Nosferatu Posted August 13, 2003 Report Share Posted August 13, 2003 Tjena! Behöver ett snabbt svar... I stridsvagn (122) kan man om något blir fel känna en frän doft (eter). Var kommer den ifrån och vad har gått sönder? Tackar // P4-nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted August 13, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted August 13, 2003 Tjena! Behöver ett snabbt svar... I stridsvagn (122) kan man om något blir fel känna en frän doft (eter). Var kommer den ifrån och vad har gått sönder? Tackar // P4-nisse Är det i din vagn? Då är det nog dags att tvätta uniformen, eller åtminstone att byta underkläder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosferatu Posted August 13, 2003 Author Report Share Posted August 13, 2003 Är det i din vagn?Då är det nog dags att tvätta uniformen, eller åtminstone att byta underkläder. Ingenting jag tänker säga emot, dock var det inte just det jag tänkte på... Vi håller på med GVU - Grundläggande VagnsUtbildning just nu, och en kille i plutonen fick i uppgift att ta reda på det jag just frågade. Givetvis tänkte jag att jag kunde fråga en snabbis på SoldF eftersom jag ändåså åkte hem för att hämta lite grunkor. PS. Min uniform luktar blåbär, all the way from baskerprovet... :(( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted August 13, 2003 Report Share Posted August 13, 2003 Det kan vara någon typ av givare. Temperaturbulben/kapilärröret till temperaturgivare är ibland fyllda med eter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosferatu Posted August 16, 2003 Author Report Share Posted August 16, 2003 Svaret lyder: Halon. Halon är det medel som används som brandsläckningsmedel i stridsvagnen. Det är alltså inte eter, snarare påminner lukten om eter. Om man känner denna lukt har antagligen 2 av de 4 flaskorna halon i motorrummet automatiskt utlösts. De två andra är manuella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex.l Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Läste lite om denna vagn och såg att det var halon som släckningssystem. Hur kommer det sig att man har kvar denna släckningsgas då den är förbjuden? Har FM fått ett undantag på detta eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 (edited) FM har undantag från förbudet på Halon i vissa fall Stridsvagn 122 lär vara ett av de även ubåtarna kör halon, åtminstone Söd klassen edit förtydligade lite Edited September 25, 2007 by fogel02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Korvetterna har även halon i motorrummen. Fast halonen i strv 122 är ju urkopplad, så dom små vpl inte dör om man lyckas få sin KSP att brinna eller dyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Även strf 90 kör väl med Halon i både det fasta och i handbrandsläckarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Även strf 90 kör väl med Halon i både det fasta och i handbrandsläckarna. Halon i handbrandsläckare? hur funkar det? Gärna mer info om dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Korvetterna har även halon i motorrummen. Fast halonen i strv 122 är ju urkopplad, så dom små vpl inte dör om man lyckas få sin KSP att brinna eller dyl. Hur kommer det sig att Halonsläckarna i strv122 är urkopplade men inte i strf90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 det enda jag har hört är att dom är det i strv122 (fast har inte gört så mkt om strf90). och där var orsaken so msagt att börjar det brinna har man antagligen för lite tid att ta sig ut utan skador av halonet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex.l Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Halon är ju ett mycket effektivt släckningsmedel, men det är inte dödligt som vissa verkar tror, det går att vistas i det, just därför man har halon i stängda utrymmen. Grejen är ju den att politikerna har förbjudit den då den förstår ozonet Så som ersättning för halonet har man idag oftast ett Inergent släckningssystem eller ett Koldioxid system. Halon som brandsläckare funkar så att Halongasen i flaskan är kondenserad (Vätskeform) och när den då lämnar flaskan omvandlas den till gas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Halon är ju ett mycket effektivt släckningsmedel, men det är inte dödligt som vissa verkar tror, det går att vistas i det, just därför man har halon i stängda utrymmen. Grejen är ju den att politikerna har förbjudit den då den förstår ozonet Så som ersättning för halonet har man idag oftast ett Inergent släckningssystem eller ett Koldioxid system. Halon som brandsläckare funkar så att Halongasen i flaskan är kondenserad (Vätskeform) och när den då lämnar flaskan omvandlas den till gas. Rätta mig gärna om jag har fel nu, men tar inte halon bort syret i luften och därigenom dödar branden? Det borde rimligtvis vara rätt kass att vistas i ett utrymme som fyllts med halon för att släcka en brand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Rätta mig gärna om jag har fel nu, men tar inte halon bort syret i luften och därigenom dödar branden? Det borde rimligtvis vara rätt kass att vistas i ett utrymme som fyllts med halon för att släcka en brand. Det blir väl samma effekt med koldioxid i ett slutet utrymme? Syret försvinner, branden dör ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 (edited) Även strf 90 kör väl med Halon i både det fasta och i handbrandsläckarna. Halon i handbrandsläckare? hur funkar det? Gärna mer info om dom. Halonbrandsläckarna är: M2885-005110 HALONSLÄCKARE 1,5KG M2885-007110 HALONSLÄCKARE 1,5KG De innehåller CF2ClBr (bromklorodifluormetan eller Halon 1211). Vi kontakt med brand förgasas Halon och tränger in i alla skrymslen och skapar en obrännbar atmosfär. Redan vid 5-10% inblandning i luft så stopper Halon kedjereaktionerna i branden. Halon är ytterst lämplig vid brand i motorer, elektronik och dylikt då det inte lämnar rester eller skadar utrustning. Dock är Halon ytterst skadligt mot t.ex ozonskiktet. Edited September 26, 2007 by Frekvenz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 (edited) Rätta mig gärna om jag har fel nu, men tar inte halon bort syret i luften och därigenom dödar branden? Det borde rimligtvis vara rätt kass att vistas i ett utrymme som fyllts med halon för att släcka en brand. Det blir väl samma effekt med koldioxid i ett slutet utrymme? Syret försvinner, branden dör ut. Fast koldioxid reagerar inte med syre och binder upp det. oftast när man använder kolsyresläckare är man ute efter kyleffekten och inte så mycket annat. Hmm enligt det världsomspännande... så slår halonet mot själva branden och omöjliggör kedjereaktionen som eld tydligen är Kan någon förklara för en lekman vad som egentligen händer? Edited September 26, 2007 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foftot Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 (edited) Om jag har förståt rätt så när man då har 5-10% halon i utrymet kan det inte brinna men det går fortfarande att andas Edited September 26, 2007 by Foftot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Kan någon förklara för en lekman vad som egentligen händer? Ok, vi gör ett försök: Det är brom och kloridatomerna från halonet, desamma som påverkar ozonskiktet negativt, verkar katalytiskt och producerar vatten från hydroxyl- och väteradikaler. Därmed blockeras dessa nödvändiga radikaler för förbränningsprocess och kedjereationen avbryts sålunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 En sammanställning från FMV.a Alla som har intresse av Halon bör läsa denna artikel: FMVaktuellt 2/2002 (PDF) Ultrasnabbt släcksystem: Två släckningar, avancerat system (förhindra skada på personal, förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt) Besättningsrum: Strv 122 (Halon 1301)(Halotron) Två eller fler släckningar, avancerat system (förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt) Motorrum: Strf 90, Strv 121/122 (Halon 1211) Snabbt brandsläckningssystem: En släckning, avancerat system (förhindra skada på personal, förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt) Besättningsrum: Patgb 203 (Halon 1301) Fr. besättningsrum Patgb 203 (Halon 1301) Brandsläckningssystem: En släckning, enkelt system (förhindra materielförlust) Motorrum: Bv-206 (Skum) Motorrum: Bv-208/308, Pbv-302 (Koldioxid) Två släckningar, avancerat system (förhindra materielförlust) Besättningsrum: Pbv-302 C (Halotron) Två släckningar, avancerat system (förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt) Motorrum: Pbv-501, Pbv-4020, Brobv-971, Patgb 180, Patgb 202/203, Pbv-302 C m.fl. (Halotron) Två eller fler släckningar, avancerat system (förhindra utslagning, bibehållen stridseffekt) Motorrum: Strf 90, Strv 121/122 (Halon 1211) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 För att något ska kunna brinna behövs tre komponenter. Värme, syre och brännbart material. Det man gör med olika släckmedel är antingen att sänka värmen, t.ex vatten, eller sänka syrenivån, t.ex halon. Om man sänker syrenivån blir blandningen för fet och brandgaserna kan inte ta eld, ungefär som en bilmotor med choken inne, den får för mycket bensin och för lite syre och därför går motorn dåligt. Sänker man värmen till under brandämnets flampunkt händer samma sak, brandgaserna kan inte ta eld. Något förenklat för lekmannen. The Swede FD brandman deltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Men är Halonsläckare i allmänhet helt bannlysta utan dispens? Jag besökte en hyfsat stor serverhall för ett tag sen och där stod två stora flaskor märkta Halon. Samma size som dom största Acetylenflaskorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 En besättning som skulle utsättas för Halon komer likväl vara mer eller mindre stridsoduglig i något dygn, eftersom man mår fruktansvärt kass om man utsätts för det. Jag har fått berättat för mig av ett befäl som var på plats utb.-år 05-06, då en laddare släckte en begynnande brand i en vagn med den handburna halon-släckaren. Killen fick smaka sjukhuslakan i ett par dagar efter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Men är Halonsläckare i allmänhet helt bannlysta utan dispens?Jag besökte en hyfsat stor serverhall för ett tag sen och där stod två stora flaskor märkta Halon. Samma size som dom största Acetylenflaskorna. Generellt ja. Dock står det en massa kvar i datahallar och dylikt där översyn inte har gjorts. Har varit med om utbyte hos flera kunder just pga att halonsystemen har blivit "olagliga" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Korvetterna har även halon i motorrummen. Är faktiskt ganska säker på att alla korvetterna har fått sitt Halonsystem utbytt mot Halotron, Sto/Mmö har iaf inte Halon längre. Och Vby klassen har Halotron i maskinrummen redan från början. Gbg klassen är jag därimot osäker på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Men är Halonsläckare i allmänhet helt bannlysta utan dispens?Jag besökte en hyfsat stor serverhall för ett tag sen och där stod två stora flaskor märkta Halon. Samma size som dom största Acetylenflaskorna. Generellt ja. Dock står det en massa kvar i datahallar och dylikt där översyn inte har gjorts. Har varit med om utbyte hos flera kunder just pga att halonsystemen har blivit "olagliga" Nu för tiden så använder man Argonite eller annan inertsläckningsgas i datorhallar. Man vill inte vara inne i en datorhall när Argoniten går. Inte för att gasen i sig skulle vara farlig, men man hör inte så bra efteråt. Dessutom kan lösa föremål få upp rätt bra fart i blåsten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Korvetterna har även halon i motorrummen. Fast halonen i strv 122 är ju urkopplad, så dom små vpl inte dör om man lyckas få sin KSP att brinna eller dyl. Förtydligande om det inte framgått: Halonen i motorummet på strv122 är ALLTID inkopplad och igång (även då vagnen är avstängd). Halonet i stridsrummet är ikopplat och kan (med bryten plombering) utlösas manuellt, dock är den automatiska utlösningen inaktiverad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Dessutom kan man även välja beredskapsgrad på den automatiska utlösaren i stridsutrymmet. Vid beredskapsläge 1 räcker det att en detektor ger utslag för att Halonet skall lösas ut. I läge 2 krävs minst 2 detektorer (Har jag för mig?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
med räven bakom örat Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Dessutom kan man även välja beredskapsgrad på den automatiska utlösaren i stridsutrymmet. Vid beredskapsläge 1 räcker det att en detektor ger utslag för att Halonet skall lösas ut. I läge 2 krävs minst 2 detektorer (Har jag för mig?). skulle vilja påstå att du har gansak så rätt där förutom att när du är i läge 2 måste du själv dra om vippan för att lösa ut halogenet i stridsutrymmet, samma sak i motorummet de är inte på automatik normaltsett så utbildas man till att alltid ha de i manuellt för brandsystemet kan ju indikera lite nu som då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Det var inget vi utbildades på, vi hade alltid 2 av tuberna i motorrummet i automatiskt läge(går det verkligen att ställa om?!), för att utlösas vid brandindikering. Detta skedde minst en gång (vad jag kan minnas) på vårt kompani under förra utb.-året. De andra två är manuellt utlösbara från förarplats. PS: Nu får någon bättre gärna gå in och rätt möjliga/troliga fel, då vi börjar närma oss detaljkunskap om chassiet, vilket jag som vc inte har snorkoll på. DS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.