Jump to content

Recommended Posts

name='Fröken Furir' post='615986' date='Dec 1 2007, 18:12 '

Heh! Kollegan! Själv är jag sjukvårdsbefäl Bataljon Taeliehus och chef sjv IKL.

 

...hur är det möjligt!?

Det är befattningsmässigt en omöjlighet... ...precis som Traktorspaning säger....ser jag nu...

 

Okej, jag tar tillbaka. Jag är ju naturligtvis sjvbef på Thus i första, andra och tredje hand. Men faktum är att jag även fungerar som chef för sjukvården på IKL, som snart kommer att vara en del av Thus bataljon.

Men jag tror inte att jag är den enda som är totalt schizofren i den här verksamheten och för närvarande är sjukvårdarna i IKL mina små kycklingar och kommer att vara det även om och när de väljer att följa med till Thus. Rent organisatoriskt så är det naturligtvis en omöjlighet, men jag skulle få grav ADHD om jag inte hade mer att göra än att rita på övningar och genomföra dem. Man vill ju vara med där det händer. :rockon:

Annars skulle jag ju stå helt still i min utveckling. Om jag inte är en duktig sjukvårdare och chef, hur ska jag då kunna förvänta mig att övriga sjukvårdare på bataljonen ska vara det?

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag tar tillbaka. Jag är ju naturligtvis sjvbef på Thus i första, andra och tredje hand. Men faktum är att jag även fungerar som chef för sjukvården på IKL, som snart kommer att vara en del av Thus bataljon.

Men jag tror inte att jag är den enda som är totalt schizofren i den här verksamheten och för närvarande är sjukvårdarna i IKL mina små kycklingar och kommer att vara det även om och när de väljer att följa med till Thus. Rent organisatoriskt så är det naturligtvis en omöjlighet, men jag skulle få grav ADHD om jag inte hade mer att göra än att rita på övningar och genomföra dem. Man vill ju vara med där det händer. :)

Annars skulle jag ju stå helt still i min utveckling. Om jag inte är en duktig sjukvårdare och chef, hur ska jag då kunna förvänta mig att övriga sjukvårdare på bataljonen ska vara det?

 

Du menar att du är sjvbef på bataljon, ELLER chef för sjukvården på IKL? Det är inte möjligt att inneha två krigsbefattningar. Man kan vara en massa saker, utbildningsanvarig, instruktör o.s.v., men man kan inte vara chef i två olika förbandsenheter så som du beskriver det.

Vem skulle i såfall ha förordnat dig så, och vem skulle då medvetet bryta sönder en korrekt orderkedja?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var avslutning på LGG Intro utbildning idag.

 

Och mycket chefer ute och titta till sina nya samt hälsa dem välkomna.

 

Nytt var att det inte var lite kaffe eller bulle som var extra dragplåster utan en liten grön tygpåse med innehållandes en metalltingest på några 10tal gram.

Kul var det också att slut på den "gamla" farsoten att deltagare uteblivit utan avanmälan. KUL

 

För ett tag sedan var det en grundkurs där över hälften bara uteblev, suck!!

 

Edit:: Syftningsfel förkommer inte bara i byggbranschen.

Edited by traktorspaning
Link to comment
Share on other sites

Nytt var att det inte var lite kaffe eller bulle som var extra dragplåster utan en liten tygpåse med några 10tals hekto.

Tygpåse med bullar?

 

Kul var det också att slut på den "gamla" farsoten att deltagare uteblivit utan avanmälan. KUL

För ett tag sedan var det en grundkurs där över hälften bara uteblev, suck!!

Men hur många var det inte som var anmälda från början till denna kurs men som inte kom... 30st?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fick lite inspiration från Bärsystem 2000 tråden.

 

TOEM2009 är på g, och med det IK och nya IP. Som jag fattat så skall detta skapas ur det befintliga, dvs komp och plut uppgraderas till IK-komp och IP.

 

Vilka befintliga förband tar man till vad?

Link to comment
Share on other sites

Oklart i Bataljon Stockholm, kommer att beslutas av nye Bataljonschefen när vi väl får en. PMa mig för ryktesspridning :rolleyes:

 

Bataljon Taelgehus eller vad fanken dom nu heter har väl redan fastställt Grötlösa ;) men där är nog snarare frågan om det kommer finnas mer än ett, kanske två kompanier kvar. Det ser verkligen inte bra ut på personalredovisningssidan.

 

Stf C LGG gav order i höstas att samordna verksamheten inom bataljon på ett kompani som stöttar insatsplutonerna (samt uppväxlade 30H plutoner). Det kompaniet avses bli insatskompani om medel tillförs. Där dom övar nu verkar därför vara en god gissning för insatspluton Nord och Arlanda.

Link to comment
Share on other sites

Synd att nuvarande C Bat Sthlm slutar.

En bra kille som verkligen strider med näbbar och klor för vår sak.

Han har öppet motarbetat KFÖ-veckan sen dag 1!

 

Heder åt Bossen!

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Och går det inte att stoppa denna styggelse ens som medlem i RikHvrådet då kan man ju undra vad det är för mening att upprätthålla "skendemokratin" inom hv.

 

Tror att vi har övergått till demokratur...

 

Har inget emot militär toppstyrning, men jag ogillar att det görs med hänvisning till att det är vad fotfolket vill ha, när så inte är fallet.

 

/sold. Sthlm Södra.

Link to comment
Share on other sites

Nej.

Men vi har även LGG med oss som inte heller gillar denna vecka. Men nu är det som det är.

Skall genomföras 2009 inom LGG.

 

Nej. Finns vad jag vet ingen ersättare just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte mot en KFÖ per definition så länge det är en riktig en-veckas övning där hövdingarna och bassarna är inne under samma tid.

 

Om det är så att Bat-ch + stab rycker in på måndag, och soldaterna på fredagen... ja då är det helt bortkastat.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju så som upplägget ligger.

Och detta är enda gången som du får A-Tid.

Hur jag skall få ihop mina 100 timmar, utan att bryta mot arbetstidslagen, på 5 dagar vet jag inte.

 

Det som är otroligt i mina öron och ögon är att man aldrig får några svar på ställda frågor av C Riks Hv.

Link to comment
Share on other sites

Eller av ombudsmannen (ännu en av de saker som Batch BatSthlm varit bra på, att driva processen att bli av med den tjänsten, även om jag inte i övrigt är lika positiv som Kvm till honom).

 

Jag tror dock (obs. tror) att man ej kommer att ha samma tidskrav på befattningarna om man inför A-tid endast på KFÖ.

Link to comment
Share on other sites

Med snart bara 9 månader kvar (huu den frasen ger andra assoaiationer) till implementeringen av detta armageddon mot Hv så är det väldigt besynerligt att man inte presenterat vidare tankar om personal kategorin som skall prestera mer än 40 h per år. Det vore bra för personalförsörjningen att det finns riktlinjer för batch/kompch/kvm/IPC samt vissa stabsbefäl jur man fullföljer sitt avtal fortsättningsvis. Naturligtvis är det säkert viktigare för det som i bärtid skall tillträda i dessa befattningar. Slutligen kan man fundera på nivå för ersättnigar i främst dessa befattningar (om "allt" skall klämmas på en vecka där det troligt kommer att utgå SGI-ersättning).

 

En annan farhåga är instruktörskadern, kommer det att växa fram en ny generation? När det bara skall "övas" vid ett juck och övrigt skall ses som föreningsverksamhet.

 

Utbildningstecknet "BASKRAVSKONTROLLANT" ger inte några tecken på upphetsning på mig i alla fall (kopplat till att baskrav vapen/sjv mm är det som tycks bli kvar på gräsrotsnivå)

 

Slutligen har någon uppfattat något tänk för IK/IP avseende "veckan", blir nog en törn på förbandsandan om man så drastiskt drar med antalet tillfällen som man träffas

Link to comment
Share on other sites

Synd att nuvarande C Bat Sthlm slutar.

En bra kille som verkligen strider med näbbar och klor för vår sak.

Han har öppet motarbetat KFÖ-veckan sen dag 1!

 

Heder åt Bossen!

:/

 

 

Visste inte att han var på väg ut. :banghead:

 

Edit:

Ang KFÖ-veckan: läser man RiksHvC i senaste HV-blöaskan så är ju nyordningen en formidabel succé! "Pravda", någon?!

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

En annan farhåga är instruktörskadern, kommer det att växa fram en ny generation? När det bara skall "övas" vid ett juck och övrigt skall ses som föreningsverksamhet.

 

Utbildningstecknet "BASKRAVSKONTROLLANT" ger inte några tecken på upphetsning på mig i alla fall (kopplat till att baskrav vapen/sjv mm är det som tycks bli kvar på gräsrotsnivå)

Menar du att vi idag har ett bra system?

 

Jag menar att det åtminstone inom det hv som utbildas från LGG finns stora brister i organisationen.

Det allra bästa vore om man fick folk som har till yrke att utblida soldater att även göra det inom Hv.

Link to comment
Share on other sites

En annan farhåga är instruktörskadern, kommer det att växa fram en ny generation? När det bara skall "övas" vid ett juck och övrigt skall ses som föreningsverksamhet.

 

Utbildningstecknet "BASKRAVSKONTROLLANT" ger inte några tecken på upphetsning på mig i alla fall (kopplat till att baskrav vapen/sjv mm är det som tycks bli kvar på gräsrotsnivå)

Menar du att vi idag har ett bra system?

 

Jag menar att det åtminstone inom det hv som utbildas från LGG finns stora brister i organisationen.

Det allra bästa vore om man fick folk som har till yrke att utblida soldater att även göra det inom Hv.

 

Sticker ut hakan här och påstår att LGG:s princip att "utbilda utbildarna", dvs att försöka skapa en relativt stor kader hemvärnsinstruktörer bland de egna leden varit framgångsrik. Det är lättare att få förtroende i sin ledarroll om man också kan vara föregångsman genom att utbilda sin trupp.

 

Naturligtvis krävs det YO till många typer av utbildningar även på "låg" nivå även inom LGG.

 

Att ha tillgång till egna skjutledare mm förenklar dock vår vardag avsevärt, istället för att vara beroende av tillgången på YO med intresse och villja att utbilda Hv. Sen kan man förstås tycka att i en ideal värld skulle Hemvärnsutbildning vara en del av fler yrkesofficerares arbetsuppgifter.

 

Jag tror dock att tillgången på egna, relativt duktiga, instruktörer är en av anledningarna till att vår avtalsuppfyllnad är bättre än riksgenomsnittet då den medger frekventa övningar. Vilket en KFÖ direkt skulle påverka negativt.

 

För övrigt anser jag att Hemvärns-KFÖ i nuvarande skepnad är av ondo. Säger jag utan att ens ha prövat.

 

/CQ1

Edited by CQ1
Link to comment
Share on other sites

En annan farhåga är instruktörskadern, kommer det att växa fram en ny generation? När det bara skall "övas" vid ett juck och övrigt skall ses som föreningsverksamhet.

 

Utbildningstecknet "BASKRAVSKONTROLLANT" ger inte några tecken på upphetsning på mig i alla fall (kopplat till att baskrav vapen/sjv mm är det som tycks bli kvar på gräsrotsnivå)

Menar du att vi idag har ett bra system?

 

Jag menar att det åtminstone inom det hv som utbildas från LGG finns stora brister i organisationen.

Det allra bästa vore om man fick folk som har till yrke att utblida soldater att även göra det inom Hv.

 

Sticker ut hakan här och påstår att LGG:s princip att "utbilda utbildarna", dvs att försöka skapa en relativt stor kader hemvärnsinstruktörer bland de egna leden varit framgångsrik. Det är lättare att få förtroende i sin ledarroll om man också kan vara föregångsman genom att utbilda sin trupp.

 

Naturligtvis krävs det YO till många typer av utbildningar även på "låg" nivå även inom LGG.

 

Att ha tillgång till egna skjutledare mm förenklar dock vår vardag avsevärt, istället för att vara beroende av tillgången på YO med intresse och villja att utbilda Hv. Sen kan man förstås tycka att i en ideal värld skulle Hemvärnsutbildning vara en del av fler yrkesofficerares arbetsuppgifter.

 

Jag tror dock att tillgången på egna, relativt duktiga, instruktörer är en av anledningarna till att vår avtalsuppfyllnad är bättre än riksgenomsnittet då den medger frekventa övningar. Vilket en KFÖ direkt skulle påverka negativt.

 

För övrigt anser jag att Hemvärns-KFÖ i nuvarande skepnad är av ondo. Säger jag utan att ens ha prövat.

 

/CQ1

 

Min tes är att om du lyckas i rollen som instruktör så underlättar det när du skall truppföra. I det utltimata fallet sitter färdigheten fast ordentligt samt att du lyckats stuka till truppen att ha samma förhållningssätt som du till ämnet. Att vara instuktör är tydligare än att truppföra dvs att utbilda kräver mer face time än att som truppförare gömma sig bakom högre chef order.

 

Jag har inte prövat KFÖvecka men .......(som en av figurerna i dommarpanelen i Lets dance säger) jag kan med en oädel kroppsdel ändå dra slutsatser. En gång per år, soldaten kommer in på fredag och muckar på söndag (vilket i princip motsvarar våra gamla slutövningar inom LGGbataljonerna) som ända avtalstidsgrundande utbildning, avräkna sedan uppstarts/avslutningsmoment (vad blir kvar som nivåhöjande moment). Att kalla denna förstärkta övningshelg (för soldat) för KFÖvecka är också höjt i ett löjets skimmer!

 

Min stora farhåga är att det inte finns något insitament för soldaterna att gå vidare som befäl och instruktörer (ja, jag vet att detta inte är ett problem för de förbanden där det bara övas formellt med utbildningsgruppens befäl som övningsledare) då det bara är ett "juck" per år.

 

På den gamla onda tiden genomfördes KFÖ med 3-4 års mellanrum. Att beakta är då att soldaten då var "inne" 80h i sin befattning vilken han preparerats för under 8 månader, detta i en kamratskapskrets som delat "allt" under minst 8 månader. Ni som genomfört KFÖ aka repmånad vet att det var inte många meter ut från mobförrådet förräns de passerade åren sedan MUCK/förra KFÖ suddades ut. Att hoppas på motsvarande effekt när vi bara gör ett juck per år med trupp som inte samutbildats ter sig hopplöst.

 

Vad är då det konstruktiva förslaget?? Jo... lägg veckan (i.e den förstärkta helgen) som en årlig utbildningskontroll (tillämpad förbandsövning). Alla nivåer från grupp och uppåt utvärderas av YO samt kadetter över tiden. Här examineras utbildningsinsatserna under den gångna perioden (soldat, grupp, pluton och kompaninivå) samt utverkas omdömmen. Detta kräver dock ett tilläggsanslag från försvarsledningen då den nuvarade ramen endast räcker till eller.

 

Fick man tänka fritt skulle dock uppdragstaktik tillämpas fullt ut dvs att varje förband gavs en specifik uppgift samt resurser för att lösa den. Ie den enhet som skall bevaka en mast i KNÄCKEBRÖDHULT övar och kostar på ett annat sätt än det förband som skall skydda ARLANDA. Varje förband examineras mot egen uppgift alternativt egen typuppgift.

Insatskompanier valideras vid FM ordinarie övningsserie med/mot GUförband.

Link to comment
Share on other sites

En annan farhåga är instruktörskadern, kommer det att växa fram en ny generation? När det bara skall "övas" vid ett juck och övrigt skall ses som föreningsverksamhet.

 

Utbildningstecknet "BASKRAVSKONTROLLANT" ger inte några tecken på upphetsning på mig i alla fall (kopplat till att baskrav vapen/sjv mm är det som tycks bli kvar på gräsrotsnivå)

Menar du att vi idag har ett bra system?

 

Jag menar att det åtminstone inom det hv som utbildas från LGG finns stora brister i organisationen.

Det allra bästa vore om man fick folk som har till yrke att utblida soldater att även göra det inom Hv.

 

Sticker ut hakan här och påstår att LGG:s princip att "utbilda utbildarna", dvs att försöka skapa en relativt stor kader hemvärnsinstruktörer bland de egna leden varit framgångsrik. Det är lättare att få förtroende i sin ledarroll om man också kan vara föregångsman genom att utbilda sin trupp.

 

Naturligtvis krävs det YO till många typer av utbildningar även på "låg" nivå även inom LGG.

 

Att ha tillgång till egna skjutledare mm förenklar dock vår vardag avsevärt, istället för att vara beroende av tillgången på YO med intresse och villja att utbilda Hv. Sen kan man förstås tycka att i en ideal värld skulle Hemvärnsutbildning vara en del av fler yrkesofficerares arbetsuppgifter.

 

Jag tror dock att tillgången på egna, relativt duktiga, instruktörer är en av anledningarna till att vår avtalsuppfyllnad är bättre än riksgenomsnittet då den medger frekventa övningar. Vilket en KFÖ direkt skulle påverka negativt.

 

För övrigt anser jag att Hemvärns-KFÖ i nuvarande skepnad är av ondo. Säger jag utan att ens ha prövat.

 

/CQ1

Vi utbildar en massa instruktörer som på sin höjd kan genomföra torrövningar.

Så fort det kommer till mer omfattande moment är min uppfattning att Hvinstruktörerna på sin höjd kan vara biträden, vilket iofs kan vara bra för att få in kunskaper och förmåga i förbanden.

Typexemplet är ju när komp och plutledningar är övningsledare vilket är bra om man ser det som utbildning för dem att lära sig system, mindre bra om man få träning i sin befattning.

Vad gäller skjutledare så är det ju mycket positivt att ha egna instr för skjutbaneskjutningar.

 

En tendens jag sett bland egna instr är att de till del saknar den djupkunskap som krävs för att kunna driva moment i botten, man har ganska bra koll på hur det skall se ut men inte lika stor förståelse för varför, vilket medför att utvärderingarna inte blir riktigt så bra som man skulle kunna önska.

 

Nu finns inga garantier för att alla, av mig upplevda, problem försvinner om man tar in Yoff men det skulle vara ett steg i rätt riktning.

Link to comment
Share on other sites

Vi utbildar en massa instruktörer som på sin höjd kan genomföra torrövningar.

Så fort det kommer till mer omfattande moment är min uppfattning att Hvinstruktörerna på sin höjd kan vara biträden, vilket iofs kan vara bra för att få in kunskaper och förmåga i förbanden.

 

Det beror nog väldigt mycket på vilken efarenhet som Hemvärnsbefälen kommer dragandes med. En f.d. krigsplutonchef/stf kompch som under 1-3 KFÖ övat sitt krigsförband har inga större problem med att planera och genomföra övningar på rätt nivå för ett Hemvärnsförband. I alla fall så länge som instruktören ges tillfälle att fräscha upp sina kunskaper inom området, med hjälp av yrkesfolk från LGG.

 

 

Typexemplet är ju när komp och plutledningar är övningsledare vilket är bra om man ser det som utbildning för dem att lära sig system, mindre bra om man få träning i sin befattning.

 

Håller helt med dig här - mängden truppföring i Hv är helt otillräcklig för att få ett bra stridsvärde på plutch/kompch. Jag tror och tycker att kraftsamlingen ska ske på plutonsnivån då det är den huvudsakliga stridsenheten och ofta uppträder relativt avskiljt från kompstaben.

 

/CQ1

Link to comment
Share on other sites

LGG har ökat uppdaterings frekvensen med 100% hitintills i år!

 

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...36&ncid=560

 

LGG officerare tycker iaf att Hvistruktörerna som de ser när det gör verksamhetsuppföljning håller måttet.

Du var inte med på baskravet på HvSS för några veckor sedan va?

Maken till oorganiserat kaos har jag inte stött på någon annan gång inom FM.

Nu var det en isolerad händelse, men den var organiserad av den kader som skall leda oss i strid o därför innan träna både oss och sig själva för den uppgiften.....

Link to comment
Share on other sites

LGG har ökat uppdaterings frekvensen med 100% hitintills i år!

 

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...36&ncid=560

 

LGG officerare tycker iaf att Hvistruktörerna som de ser när det gör verksamhetsuppföljning håller måttet.

Du var inte med på baskravet på HvSS för några veckor sedan va?

Maken till oorganiserat kaos har jag inte stött på någon annan gång inom FM.

Nu var det en isolerad händelse, men den var organiserad av den kader som skall leda oss i strid o därför innan träna både oss och sig själva för den uppgiften.....

 

Nej jag var inte på baskrav på HvSS. Jag har dock dragit slutsatsen att det blir oftas sämre övningslätt av personer som har verkat som instruktörer i ringa omfattning.

 

Men.... hur illa hade det varit om man tidigare haft LGG officerare som fixat hela showen ocm nu skulle genomföra den själv för första gången (hypotetisk fråga??)

 

Har ansvariga för eventet dragit några erfarenheter från genomförandet (som kan förbättra dem att samarbeta och leda)? Om svaret är JA finns i alla fall förhoppningen att de blivit snäppet bättre på att leda i skartp läge.

 

Om alla Hvövingar inom LGG skulle ledas/genomföras enbart med YO från LG och LGG skulle det kanske räcka till att utbilda IP resten fick göra AK4B utbildning på internet som enda aktivitet

Link to comment
Share on other sites

LGG har ökat uppdaterings frekvensen med 100% hitintills i år!

 

http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang...36&ncid=560

 

LGG officerare tycker iaf att Hvistruktörerna som de ser när det gör verksamhetsuppföljning håller måttet.

Du var inte med på baskravet på HvSS för några veckor sedan va?

Maken till oorganiserat kaos har jag inte stött på någon annan gång inom FM.

Nu var det en isolerad händelse, men den var organiserad av den kader som skall leda oss i strid o därför innan träna både oss och sig själva för den uppgiften.....

 

Nu blev jag nyfiken. Vilket datum var du och sköt baskravet?

Vill du inte skriva det öppet får du gärna skicka ett PM till mig.

Link to comment
Share on other sites

Ställer frågan rakt ut till alla uppriktiga, raka deltagare i övningar inom LGG Hv (avser det någon kurs med Hv instruktör går det också bra, men ange att det gäller kurs).


Hur upplevde du nivån på Hv instruktören (i förhållande till truppen)? Hur mycket av övningen/utbildningen upplevdes kvalitetsmässigt bero på instruktörer och hur mycket på övningsledningen. Upplever du att den konstuktiva utvärdering som gör vid övningstillfället leder till förbättringar eller åtgärder till nästa övning?

 

Vilken är den bästa övning/kurs inom LGG som du någonsin deltagit i??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är nog en jäkligt känslig fråga, man vill ju inte snacka skit om folk bakom påhittade namn i skydd av internet!

 

Har varit på många dåliga övningar, speciellt då inom STG som jag tillhörde i fem år.

 

Rent generelt så kan man säga att ju större övningstrupp och ju fler instruktörer, desto större pannkaka och cirkus blir det.

Har mindre bra erfarenhet av bakskravskjutningar i bat-ram.

 

Bästa övning?

 

Förmodligen någon av domSIB övningar som en viss Kn E på FTA höll i.

 

Med hv-instr så måste jag säga någon av dom tillämpade övningar som min fd-plutch FK H hade.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en av dom som utbildar våra soldater och jag tycker att det är bra att man här tar upp frågan om kvaliteten på övningarna. Själv kan jag säga att de övningar vi i syd har genomfört de senaste åren har fungerat bra vad jag vet. Detta sett till mina upplevelser och sett till de utvärderingar soldaterna har haft efteråt.

 

Självklart vore det bra om vi alltid kunde ha med Yoff men nu är inte verkligheten sådan. Dels för att pengarna inte finns och dels för att det faktiskt inte alltid behövs.

 

Den senaste övningen vi hade var SIB för några veckor sedan. Den funkade någorlunda bra och de flesta verkade tycka att den var ok. Dock fick vi en del minus efteråt på genomgången och det som det klagades på var sådant jag helt håller med om att det kunde ha gjorts bättre. På min station var vi inte helt samspelta hela tiden och detta faller tillbaka på mig då jag inte fullt ut hade förmedlat till alla övningsledare vad som gällde. Dock så anser jag inte att det påverkade utbildningen allt för mycket.

 

Det tråkiga här är att det ibland när vi utbildar soldater gnälls alldeles för mycket när något blir fel eller när något uppfattas som felaktigt. Ja. Vi har våra brister och jag kan förstå en viss frustration ibland från soldaterna om det inte känns som en bra övning.

 

Jag för min del jobbar hela tiden med mitt ledarskap och försöker att åtgärda sådant som gick fel på tidigare övningar för att det skall bli så bra som möjligt för den enskilda soldaten. Om vi som övningsledning kunde få mer konstruktiv kritik från er deltagare så skulle vi lättare kunna åtgärda det som åtgärdas bör istället för att det skall stå o gnällas fram och tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Det tråkiga här är att det ibland när vi utbildar soldater gnälls alldeles för mycket när något blir fel eller när något uppfattas som felaktigt. Ja. Vi har våra brister och jag kan förstå en viss frustration ibland från soldaterna om det inte känns som en bra övning.

Något som kan vara tråkigt som soldat är tex om man under en skyddsvaktsövning först blir instruerad att "kika" runt hörn för att snabbt skapa sig en bild av området bakom hörnet utan att hinna bli bekämpad, bara för att 10 min senare bli utvärderad som "död" bara för att man inte hade hunnit verka med sitt vapen om man bara "kikar" runt hörnet....

 

Det här är ett inte helt ovanligt fenomen inom Hv då olika instruktörer kommer från olika förband och kurser och ibalnd inte fått tillräckligt djup förståelse för varför man gör på ett visst sätt.

 

Jag bör dock tillägga att man inom LGG verkar jobba hårt på likformighet och att höja lägstanivån. Frågan är bara om man inte dubbeljobbar en hel del, tex om man först tar ett antal yoff i anspråk för att utbilda sina chefer ochsedan använder de här Yoffarna för att kontrollera att de utbildade hvinstr gör ett bra jobb.

hade man inte kunnat använda buidgeten till att ha Yoff som instr med följd att att de som nu tas i anspråk som instr skulle kunna öva......

Kanske dyrare men både effektivare och säkrare!

Link to comment
Share on other sites

Vilken är den bästa övning/kurs inom LGG som du någonsin deltagit i??

Jag har varit med i LGG sedan 2005 och den bästa övningen som jag har varit med på är utan tvekan Combined Challenge 06. Enda gången som vi har haft kvalificerat motstånd.

Link to comment
Share on other sites

Det tråkiga här är att det ibland när vi utbildar soldater gnälls alldeles för mycket när något blir fel eller när något uppfattas som felaktigt. Ja. Vi har våra brister och jag kan förstå en viss frustration ibland från soldaterna om det inte känns som en bra övning.

 

Du kanske borde rannsaka dig själv dom instruktör?

 

Soldaterna är inte där för att du ska få öva på att vara instruktör, det gör man på instruktörskursen.

 

Soldaterna har rätt att få bra instruktörer som vet vad dom håller på med, inte glada amatörer!

 

Du skriver att det "gnälls" för att saker inte blivit rätt eller uppfattats på ett felaktigt sätt, men ändå får du inte konstruktiv kritik?

Vad är det konstruktiv kritik???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...