Jump to content

Elfgren

Recommended Posts

Hur är det igentligen är inte vitablixten lite föråldrad, dax för köp av nya varianter???

Hur gör man i andra länder, finns det nån NATO-skida??

Nej, de är inte lite föråldrade, de är förbannat föråldrade...

Jag har inte en aning om vad andra länder gör, jag hatar militära aktiviteter i snö... urk...

Men jag hoppas att de har bättre skidor.

Jag har inte en aning om vad andra länder gör, jag hatar militära aktiviteter i snö... urk...

Men vad du gnäller..!!!

Minns du inte hur SKOJ det var de första timmarna med vita blixten, tok-lastad Berghaus, släde med "allting på" och första bästa nedförsbacke?

Det kallar jag karaktärsdanande, det. :banana

Hehe, fucking hell asså... :banana

Minns du inte hur SKOJ det var de första timmarna med vita blixten, tok-lastad Berghaus, släde med "allting på" och första bästa nedförsbacke?

jag hade förträngt det tills du påminde mig, nu måste jag äta en karta prozac.. :banana

:banana

Hur är det igentligen är inte vitablixten lite föråldrad, dax för köp av nya varianter???

Hur gör man i andra länder, finns det nån NATO-skida??

Vad vill du ha i stället då? Snöskor? Man tar sig Myyyscket längre på skidor. Och det är tyst....

Enda fortskaffningsmedlet som inte behöver särskild tillsyn (kommer inte på något annat nu iaf).

Det var ju en fröjd o se alla stackars satar som aldrig hade stått på ett par innan vpl. Svordomarna haglade som aldrig förr! :banana

Dom går ju i alla fall att elda med

Mitt första par brann upp, tillsammans med mina polisonger och halva vintermössan när vi skulle valla dem med blåslampa och tjära... Det är alltså inte att rekomendera att öppna blåslampan för påfyllning när den brinner.

Vita Blixten är mycket lätthanterliga och bra alroundskidor för strid. Dessutom är dom billiga.

Passar man till skidorna noga så tycker jag dom är superba för ändamålet. Sen tar det väl lite tid att lära sig åka om man bara har erfarenhet av slalompjäxor sen tidigare.

Casca

Vita Blixten är Guds gåva till vinterkrigaren. Som Casca säger, rätt tillpassade och omsorgsfullt tjärade är dom underbara. Lägg till ett par civila stighudar och riktigt backig tg, då står det "111" från hakan... :baskerPa:

OT: Någon mer än jag som har erfarenhet av Bruna Bromsen?

Vad är det för fel på exempelvis snöskotrar? Är det inte hög tid att skrota skidorna?

Visst tar man sig fram tyst och fint med vita blixten, men mängden utrustning som kan medföras begränsas, det går inte speciellt fort och soldaterna behöver tid för återhämtning innan de kan verka.

Skidåkning till stridsuppdrag känns ungefär lika up-to-date som cykelskytte.

Möjligen kan en skidpatrull vara bra för att hålla koll runt en gruppering: bruten snö: fi på ingång. Fast det känns lite som LufOr: när du väl fört in planet på kartan är du redan död.

Vita Blixten är Guds gåva till vinterkrigaren.

Word!

Men visst är skotrar bra, är man inövad på skotertolkning så kan ett par stridspar och en galen skoterförare komma långt bort på kort tid när Bodenförbanden letar efter de som just genomförde eldöverfallet :baskerPa:

@Knekt: I många fall är det som du säger, men den svenska soldaten kommer alltid att få behöva svettas när han ska lösa sin uppgift.

Det går troll i ny utrustning nu för tiden, varför ska Sverige (utan någon fiende, allt enligt vår kära Riksdag) ha en massa nya/dyra/flashiga (gärna så likt BHD som möjligt) grejer när man kan lägga resurserna på fler övningsdygn eller mer ammunition?

/Den blivande försvarsministern Fredriksson

@Knekt: I många fall är det som du säger, men den svenska soldaten kommer alltid att få behöva svettas när han ska lösa sin uppgift.

Det går troll i ny utrustning nu för tiden, varför ska Sverige (utan någon fiende, allt enligt vår kära Riksdag) ha en massa nya/dyra/flashiga (gärna så likt BHD som möjligt) grejer när man kan lägga resurserna på fler övningsdygn eller mer ammunition?

/Den blivande försvarsministern Fredriksson

Öh... för att det inte är meningsfullt att öva som på 40-talet?

För att vi isåfall kan lägga ner hela klabbet eftersom våra taktik och vår utrustning ändå aldrig kommer kunna lösa några uppgifter på ett modernt slagfält?

"Nu låter vi bli att köpa in modern utrustning och slutar utveckla vår taktik, så grabbarna får vara ute i skogen och panga lite mer!" :baskerPa:

Jag tillhör den generation som utbildades på början av 90-talet på ett norrlandsförband, Norrlandsskyttekomp, Norrlandsskyttebat 85. (Plastpansarbandvagn 206...)

För den offensiva striden, dvs tagande av försvarad terräng, duger varken skidor, snöskor eller skoter. Här har ju helt klart verkligheten kommit ifatt FM och dess stridsstaktiska ambttionsnivåer. För att ta ett område försvarat av fi behövs strf-förband (90) eller strv.

Endast i syfte att ta oförsvarad terräng kan man använda ej mekaniserade förband (läs skytteförband till fot, skidor eller vad nu det kan vara).

Däremot är skidor ett oslagbart hjälpmedel att ta sig fram i snö (½dm och uppåt) och rätt utnyttjat fungerar förbandet bra i betäckt terräng i försvars och fördröjningsstrid Skidorna skall ju få ut kött på ytan för att få fram pansarvärnsresurser eller fältarbetsresurser.

Vår taktik var oftast :"Ta sst, beredd överlämna till pvplut..."

Vidare är skidorna, rent teknisk klockrena om man vårdar och underhåller dem, precis som all annan materiel. Har man tjärat, hållt dem i spänn under förrådställningen och givetvis, rätt inställda bindningar är de ljusår bättre än snöskor. Sedan kan den stridsstekniska applikationen föredra snöskor (förvaringsutrymme på fordon osv.) eller något annat.

De skidor som fanns på pvplutonerna, en kortare variant än vita blixten som vi kallade pv-skidor är kanske det som skulle passa i dag till de mekaniserade förbanden om de skulle behöva göra avsittning och tassa runt i snön.

Hur dessa är kan inte uttala mig om då jag inte har prövat dem under någon längre tid/djupare snö (>½m). Det kanske finns någon på forumet som har använt dessa under GU och kan ge någon synpunkt om dem?

Mvh Koskela

Vitablixten ska ge den svenska soldaten möjlighet att framryck i terräng med snö, precis som vi ger honom kängor så att han kan gå på barmark när det är sommar så hela det här om att man bör införskaffa snöskotrar och skrota vita blixten måste jag säga att jag tycker inte att man har koll på vad det är som gäller.

På sommaren går vi, på vintern och vi skidor. Ska vi köpa in snöskotrar till alla soldater så kan vi köpa in moppe till alla också så att de slipper gå.

EOD

Den kortare varianten av "Vita Blixten" kallas inte den för stridsskida eller nåt sånt och är inte detta den typ av skida man använder när man tolkar?

Någon som vet?

Om du tittar upp i tråden kan du läsa om det, vi hade sådana och vi kallade dom för PV skidor (vi var en pvpluton) Man tolkar både på den långa och korta skidan. Lättast på dom långa dock!

Anledningen till att PV-plutonerna hade korta skidor på sina 2 st BV2062 "cabben" med PV-pjäs, var att de förvarades på tvären inne i bakvagnen - då kunde de inte vara så långa. Robottroppen med sina 2 st BV206 hade nog den vanliga långa skidan.

Men senare ombeväpnades PV-plutonen till 4 st BV2062 med RBS 56, och samtliga fick miniskidorna.

Jag gjorde lumpen som Lapplandsjägare så jag har åkt min beskärda del av vita blixten. Det finns inte så många andra sätt att ta sig fram i 1 1/2 meter snö utan att föra för mycket oväsen eller lämna för många spår. Med det sagt kan jag även meddela att det är lätt att hålla sig för skratt när man gör grupps sammanstöt och har full LK70, med stridssäck på samt en packad pulka bakom i snårig björskog.

Summering: Vita blixten är det bästa som finns, men inte särskilt bra. Allt blir svårare i i djupsnö, inte minst soldatlivet.

Låg på en norrlandsbataljon, så jag har några mils erfarenhet av vita blixten...

Jag tyckte inte att det var några större fel på de, rätt vallade så funkade de bra!

Och de som knäcktes (vi hade alltid med ett gäng extra) brann bra :)

De är tysta (en skoter hörs på låååångt håll en tyst norrlandsnatt), och så enkla att tom fskalle-karlsson-med-grisfingrarna har en chans att lära sig hur de fungerar.

Nån mer än jag som får glada minnen av bandvagnstolkning?

Och den obligatoriska mulningen av fanstyget som bromsade i kön när bandvagnen svängde?... :huh:

Jag säger inte att vita blixten är en dålig skida eller att det är dumt att ha skidor på fötterna när det är snö på marken.

Vad jag kritiserar är synen på skidan som ett modernt fortskaffningsmedel. Om vi någonsin ger oss på att skicka ut stridande förband på skidande fot mot en modern mekaniserad fiende... då tror jag inte att det går så himla bra (understatement of the year!)

Som vanligt skriker alla efter ny mtrl. Oavsett vad vi har eller hur bra det är.

Vita blixten håller lika hög klass som andra länders skidor. Må vara att de är gamla, men vad är alternativet? Att skrota x antal tusen skidor bara för att de är ålderstigna, men fortfarande användbara, till förmån för ett par plastskidor eller någon form av komposit som säkerligen inte klara av kylan utan spricker. Det brukar ju vara så med ny mtrl. Ser tuffare ut, är lättare men håller förbannat dåligt.

Nej behåll skidorna och behåll blixten. Du tar dig aldrig fram tystare på något annat sätt.

Vad gäller snöskor kan detta vara ett komplement. när du skidat fram till skidavlämningsplatsen och ska genomföra ditt eldöverfall eller motsv kan det vara ganska trevligt att ta sig fram på ett smidigt sätt till eldställningen. Hur smidigt detta är vet jag inte då jag inte provat det.

Snöskor skulle däremot med fördel kunna användas av våra mekförband i snö då skyttet gör avsittning och strider till fots. Om det är någon som gjort fältförsök så dela gärna med er.

För blixten i tiden!

Jag säger inte att vita blixten är en dålig skida eller att det är dumt att ha skidor på fötterna när det är snö på marken.

Vad jag kritiserar är synen på skidan som ett modernt fortskaffningsmedel. Om vi någonsin ger oss på att skicka ut stridande förband på skidande fot mot en modern mekaniserad fiende... då tror jag inte att det går så himla bra (understatement of the year!)

Knekt: Du blandar ihop äpplen och päron.

Skidor är enkelt och "startar" alltid. Enkelt är bra. Om du sen anser att skidor är svårt är ovidkommande, det går att öva upp den personliga färdigheten och fysiken.

Frågeställningen var huruvida det finns ett bättre alternativ till Arméns träskidor. Ingen har överhuvudtaget nämt en konfrontation på skidor med ett fientligt T80 förband som du försöker få det till.

Skidor används när det är lämpligt.

Casca