Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Dedicated

O-plats

Recommended Posts

Guest Dedicated

Vår bataljon ska under hösten ägna oss åt ytövervakning. Själv vet jag försvinnande lite om det folk kallar o-plats, VAR kan jag hitta mer info i ämnet?

Nu menar jag o-plats ute i mörka läbbiga skogen! Se, men inte synas! Använda hund, hur? Tips om bruk av mörkerhjälpmedel samt kikare? Etc, etc!

Tackar på förhand gör eder

:):dong: Fyhr :):baskerHV:

P-O

Det står en del men LÅÅÅNGT i från allt i Soldf (BOKEN) om just OP. Annars kan du kolla lite på SoldF länk sidor som tex http://www.hvprsk.nu/ där de har info samt bilder på hur det kan se ut.

Sedan när det gäller kikare så har JAG ställt frågan på detta forum, och följande svar dök upp.

http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=6752

Jag kommer vid ork skriva lite själv men pallar inte just nu. Men man kan ju säga följande att man vill ju SE så mycket som möjligt utan att SYNAS, man vill vara så NÄRA som möjligt men så LÅNGT ifrån som det bara går!!

MvH RT

:)

Mitt bästa tips är att höra av sig till närmsta regemente som utbildar soldater i spaning/patrull tjänst. Många av dem har häften i ämnet som används under utbildning. Patrulltjänst är i högsta grad ett levande ämne som förändras hela tiden. Då många förband har utbyte med utlänska förband kommer mycket av deras skarpa erfarenheter oss tillgodo. Har ni inget utbyte med danskarnas Patrull komp. Det skulle kanske inte skada om även HV började använda insatscykeln. Av det som finns upptryckt så är det nog bara TRM BASSÄK Del 1 (M7741-391001) som inte helt faller på ålderstrecket.

Skicka PM om du vill ha ytterligare hjälp

Glömde 8| Just TRM bassäk tar upp ganska bra hur man utnytjar hund men även mycket mycket annat som är matnyttigt även för folk som trode man hade bra grepp om saker och ting. Man kan alltid lära mera.

Tjenixen!

Är det någon som har TRM bassäk del 1 och är villig att dela med sig? Jag har kollat och det går inte att beställa för den är slut och de vet inte när eller om den ska ny tryckas. Eller är det någon som vet något regemente som har den så man kan kontakta dom. :D8-/

skall söka i min bokhög. har en gammal engelsk bok från början av 90-talet-COMBAT, stor sak i a4-format med utförliga bilder på o-platsbyggande och tips.

hittar jag den sänder jag ett pm med isdn-nr.

får jobba först ju......

skall söka i min bokhög. har en gammal engelsk bok från början av 90-talet-COMBAT, stor sak i a4-format med utförliga bilder på o-platsbyggande och tips.

hittar jag den sänder jag ett pm med isdn-nr.

ISBN 1-85435-538-4

Vill minnas att det även fanns en bok i samma serie eller från samma förlag med en massa frågor man skulle svara på för att se om man tänkte rätt, alternativt kontrollera sina kunskaper. Har glömt vad denna heter.

och nej, jag har ingen större samling av militära böcker (förutom tilldelade reglementen), det är Combat och en till. Däremot finns det ett par böcker om flyg i bokhyllan.

:camo: Du kan komplettera ditt termiska skydd genom att täcka över o-platsen med liggunderlag, det reducerar värmestrålningen så att ni blir svårare att upptäcka med termiska sikten. Edited by heiho

Tag med förslutningsbara påsar för era matrester,urin och avföring. Doftdisciplin är lika viktig som ljud och ljusdisciplin.

Du krigar som du övar.

Tag med  förslutningsbara påsar för era matrester,urin och avföring. Doftdisciplin är lika viktig som ljud och ljusdisciplin.

Du krigar som du övar.

Öh vadå skiter inte djur i skogen?

Tag med  förslutningsbara påsar för era matrester,urin och avföring. Doftdisciplin är lika viktig som ljud och ljusdisciplin.

Du krigar som du övar.

Jovisst men deras skit hör hemma i skogen det gör inte ditt. HEHE

Ett bra tips är att använda dubbla påsar tro mig det är inte roligt om de spricker i ryggan hahaha.

ISBN 1-85435-538-4

Vill minnas att det även fanns en bok i samma serie eller från samma förlag med en massa frågor man skulle svara på för att se om man tänkte rätt, alternativt kontrollera sina kunskaper. Har glömt vad denna heter.

OT Kan det vara Combat - Training Manual ISBN 1-85605-150-1 ?

DU ska ÄTA, SOVA och JOBBA i en instängd miljö, då vill det till att du har koll på avföring och urin. Spill och doft är inget man önskar sig i dessa lägen...

Tips ifrån en compadre: Urinera i en dunk, b*jspåsar transporteras i ett medhavt plaströr med förslutningar i båda ändar. Tömmes vid hemkomst motsvarande. :D

Guest Dedicated

Tackar speciellt Henke samt Pingo för den information Ni haft vänligheten att skicka till mig!

TACKAR!

/Fyhr

Guest Dedicated

http://www.mds.mil.se/sodraskanskagruppen/...c=news&id=18003

Resultatet. Vår pluton jobbade ENBART med mtrl som jag fått mig tillsänd genom diverse kontakter här på Forumet. TACK!

Det är för övrigt Facit & undertecknad på bild 5. Och ja, vi SKULLE haft vår RA 145 nån annanstans! jag VET!

/P-O Fyhr

Edited by P-O Fyhr

Vår bataljon var med ute då. Fotografen hitta inte oss därför finns inte Norra bataljonen med *S*. Nä skämt åsido. Vi genomförde liknande övning den helgen. Gav bra input och bekräftelse på det vi hade lärt oss. Nya bat ledningen var mycket imponerade av oss..speciellt Bat chefen då han blev av med oss i skogen under framryckning till O-plats.

Googlat lite efter instruktioner och "tips & trix" för hur man bygger en bra o-plats. Hittade i princip bara denna länk men här var all tidigare länkad info borta.

Jag tänkte därför väcka tråden till liv igen och undrar om någon har skrivning/instruktionsbok/ikeainstruktioner för hur man bygger o-plats som går att länka. Alternativt vet vilken fysiska bok jag ska leta reda på för att läsa själv!

Maila mig 301, så skickar jag en instruktion på dold oplats.