hålla fickor stängda...jo, det var vi. Mest arbetsskadade på hela I 19 faktiskt! :)

Se till att ni fortsätter hålla en högre standard än alla andra, trots att tempot blir lugnare nu till sommaren. Kan ju upplevas som löjligt när det "bara" handlar om uniformen, men det är så man skapar en ésprit de corps.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)