Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med militär version menar jag de som är speciellt framtagna för användas av försvarsmakter. De Geländewagens som FM har köpt in är civila versioner, med grön färg, har jag för mig.

Det går inte att ersätta en 11:a med en PBV, SEP eller motsvarande ???

Jag har bara tagit dessa modeller då jag känner till dessa bäst, och dem är väl vanligast tror jag. Hitta ingen motsvarighet hos SISU, så dem kom inte med :(

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Den geländewagen jag kört hade en rund ksp lucka ovanför baksätet. Verkade inte så civilt tycker jag.

För att kasta in lite ved på brasan. Har någon kollat in italiens jeepar. Vet ej om de är något att ha, men de finns både som cab, täckta och pansrade. De heter fiat men jag tror det är IVECO som står bakom dom. Cab varianten heter Fiat VM 90 T och den pansrade Fiat VM 90 P.

Det finns rätt mycket tillverkare av jeepar, man behöver inte ha den coolaste utan det är funktion som räknas(talar kanske lite mot Fiat :D ).

Fiat VM 90 P.

Skeda29.JPG

Fiat VM 90 T

wm90t.jpg

vm90_explo_kosovo.jpg

Ambulans

wm90ambu.jpg

Guest facit
Posted

HMMWV passar väl knappast i sverige.

puma1.jpg

Ett annat italiano

puma2.jpg

HUr fan lägger man in foton här?

Fixat !!!!!!!!

Posted

Ta url:en till bilden sätt den mellan dessa "taggar" [ img ] och [ /IMG ]  :)

inga mellanslag i imagetaggarna och adressen bara ;)

Guest Sudden
Posted

krauss1.jpg

fennek1.jpg

RG-32M.jpg

Den nedersta är en Vickers RG-32M

RG31.jpg

Och detta är en Vickers RG-31M

mmm lera!!!

Woohoo!!! Jag klarade att lägga in bilder...äntligen!

• 2 weeks later...
Posted

Tjena,

Är det inte tänkta att Mercedes Sprinter skall ersätta 11 bilen?

Stackars oss i sådana fall...

Killen som köpte en Sprintern borde piskas, skjutas, stenas, bitas, rivas.... devil.gif.webp

Jag tycker att de fordonen man tidigare använt i Bosnien/Kosovo har varit helt ok (för den uppgiften) alzå Toyota Landcruiser och Mercedes Glendewagen, dock hade jag med tyckt att det varit nice med ett mindre fordon är Sisu (motsv.) som hade splitterskydd.

Kan så lite om fordon... dock tycker jag att de hmmvs jag har åkt i med pansar har varit grymt stötiga, men de kanske var slitna?

• 1 month later...
Posted

sp_total_sahva.jpg

Mercedes Sprinter. Är förfan inte en terrängbil...

- info på:http://www.mercedes.com/e/ecars/transporter/sprinter/

Vi hade en sån här på bataljonen, det var en av kockarnas livsmedelsbilar. Den andra livsmedelsbilen var en ltgb 939 (Volvo Viking). Mercedesbussen kan väl få ersätta små gamla 60-tals-lastbilar som ändå bara håller sig på slät asfalt. Men aldrig en terrängbil.

Posted

Vad jag har fått reda på från Försvarsmaktens källor så är meningen att Mercedes Sprinter skall ersätta 11´an. Hur i H-Er då tänker man.. iaf jag.   Jo  hela grundidén har ändrats. 77-bataljonen som det hette på 70-talet hade filisofin att kunna transportera trupp och MTRL ut i skogen.

Nu har man ändrat den filosofin och har längre inte något behov av att ta u hjulfordon i sandlådan  utan man ska hålla sig på vägarna. Allt detta  bygger då på dagens hotbild etc..

Så var idén oxå med 20´bilen som har då sisu XA203 som ersättare och 30-40 bilarna har UNIMOGS som ersättare.

Vad jag oxå hört hur upphandlingen har gått till när man beställde ersättaren till 11´bilen så hade försvarsmakten ett krav på  vad bilen skulle klara av.  Så skickade man iväg de kraven till olika tillverkare  ex  Hummvee tillverkaren i usa och Peugot i frankrike och mercedes då  bland många andra...

De svar man fick till baka sållades igenom och man valde då bland de billigaste (givetvis)   ..Allt slutade med att Mercedes fick beställningen. Sen vågar jag inte svara på detaljerna - Men  de köpte en bil som skulle användas i svenska förvarsmakten, en bil som kostade över en halv miljon, hade 7 datorer i sig  och ser ut som en jävla turisbuss.

När jag kom ner till Kosovo var det körförbud på skiten, då någon hade sladdat där hemma i sverige och lyckats hamna upponer och då hade  stolarna lossnat där bak med folket som satt där.  Sen fixade dom det och så fick vi använda dom. Efter månaderna som gick så dök det upp roligheter som att  en bil som vi inte lyckades stänga av med nyckeln.. lyckades vi stänga av genom att trycka på "sidobelysnings knappen", en annan bil  lyckades vi växla ner genom att slå på innebelysningen..  osv osv..  

Nu innan jag åkte hem så hörde jag av någon att det låg på bordet om att kanske skicka hem bilarna igen.  för sverige hade köpt in ett 100-tal  Geländerwagen som då kanske skulle ersätta sprintrarna..

Vi får väll se vad tiden utvisar..

Posted

Finns det större unimog än jag känner till?

Kravet för att ersätta 40:an är 6-8 ton last plus min 1 tons tryck på kroken

Posted

Försvaret har två sorteres UNIMOG  en lagom och en Fet...

Vad den Feta varianten har för spec. vet jag inte..   har bara kört den en gång.  Men den är fenomenal att köra  framförallt i terränglådan....

Posted

Att: The_shadow.

Flygvapnet har skaffat en liknande bil/jeep/monster som sin nya klargöringsbil (ersättare till den gamla hederliga J11, mer känd som dallas-jeep).

gripen_klargoringsbil.jpg

Den nya är här sedd till vänster, inte höger :)

Vill dock ha mindre och smidigare jeepar än stora jävla glassbilar om jag skall ut i skogen. Däremot är denna nya jeep rätt frän.

Posted

flygets nya har jag sett. har för mig att den är av märket Tri maxx (eller nåt sånt). den jag hade var en 6X6 consept modell från Crysler.

Posted
flygets nya har jag sett. har för mig att den är av märket Tri maxx (eller nåt sånt).

Det är inte TriStar du menar...Canadabyggda Fordar :)

Posted

att: Kimster

Känner tyvärr allt för väl igen din beskrivning av felen på bilarna i Kosovo från Geländewagen.

Måste bara konstatera att FM:s köp av Geländewagen är ett jävla skämt. Man kan ju undra om den provades överhuvudtaget innan den köptes. Hade den som tjänstefordon under ett par månader och sämre bil får man leta efter lääänge. Tror fan i mig att det hade varit bättre med Fiat Uno eller Trabant. Vi lämnade in bilen till verkstan i genomsnitt 2 ggr i veckan. Det var el-fel (kunde inte slå av tändningen med nyckel ibland bl a utan fick använda huvudströmbrytaren, mm mm), motorfel (gick ibland på en cylinder för lite, diesel pumpen pajade mm), problem med växellådan och fan och hans mormor. Orkade ju inte upp för en liten backe på 1:an ibland.

Så fick vi höra att man hade kunnat köpa in 2 Hummvee:s till priset av en Geländewagen. Hurvida detta stämmer vet jag inte men det skulle garanterat varit ett mycket bättre köp. Men man hävdade tydligen att Geländewagen skulle kunna servas lättare då det finns civila återförsäljare av Mercedes som man kunde få bra pris hos med reservdelar bl a. Ja herregud, se hur det blev.. Verkstan (på regementet..... inte civil) som vi servade bilen hos hatade skiten och blev lika "glada" varje gång vi var tvugna att lämna in den. Som tur var hade vi en 11:a också som vi kunde använda istället.

Jag säger bara köp in Hummvee (eller motsvarande) eller gör en nyproduktion av 11:an. Bättre och tillförlitligare terrängbil än 11:an får man leta efter.

Posted

Ny "hottad" (läs moderniserad) version av 11an borde väl inte vara så dyrt? Volvo har ju servat FM med fordon från början så varför sluta nu bara för att de tillhör ford?

Posted

Kanske nått jag bara fått för mig men jag har en svag aning om att volvojeeparna (11, 13, 20 etc) var riktigt dyra på sin tid när dom kom.

Någon som kan få fram nypriset när dom kom och omsätta det i dagsvärde?

Posted

11 serien med ny dieselmotor och lämplig växellåda vorde inte fel. Gick det sedan att göra nått åt den glappa styrningen också så vorde det ett mycket bra alternativ

Posted

med utgångspunkt från en gamal instruktionsbok för 11/13 bilarna så tycker jag de har förlite pulver under huven, de verkar dessutom lite smala vilket borde leda till att de välter ganska lätt. nu har jag inte kört någon av dem själv då jag varken gjort vpl meller har körkort så det är bara personliga tankar.

Guest Sudden
Posted

Någon som kan slänga upp en bild på den där Geländewagen?

Och 11:an tar ju sig fram mycket bättre i terrängen en Defender tex.

De är väl byggda på 240-chassin eller nått...borde man inte kunna gör om grejen, fast med Volvo V70 XC istället?

Lättare att få fram reservdelar i händelse av krig ju.

Posted
Någon som kan slänga upp en bild på den där Geländewagen?

Och 11:an tar ju sig fram mycket bättre i terrängen en Defender tex.

De är väl byggda på 240-chassin eller nått...borde man inte kunna gör om grejen, fast med Volvo V70 XC istället?

Lättare att få fram reservdelar i händelse av krig ju.

Ehh Nä. Inte direkt alltså. Volvo 240 har inget chassi överhuvudtaget utan en bärande kaross. Samma med V70.

TGB11 heter egentligen volvo 303 och såldes både till försvaret och på den civila marknaden. Vanliga kunder var televerket och diverse elbolag som behövde lastbärande terrängfordon.

Guest Sudden
Posted

Att: Fu Carlsson

Hehe..tack, Men skithögen ser ju faktisk inte så jävlig ut. Men under huven är den kanske värre.

Att: SG Olsson

Jaha, där hade jag visst väldigt fel...har för mig att nån har sagt att det var så. Men ack så fel man kan ha.

Posted

När  11-bilen var ny kring  1975-77  så kostade den omkring en halv miljon   och 20-bilen dryga miljonen.  Min kör-lärare sa oxå att 30-40 bilen var upp i ca 3-4 miljoner..

Inga billiga leksaker direkt...