Jump to content

Eterlukt i strv122


Recommended Posts

  • BlåGul -1
Tjena!

 

Behöver ett snabbt svar...

I stridsvagn (122) kan man om något blir fel känna en frän doft (eter).

Var kommer den ifrån och vad har gått sönder?

 

Tackar

//

P4-nisse

 

Är det i din vagn?

Då är det nog dags att tvätta uniformen, eller åtminstone att byta underkläder.

Link to post
Share on other sites
Är det i din vagn?

Då är det nog dags att tvätta uniformen, eller åtminstone att byta underkläder.

Ingenting jag tänker säga emot, dock var det inte just det jag tänkte på...

Vi håller på med GVU - Grundläggande VagnsUtbildning just nu, och en kille i plutonen fick i uppgift att ta reda på det jag just frågade. Givetvis tänkte jag att jag kunde fråga en snabbis på SoldF eftersom jag ändåså åkte hem för att hämta lite grunkor.

 

PS.

Min uniform luktar blåbär, all the way from baskerprovet... :(( :((

Link to post
Share on other sites

Svaret lyder:

 

Halon.

 

Halon är det medel som används som brandsläckningsmedel i stridsvagnen. Det är alltså inte eter, snarare påminner lukten om eter. Om man känner denna lukt har antagligen 2 av de 4 flaskorna halon i motorrummet automatiskt utlösts. De två andra är manuella.

Link to post
Share on other sites
  • 4 years later...
Korvetterna har även halon i motorrummen. Fast halonen i strv 122 är ju urkopplad, så dom små vpl inte dör om man lyckas få sin KSP att brinna eller dyl.

 

Hur kommer det sig att Halonsläckarna i strv122 är urkopplade men inte i strf90?

Link to post
Share on other sites

Halon är ju ett mycket effektivt släckningsmedel, men det är inte dödligt som vissa verkar tror, det går att vistas i det, just därför man har halon i stängda utrymmen.

 

Grejen är ju den att politikerna har förbjudit den då den förstår ozonet

Så som ersättning för halonet har man idag oftast ett Inergent släckningssystem eller ett Koldioxid system.

 

Halon som brandsläckare funkar så att Halongasen i flaskan är kondenserad (Vätskeform) och när den då lämnar flaskan omvandlas den till gas.

Link to post
Share on other sites
Halon är ju ett mycket effektivt släckningsmedel, men det är inte dödligt som vissa verkar tror, det går att vistas i det, just därför man har halon i stängda utrymmen.

 

Grejen är ju den att politikerna har förbjudit den då den förstår ozonet

Så som ersättning för halonet har man idag oftast ett Inergent släckningssystem eller ett Koldioxid system.

 

Halon som brandsläckare funkar så att Halongasen i flaskan är kondenserad (Vätskeform) och när den då lämnar flaskan omvandlas den till gas.

Rätta mig gärna om jag har fel nu, men tar inte halon bort syret i luften och därigenom dödar branden? Det borde rimligtvis vara rätt kass att vistas i ett utrymme som fyllts med halon för att släcka en brand.

Link to post
Share on other sites
Rätta mig gärna om jag har fel nu, men tar inte halon bort syret i luften och därigenom dödar branden? Det borde rimligtvis vara rätt kass att vistas i ett utrymme som fyllts med halon för att släcka en brand.

Det blir väl samma effekt med koldioxid i ett slutet utrymme? Syret försvinner, branden dör ut.

Link to post
Share on other sites
Även strf 90 kör väl med Halon i både det fasta och i handbrandsläckarna.

Halon i handbrandsläckare? hur funkar det?

 

Gärna mer info om dom.

 

Halonbrandsläckarna är:

M2885-005110 HALONSLÄCKARE 1,5KG

M2885-007110 HALONSLÄCKARE 1,5KG

 

De innehåller CF2ClBr (bromklorodifluormetan eller Halon 1211).

 

Vi kontakt med brand förgasas Halon och tränger in i alla skrymslen och skapar en obrännbar atmosfär. Redan vid 5-10% inblandning i luft så stopper Halon kedjereaktionerna i branden. Halon är ytterst lämplig vid brand i motorer, elektronik och dylikt då det inte lämnar rester eller skadar utrustning.

Dock är Halon ytterst skadligt mot t.ex ozonskiktet.

Edited by Frekvenz
Link to post
Share on other sites
Rätta mig gärna om jag har fel nu, men tar inte halon bort syret i luften och därigenom dödar branden? Det borde rimligtvis vara rätt kass att vistas i ett utrymme som fyllts med halon för att släcka en brand.

Det blir väl samma effekt med koldioxid i ett slutet utrymme? Syret försvinner, branden dör ut.

Fast koldioxid reagerar inte med syre och binder upp det. oftast när man använder kolsyresläckare är man ute efter kyleffekten och inte så mycket annat.

 

Hmm enligt det världsomspännande... så slår halonet mot själva branden och omöjliggör kedjereaktionen som eld tydligen är :rolleyes:

Kan någon förklara för en lekman vad som egentligen händer?

Edited by Rickard N
Link to post
Share on other sites
Kan någon förklara för en lekman vad som egentligen händer?

 

Ok, vi gör ett försök:

Det är brom och kloridatomerna från halonet, desamma som påverkar ozonskiktet negativt, verkar katalytiskt och producerar vatten från

hydroxyl- och väteradikaler. Därmed blockeras dessa nödvändiga radikaler för förbränningsprocess och kedjereationen avbryts sålunda.

Link to post
Share on other sites

En sammanställning från FMV.a

Alla som har intresse av Halon bör läsa denna artikel: FMVaktuellt 2/2002 (PDF)

 

Ultrasnabbt släcksystem:

Två släckningar, avancerat system (förhindra skada på personal, förhindra

utslagning, bibehållen stridseffekt)

Besättningsrum: Strv 122 (Halon 1301)(Halotron)

Två eller fler släckningar, avancerat system

(förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt)

Motorrum: Strf 90, Strv 121/122 (Halon 1211)

Snabbt brandsläckningssystem:

En släckning, avancerat system

(förhindra skada på personal, förhindra

utslagning, bibehållen stridseffekt)

Besättningsrum: Patgb 203 (Halon 1301)

Fr. besättningsrum Patgb 203 (Halon 1301)

Brandsläckningssystem:

En släckning, enkelt system

(förhindra materielförlust)

Motorrum: Bv-206 (Skum)

Motorrum: Bv-208/308, Pbv-302 (Koldioxid)

Två släckningar, avancerat system

(förhindra materielförlust)

Besättningsrum: Pbv-302 C (Halotron)

Två släckningar, avancerat system

(förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt)

Motorrum: Pbv-501, Pbv-4020, Brobv-971, Patgb

180, Patgb 202/203, Pbv-302 C m.fl.

(Halotron)

Två eller fler släckningar, avancerat system

(förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt)

Motorrum: Strf 90, Strv 121/122 (Halon 1211)

Link to post
Share on other sites

För att något ska kunna brinna behövs tre komponenter.

 

Värme, syre och brännbart material.

 

Det man gör med olika släckmedel är antingen att sänka värmen, t.ex vatten, eller sänka syrenivån, t.ex halon.

Om man sänker syrenivån blir blandningen för fet och brandgaserna kan inte ta eld, ungefär som en bilmotor med choken inne, den får för mycket bensin och för lite syre och därför går motorn dåligt.

Sänker man värmen till under brandämnets flampunkt händer samma sak, brandgaserna kan inte ta eld.

 

Något förenklat för lekmannen.

 

The Swede :banghead:

FD brandman deltid.

Link to post
Share on other sites

En besättning som skulle utsättas för Halon komer likväl vara mer eller mindre stridsoduglig i något dygn, eftersom man mår fruktansvärt kass om man utsätts för det.

 

Jag har fått berättat för mig av ett befäl som var på plats utb.-år 05-06, då en laddare släckte en begynnande brand i en vagn med den handburna halon-släckaren. Killen fick smaka sjukhuslakan i ett par dagar efter det.

Link to post
Share on other sites
Men är Halonsläckare i allmänhet helt bannlysta utan dispens?

Jag besökte en hyfsat stor serverhall för ett tag sen och där stod två stora flaskor märkta Halon.

Samma size som dom största Acetylenflaskorna.

 

Generellt ja. Dock står det en massa kvar i datahallar och dylikt där översyn inte har gjorts. Har varit med om utbyte hos flera kunder just pga att halonsystemen har blivit "olagliga"

Link to post
Share on other sites
Korvetterna har även halon i motorrummen.

Är faktiskt ganska säker på att alla korvetterna har fått sitt Halonsystem utbytt mot Halotron, Sto/Mmö har iaf inte Halon längre. Och Vby klassen har Halotron i maskinrummen redan från början. Gbg klassen är jag därimot osäker på... :navy:

Link to post
Share on other sites
Men är Halonsläckare i allmänhet helt bannlysta utan dispens?

Jag besökte en hyfsat stor serverhall för ett tag sen och där stod två stora flaskor märkta Halon.

Samma size som dom största Acetylenflaskorna.

Generellt ja. Dock står det en massa kvar i datahallar och dylikt där översyn inte har gjorts. Har varit med om utbyte hos flera kunder just pga att halonsystemen har blivit "olagliga"

Nu för tiden så använder man Argonite eller annan inertsläckningsgas i datorhallar.

 

Man vill inte vara inne i en datorhall när Argoniten går. Inte för att gasen i sig skulle vara farlig, men man hör inte så bra efteråt. Dessutom kan lösa föremål få upp rätt bra fart i blåsten...

Link to post
Share on other sites
Korvetterna har även halon i motorrummen. Fast halonen i strv 122 är ju urkopplad, så dom små vpl inte dör om man lyckas få sin KSP att brinna eller dyl.

 

Förtydligande om det inte framgått:

 

Halonen i motorummet på strv122 är ALLTID inkopplad och igång (även då vagnen är avstängd). Halonet i stridsrummet är ikopplat och kan (med bryten plombering) utlösas manuellt, dock är den automatiska utlösningen inaktiverad.

Link to post
Share on other sites

Dessutom kan man även välja beredskapsgrad på den automatiska utlösaren i stridsutrymmet. Vid beredskapsläge 1 räcker det att en detektor ger utslag för att Halonet skall lösas ut. I läge 2 krävs minst 2 detektorer (Har jag för mig?).

Link to post
Share on other sites
Dessutom kan man även välja beredskapsgrad på den automatiska utlösaren i stridsutrymmet. Vid beredskapsläge 1 räcker det att en detektor ger utslag för att Halonet skall lösas ut. I läge 2 krävs minst 2 detektorer (Har jag för mig?).

 

 

skulle vilja påstå att du har gansak så rätt där förutom att när du är i läge 2 måste du själv dra om vippan för att lösa ut halogenet i stridsutrymmet, samma sak i motorummet de är inte på automatik normaltsett så utbildas man till att alltid ha de i manuellt för brandsystemet kan ju indikera lite nu som då.

Link to post
Share on other sites

Det var inget vi utbildades på, vi hade alltid 2 av tuberna i motorrummet i automatiskt läge(går det verkligen att ställa om?!), för att utlösas vid brandindikering. Detta skedde minst en gång (vad jag kan minnas) på vårt kompani under förra utb.-året. De andra två är manuellt utlösbara från förarplats.

 

 

PS: Nu får någon bättre gärna gå in och rätt möjliga/troliga fel, då vi börjar närma oss detaljkunskap om chassiet, vilket jag som vc inte har snorkoll på. DS.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...