Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Nå - har ni några fina förslag på hur detta åstadkoms på enklaste och bästa sätt?

Ryggan har ju ett snööverdrag som var hyggligt funkis på LK 35 - funkar den på Stridssäck 2K?

Stridsbälte 304 K var ju inga problem att maskera - på med vit skavsårstejp bara. Hur gör man detta på vettigaste sätt med stridsväst 2K eller FJS? Någon som har några bra bilder?

Har någon prövat det industritillverkade sakerna från Barracuda? Dessa skall ju även minimera IR-signatur..eller?

Att ha en bra vintermaskering och ändå vara funkis är ju inte alltid lätt - fram med era bästa tips!

/S

Posted

Ryggsäcksöverdraget till 35:an fungerar obra tillsammans med SS2k.

Överdraget toppade listan på onödigaste utrustning som vi gjorde vid MUCK. Det hade aldrig använts, och kunde inte användas som det var tänkt.

Posted

Stridsvästen är lite dryg att maskera, det enklaste vore kanske att spraya ner den med konstsnö :winner: Men det sitter väl inte kvar så länge kan jag tänka mig. Det är som du säger inte lätt att maskera sådann mtrl på ett bra sätt. Hoppas det kommer nått vitt "kitt" :winner:

Posted

funkar ju att sy på strimlor lite provisorikt på stridsvästen, hjälmen kan man med fördel slänga in remsor av lakan och lite jutesäck. Vapnet är lättast, här är det bara att klistra på dom små vita markeringslapparna man har på skjuttavlorna

Posted
funkar ju att sy på strimlor lite provisorikt på stridsvästen, hjälmen kan man med fördel slänga in remsor av lakan och lite jutesäck. Vapnet är lättast, här är det bara att klistra på dom små vita markeringslapparna man har på skjuttavlorna

För hjälmen är det bara att vända på hjälmdoket. Det är vitt på insidan, varför ska du maskera den något mer?

Tycker nog att överdraget från LK35 fungerar, om än inte jättebra även till SS2k.

Västen har jag också funderat på. Hade ett gäng från K3 uppe hos oss under slutövningen, och de löpte då omring och var mörkgröna mitt i all snö. Ingen på FMV som funderat på att det kan bli snö??

Posted
För hjälmen är det bara att vända på hjälmdoket. Det är vitt på insidan, varför ska du maskera den något mer?

Mest för att ta bort konturen, visst kan det vara lite overkill, med jag gillar det

Posted
Mest för att ta bort konturen, visst kan det vara lite overkill, med jag gillar det

Isåfall är mitt förslag att du låter bli att vända på hjälmdoket och istället fäster upp granris varvat med vit maskeringspapp eller smutsvitt tyg i de befintliga resårbanden.

Posted

konstgjord snö lossar fort när det är blött ute = faller av i tält/bivaken/luckan.

funkar inte kalkfärgen man maskerar fordon med bättre i så fall?

men den kanske förstör västen?

men tejp på fickorna och remsor på ställen man inte använder på västen, kanske funkar?

får väl se när vi får ut bärsystem 2000, som jag lärt mig att västen numer heter enl. HV-tidningen.

då får man väl experimentera lite. :winner:

Posted

Jag tog och stal ett lakan och rev det i remsor.. Sen knöt jag fast ena änden längst upp på SV2000 och vävde in remsorna nedåt (under och över dom tvärgående remmarna). Så tillslut såg det nästan ut som en vinter guille.

Funkade hyfsat tycker jag iaf...

Vidare har jag till SS2000 sytt ett eget ryggsäcksöverdrag i grovt vitt/grått tyg med dragsnöre samt dragskor runt. Sedan har snödräkten försets med lite kompletterings maskering genom visstelse i smutsiga diselfordon och annat skräp.. så nu ser det inte ut som en stabs-snödräkt iaf :huh:

Funderar även på att köpa in ett 200g/m2 eller 400g/m2 vit hjälmunderlag.

Slut.

//Sgt Fjellman X|

Posted

Jag har min själ sett bilder på FM hemsida med soldater i vit stridsväst 2000 men kan inte erinra mig var (eller var det på FMV hemsida). :)

Tittar man på omslaget till Vintersoldat från 1997 så ligger prickskytten i en vit stridsväst

Är det någon som vet något om detta?

Sen undrar man ju varför inte själva västdelen gjordes vändbar på samma sätt som hjälmdoket. Man kan kanske överleva att ha en vit väst med gröna väskor hellre än att ha en helgrön...

Det är en hel del mtrl från FM som man undrar varför den inte är tvåfärgad och vändbar t.ex. knäppetält etc.

Posted
Jag har min själ sett bilder på FM hemsida med soldater i vit stridsväst 2000 men kan inte erinra mig var (eller var det på FMV hemsida).  :)

Tittar man på omslaget till Vintersoldat från 1997 så ligger prickskytten i en vit stridsväst

Är det någon som vet något om detta?

Sen undrar man ju varför inte själva västdelen gjordes vändbar på samma sätt som hjälmdoket. Man kan kanske överleva att ha en vit väst med gröna väskor hellre än att ha en helgrön...

Det är en hel del mtrl från FM som man undrar varför den inte är tvåfärgad och vändbar t.ex. knäppetält etc.

Jo, den där västen har jag sett också...men jag undrar om inte det är en FJS-väst?

(vi snackar väl om killen med AG 90 på framsidan, right?)

Som gammal vinterkrigare har jag många gånger svurit över att det till exempel inte funnits ett vitt överdrag till comarocken och byxorna....att varje gång montera av sig stridsbälte och snödräkt, ta på sig comarock, och sedan montera på sig detsamma igen var jävligt nedbrytande... Och gjorde man det inte ser man ut som ett grönt monster i allt det vita..

Någon har verkligen INTE använt hjärnan vid inköpet av denna mtrl. :)

/S

Posted
Om han tar eldställning bakom en trädstam istället för ute i snön så flyter SV2K in i omgivningen bättre.

Nu är det ju emellertid så att killen springer... Tycker du att han ska teleportera sig mellan lämpliga eldställningar kanske?

/Forsberg

Posted

En nackdel med att inte bryta konturen på hjälmen kan vara om du hamnar i skog där det inte finns så mycket snö på grenarna, hjälmen syns då mycket tydligt.

Mao måste du vara mycket uppmärksam på skiftningar i terrängen. Jag skulle nog rekommendera att bryta konturerna på hjälmen.

[OT]

Detta bevisades under kompletteringsutb. vinter på Stagården då vi skulle bli "offer" i ett eldöverfall men vände på steken tack vare planering och hund, vi observerade vita "champinoner" i den svarta skogen, vilka snabbbt "plockades" med ett frenetsikt Kulspruta 90 skjutande... vilket ledde till vild och galen flykt av "eldöverfallarna", jag har aldrig sett så mycket tappad utrustning.. troligen ligger det grejor kvar än idag :banana [/OT]

Posted

Faktum kvarstår...hur maskera (på enklaste och billigaste sätt...svasårstejp är inte billigt) exempelvis denna väst...FJS-västen.

Fjs-vast_front_lt%20.jpg

Visst - väskorna måste man nog tejpa - men resten då?

/S

Posted

skulle man inte kunna rita på med vanlig hederlig svensk skolkrita? Man kanske behöver göra om det ett par gånger men jag tror det skulle fästa rätt bra.

Posted
Faktum kvarstår...hur maskera (på enklaste och billigaste sätt...svasårstejp är inte billigt) exempelvis denna väst...FJS-västen.

Fjs-vast_front_lt%20.jpg

Visst - väskorna måste man nog tejpa - men resten då?

/S

Sorry... jag hade nog målat, tyvärr inte funkis då man ju "lånar" utr. fästa remsor skulle för mig bli risk för feppel..

Jag hade nog kört på att måla och tagit smällen då grejorna ev. skall lämnas tillbaks...

:banana

Posted
Om han tar eldställning bakom en trädstam istället för ute i snön så flyter SV2K in i omgivningen bättre.

Nu är det ju emellertid så att killen springer... Tycker du att han ska teleportera sig mellan lämpliga eldställningar kanske?

/Forsberg

Om det är så att killen springer så faller behovet av maskering eftersom rörelsen avslöjar honom alldeles oavsett färgen på utrustning.

När det gäller att måla exempelvis en stridsväst så tänk på att färgen bör gå att avlägsna när det blir barmark igen ;)

Posted

Axial: Eller också så målar man om den igen när våren kommer!

Vissa förband som låtit sig inspireras av skandinaviska flygbolag har ju för vana att måla sina saker bäst dom vill. Jag tror att jag skulle göra så den dag landet återgår från sitt nuvarande läge av okrig.

I fredstid är jag rädd att allt annat än isotejp och "lånade" lakan rivna i remsor skulle belönas med mer böjsträck än man vill ha.

Posted

Gennerellt så är det förvånande att den svenska vinterutrusningen är helvit och helt utan någon form av konturbrytande inslag, men det är väl som vanligt en kostnadsfråga.

Posted

@bellum: och när nästa vinter kommer så målar man vitt igen ? Jag tror inte det blir bra i längden (jag utgår nu från att man ska använda sin väst under flera år, exempelvis inom hemvärnet).

Något vi prövade under lumpen var att ha magasin och vårdsats direkt i snödräktens (den gamla, m/62) fickor vilket funkade sådär. Det blir rätt sladdrigt runt höfterna när man springer. Anledningen till att vi prövade var nu inte att stridsbältet inte var vitt utan att det var knöligt med stridsbältet i vagnen (401).

Men det kanske går att på något sätt fästa magasinsfickor inuti snödräktens fickor och sedan använda ett enkelt midjebälte, exempelvis bältet till 304 K, för att i någon mån dämpa "slänget" runt höfterna.

Annars tror jag att det bästa vore att ha två västar, en vit och en grön, men det lär ju inte inträffa i den här försvarsmakten den här sidan domedagen. Att ha en vändbar väst är jag lite skeptisk till eftersom man då dels behöver ha fästen för fickor på bägge sidor och dels kommer kanske inte den vita sidan att vara så vit efter en rejäl vistelse i skogen. Själv är jag än så länge lyckligt obekymrad för det här rpoblemet eftersom jag har ett stridsbälte och då brukar jag helt enkelt tejpa fickorna och låta oket vara som det är.

Posted

Apropå en vs två uppsättningar stridsbälte/väst.

Inte så svårt att lista ut om det är en eller två uppsättningar den här killen har :camo:

webbing.jpg

Posted

Varför skulle det inte fungera att måla den? du behöver ju inte täcka den helt, mao den skall ju inte bli helvit, viktigast är ju att du bryter av det mörka, skulle västen vara fläckig så har du ju bara än mer brutit konturer etc.

Det är ju inte så komplicerat att bara spraya över din väst, i brist på det kan du ju måla med pensel, snyggt blir det ju knappast men min åsikt är att det är funkis.

(jag har målat min SADF väst ett par ggr, inte i vitt dock, men där har konturerna brutits ordentligt)

Super seriös vinterkamoflering den killen har gjort, respekt!

Posted
pulsa.jpg

Så där ser I19:s vinterkrigare ut. Lite väl iögonfallande för ryssen :unsure:

OT!!!

Lite lustig bild det där.....! Han har ju inte Sv2k på sig utan gamla stridsbältet...sen har han ju simfirevästen på sig, men ingen sändare på vapnet och inga prismor på huvudet. Så i hans fall gäller "Dödas men inte döda" :P

Fridens liljor // Fk Klinken

Posted
Varför skulle det inte fungera att måla den? du behöver ju inte täcka den helt, mao den skall ju inte bli helvit, viktigast är ju att du bryter av det mörka, skulle västen vara fläckig så har du ju bara än mer brutit konturer etc.

Super seriös vinterkamoflering den killen har gjort, respekt!

Vad jag menade var inte att det inte skulle gå att måla västen, vad jag menade var att det kanske inte blir så bra att måla lager på lager, allteftersom årstiderna växlar mellan snö/inte snö, eftersom det då är lättare att färgen flagnar och man riskerar att få måla flera gånger. Bättre då att ha en färg som går att ta bort och sedan måla på nytt när det blir vinter :blink:

Håller med om att det var en otroligt seriös och välgjord och BRA vintermaskering av stridsbältet.