Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Är det någon som har koll på spec´sen på Ak 5D?

Totallängd, vikt, piplängd, eldhastighet (kortare pipa brukar resultera i högre eldhastighet m.m.)

Skulle vara tacksam för lite svar! :lol:

Posted

Jag har ett produktblad från Bofors för CG A5 P om det kan vara något?

Data:

Vikt utan magasin: 3.6 kg.

Tomt magasin: 0.2 kg.

Fullt magasin: 0.5 kg.

Längd utfälld kolv: 820 mm.

Infälld: 560 mm.

Pipa: 260 mm.

V noll: 780 m/s.

Rpm: 650.

Posted

Ja, det var oerhört intressant. Är oerhört nyfiken på vapnet i fråga och jag är tacksam för det jag kan få reda på.

Det här produktbladet, finns det som PDF?

Posted
Ja, det var oerhört intressant. Är oerhört nyfiken på vapnet i fråga och jag är tacksam för det jag kan få reda på.

Det här produktbladet, finns det som PDF?

Vem är inte nyfiken.. :D

Jag hittar inget årtal på bladet så det kan och har säkert blivit vissa förändringar, bla har vapnet på bilderna den vanliga flamdämparen till Ak5, och jag tror väl att de använder voretx flamdämparen på ak5 kort?

Inte en susning om bladet finns som pdf? jag kan säkert scanna det åt dig?? om mina korviga fingrar kan vara vän med datorn idag...

Posted

Den genomsnittliga utgånghastigheten är tom 794m/s... Så den är uppe och känner på 800strecket. Jag vet då jag har skjutit själv och mätt med en chronograph. :wub:

Posted
Den genomsnittliga utgånghastigheten är tom 794m/s... Så den är uppe och känner på 800strecket. Jag vet då jag har skjutit själv och mätt med en chronograph.  :huh:

kronograf? klocka m.a.o.

Bra syn och rapp i tidtagartummen? :)

Posted

Jag har en liten fråga:

Tycker folk verkligen att den ökade smidigheten med en kort pipa är så värdefull att förlusten i utgångshastighet (och därmed räckvidd/verkan/flack kulbana) uppvägs?

Som jämförelse kan nämnas att den amerikanska M4-karbinen har en piplängd på 37 cm, och det har framkommit klagomål mot den från soldater i Afghanistan vad gäller dess effektivitet på lite längre avstånd.

Posted
Jag har en liten fråga:

Tycker folk verkligen att den ökade smidigheten med en kort pipa är så värdefull att förlusten i utgångshastighet (och därmed räckvidd/verkan/flack kulbana) uppvägs?

Som jämförelse kan nämnas att den amerikanska M4-karbinen har en piplängd på 37 cm, och det har framkommit klagomål mot den från soldater i Afghanistan vad gäller dess effektivitet på lite längre avstånd.

Vad jänkarna gnällt på är väl snarare kalibern som sådan. Att den inte "fäller en man med ett skott". Mycket av det gnället tror jag har att göra med en något hollywoodiserad bild av hur en människa reagerar vid träff med helmantlad ammunition.

Posted

Min uppfattning är och förblir att det är bättre att införskaffa (eller ha kvar de som finns och funkar) en rejäl kpist istället för att hålla på med en massa fjollerier med korta ak.

Posted

Kort AK finns bara i en mindre mängd (ca 10 000 tror jag) Så den ersätter inte AK5 utan funkar bara som komplement till vissa förband som behöver dem. I strid i bebyggelse så funkar AK5D bättre än AK5C eftersom den bara används på korta håll.

Sedan vet jag av erfarenheten från min egen vpl att vi i stort sett aldrig hade användning för AK5:an i stort sett annat än självförsvar vilket oftast var på avstånd inom 50 meter. Till våra huvudsakliga stridsuppgifter så använde andra vapen. (RB, GRG, KSP, minor etc)

Så till fördelarna med en Kort ak5a istället för Kpist.

Bättre med 5,56 än M39B som kula.

Samma magasin som AK5

kortare (har jag för mig iallafall)

lägre vikt (m45=4,5 kg)

enda fördelen vad jag vet med Kpisten skulle vara att den har lägre rekyl. Tillförlitligheten är i stort sett det samma (har fått eldavbrott med båda vapnena ungefär lika mycket i förhållande till antal skjutna skott)

Posted

Kan också vara så att man vill ha några lösskjutningsanordningar i reserv.

Förresten, vad är anledningen till att man inte har samma flamdämpare (och därmed lösskjutningsanordning) som övriga Ak5?

Posted
Kan också vara så att man vill ha några lösskjutningsanordningar i reserv.

Förresten, vad är anledningen till att man inte har samma flamdämpare (och därmed lösskjutningsanordning) som övriga Ak5?

Kortare pipa ger inte samma tryck etc. därför behöver man en annan flämdämpare/lösskjutningsanordning.

En kortare pipa ger kraftigare flamma då patronens krut är beräknat på en längre pipa, krutet hinner inte att förbrännas och bilda gas utan brinner när kulan lämnar pipan = mer eld ur pipan.

Posted

Jag köper resonemanget men om minnet inte sviker mig är det samma flamdämpare (och lösskjutningsanordning?) på Kulspruta 90 och Ksp90B, trots olika piplängd.

Posted
Jag köper resonemanget men om minnet inte sviker mig är det samma flamdämpare (och lösskjutningsanordning?) på Kulspruta 90 och Ksp90B, trots olika piplängd.

Samma flämdämpare, jepp, men i min mening är det mer mynningsflamma på ksp90b..

Jag har aldrig skjutit löst med ksp90b, (endast skrapt) men jag har hört att detta var ett problem under utb. till ks05 då man inte hade lösskjutning till b och använde den till a, med resultatet att rpm blev skyhög. [hörsägen]

Posted

Tydligen funkar det inte med samma lösskjutningsanordning till ksp 90B som till ksp 90.

Ing2 fick av någon anledning ksp 90B för något år sedan och lyckades skjuta sönder dom vid lösskjutning.

Tydligen blev trycket för högt när man använde fel lösskjutningsanordning.

EOD. Vet du mer om detta?

Jag fick höra det ifjol men är inte insatt i hur det egentligen gick till.

The Swede

Posted
Tydligen funkar det inte med samma lösskjutningsanordning till ksp 90B som till ksp 90.

Ing2 fick av någon anledning ksp 90B för något år sedan och lyckades skjuta sönder dom vid lösskjutning.

Tydligen blev trycket för högt när man använde fel lösskjutningsanordning.

EOD. Vet du mer om detta?

Jag fick höra det ifjol men är inte insatt i hur det egentligen gick till.

The Swede

Det var RB56 plutonen som fick ksp90B, ska t.o.m. ha varit SSG:s bössor. De hade på något sätt som man väl än idag inte vet hamnat på Ing2 och de lösskjutningsanordningarna som man hade var till "Adam" så man körde med dem. Det gav att man fick ett högre tryck än vad man skulle ha i pipan och om jag inte kommer ihåg helt fel så flög flamdämparen (med lösskjutninganordningen) av. Gav också högre eldhastighet och större slitage på sprutan.

EOD

Posted

Det har gått ett rykte på K3 att FJS:arna inte får öva med sina korta bössor för att de saknar lösskjutningsanordning. Trodde fram tills nu att detta bara var ett rykte.

Någon som VET hur det ligger till?

Posted

Vad finns det för lösskjutningsanordningar till bössor med samma flammdämpare som Ak 5D?

Finns det bilder på dessa?

Posted

Är inte orsaken till att jänkarna har (i viss mån) klagat på M4ans effektivitet är att den inte är särskillt effektiv på avstånd över 50 meter (det är ungefär på det avståndet SS109 slutar att fragmentera ur en M4) och inte att 5.56 är ett dåligt val.

Jag har inte svårt att tänka mig att M4an använts på större avstånd än 50 meter i Afghanistan och i Irak. Det är ju inte direkt tätbevuxet.

Posted
Det gav att man fick ett högre tryck än vad man skulle ha i pipan och om jag inte kommer ihåg helt fel så flög flamdämparen (med lösskjutninganordningen) av. Gav också högre eldhastighet och större slitage på sprutan.

Jo, att flamdämparen flyger av är ju verkligen större slitage än normalt :baskerPa:

Posted
Är inte orsaken till att jänkarna har (i viss mån) klagat på M4ans effektivitet är att den inte är särskillt effektiv på avstånd över 50 meter (det är ungefär på det avståndet SS109 slutar att fragmentera ur en M4) och inte att 5.56 är ett dåligt val.

Jag har inte svårt att tänka mig att M4an använts på större avstånd än 50 meter i Afghanistan och i Irak. Det är ju inte direkt tätbevuxet.

800 m/s är tydligen en kritisk gräns för fragmentering av SS109 kulan. Från en vanlig M16 (45 cm pipa) innebär detta c:a 200 meter, medan M4:ans gräns för fragmentering är c:a 100 meter. M855 välter och fragmenterar också senare än den lättare M193 kulan vilket också reducerar dess effektivitet. Själv misstänker jag starkt att den korta pipan på AK5D i kombination med den nya "miljökulan" utan bly innebär skottskador av typ salongsgevär.

Behåller gärna AK4 för egen del.

Posted

800 m/s är tydligen en kritisk gräns för fragmentering av SS109 kulan. Från en vanlig M16 (45 cm pipa) innebär detta c:a 200 meter, medan M4:ans gräns för fragmentering är c:a 100 meter. M855 välter och fragmenterar också senare än den lättare M193 kulan vilket också reducerar dess effektivitet. Själv misstänker jag starkt att den korta pipan på AK5D i kombination med den nya "miljökulan" utan bly innebär skottskador av typ salongsgevär.

Behåller gärna AK4 för egen del.

Jag hänger inte riktigt med här. 5,56 skptr 5 fragmenterar inte vid träff i mjuka mål, varken om man skjuter med cga5p/ak5D eller ak5. Utgångshastigheten ur både cga5p och ak5D är under 800m/s. Och våran 5,56 skptr 5 är ju SS109(NATO standard). 5,56 tumlar dock efter ca12-13cm vilket var kravet ifrån FM mfl.

Om jag måste välja så tar jag hellre emot en 5,56 än en 7,62. En 7,62 tumlar redan efter ca 5cm, samt att den fragmenterar till nästan 50%. :lala:

Posted

Apropå diskussionen angående KSP90B och lösskjutningsanordning så kan jag meddela att det går alldeles utmärkt.

Under utbildningen till IA03 sköt jag uppskattningsvis 1500-2500 skott löst och långt över 5000 skott skarpt utan några problem med lösskjutningsanordning..

De enda problemen jag stötte på var om man inte förde in magasinen på rätt sätt ( Måste dra ut dem en bit efter man satt in dem. )

Samt att blixtlåset på tygkassetterna öppnades när man pulade in för mycket ammo i dem..

Posted
Apropå diskussionen angående KSP90B och lösskjutningsanordning så kan jag meddela att det går alldeles utmärkt.

Framgår ju inte riktigt av ditt inlägg om det var lösskjutningsanordningen till Kulspruta 90 eller ksp90B du hade men samtidigt så blir ju ditt inlägg rätt så onödigt om det är lösskjutningsanordningen till ksp90B du pratar om. ;)

Utgår nu från att du använde lösskjutningsanordningen till Kulspruta 90 på din "bertil", du fick ingen högre eldhastighet eller?

Vet inte hur många skott man sköt på Ing2 innan sakerna gick sönder men har för mig att de inte skjutit många skott löst innan det flög av.

EOD

Posted

Läste "combat experiences" från 10th Mountain Div som tydligen hade varit och krigat lite i Afganistan. Behovet av optiska riktmedel med förstoring samt psk vapen upplevdes som stort då stridsavstånden kunde vara extrema (+800 m) i vissa fall. Då låg Fi och avståndsbekämpade med psk och 50. cal vapen (motsv) med kikarsikte :sniper: och jänkarna kunde knappt besvara elden :angry: då det hade svårt att se skyttarna.

Så visst var avståndet understundom ett "problem" för "kortpipiga" vapen med öppna riktmedel.

Posted
Jag hänger inte riktigt med här. 5,56 skptr 5 fragmenterar inte vid träff i mjuka mål, varken om man skjuter med cga5p/ak5D eller ak5. Utgångshastigheten ur både cga5p och ak5D är under 800m/s. Och våran 5,56 skptr 5 är ju SS109(NATO standard). 5,56 tumlar dock efter ca12-13cm vilket var kravet ifrån FM mfl.

Om jag måste välja så tar jag hellre emot en 5,56 än en 7,62. En 7,62 tumlar redan efter ca 5cm, samt att den fragmenterar till nästan 50%.

Det är möjligt att svensk 5.56 skptr 5 inte beter sig som andra SS109 kulor (det kan finnas variation i tjocklek på manteln t.ex. trots att de uppfyller NATO-standard) men nog fragmenterar amerikanska SS109 (M855) allt, på ungefär samma sätt som M193 gjorde. SS109 välter dock något senare än M193, efter 12-13 cm snarare än 8-10 cm. Men det är ju möjligt att det är som du säger i det svenska fallet, det kan jag i ärlighetens namn inte uttala mig om. Utgångshastigheten från en AK5 är ju också en smula lägre än från en M16.

Svensk (och tysk) 7.62 fragmenterar enligt uppgift kraftigt, som du mycket riktigt påpekar. De beter sig som M193 fast mycket värre. Man kan ju ställa sig frågan om en sådan kula egentligen är förenlig med Haag-konventionen, om inte bokstavligen så i dess andemening.