Hans Engström Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 Låg även jag på Norrlandsskytte och hade den tvivelaktiga förmånen att prova PV skidan när KBskolan organiserade upp ett (kraftigt) reducerat kompani. Som stockholmare med begränsad skidvana var det ett rent helvete att gå som grg skytt på PV troppen när det kommenderades tjänst till fots. 5 personer med korta skidor, jag med grg uppmesad på ryggen, laddaren med 4 bumpor på sin rygg och en pjäs på pulka innebar en ngt reducerad framryckningshastighet Med väl vald eldställning (en med bra utförsbacke bakom) gick det dock fort att ta sig bakåt efter eldöppnande. Kan dock meddela att spårdisciplinen var tämligen obefintlig. Hade sen alltid normal långa, funkade klart bättre. Quote
Emil Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 Jag som trodde att Sverige var framstående i vinterkrig? Men iaf vi fick ut snöskor på mitt utbildnings som vi hade i skidstället på strf90 efter att vi i 1½ meters snö tagit en halvtimma på oss att göra en omfattning höger till fots mot en grupperad fiende till fots. Då vi skulle göra detta skulle våran plutonschef vara truppförande till fots då. När vi gick till skedet var det -25 och pudersnö det vill säga man sjunker rakt igenom även med snöskor vilket resulterar i att när man går drar man upp en massa snö. Efter en bit på omfattning svor vår löjtnant och blev ruskeligt förbannat och började slå på sina snöskor likt en 8 åring på sina leksaker. På utvärderingen sades att i snö gör man fan inte tjänst till fots i snö mer än en halv meter man tar hellre terräng i vagnsstrid och packar med extra ammo. Dock så blev det fortsatta avsittningar i 1½ meters snö då alla andra plutchefer inte truppförde till fots och tyckte att en halvtimma för en omfattnig är fullt funktionellt. Jaja utan ksp.58 kanske jag hade skuttat på snön likt Legolas i Sagan om Ringen. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 (edited) Får sälla mig till skaran som legat på norrlandsförband och åkt vita blixten. Hade den långa varianten av skida och tittade därför ofta avundsjukt på när robotpluton gled fram på sina små trickskidor (som vi aldrig fick prova). Till saken hör att jag inte har så värst långa ben och därför lite problem med lappkasten ibland Ah, bandvagnstolkning! Det blev det många av i Sollefteås skogar. Som vintertransportmedel tycker jag att vita blixten är bra (bara jag slipper dra pulk-fanskapet): tyst, någorlunda snabb, lämnar inte så mycket spår. Dock föredrog jag att inte ha så värst långt till vår BV206 när vi skulle dra oss ur efter eldöverfallen på "ryssburkarna"... Edited August 25, 2003 by Foxtrotcharliegrg Quote
Elfgren Posted August 26, 2003 Author Report Posted August 26, 2003 alla ni danskar o finnar som finns på forumet, hur har ni det med skidor. Quote
Adam Wilhelm Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 är det ingen som vet om något annat land har tagit fram en modern skida för soldatbruk?? Hade fransmännens skidutrustning när jag var på Igmanberget -94. Det var teleskopstavar och haute-rote skidor och pjäxor. Mycket nöjsamt att tolka efter Pbv 302. Quote
EMK Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Jag måste säga att jag har aldrig haft (peppar peppar) några större problem med mina "White lightning" och det beror nog på att man måste behandla dem med lite kärlek Allvarligt talat, tjärar man dem ordentligt och ser till att de håller sig fräscha i kanterna och borstar av all snö så de inte fryser/spricker i tö väder då är de helt okey!! Har ett par hemma i lgh förrådet oxå om man skall ut på en tur. Dock skulle jag nog inte åka upp och gå på tur med dem i fjällen utan då kommer de civila fram med stålkanter samt möjligheten att använda stighudar. Quote
Lindeberg Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Oturligt nog har man aldrig haft/fått möjligheten att prova på Vita Blixten. Såg dock ett gäng på Ing2 som någon stackars pluton vårdade. Quote
LeadHead Posted August 29, 2003 Report Posted August 29, 2003 Dock skulle jag nog inte åka upp och gå på tur med dem i fjällen utan då kommer de civila fram med stålkanter samt möjligheten att använda stighudar. Klokt val... Det finns några nya plastskidor på I 19. Jag vet att en del befäl hade såna och om jag inte minns fel, även någon KB-avdelning. Quote
Johan ES Posted August 29, 2003 Report Posted August 29, 2003 Har inte personligen någon erfarenhet av Vita Blixten men jag har däremot provat en äldre(?) variant från Schweiz. De ser ut som VB och kan användas tillsammans med vanliga kängor (framdelen på bindningen är ställbar för olika bredder på skor). De är i grund och botten vanliga träskidor men har en plastbelägning och är utrustade med stålkanter. Själva kabeln i bindningen kan låsas fast i en extra hake på varje sida för att foten ska sitta hårdare. Detta får till följd att skidorna känns mer som slalomskidor och underlättar styrning i nedförsbackar. /Johan ES Quote
Recommended Posts