Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
I mina ögon så är problemet med FM att tilldelad material är bäst. Vilket gör att en AK5 med grundsikte på 250m ska fungera för både pansartrupper och som här bordningsstyrkor. Om man ser på statistik över stridsavstånd från ett land som USA (dom har ju ganska mycket erfarenhet) så är avstånden sällan över 100m. Så jag förstår inte vad FM tänkte på när dom valde sikte till AK5. Sen så borde dom införskaffa lite fler vapen, inte för att det skulle vara häftigt utan nödvändigt. Ja kan tänka mig att stadsskytte t.ex skulle uppskatta pumphagel vid genomsök av byggnader. Att den här bordningstyrka skulle uppskatta en MP5 mycket mer än AK5 ju rätt självklart. AK5 är ju en dryg meter, inte det smidigaste att att komma runt hörn i en trång båt med.

1. Bordningsstyrkan har även pistol, vilket du ser på bilden. Borde vara relativt jättebra för bordning.

2. I mitt FM skottställer man sin Ak5 på 100m.

3. Pumphagel är ungefär sämst, en halvautomatisk är bättre. Och hur vet du att SSK inte har hagelgevär i sin arsenal?

• Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

100 m är fortfarande för långt, då du har ett 400 m sikte som då borde hamna på 170m ungefär.

Pumphagel / halvautomatisk, ja får be så hemskt mycket om ursäkt, petitesser för en lekman, budskapet kom ju fram iaf.

Sen är en pistol bra att ha, men magasinen rymmer inget vidare mycket ofta inte mer än 12-15 skott. (Jag vet att Glock har några riktigt stora magasin på vissa av sina modeller men jag har personliga erfarenheter av Glock som gör att jag inte tycker om den OBS! civila erfarenheter).

Posted
100 m är fortfarande för långt, då du har ett 400 m sikte som då borde hamna på 170m ungefär.

Pumphagel / halvautomatisk, ja får be så hemskt mycket om ursäkt, petitesser för en lekman, budskapet kom ju fram iaf.

Sen är en pistol bra att ha, men magasinen rymmer inget vidare mycket ofta inte mer än 12-15 skott. (Jag vet att Glock har några riktigt stora magasin på vissa av sina modeller men jag har personliga erfarenheter av Glock som gör att jag inte tycker om den OBS! civila erfarenheter).

Säg att skjutavståndet är 10m, inte ens det nere i en båt. Kommer det spela stor roll då om du skottställt ditt vapen på 100m eller 50m ?

Personen du skjuter kommer ändå få en kula i sig där du siktat.

• Forumsledning
Posted

.öhm men jag hoppas du inte menar att en bordningsstyrka springer omkring på ett fartyg o använder siktet när de skjuter !?! här snackar vi jaktskott och då spelar det ingen roll mo siktet är på 30 eller 3000, och sånt övar man. Snabba lägen, och att veta på "känn" hur o vart man ska "sikta"

Sen vad gäller pistoler så är det ett utmärkt vapen skulle jag tro. 17 patroner räcker gott o väl och laddning sker snabbt.

Posted

.öhm men jag hoppas du inte menar att en bordningsstyrka springer omkring på ett fartyg o använder siktet när de skjuter !?! här snackar vi jaktskott och då spelar det ingen roll mo siktet är på 30 eller 3000, och sånt övar man. Snabba lägen, och att veta på "känn" hur o vart man ska "sikta"

Sen vad gäller pistoler så är det ett utmärkt vapen skulle jag tro. 17 patroner räcker gott o väl och laddning sker snabbt.

Jo, just det B)

Sen är det ju så att ak5an är liten, är man utbilad så duger den :D

Kan ju tyckas vara lite stor i ett fartyg, men jag tror ändå man klarar sig på den, sen är det väl så att MP5an och ak5an skiljer det väl inte sååååå mycket i storlek?

Tycker den ser ganska biffig ut om man jämför med andra K-pistar...

Nån nämnde hagel? storlek av vapen, en hagel bössa är ju stor som ett hus :2guns:

Vapen mässigt tror jag dom klarar sig bra *har man kört striby med ak4, rensing av hus mm så går nog båtar med 5an*

Sen har dom ju pistol om det blir för trångt.

Guest Lt. payne
Posted

Nu är det visserligen på det kalla krigets tid detta hände..

Min pluton utförde en del IKFN uppdrag och vi hade kpist M45 som beväpning.

Vi övade en del ombord på HMS Karlskrona innan hon sjösattes.

Perfekt övningsplats!

Av vårt befäl Fänrik Xxxxxxxx fick vi ständigt höra:

-Se till att varje skott träffar en kropp, ni riskerar annars att få tillbaka den som en richoschett!!

-Ni får inget nobelpris av mig för ni skjuter inne i en järnlåda!!

Han var av den gamla stammen, med dess pedagogiska sätt att sprida kunskap..

Posted

@Wittman försök att ta dig ner i en båt ngn gång. ta en stor en, typ kustkorvett. du kommer då märka att vid SIB finns det gigantiskt med plats, och när denna är fylld finns lite kvar att ta av.

ett kort vapen måste vara att föredra. jag skulle då inte vilja meckla med ett vapen på diverse omöjliga sätt hela tiden. självklart ska vapnet redan vara runt hörnet när soldaten tittar fram, inte riktad mot taket om vartannat.

Posted
Haller helt med. Jag har for mig att vi skottstallde AK5 pa 100 m, struntade i det dar 250-tjafset.

For CQB skulle jag nog sjalv ta antingen en M4 eller MP5, om inte FN Herstal fick for sig att gora 5.7-am i JHP... Da skulle det helt klart bli P90.

Ak5 skottställs på 30m mot skottställningstavla, därefter kontrollskjuts vapnet på 100m mot riktprick (överslaget är max 10cm). På avstånd under 30m kommer man alltså träffa lågt om man använder riktmedlen (pga att mynningen är under siktlinjen).

Men jag kan inte komma på varför man skulle sikta på så korta avstånd.

JHP är ju säkert tillåtet att använda för militärt bruk, NOT.

MP5 och P90 finns både i stora vapensatsen och hos FMV.

Posted
For CQB skulle jag nog sjalv ta antingen en M4 eller MP5, om inte FN Herstal fick for sig att gora 5.7-am i JHP... Da skulle det helt klart bli P90.

JHP är ju säkert tillåtet att använda för militärt bruk, NOT.

Nej, det vet jag val, men det skulle gora en stor skillnad i effektiviteten. Formatmassigt ar ju P90 perfekt for antringsstyrkor, det ar bara ammunitionen som ar lite trasslig. Med JHP (eller for den delen tyngre am) skulle den passa perfekt.

Posted
@Wittman försök att ta dig ner i en båt ngn gång. ta en stor en, typ kustkorvett. du kommer då märka att vid SIB finns det gigantiskt med plats, och när denna är fylld finns lite kvar att ta av.

ett kort vapen måste vara att föredra. jag skulle då inte vilja meckla med ett vapen på diverse omöjliga sätt hela tiden. självklart ska vapnet redan vara runt hörnet när soldaten tittar fram, inte riktad mot taket om vartannat.

Går nog så bar som man gör det, har man den inställingen så.... jag jämförde inte striby med bording, men jag satt att om striby med ak4 går går nogs trid i båt med 5an. Jag pratar då om innomhus med ak4an, korridorer och sånt... dörrar osv. Och om du läser så och tittar så har det ju gått bra, skulle det va så illa som du säger så skulle dom inte klara uppgiften, vilket dom förmodligen gör då utb fortfarande finns :)

Posted

tycker fortfarande du ska försöka ta dig ner i en båt i titta lite. försöka hålla uppsikt medan du använder lejdare och öppnar luckor. sen kan du om du vill ha med dig vapnet nästa gång. pistol är troligen det bästa dem kan ha, då många förflyttningar endast lämnar en hand ledig.

Sen är det ju så att ak5an är liten, är man utbilad så duger den

Kan ju tyckas vara lite stor i ett fartyg, men jag tror ändå man klarar sig på den, sen är det väl så att MP5an och ak5an skiljer det väl inte sååååå mycket i storlek?

Tycker den ser ganska biffig ut om man jämför med andra K-pistar...

då kan du ju definiera liten först. en 40mm kanon är liten gentemot dess föregångare, men inte fan vill jag borda fartyg med den för det (kanske som förarbete...). och MP5 finns i flera verisioner. en MP5-pdw skulle nog passa dem utmärkt.

sen har jag lite svårt för argument av typen 'går A så går B'. träskallar och bakåtsträvare resonerar så enligt mig.

Posted (edited)

Det har tagits upp en massa bra saker och även en del dåliga. Vad bordningsstyrkan skulle behöva som jag ser det nu är:

Nomexoverall = Flamtålig, lätt att röra sig med

Lätt kroppskydd

Uppblåsbar flytväst = liten och smidig men med flytkraft på 150N

Nomexhandskar

Knäskydd å armbågsskydd

Skatehjälm = motsvarande för bättre stötupptagning, och smidigare än 90hjälmen

Mp5 = kort och elak, PDWn sprider för mycket, svårkontrollerad

Glock17 = behåll

hagelbrakare = som komplement, gärna med less-lethal ammo typ beanbags

flashbanghgr = minskad risk för brand isf shgr

Frangible am = CQB ammo, för att slippa rikoschetter i plåtburkarna

Mp5 fast med 2-burst trigger group.

mp5-1.jpg

Kort hagelbrakare

51683.jpg

Glocken är hur lättskjuten som helst. Till P90 finns det idag ingen CQB am mig veterligen, följdaktiligen blir den ett dåligt vapenval. Dessutom funkar mp5 och den är pålitlig.

EDIT: Tillägg: Inget...repeterar INGET av det jag räknat upp är där av ballhetsfaktor, tuffhet, coolt motsvarande.

Edited by Nifelhel
Posted

drog bara till med pdw, aldrig provat denna (eller någon annan mp5). förrutom i rainbowspelen då.... :lala:

har dem inte ens uppblåsbara flytvästar idag? iofs har jag bara kommit i kontakt med sådana, och trodde det var dem enda som fanns. :ph34r: de två modellerna som jag kommit i kontakt med är den då man själv utlöser kolsyrepatronen, och den automatiska som blåser upp i kontakt med vatten. vad kör dem med idag om de inte använder ngt av ovan nämnda?

Posted

Nifelhel du kommer med många bra förslag, speciellt din lilla hagelbrakare. Det var en sådan jag menade när jag uttryckte mig lite klumpigt i mitt första inlägg. Och med beanbags så vore den klockren, mycket kraft men liten köttskada.

Att säga att MP5 är stor som Wittman sa är nog att överdriva, jag har bara provat att hålla i polisens när dom övat. Och det är lite äckligt för pipan slutar inte så värst långt framför vänsterhanden, så det känns som om man kan sticka fram ett finger och blåsa av det av misstag :Malaj: . Fast det är som sagt bara en känsla, blir du van så är den nog klockren.

Posted (edited)
Nifelhel du kommer med många bra förslag, speciellt din lilla hagelbrakare. Det var en sådan jag menade när jag uttryckte mig lite klumpigt i mitt första inlägg. Och med beanbags så vore den klockren, mycket kraft men liten köttskada.

Att säga att MP5 är stor som Wittman sa är nog att överdriva, jag har bara provat att hålla i polisens när dom övat. Och det är lite äckligt för pipan slutar inte så värst långt framför vänsterhanden, så det känns som om man kan sticka fram ett finger och blåsa av det av misstag :Malaj: . Fast det är som sagt bara en känsla, blir du van så är den nog klockren.

Asså... jag sa att den inte va mycket mindre än ak5an, det är den väl inte?

ser inte så liten ut...

Men jag håller på Nifelhel´s förslag... men vi alla vet att det inte händer, finns ju månag fler Tjänster/personal som inte har den beväpning/utr som dom skulle behöva för att lösa uppgiften bättre... Fler pistoler tack! t ex på GrpChefer, t ex till vakterna.

Vakter borde få en väst. typ den som jag länkade till förut osv... vissa har jud en gröna m90 cammo prylen som utlansstyrkan har... vad den nu heter, men alla hur inte detta än....

om det tog vakterna 20 år att få bra utrusting som passar dem bättre lär det ta lika lång tid för dom andra

Värden är grym!

edit: fler pistoler vill jag ah för att som gruppchef och i vissa andra befattingar kan det va bra att ha en hand fri, ni som är gruppchefer eller nåt likande vet ju att man pillar kartor osv och ofta kan behöva pistolen istället då den är så pytteliten söt:) smidig som fan ju när man pillar med saker, slipper då kan ma lixom ha bössan på ryggen helatiden och veta att man har beväpning ändå...

Edited by Wittman
Posted

Att säga att MP5 är stor som Wittman sa är nog att överdriva, jag har bara provat att hålla i polisens när dom övat. Och det är lite äckligt för pipan slutar inte så värst långt framför vänsterhanden, så det känns som om man kan sticka fram ett finger och blåsa av det av misstag :blink: . Fast det är som sagt bara en känsla, blir du van så är den nog klockren.

I CQB brukar hagelbossa (i a f den modellen som finns pa bilden) anvandas med Hatton-ammunition for att oppna dorrar. (demonstreras ganska bra i Black Hawk Down) For verkanseld brukar man anvanda halvautomater med las, sa man kan mata in Hatton utan att behova ladda om hela vapnet.

MP5 ar inte sa overdrivet stor. Liten ar den ju inte, men den ar ett behandigt format - bekvamt stor.

Annars vore ju MP5K perfekt for bordningsstyrkor, eller annu battre PDW-versionen. Men sjalv skulle jag garna ha en Bushman IDW...

Posted
Blackhawk!

För att vara exakt, BLACKHAWK Omega tactical vest-1 ;)

[OT]

Har använt den västen snart i 3 år nu och måste säga kvaliten på västen är ruskigt bra.

Perfekt vid trängre utrymmen eller när man ska snabbt ut ur fordon osv(eskort). Däremot kan maggen till AK 4 vara lite svåra att få upp hur maggfickan.

En personlig reflektion är väl att vaktstyrkan från k4 är b la dom mest "pro" av vakter jag har stött på under mitt lilla liv.. all heder åt er pojkar :lol:

[/OT]

@ 69:an

"Sedan efter utveckling och erfarenheter ( läs inom 5 år) ha möjlighet att utvecklas mot svårare upg."

Är det tänkt att efter 5 år när officerarna blivit varmare i kläderna och har hittat den utbildnings metod som krävs för att klara tuffare uppgifter, att det bara bli den invarande kullen som får den utbildningen eller kommer vpl kullarna som går ut i år och 4 år framåt få nån typ av repetions utb?

Posted (edited)

Wittman

Dom uppgifter jag fått fram på MP5 Navy (en ganska vanlig modell med inskjutbar stock) är så här:

Längd (stock inskjuten): ca 53 cm

Längd (stock utskjuten): ca 69 cm

Vikt: 2.9 kg

02_06_weapon_01.jpg

Så det är en avsevärd skillnad vad gäller speciellt längden, med stock inskjuten så är den nästan hälften så lång som en standard AK5, och med stock utskjuten så skiljer det över 3 dm. Kan vara avgörande i ett trångt läge.

Edited by Fu Tangsjö
Posted

Fu Tangsjö

Tänkte just på det..

MP5 är mycket liten i jämförelse med AK:n man har ett

bra grepp i den, balansen med fullt mag är ypperlig.

Lätt attt sikta (om man gör sånt) och träffa med.

Helt enkelt ett perfekt vapen för den här typen av strid.

Posted

Hur lång är Ak5D med både utfällt och infällt axelstöd?

Inte för att det är det optimala här kanske, utan mer som jämförelse.

Posted

Mp5 är ju smidig och lättkontrollerad, inga problem att ha handen nära mynningen som Tangsjö är orolig för, den hoppar ju inte omkring under eldgivning direkt.

Wittman, gissa inte sååå mycket om du inte hållt i en Mp5.. :D

Mp5 gör mig glad :)

Posted

Det absolut viktigaste prylen att ha med när man går in i fartyg är GA planen

dvs General Arrangements, där finns vartenda litet skrymsle uppritat , alla tankar,

vattentäta skott etc, utan denna = stanna iland.

-Valiant-

Posted
Mp5 är ju smidig och lättkontrollerad, inga problem att ha handen nära mynningen som Tangsjö är orolig för, den hoppar ju inte omkring under eldgivning direkt.

Wittman, gissa inte sååå mycket om du inte hållt i en Mp5.. :banana

Mp5 gör mig glad :navy:

Skulle vilja, men asså, finns det fler olika storlekar? den man brukar se på film ser ju biffig ut, som en mindre AK ju...

Posted

Man kan alltid tycka att det är lite konstigt att alla experter tycker så mycket om vapnen som borde användas. När vapen för våra skarpa bordningsgrupper på 80 talet skulle köpas så valdes hagelpumpar med 20" pipor. Helt fel enligt alla utom av de som skulle/använde vapnen skarpt. :banana

Posted

Hejsan alla!

Tänkte lista lite utrustning jag tycker vore lämplig för bordningsföretag. Då jag sett att vissa verkar gilla att hacka på vad andra säger så understryker jag att detta är vad jag tycker och inget annat.

Håller med den som tyckte att brandsäker overall, diverse skydd och en speciell hjälm mm vore bra.

Dock hade jag nog helst sett ett kroppskydd av en tyngre variant pga riskerna vid ett sådant uppdrag.

Vad gäller vapen så är en smg ett givet val. H&K MP5 är ett mkt lämpligt sådant. Lagom storlek och vikt, rätt kaliber och kan lätt utrustas med ex taktisk lampa, lasersikte eller ljuddämpare. Självklart bör den laddas med speciall ammo. En pistol som andra vapen är lämpligt och ett hagelgevär att använda som dörröpppnare eller med non lethal ammo är ett bra kompliment. Flashbangs och attacklights är också mkt användbara. Kanske kunde också cs granat eller liknande vara bra ibland för att röka ut fi.

Tack för mig :navy: