Jump to content

Recommended Posts

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Även jag vill se Suggan på återintåg. För att styra på samma bana, om man ändå ska hålla sig med en version av en civil bil, varför inte be Volvo om en militär XC90?

Posted
Kan lista ett par nackdelar med merca sprinter:

*Växellådan (okej datorn till den) pajar om man inte väntar 30 sekunder från att man slår av tändningen tills man slår av huvudbrytaren. Det fick vi reda på, givetvis efter att en kille gjorde det.

*Väger alldeles för mycket i förhållande till hjulen, helt vanliga personbilshjul!! Vi körde på en del tjällossningsgrusvägar och befälens Audi A4 -hyrbil tog sig fram f*n så mycket bättre!

*Höga som hus, känns hur otäckt instabila som helst! Kanske därför dom är

*Spärrade till 100 km/h. Inte kul när man har bråttom.

*Sen är dom allmänt kassa, lådan i min sprinter +radion +innerbelysningen funkade lite ibland, man var tvungen att starta och stänga av och starta motorn 2-3 ggr varje gång för att kunna åka på högre växlar än 2:an

Men nu kommer lite bra grejer oxå!

*CD-spelare! Helt ovärderligt på övningen då man åkte 150-170 mil på en vecka  :)

*AC! Skönt! Och behövs p.g.a. alla stora rutor! Passade fint på övningen, det var varmt på dagarna och kallt på natten, men då hade man ju

*Dieselvärmare! Läste på instruktionsboken själv (eftersom vi inte fick nån utb. på dom) så man kunde med att ställa timer så ens egen buss va varm och hade lite kvar i batteriet!  B)

*Så länge dom funka så var dom ju helt ok! Men terrängbilar är dom INTE, funka bra att trycka i fyrhjulsdriften när man kände att det var mjukt och blött, men en vanlig personbil tog sig fortfarande fram bättre.

Problemet med växellådan samt ett par andra problem had ganska lätt undvikas genom ett tidsfödröjt relä som har en 30 sek fördröjning hade fixat det problemet.

Ett annat problem med lådan är att hydraliken kan paja också mindre roligt.

Spärren på 100km/ är satt av Mercders pga att framaxlen måste få tilräkligt med kylning för annars är risken att framaxlen skär ihopp och det är inte så kul att skiten skär i hopp i 120knyck.

Fälgarna till GW (man får på 16"och lite mer gummi) passar också till Sprintern men med problem är att snökedjorna inte passar samt att Antispinn system inte blir så glad men det åtgärdar man med Merceders Stardiagnos dvs felsökningsdatorn.

Det gäller att hålla koll på bromsljusen så att dom är hela samt att det satans mörkläggnings krafset inte är till för då blir det härliga fenoment att nödväxling dvs tre växlar samt backen.

Posted

"Spärren på 100km/ är satt av Mercders pga att framaxlen måste få tilräkligt med kylning för annars är risken att framaxlen skär ihopp och det är inte så kul att skiten skär i hopp i 120knyck."

Men i instruktionsboken står det att den kan spärras till 100 km/h eller 120 km/h eller inte alls?

"Problemet med växellådan samt ett par andra problem had ganska lätt undvikas genom ett tidsfödröjt relä som har en 30 sek fördröjning hade fixat det problemet."

Ja men det är ju inget stort problem, man kan berätta det för dom som ska använda fordonet INNAN nån gör det. Så behöver man ju inte slå av huvudbrytaren jämt och ständigt. En jävla miss hur som helst

"Fälgarna till GW (man får på 16"och lite mer gummi) passar också till Sprintern men med problem är att snökedjorna inte passar samt att Antispinn system inte blir så glad men det åtgärdar man med Merceders Stardiagnos dvs felsökningsdatorn. "

Vi hade 16" på våra har jag bestämt för mig.

"Det gäller att hålla koll på bromsljusen så att dom är hela samt att det satans mörkläggnings krafset inte är till för då blir det härliga fenoment att nödväxling dvs tre växlar samt backen."

Det styrs med vreden som styr winschen va? Fick stå och köra trial-and-error på vilket läge allt skulle stå för att få igång motorn, få lådan att lira, halv/helljus och kringutrustning

SAMTIDIGT. Jättesmidigt! Kunde lösts med utbildning, svårt med självstudier då det inte står i instruktionsboken.

Posted
"Spärren på 100km/ är satt av Mercders pga att framaxlen måste få tilräkligt med kylning för annars är risken att framaxlen skär ihopp och det är inte så kul att skiten skär i hopp i 120knyck."

Men i instruktionsboken står det att den kan spärras till 100 km/h eller 120 km/h eller inte alls?

"Problemet med växellådan samt ett par andra problem had ganska lätt undvikas genom ett tidsfödröjt relä som har en 30 sek fördröjning hade fixat det problemet."

Ja men det är ju inget stort problem, man kan berätta det för dom som ska använda fordonet INNAN nån gör det. Så behöver man ju inte slå av huvudbrytaren jämt och ständigt. En jävla miss hur som helst

"Fälgarna till GW (man får på 16"och lite mer gummi) passar också till Sprintern men med problem är att snökedjorna inte passar samt att Antispinn system inte blir så glad men det åtgärdar man med Merceders Stardiagnos dvs felsökningsdatorn. "

Vi hade 16" på våra har jag bestämt för mig.

"Det gäller att hålla koll på bromsljusen så att dom är hela samt att det satans mörkläggnings krafset inte är till för då blir det härliga fenoment att nödväxling dvs tre växlar samt backen."

Det styrs med vreden som styr winschen va? Fick stå och köra trial-and-error på vilket läge allt skulle stå för att få igång motorn, få lådan att lira, halv/helljus och kringutrustning

SAMTIDIGT. Jättesmidigt! Kunde lösts med utbildning, svårt med självstudier då det inte står i instruktionsboken.

JAg har sprinterteknikerpärmen hem någonstans skall kolla men den skall absolut inte rörsa pga att lagrena kommer att brinna upp! då den axlen fm har på sina bilar pallar för mer än 100km/h men det skall finnas en lättare framaxel som pallar för 120km/h men den finns ej inom fm.

Standard på MB sprinter är 15" 195/70 om jag inte är helt ute och cyklar medan GW har 16" 205 eller något sådant

Det sitter ett stort svart vred(Inte orginal) som sitter på vänster sidan det är till för mörkerbelysningen se till att det är normalläge dvs att all belysning fungerar.

Om ni har problem med att innerbelyningen int funkar så kan detta vara orsaken. Dom som kopplade den kan fan inte varit nyktra för alla bilar är kopplade på olika sätt. Eller så har dom inte hatt någon ritning hur fans tyget skulle kopplas så det kan vara lite si och så med funktionen.

För att start så skall man trycka ner bromsen samt att ha växel väljaren in läget neutral .(för dom som inte vet)

En dödsynd är att stänga av huvudströmen på en bil för snabbt med växel i.=BIG PROBLEM

Posted
Polisens Nationella Insatsstyrka har ju svarta bilar av något slag. Någon som vet vad det är?

De som syntes på bland annat TV3 och i samband med Götenorgskravvallerna var Cheva Sunurban för övrigt samma bilar som delar av amerikanksa FBI med flera liknande org har...

Det finns 2 versioner av GW. Svenska försvaret har köpt med liten motor... För liten enligt mig...

Danskarna har en större Diesel i sina men saknar bakljusen.. Inget skoj att backa ut från smal Skogsväg då ledbilen framför har insett att de har kört fel... Tillråga på i balkans terräng med STORT minh just i detta omrpdet på den gamla stridslinjen ;-)

Posted
Det finns 2 versioner av GW. Svenska försvaret har köpt med liten motor... För liten enligt mig...

FM har faktiskt köpt båda versionerna. Nere i Kosovo har/hade iaf MP och Batch den med större motor. Den med mindre motor är ju inget fartvidunder direkt, men jag vidhåller att den inte är så ofantligt kass som vissa vill påskina. Med en duglig förare tar man sig fram rätt bra och den funkar helt ok på sämre vägar motsv.

Posted
FM har faktiskt köpt båda versionerna. Nere i Kosovo har/hade iaf MP och Batch den med större motor. Den med mindre motor är ju inget fartvidunder direkt, men jag vidhåller att den inte är så ofantligt kass som vissa vill påskina. Med en duglig förare tar man sig fram rätt bra och den funkar helt ok på sämre vägar motsv.

Det glider runt fler versioner än så det är nog en 5 eller 6 modeller har för mig att alla är 5 cylindriga men där slutar i stort sätt likheten på dom det finns med och utan turbo, manuell eller automat och 12volts eller 24 volts elsystem Jippi!!!

GW är ganska funkis om man kan använda bilen på rätt sätt och till rätt sak.

För hoppninsvis så har FM bestämt sig för en modell av detta fordon och bara köper den modellen och inte ett fordon av alla andra modeller. KAn var ett problem att lagerhålla resevdelar till alla olika modellerna.

Hade inte Norskarna eller Danskarnaen modell med en 4cylindrig motor den måste vara seg om något.

Posted

När jag gick hem från jobbet igår så funderade jag vidare på XC90 som ny jeep till försvaret, så när jag fick tillfälle igår kväll att rita lite på datorn så kom jag fram till följande:

tgb90.jpg

Kanske inte så snygg skiss, men den var rätt snabbt gjord... En Tgb 90 på fredsbevarande/framtvingande uppdrag på någon sandigt plats.

mvh

Erik G

Posted
Kanske inte så snygg skiss, men den var rätt snabbt gjord... En Tgb 90 på fredsbevarande/framtvingande uppdrag på någon sandigt plats.

mvh

Erik G

Med ditt tillstånd tar jag gärna med den här till Volvos konceptcenter här i Camarillo, där min far arbetar. Om jag inte missminner mig sitter XC90s ursprungliga designer där, och han vill nog se ditt missfos... vackra alster :2guns:

Allvarligt talat, fräck bild!

Posted

Det känns som om Försvarsmakten köpt fordon litet "fritt" inför de internationella insatserna; Sprinter, Geländewagen, Mowag (?), Mamba. Kanske haft litet bråttom?

Om man jämför med FMV:s version (FMV Aktuellt 1/2001, s. 15 - 17) av hur rödpunktssikten upphandlades, verkar man varit betydligt mer noggrann där.

Någon som vet om ovan nämnda fordonstyper ska anskaffas i större antal, eller om de mest är att betrakta som nödköp i litet antal, i väntan på en större och noggrannare upphandling av någon enhetlig terrängbil?

Alternativ har ju diskuterats i bland annat den här tråden. Hummer finns i många olika modeller, bland annat en splitter skyddad (M1114), men som också nämnts i forumet har den vissa nackdelar (bränsleförbrukning, säkerhet, bred). Kanske Hummer ändå är bäst "hittills"?

Att blanda in SISU, Piranha eller andra pansarfordon verkar inte riktigt realistiskt, då de kostar 10 - 20 gånger mer än exempelvis Hummer.

Något vid sidan om ämnet kanske, men samma snabba upphandlingar verkar ha gällt en del pansarfordon, som nu finns i diverse versioner; Bv206S/308, PBV 302, 410, 501, SISU, Piranha, Stridsfordon 90-serien, mm. I den bästa av världar ersätts väl alla dessa, utom Strf90, med Splitterskyddad Enhetsplattform (SEP), men det lär dröja.

(Nationella insatsstyrkan använder inte Chevy Suburban, utan en SUV som är ännu större. Vet tyvärr inte vilken modell.)

Posted
Det känns som om Försvarsmakten köpt fordon litet "fritt" inför de internationella insatserna; Sprinter, Geländewagen, Mowag (?), Mamba. Kanske haft litet bråttom?

Om man jämför med FMV:s version (FMV Aktuellt 1/2001, s. 15 - 17) av hur rödpunktssikten upphandlades, verkar man varit betydligt mer noggrann där.

Någon som vet om ovan nämnda fordonstyper ska anskaffas i större antal, eller om de mest är att betrakta som nödköp i litet antal, i väntan på en större och noggrannare upphandling av någon enhetlig terrängbil?

Alternativ har ju diskuterats i bland annat den här tråden. Hummer finns i många olika modeller, bland annat en splitter skyddad (M1114), men som också nämnts i forumet har den vissa nackdelar (bränsleförbrukning, säkerhet, bred). Kanske Hummer ändå är bäst "hittills"?

Att blanda in SISU, Piranha eller andra pansarfordon verkar inte riktigt realistiskt, då de kostar 10 - 20 gånger mer än exempelvis Hummer.

Något vid sidan om ämnet kanske, men samma snabba upphandlingar verkar ha gällt en del pansarfordon, som nu finns i diverse versioner; Bv206S/308, PBV 302, 410, 501, SISU, Piranha, Stridsfordon 90-serien, mm. I den bästa av världar ersätts väl alla dessa, utom Strf90, med Splitterskyddad Enhetsplattform (SEP), men det lär dröja.

Sprintarna är 120st plus option på en nästan lika stor del till. Dom skall användas av tex stabsgrupper, kokgrupper och repgrupper som inte behöver vara fult så terränggånende.

Mamban ingick väl i motköpsavtalet med Sydafrika. Sverige har 5 eller 6 stycken.

Förhoppningsvis kommer FM att fortsätta att avnvända MB för att undvika en jävla soppa i utblildning av mekaniker och reservdelar, eller byta ALLA fordon till samma märke och typ.

Posted

Volvo XC90 är ingen terängbil...utan en "stadsjeep".

Tar du ut den i tuff teräng blir den inte gammal, samma sak med tex BMW X5 och Mercedes ML.

De här bilarna är i princip modifierade personbilar, och är byggda för att köras huvudsak på asfalt. Volvos AWD-system blir överhettat om det får jobba mycket, och tex BMW använder sitt ABS-system för att bromsa spinnande hjul i terrängkörning....skivorna blir rätt varma efter ett tag.

Bättre att låta Volvo Lastvagnar ( som byggde TGB 11,13,20) att ta fram ett nytt fordon.

Blanda inte in VOLVO som bygger personbilar...det är inte samma företag, utan den delen ägs sedan 1999 av FORD.

Posted (edited)

Tar du ut den i tuff teräng blir den inte gammal, samma sak med tex BMW X5 och Mercedes ML.

Blanda inte in VOLVO som bygger personbilar...det är inte samma företag, utan den delen ägs sedan 1999 av FORD.

Jo, jag vet, men jag var ändå tvungen att kolla hur det skulle sett ut. Men en XC90 är väl ändå ett betydligt mer terränggående alternativ än en Mercedes Sprint?

Annars kan ju FM fråga om inte "traktortillverkaren" Lamborghini vill börja tillverka lite jeepar igen.. :D

/E

PS Jag bor i Volvoland, så att PV ägs av Ford har jag inte direkt missat heller..

PS2, Jag fick just höra att FMV planerar en ny version av Sprinten, som ska ersätta Strf 90C då det har visat sig för dyrt att har den met i utlandstjänst. Transportkostnaderna skulle äta upp hela budgeten.

evilsprint.jpg

Bilden är INTE ett fotomontage.. inte alls...jag svär på min systers oskuld.. :D

Edited by Erik_G
Posted

Min syn på sprintern är att den visserligen klarar tuffare terräng än vad många tror, har själv plågat den hårt men den spelar ju liksom inte i samma division som elvan... dock skall man manuellt växlade sprintern eller den med kort spak och automatlåda...

Posted
Min syn på sprintern är att den visserligen klarar tuffare terräng än vad många tror, har själv plågat den hårt men den spelar ju liksom inte i samma division som elvan... dock skall man manuellt växlade sprintern eller den med kort spak och automatlåda...

Är det den där modell som S1 använder med hasplåt under hela bilen samt att den är lite högre markfrigång än vad den som FM köpte inför 2 år sedan???

Posted (edited)

Hahahaha, Erik, du e fan inte sann! :D Apropå din systers oskuld, skulle inte förvåna mig om hon är tvåbarnsmor ;)

Jag tycker trots bristande erfarenhet att Mowag har intressanta projekt: Mowags hemsida

Förlåt till alla modemsurfare!

Eagle:

eagle_01.jpg

eagle_10.jpg

skdt_14.jpg

Finns i olika utförande, terrängframkomlighet som hen "Hummer", dock ytterligare några cm större. Sett bilder på danska Eagles i både FN och KFOR märkning. Tålde upp till 7.62mmAP på 60 meters håll tror jag det var... Går dock fortfarande in i en Herca! :D

Sen Duron som Buddha väl var inne på:

01_Duro.jpg

05_Duro.jpg

/Edit, läste just att FBS ska testa Piranha, ytterligare grejjer från Mowag...

Edited by Toll
Posted

De här bilarna är i princip modifierade personbilar, och är byggda för att köras huvudsak på asfalt. Volvos AWD-system blir överhettat om det får jobba mycket, och tex BMW använder sitt ABS-system för att bromsa spinnande hjul i terrängkörning....skivorna blir rätt varma efter ett tag.

Bättre att låta Volvo Lastvagnar ( som byggde TGB 11,13,20) att ta fram ett nytt fordon.

Att XC90 inte är en ptgbil som sådan vet vi nog alla. Men att det är en "stadsjeep" är inte riktigt sanningen heller. T.om den gamla V70XC har jag testat i mycket elak terräng, både på testanläggningen i Sverige och ute i öknen här i USA. Vad gällde öknen var det alltså inte ens på förberett terrängspår, utan rakt ut i skiten. Det funkade för övrigt helt förträffligt. Nu var det inte XC90 som super-offroad-bandvagn jag föreslog, utan ett alternativ till fordon såsom en hottad Merca...

Posted

Så kallade cityjeepar som tex CX90,XC70,X5 mm tål begränsad terängkörning. Ska du ha civila terängbilar som tål lite tuffare tag får du välja JEEP, Rover mm. De är inte baserade på personbilar, och är mer robust byggda, har lågväxel mm.

Biltidningen Teknikensvärld testade XC70 som båtuppdragare. Bilen skulle dra upp en mindre båt på trailer på en sandstrand bestående av packad sand. Det gick inte, framhjulen grävde ner sig i sanden. Detta var det gamla systemet (inte Haldex) som enligt volvo behövde upp till 17 sekunder innan bakhjulsdriften gick in ( olja skulle bli varm).

Nu finns haldex system på samtliga AWD, XC70 och XC90 men det är ett rent "civilt"system som aktiveras elektroniskt.

Posted
Biltidningen Teknikensvärld testade XC70 som båtuppdragare. Bilen skulle dra upp en mindre båt på trailer  på en sandstrand bestående av packad sand. Det gick inte, framhjulen grävde ner sig i sanden. Detta var det gamla systemet (inte Haldex) som enligt volvo behövde upp till 17 sekunder innan bakhjulsdriften gick in ( olja skulle bli varm).

Någon som provat med ovan nämnd Mercedes? :D

Posted

Sprintarna är 120st plus option på en nästan lika stor del till. Dom skall användas av tex stabsgrupper, kokgrupper och repgrupper som inte behöver vara fult så terränggånende.

Mamban ingick väl i motköpsavtalet med Sydafrika. Sverige har 5 eller 6 stycken.

Förhoppningsvis kommer FM att fortsätta att avnvända MB för att undvika en jävla soppa i utblildning av mekaniker och reservdelar, eller byta ALLA fordon till samma märke och typ.

Geländerwagen var väl det fordon som man snabbt kunde slita när det behövdes mer Softskinn i Bosbnien. Detta eftersom de fanns i FM hos dåvarande KA som någon form av bland annat sambands fordon (tror de hade dem i bland annat rollen som radiolönkbilar) sedan har väl S! tagite över en del eller???

Mamba köpts ina av fn eller för Fn:s pengar inför minröjningsmissionen i Västsahara.... Och fick "följa med på köpet" till Kosov.

Sprinter är ett mer seriöst inköp som har gjorts enligt FMV:s mall..

har vi haft Movag=?????

Danskarnas Eagles var så där poppis av dem själva.. KANON bra fordon.. Tills någon lyssande idiot ( citat dansk patrullchef) fick ideen att sätta ett torn på den... De knäckte axlar på löpande band... Konstruktionen var gjord flör typ 4 ton men bara tornet vägde 4,5 elelr något lijknande (ta siddrorna med en nya salt).

Posted
Geländerwagen var väl det fordon som man snabbt kunde slita när det behövdes mer Softskinn i Bosbnien. Detta eftersom de fanns i FM hos dåvarande KA som någon form av bland annat sambands fordon (tror de hade dem i bland annat rollen som radiolönkbilar) sedan har väl S! tagite över en del eller???

Mamba köpts ina av fn eller för Fn:s pengar inför minröjningsmissionen i Västsahara.... Och fick "följa med på köpet" till Kosov.

Sprinter är ett mer seriöst inköp som har gjorts enligt FMV:s mall..

har vi haft Movag=?????

Danskarnas Eagles var så där poppis av dem själva.. KANON bra fordon.. Tills någon lyssande idiot ( citat dansk patrullchef) fick ideen  att sätta ett torn på den... De knäckte axlar på löpande band... Konstruktionen var gjord flör typ 4 ton men bara tornet vägde 4,5 elelr något lijknande (ta siddrorna med en nya salt).

Det var ju snack om att köpa in ett 60 tal GWs till för att ha till Utlandsstyrkan och ersätta Sprintarna men vet ej om det har fått tummarna ur än.

Angånde Mamban så har det gått en jävla massa tur fram och tillbaka jag kan har haft fel på infon där.

Angånde Sprintarna kan jag hålla med om att det till stora delar väl planerat. Men Sen när man inte köper orginal inredninge till bilen då börjar problemen sedan så har någon som inte har en aningt om hur en modern bil är uppbyggd bestämt sig för att hänga på huvudstörmbytare, mörkerbelysning och mörkläggningsutrustning utan att fråga Mercedres om det är över huvudtaget möjligt och praktiskt. Där av en massa mindre bra fel. Dom där datornern känner av om lampor är trasiga eller om det är kortis någonstans, så om man tex bakljuset går sönder så får man nödväxla. Bara för att göra livet sura så finns det inget kopplings schema till Elinstallationen mindre roligt att fel söka pga alla bilar är kopplade på sitt egna lilla sätt.

Posted

Är det den där modell som S1 använder med hasplåt under hela bilen samt att den är lite högre markfrigång än vad den som FM köpte inför 2 år sedan???

Jo det kan det mycket väl vara...

Posted

" Min syn på sprintern är att den visserligen klarar tuffare terräng än vad många tror, har själv plågat den hårt men den spelar ju liksom inte i samma division som elvan... dock skall man manuellt växlade sprintern eller den med kort spak och automatlåda..."

Vart har du kört med den? Vi hade flera rejäla fastkörningar där en helt original Audi A4 tog sig fram utan problem...

Posted
Maverick>> Vad var det för torn man satte på? Det på översta bilden i mitt inlägg, eller var det ett annat?

*kikar på bilden* måste vara samma torn...

Men på dne bilden du har ser det "mindre" ut än vad jag minns det :sniper:

Snackade med en YOFF som dagligen åker i sprintern. Han tyckte den var bra till det de använder den till...

Men han understök VÄLDIGT väl att det INTE var ett terränfordon på något sätt och att det var en minibuss och skall köras som en sådan...