Jump to content

Recommended Posts

Tja, enligt min statistik gjorde 89-92% av Sankt Göran sina timmar förra året (baserat på inrapporterad tid), enligt LGG 57%. Orkar inte rodda, vet att Uttern är på det här på chefsmötena, och även vår nya chef.

 

Ja, det finns förklaringar till detta och de enda som fick befattningar i kompaniet var de som visat intresse under föregående år.

Detta år kommer siffrorna att visa sig betydligt bättre, det kan man se redan nu. Främst är det tack vare mycket delaktiga befäl i alla nivåer och befattningar.

Kul att arbeta under dessa premisser i förbandet.

 

// P

Edited by 934
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

MAA turerna kring besparingarna och "reclaim the oil" övningens inställande tänkte jag starta en tråd för att kolla av ryktesfloran inom LGG hemvärn. Naturligtvis med beaktande av forumets regler.

 

- Ett rykte som jag kan avfärda direkt är "inga övningar mer i år", det finns fortfarande medel kvar. Strävan är att utnyttja dessa till att öva (på kompani nivå?) och landa avtalsuppfyllnaden på vår riksunika (höga) nivå. Utmaningen ligger hos respektive övningledare att få ut max "pang för pengen" (i än högre grad än normalfallet).

 

Vad hör ni för surr i leden??

Link to comment
Share on other sites

GDBV, GRGR saknas vid HKV. LoL! Btw, wtf inte skriva på SW?

---

Jag menar, att er prosa är svårläst.

SV2k, SS2k och BS2k är allmänt vedertagna förkortningar i militära sammanhang och borde inte vara några problem att uttyda som:

Stridsväst 2000, Stridssäck 2000 och Bärsäck 2000. Så mycket om det.

 

F.ö. (godkänd förkortning Anders?) så tänk på att allt skvaller och alla rykten inte är av godo.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Många rykten i svang om avtalspersonalens beväpning efter k-pist. Vilka som ska få pistol 88 och vilka som får Ak4b. Efter vad jag hört är det bara MC ordonanserna som får pistol. Är det någon som kan ge fakta i frågan? :happy:

 

 

Ordonannserna samt flygförarna får utbildning pistol 88, resten får AK4B.

 

Det blir inga förbandspotter utan det blir LGG som har vapen för utbildning/övning. Kanske det blir redguns till enskild.

Link to comment
Share on other sites

Ang hela tråden;

Om ni har frågor om vad alla har och inte har så varför inte fråga på LGG?

:)

 

Mtrl frågor kan kontrolleras via LGG för att dömma av, men det är ryktesspridningen som ligger i fokus.

 

Det var turerna kring "reclaim the oil" som fick mig att fundera på skvaller och rykten (både personellt, mtrl och övningsmässigt).

 

Spaningsfråga - någon som har uppfattat surr ang flera sammanslagningar inom LGG.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Att ett antal Comtac ligger kvar i förråd i Karlsborg på grund av logistikproblem :banghead:

 

/Stocken

 

Nu har i alla fall alla IP blivit tilldelade Comtacs på TSF, och dom vi haft sen tidigare som tilldelades

via HV-stiftelsen skall återlämnas.

 

Bör ju innebära att iaf något kompani eller så får ut comtacs.

Link to comment
Share on other sites

Att ett antal Comtac ligger kvar i förråd i Karlsborg på grund av logistikproblem :dribble:

 

/Stocken

 

Nu har i alla fall alla IP blivit tilldelade Comtacs på TSF, och dom vi haft sen tidigare som tilldelades

via HV-stiftelsen skall återlämnas.

 

Bör ju innebära att iaf något kompani eller så får ut comtacs.

 

Min uppfattning om hur HV är organiserat är minst sagt diffus (Jag vet vem gruppchef och Plutonchef är, dit dom pekar går jag, ungefär), men gäller "alla IP" i sådana fall även Gävleborsgruppens IP (då dessa som jag förstått det lyder under LGG)?

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte så mycket skvaller, snarare en åsiktsfråga.

 

Vad tycker ni blaskan "Hemvärnsnytt" har för existens berättigande?

 

Jag tycker att den har ett vagt nyhetsvärde, mycket av den information som jag skulle vilja ha från förbanden inom LGG

skrivs det aldrig om, istället så läggs det in plojiga artiklar om museibesök och annat.

 

Någon som vet vem som bekostar tidningen? Myndigheten eller någon stiftelse?

 

Om det är myndigheten så skulle jag hellre se att den domänen som trots allt finns (www.hemvarn.se) skulle nyttjas med

tätare nyhetsrapportering och artiklar.

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag förstått det hela rätt så är Hemvärnsnytt betald av föreningen, och har därmed ingen effekt på utbildningsbudgetarna.

 

Principiellt är det viktigt att man särskiljer pengarna. Det kan inte vara så att privata medel används för att utbilda militära förband.

Edited by Hans Engström
Link to comment
Share on other sites

Om det är myndigheten så skulle jag hellre se att den domänen som trots allt finns (www.hemvarn.se) skulle nyttjas med

tätare nyhetsrapportering och artiklar.

 

Vad tycker ni?

 

Själv är jag av den uppfattningen att www.hemvarnet.se borde skrotas omgående och allt i fortsättningen publiceras under www.hemvarnet.mil.se (vilken i sig borde integreras bättre med huvudsidan mil.se).

 

Men för det ska vi nog ta en annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...