Jump to content

Recommended Posts

Posted

Även om tråden utvecklas så kan det ju för faan inte vara möjligt att alla ska dra in SSG som exempel de är inte relevant när man diskuterar värnpliktsförband och deras utbildning!!! Skärpning, höj nivån och sluta gissa, se tidigare inlägg!

@Wittman, problemet ligger inte i sanningshalten av Slipsens uttalande!

Utan problemet är att även om en enhet har möjlighet som Sveriges enda semi-öppna specialförband att skaffa MP5 så betyder det inte att Amfibiekårens värnpliktiga som har en av sina uppgiter att genomföra bordning kan få MP5.

Att du har kompisar som ljuger/överdriver är du inte ensam om men det är knappast relevant här!

Det kan omöjligtvis vara några frågor på detta!

@Slipsen

Jag köper att din polare sett deras beväpning och misstror inte dig eller din kompis då det är så att förbandet måste öva mot riktiga fartyg med riktig bemanning också! MEN jag är skeptisk mot att kalla de andra oseriösa för att de ej har tillgång till MP5.

Vet du ex. vilken typ av am. som *** använde sig av vid skarp bordning obeservera VET?!

//C

• Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@69an

Uppfattat!

Håller med dig delvis... :)

Just när det kommer till ssg :dribble: Som är det är mycket hemligt kring, och som på foton figurerar med "suddiga" vapen, så tycker inte jag att man skall hålla på och föravidare saker som polare säger, dels för att rykten sprids fort, och för att det är fel att lära folk saker som man inte kan vara 100% säker på att det stämmer... För att ta ett löjligt exempel, nån stackare som skapar data spel, och vill ha ssg med, så gör han mp5or till dem för att nån som påstår sig ha en säker källa säger att han sett dem med mp5or... så visar det sig att dom inte använder mp5or... när spelet är klart :D nej, men du fattar hur jag menar va?

Sen att dom anävnder mp5or finner jag mycket troligt, förmodligen alla andra...

Dom använder nog det mesta man kan hitta i våra kasuner 8-/ , men jag tycke rändå inte att man ska sprida sånt... förövrigt, får slipsens polare säga sånt ? om dom inte ens kan visa på bilder/foton vad dom har för vapen, och sen samövar med vpl, får då dom vpl säga vad dom sett? är inte så hemma på det där... hur funkar det?

Posted
@Torak se ovan samt mina tidigare inlägg ang. kunskaper om vissa vapen!

Ber om ursäkt om du nu råkar ingå i någon okänd enhet och/eller har mkt skjutvana av H&Ks UMP!

Haller med, men det var ju bara fakta jag kom med! UMP anvander .45-am av samma variant som 1911; kulorna ar tunga, och ar omtyckta av amerikansk polis och militar for att de har bra kraft. Och UMP ar ju ganska kort. Sa det ar val knappast nagot sarskilt kontroversiellt dar.

Posted
Haller med, men det var ju bara fakta jag kom med! UMP anvander .45-am av samma variant som 1911; kulorna ar tunga, och ar omtyckta av amerikansk polis och militar for att de har bra kraft. Och UMP ar ju ganska kort. Sa det ar val knappast nagot sarskilt kontroversiellt dar.

Fakta är inte detsamma som personlig erfarenhet och praktiskt beprövat, om man kollar på fakta är dom flesta vapen oerhört bra. UMP:n har haft lite problem med bla manöverhandtag som gått av med det är åtgärdat nu så den kan vara ett bra alternativ med eftersom jag inte har erfarenhet av den själv så vet jag inte.

Sen är väl inte en tung kula att föredra då en stor fara på båtar är rikoschetter och då är tex en 9x19 farligare än en 5.56x45.

Vad menar du med bra "kraft" i .45 ACP i det här sammanhanget förresten?

Posted

Ja, det ar framst for att jag inte riktigt kan uttrycken pa svenska. Men manga av de kallor jag har last sager att .45 ACP har mycket storre energioverforing (eller stopping power, eller vad det nu var) an 9mm. Sjalva kulan ar ju mycket tung, men subsonisk (och da dessutom lattare att ancanda ljuddampare).

Mer info finns pa http://www.hkpro.com/ump.htm

Posted
G36c vore bra om man nu skulle behöva högre kaliber och denna är inte heller speciellt dyr (ca 12000kr?)

12000 = inte dyr :Malaj:

Du får ju två Ak5 (4500:- styck) och lite tillbehör för det priset. Dessutom är det ju samma kaliber.

Posted
12000 = inte dyr  :wub:

Du får ju två Ak5 (4500:- styck) och lite tillbehör för det priset. Dessutom är det ju samma kaliber

Det är väl ändå en väldig skillnad på AK5 och G36c. G36c har gjorts kortare för trängre utrymen och skulle passa utmärkt på tex en båt för effektivare hantering.

Posted
@Slipsen

Jag köper att din polare sett deras beväpning och misstror inte dig eller din kompis då det är så att förbandet måste öva mot riktiga fartyg med riktig bemanning också! MEN jag är skeptisk mot att kalla de andra oseriösa för att de ej har tillgång till MP5.

Vet du ex. vilken typ av am. som *** använde sig av vid skarp bordning obeservera VET?!

//C

De skulle göra övningar på båten och inte öva själva bordningen så man använde färgpatroner vid det tillfället.

Jag tycker att en bordningstyrka måste ha rätta utrustningen, speciellt när utrustningen i stort inte är speciellt dyr eller svår att komma över. I en krigssituation så lär det inte direkt gå att lunka in på båten och ta över den hur som helst. Hårt motstånd kommer givetvis uppstå och då kan man inte lämna något åt slumpen. Stackarna kunde ju i alla fall få korta Ak5:or så att de i alla fall får en chans att värja sig.

Posted (edited)
@Slipsen

//C

De skulle göra övningar på båten och inte öva själva bordningen så man använde färgpatroner vid det tillfället.

Jag tycker att en bordningstyrka måste ha rätta utrustningen, speciellt när utrustningen i stort inte är speciellt dyr eller svår att komma över. I en krigssituation så lär det inte direkt gå att lunka in på båten och ta över den hur som helst. Hårt motstånd kommer givetvis uppstå och då kan man inte lämna något åt slumpen. Stackarna kunde ju i alla fall få korta Ak5:or så att de i alla fall får en chans att värja sig.

Som jag har förstått det när man läser på amf1 så handlar det mest om enkalre saker, man behöver ju inte blossa upp det, självklart håller jag med slipsen... men som jag har fattat det är det inte frågan om att man skall borda och överta militära skepp osv... finns förmoldigen annan personal för sådant.

Dom skall ju kunna lösa enklare bordings uppgifter.

Så man kan ta Gotlands färjorna som exempel, på några bilder övar dom ju på dessa båtar, Tar man Visby pch Tjelvar som exempel så är det stora passagerar båtar där ak5an knappast är för stor, utrymmena är många gånger större än i Striby. Väggarna inne i båten är typ gipsväggar Modell Tunn. Så ammo spelar inte speciellt stor roll, tror f-n ett luftgevär blåser genom dom väggarna :lol:

Självklart får ju skytten tänka sig för när han skjuter, men det är väl knappst nåt vi inte klarar eller? det är ju nåt man måste tänka varjegång man skall avslossa skott, vad händer om jag missar? vart ska jag sikta ifall kulan går igenom? osv...

Antar att alla mins skyddsvakts utb i lumpen när man skulle pyssla med sånt, risk bedöming osv... :blink:

Självklart kan man ifråga sätta deras utrusting, men läser man igenom alla fakta om förbandet så inser man att det inte är nån "NI" likande styrka som behöver Hi Tech av högsta klass! Man behöver ju lixom inte överdriva, finns ju hur många utbildningar som helst som vill ha och behöver annan utrusting! :baskerPa:

Stadsskytte tex, finns säkert mycket annat som dom skulle behöva... deras behov kan ju i vissa fall vara liknande bordingstyrkans.

Vakterna skulle ha pistol, alltid, i hölster när dom sitter i kuren bla... månag gånger blir vakten överrumplad när det varit vapenstölder... har man pistol istället för en AK inlåst i ett rum så skulle det underlätta :)

så är det.

EDIT: Glömde lite.

Mp5or är säkert bra, eller ump... men det hjälper kanppst astrid 57 som ligger och sover i sin hytt 5m bakom en gipsvägg. Så isåfall skall man ha olika vapen.

Det va just vad jag ville komma fram till, skall man ha det bästa så räcker inte mp5, ump p-90 eller vad man nu ska ha... proffsen världen över har ju olika vapen till olika tillfällen! Hagelspark är ju säkert bra inne i en båt! men när man kommer utanför båten då? kanske står på deck och det är nån på andra sidan båten som skjuter...

Skulle hela behovet vara tillfredställt så skulle det innebära dyra kostander, för då skulle det finnas olika vapen i gruppen och olika vapen för olika fartyg osv.

Edited by Wittman
Posted
12000 = inte dyr  :/

Du får ju två Ak5 (4500:- styck) och lite tillbehör för det priset. Dessutom är det ju samma kaliber

Det är väl ändå en väldig skillnad på AK5 och G36c. G36c har gjorts kortare för trängre utrymen och skulle passa utmärkt på tex en båt för effektivare hantering.

Visst, men Ak5D är inte så lång den heller. Poängen är, varför köpa ett mer än dubbelt så dyrt vapen i samma kaliber när vi redan har ett som funkar. Lägg till det utbildning av vapentekniker, inköp av reservdelar osv. Vilken utrustning skall vi stryka för att ha råd med G36C i stället för exempelvis Ak5D?

Posted
Någon som vet vad som hände med Bassäkerhetskompaniets försöksverksamhet gällande en säkringsstyrka?

Doyle kanske kan svara på det?

@FBJ972,

Bassäk hade ansvaret tidigare(90-talet) men sedan började AMF att pröva konceptet bordning med några värnpliktiga runt 1998 om jag minns rätt.

Bassäk hade fortfarande sin kapacitet med en befälsstyrka

de var utb. på fastrope och reppelering från Hkp.

Utrustade med :

Pistol M/88 med lampa

Ak5

Teleskopbatong ASP

Blå M/93 (sjöstridsdräkt)

Skallbas microfon, motorola RA. mm

svarta ridhjälmar (innan skatehjämlarna blev poppis)

Oakleygoggles

nomex huva och handskar osv.

(Jag har settoch pillat på utrustningen själv!)

De var nog hyffsat kompetenta tack vare att det endast var befäl, dessutom så tog styrkan lite konstnärliga friheter ang. anskaffning av viss utr.

När omorg. kring år 2000 skedde och Bassäk kom att tillhöra Amfibiekåren och AMF1, så tog AMF1 helt enkelt över den uppgiften eftersom att man ansåg att den var mer anpassad för ett båtburet förband (dvs. ej Yxlöbåtar) alltså bevakningsbåtarna och det kompaniet istället.

Därefter skedde utvecklingen av SBT se tidigare inlägg.

//C

Posted
När omorg. kring år 2000 skedde och Bassäk kom att tillhöra Amfibiekåren och AMF1

Tillhör Bassäk Amfibiekåren sen omorganiseringen från KA?

Hur har jag kunnat missa det? Jag trodde att de fortfarande utbildades på Örlogsskolorna?

Posted
När omorg. kring år 2000 skedde och Bassäk kom att tillhöra Amfibiekåren och AMF1, så tog AMF1 helt enkelt över den uppgiften eftersom att man ansåg att den var mer anpassad för ett båtburet förband (dvs. ej Yxlöbåtar) alltså bevakningsbåtarna och det kompaniet istället.

..??

Har jag missat något? Visst utbildas de fortarande på BÖS?!?!

Posted

Nope, de utbildas på Kungsholmen, KKR. Tror dock att de utbildningsmässigt eller om det var kriorg. ligger under Amf. Har i alla fall hört samma uppgifter som 69.an..

>> Gotcha.. Ett befäl som du har bör ha haft kontakt med har chefat för utbildningen nere på ön. Bajan... if u get my drift.

GMY

Posted (edited)

Jo det stämmer Bassäk har flyttat från Berga och ner till K-holmen. Många av de som tidigare jobbat på KJkomp K-krona valde att stanna kvar o gå över till "fi" ;) bassäk.

//C

Edited by 69:an
Posted (edited)

Jag var på KH i sommras och måste säga att Bassäk "förvaltar" arvet bra. Även jag blev lite förvånad när man hörde/såg vilka som hade gått över till den blå(mörka? :D ) sidan. I det här fallet tror jag dock att Bassäk vinner på att ha tidigare Amf personal. Enligt uppgift så tillhör ej Bassäk Amf, varken i fred eller i krig.

Edit: Dagens Sydöstran innehåller ett reportage om Bassäk. Två kvinnor är med, dock utan hatt, utbildningstecken och förbandsmärke. Personer som är lite insatta i Jägeriet borde känna igen ett efternamn.

Edited by GA KA
Posted (edited)

@FBJ972

Jag hade fel, bassäk tillhör fortfarande flottan :) och inte amf.

@GA KA

Hittade inte artikeln, bara massa annnat junk om mil. och vpl. dock ej bassäk?! Har du en länk?

Ang. arvet så har ju faktiskt många av " kj" befälen gått basker/treuddsprov uppe på KA1/Amf 1 för att sedan jobba i K-krona.

ett fåtal (läs 3-4st) flyttade från KJkomp,Amf1 ner till K-rona för att jobba på nyuppstartade kjkomp där nere. Dock la man ju ner den vht och "KA2/AMF2" försvann där nere. essa befäl gick utb. hos bassäk ¨på Berga eftersom att endast ett fåtal av bassäks befälskår följde med ner från Berga till K-krona.

//C

Posted

Ja de soldater som jag sett tillhörande Bassäk har haft flottans "tecken" på sina fältuniformer.

Anledning att Amfibiekåren tagit över ansvaret för bordningsstyrkan är väl att det tillhör kårens uppgifter att i ofred kunna upprätta och genomföra marina checkpoints och genomföra fartygskontroller.

Posted (edited)

@serg B

Inte bara att det blivit Amfs upg. därför att de har större utb kapacitet utan att det är orimligt att ett förband med dålig kapacitet att förflytta sig i ytterskärgården (yxlö räcker inte långt!!).

Dessutom så är det ju en upg. som är hyffsat "combat/häftig" kalla det vad du vill men det väcker en del uppmärksamhet som Amf gärna får utöver KJ.

edit: hittade mer info ang. bordningsstyrkan på AMF1 hemsida

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=sve&...c=news&id=17859

//C

Posted

Ja bassäk fick åka stridsbåt 90 för att kunna lösa sina uppgifter under Nordic Peace 02 så det är väl mer passande att amf tagit över bordningsstyrkan med tanke på dess resurser.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Jag passar på att lyfta en gammal tråd, mer info finns via länken men det handlar som samma styrka som disskuterats tidigare i tråden.

Nu övar de nya uppgifter på ett mycket seriöst sätt.

Bordningsstyrkan övar eskorttjänst.

Hoppas att ni håller med.

//C

Edit: stavfel

Posted

Kul och se att dem övar seriöst på nya uppgifter. Jag skulle dock vilja se mer "anställda" som gör sådana uppgifter, det blir för dåligt kontinuitet när vpl gör det. Missförstå mig rätt nu, jag tror att de vpl gör ett jättebra jobb. Men för att bli bättre så krävs det att man håller på hela tiden. En grupp värnpliktiga är ju bäst i sin roll först när dem närmar sig muck. Sen när de nya ryckt in är det bara att börja om på ny kula... ,O

Posted (edited)
dåligt kontinuitet

Det är ett genomgående problem inom FM och dryftas i många andra trådar.

Första gången jag sett en blå övningspistol. Ser klockrent ut. Tycker alltid det känts meningslöst att ha fått pistolutbildning men inte haft med den i fält.

edit: citat

Edited by Mojo
Posted (edited)
Kul och se att dem övar seriöst på nya uppgifter. Jag skulle dock vilja se mer "anställda" som gör sådana uppgifter, det blir för dåligt kontinuitet när vpl gör det. Missförstå mig rätt nu, jag tror att de vpl gör ett jättebra jobb. Men för att bli bättre så krävs det att man håller på hela tiden. En grupp värnpliktiga är ju bäst i sin roll först när dem närmar sig muck. Sen när de nya ryckt in är det bara att börja om på ny kula... :lol:

Målet som inte är uttalat men man kan ju se alla olika insatsförband som en påbörjan att skapa en yrkesarmé. En tanke i alla fall. Om målet inte förändrats så är det att bordningsstyrkan skall kunna ingå i en et uppdrag som AMF ev. får att lösa i kustnära miljö. Möjlighet till att anställa ex vpl. på något beredskapskontrakt torde inte vara omöjligt.

Att tappa kontinuitet är tyvärr en av baksidorna med vpl.utb. man börjar om från "ruta 1" när de "gamla" muckar och de nya rycker in. Fördelen är ju att befälen inte behöver göra samma sak.

@ang. övningspistol så tycker jag att de blå och röda övningspistolerna är bra när man inte behöver öva handgrepp/manövrering

t ex. vid självskyddsövningar att försvara sitt vapen.

Men jag anser att man bör få ha en fungerade pistol med pipsäkring (en metallpinne som omöjliggör patron i loppet) så att man fortfarande kan göra rätt handgrepp alternativet är att använda samma pistol men med FX utr. (dvs en "förädlad paintboll") vid andra övningar ex. med B-styrkemoment.

//C

edit: stavfel, tillägg

Posted
@ang. övningspistol så tycker jag att de blå och röda övningspistolerna är bra när man inte behöver öva handgrepp/manövrering

t ex. vid självskyddsövningar att försvara sitt vapen.

Men jag anser att man bör få ha en fungerade pistol med pipsäkring (en metallpinne som omöjliggör patron i loppet) så att man fortfarande kan göra rätt handgrepp alternativet är att använda samma pistol men med FX utr. (dvs en "förädlad paintboll") vid andra övningar ex. med B-styrkemoment.

Givetvis är det bättre med riktiga vapen! Men då lösskjutningsanordning saknas och FX-ammo som regel inte används vid vpl-övningar spelar det en mindre avgörande roll om det är ett vapen eller en atrapp. Skulle vara för att öka känslan av realism att veta att det är ett riktigt vapen då.

Vad FM ser för syfte i att inte utrusta utan bara utbilda soldater på pistol förstår jag inte. Men det gör nog ingen...

Posted

Jag citerar mig själv eftersom att pipsäkring faktiskt stod med i det jag skrev tidigare!

Med en sådan säkring så kan du göra ditt nödvärnsdrag och dina avfyrningar utan risk för någon, nackdelen är ju att det inte smäller/syns när du "avfyrat" ditt vapen.

Ett annat alternativ som man skulle kunna undersöka vore väl att pröva den ammo som används vid filminspelningar, tror bestämt att de kallas för "blanks".

Det smäller som vid lösskjutning men ingen proj. vore väl lämligt.

Förmodligen är den dyr.

//C

Posted (edited)

Hej på er!

Ser att det många som tycker, tror och tänker på det här stället, så jag tänkte att jag kunde reda ut ett och annat om bordning och svenska bordningsstyrkan. Eftersom jag tillhör styrkan, har jag hyfsad koll på det mesta...

Hmm, vart ska vi börja? Generellt kan sägas, att det är som vanligt i FM - än så länge övar vi, men blir det skarpt "kommer ni att få det ni behöver".

Det har varit en hel del prat om kläder och diverse dräkter. Idag använder vid M90H. Alternativet vid skarp bordning vet jag faktiskt inte, men vi pratar om en hel del olika dräkter. Om det är förbannad kallt i vattnet, använder vi en s.k. ursuit utanpå uniformen.

Kroppsskydd så... självfallet kommer någon form av kroppsskydd att användas. Problemet med många av kroppsskydden och västarna, är att de enligt uppgift från tillverkarna är "färskvara" och dessutom ganska dyra. Därför är ett sådant köp svårt att motivera, innan det verkligen, verkligen behövs.'

Flytväst... idag används FJS lilla, smidiga flytväst. Självklart kan det inte vara autoutlösning på dom.

Skydd för knän och armbågar används.

Hjälmen är också en intressant historia. Som ni alla säger - 90 hjälmen är värdelös!! Det vet vi, och vi har genomför vissa tester med en skate hjälm. Problemet är att dessa förmodligen inte håller för speciellt mycket - dessutom är det inte godkända av FM, vilket allt måste vara.

Som läget är nu, väntar vi på förslaget om ny hjälm som skall komma från FMV så småningom.

Så till det kära ämnet vapen, som alla vill tycker såå mycket om. Som vissa har påpekat, är ak5:an "värdelös" under en bordning. Den är alldeles för stor och är gärna i vägen... vårat önskemål till HKV är MP5:an, men då den inte finns som vapen i FM ännu lär det dröja ganska många år innan den är aktuell.

Tills vidare söker vi AK5D, men som allt annat i FM tar det lite tid. Hoppas på att få lev. i vinter/vår.

Angående pistol, så är det mycket riktigt en Glock 17 (m/88), då detta är den pistol FM använder. Den är oumbärlig ombord på ett trångt fartyg, framförallt i sökmoment.

Någon nämnde att SIB är ett bra sätt att öva. Det görs redan i ganska stor omfattning.

Det fanns också någon som trodde att vi använde hkp15 för bordning, vilket inte är fallet. Vi har endast tränat våra understödsteam (pricksskytt/observatör) att verka ifrån hkp15. För att förekomma ev. "tyckare", så fungerar understöd från hkp alldeles utmärkt och det används idag av flera förband världen över. =)

Vid bordning från hkp används framförallt hkp4 och fastrope teknik. Samtliga i styrkan är utbildade i repellering och fastrope.

Rep är ju också ett värdefullt hjälpmedel vid lastsöket (som är oftast är själva syftet med bordningen), så man kan använda sig av rep för att klättra upp/ner i stängda lastutrymmen och containrar.

Bordningsstyrkans huvuduppgift är bordning av fartyg.

Sekundära uppgifter är bl.a. eskorttjänst och personskydd, fast spaning, skydd av handelsfartyg m.m.

Syftet med bordning är oftast att fastställa fartygets status samt att kontrollera lasten. Idag används bordningsstyrkor i FN embargon, exempelvis i Irak innan kriget, för att kontrollera att fartyg inte smugglar produkter som förbjudits av FN.

Hoppas jag klarat ut en del begrepp för er....

www.amf1.mil.se

www.bordningsstyrkan.tk

Edited by surfer_box