Jump to content

Recommended Posts

Posted
Handen på hjärtat nu...

Hur många vpl får en ärlig chans att bilda sig en egen uppfattning av HV förband / soldater ???

Vad jag ser är en befäls organisation som förmedlar SIN bild av en organisation som DOM själva ser ner på...

Jag kan bara tala i egen sak på den punkten. I Skåne(P7) ses Hemvärnsbataljonerna som en del av P7:s totala kaka av

bataljoner. Är till och med en majoritet av dem. De senaste åren har Hemvärnet i Skåne övat sida vid sida med

GU förbanden, och enl. det senaste jag hört kommer detta samövande utvecklas än mer vad det lider.

Det har varit slutövningar, B-styrka och andra tillfällen där GU soldater mött Hemvärnssoldater....formellt som informellt.

I allra högsta grad kan P7:s värnpliktiga, och andra som deltar, bilda sig en egen icke tillrättalagd bild om Hemvärnets status alla katagorier.

@hajjpe

Lite fel att säga att någon enskild ser ut som skit, men totalbilden kan ge ett slarvigt intryck.

Utomstående ser oss som en helhet, och bryr sig inte om att se den enskilde.....är ju tyvärr så.

Det är inte heller så konstigt att det saknas bra bildexempel då olika aktörer tack och lov ser det nödvändiga i att

inte publicera vad som helst av någon anledning.

mvh

Posted

Lite bordust skrivet. Men det jag menade med "ser ut som skit" är när någon går omkring med en svart bandana med vita dödskallar, två svarta streck under ögonen och 2 ksp band runt överkroppen.

Något liknande finns ju beskrivet i tidigare inlägg.

Ingen som har någon sådan bild på en prostata-ninja?

kan du visa mig en hv-pluton som är utrustade med 94:an, så gör du mig lite lycklig inför helgen.

Javisst kan jag det, inom EBG finns minst en plut. som har tillgång till 94an.

Mvh Daniel

Posted
Handen på hjärtat nu...

Hur många vpl får en ärlig chans att bilda sig en egen uppfattning av HV förband / soldater ???

Vad jag ser är en befäls organisation som förmedlar SIN bild av en organisation som DOM själva ser ner på...

Jag kan bara tala i egen sak på den punkten. I Skåne(P7) ses Hemvärnsbataljonerna som en del av P7:s totala kaka av

bataljoner. Är till och med en majoritet av dem. De senaste åren har Hemvärnet i Skåne övat sida vid sida med

GU förbanden, och enl. det senaste jag hört kommer detta samövande utvecklas än mer vad det lider.

Det har varit slutövningar, B-styrka och andra tillfällen där GU soldater mött Hemvärnssoldater....formellt som informellt.

Och detta är något som många är avundsjuka på :) även hallandsgrp har gott samarbete med LV6 där bataljonerna involveras i deras övningar, själv har jag lite eller ingen erfarenhet av detta men det borde endast vara positivt

Posted

Mvh Daniel

Gratulerar, inom Livgardesgruppen så delar man inte ut de 8st som finns behovsatta för en insatspluton då det är brist på dem och ska i första hand delas ut till Utlandsstyrkan. Har man dock hunnit få ut några så krävar man inte in dem igen. Har ni fått till alla i plutonen, eller del där av?

/D

Posted (edited)

Mvh Daniel

Gratulerar, inom Livgardesgruppen så delar man inte ut de 8st som finns behovsatta för en insatspluton då det är brist på dem och ska i första hand delas ut till Utlandsstyrkan. Har man dock hunnit få ut några så krävar man inte in dem igen. Har ni fått till alla i plutonen, eller del där av?

/D

Tre västar är tilldelade en 20h pluton :)

Edited by Daniel_M
Posted
Handen på hjärtat nu...

I allra högsta grad kan P7:s värnpliktiga, och andra som deltar, bilda sig en egen icke tillrättalagd bild om Hemvärnets status alla katagorier.

@23:

Det där är en sanning med modifikation.

JA, C P7 säger om och om igen att han har 10 Insatsförband varav 7 är HvBataljoner.

JA, det förekommer samövningar osv.

Det som INTE har fungerat är att få ut chefens vilja till sina YOff.

Det är fortfarande skillnad på vardags-P7 och helg-P7 och så länge officerarna ser ner på oss så kommer de värnpliktiga

ha exakt samma uppfattning.

Jag har vid flera tillfällen varit med om att de vpl som vi samövat med inte har haft en aning om vad vi var för några.

Dom tyckte vi hade konstig pang, det var väl det enda.

Det är väl i sig ett ganska gott betyg att vi inte särskiljer oss så oerhört, men om man vill förmedla en bild av HV till de vpl

så är det väl åtminstone ett minsta krav att dom vet att vi är där?

Jag välkomnar mer samövande och KFÖ:n för två av bataljonerna i höst skall bli intressant att se resultatet av, bla rent PR-mässigt

inom regementet.

Posted

Lyckligtvis gäller fortfarande lagen om åsiktfrihet på P7...

Posted

:banghead: Jag vet Jake och det är helt ok, men ni kan väl låta väringarna själva bilda en uppfattning så HV/NS har en CHANS att rekrytera efter GU.

Posted

:banghead: Jag vet Jake och det är helt ok, men ni kan väl låta väringarna själva bilda en uppfattning så HV/NS har en CHANS att rekrytera efter GU.

Jag vet att det kan kännas frustrerande att så få söker sig dit, men det är inte längre det naturliga alternativ för att bibehålla kontakten med det militära som det var för några år sedan. Nu ska man bli yrkessoldat i R10, sen söker man både KS och FS för att helgardera om man inte kommer in. Om man då inte kommer in på nån av missionerna så är HV för många inget alternativ. Lite samma tankar som "ska man göra lumpen ska man göra den på riktigt annars kan man lika gärna skita i det"..

Soldaterna har mycket mer att välja på nu jämfört med bara tre fyra år sedan.

Jag är måhända bitter och luttrad men jag låter inte mina tankar om olika delar av FM spilla över på soldaterna. Det ser jag som oproffsigt, utan soldaterna skall själva få bilda sig en uppfattning. Och tyvärr för hemvärnet gör dom det alldeles utmärkt själva under de stora övningar som har bedrivits på P7 de senare åren. Hemvärnets ställning i officerarnas och soldaternas ögon har tyvärr INTE stärkts efter dom övningarna utan tvärtom.

Jag repeterar mitt mantra: "Det finns soldater och förband inom hemvärnet som är alldeles utmärkta och håller mycket hög klass, men på det stora hela är nivån alldeles för låg för att motivera de kostnader det genererar."

Posted
Och tyvärr för hemvärnet gör dom det alldeles utmärkt själva under de stora övningar som har bedrivits på P7 de senare åren. Hemvärnets ställning i officerarnas och soldaternas ögon har tyvärr INTE stärkts efter dom övningarna utan tvärtom.

Du får gärna ge exempel. Det är av intresse eftersom man lätt bara ser i sin egen bubbla och nån utvärdering crossover sker aldrig.

Posted
Och tyvärr för hemvärnet gör dom det alldeles utmärkt själva under de stora övningar som har bedrivits på P7 de senare åren. Hemvärnets ställning i officerarnas och soldaternas ögon har tyvärr INTE stärkts efter dom övningarna utan tvärtom.

Du får gärna ge exempel. Det är av intresse eftersom man lätt bara ser i sin egen bubbla och nån utvärdering crossover sker aldrig.

HÄR har vi ett exempel på en övning jag upplevde 2006. Scrolla neråt efterhand.

Posted
Det finns väl en anledning att varje insatspluton har 15 st 25liters vattendunkar? 1 liter i vattenflaskan och 1 liter i reserv i vätskeblåsan bör man klara sig på tills det är läge att fylla på från dunkarna.

Det är lysande att dunkvis med vatten medföres till övningsplatsen. Dock undrar jag vem som skall kånka omkring på 25-litersdunkarna till grupper som är utspridda lite varstans över flera dygn när det inte är övning. Får man jobba lite en varm dag är det inga större problem att dra i sig sina två liter på några timmar. Får man jobba lite en kall dag går det fanimig åt ännu snabbare. Man andas helt enkelt ut absurda mängder vatten.

Kan f ö dra mig till minnes ett antal gånger då konceptet med 25-litersdunkar har fallerat redan vid övning. Då tar det inte lång stund innan man börjar märka att gubbe A som hade en liter med sig börjar vara märkbart mer värdelös än gubbe B, som hade fixat med sig en liter eller tre extra.

jag är som sjv-utbildad med fm´s pre-medicin kurs, dock lite skeptisk till allmänt utdelande av vätskesystem till hela HV.

Jag tror på att öva som man vill verka. Skall vi ha vätskesystem om det gäller skall vi ha dem på övning. Då hinner de som inte fattat vikten av att hålla ordning på sitt vatten märka hur kul sidoeffekter det kan ge på övning istället för att de skall märka det ute i mörka skogen en vecka in i uppröjningsarbetet efter Gudrun II.

Jag har nota bene förmånen att tillhöra ett förband där vi har fått ut vätskesystem och jag har inte hört om någon som lyckats sätta sig själv ur stridbart skick genom fipplande med den biten. Däremot har jag hunnit se ett antal människor som satt sig själva ur stridbart skick genom att få i sig för lite vätska.

I vilket sammanhang är citatet taget? Kontorsarbete? Måttlig fysisk ansträngning? En söndagförmiddag framför teven?

Om du googlat citatet så hade du fått följande svar:

"Under normala förhållanden är rekommendationen att vätska ska tillföras i

sådan mängd att det motsvarar 1,0 -1,5 ml per kcal man äter. För vuxna

med genomsnittligt energibehov innebär detta att det totala vätskebehovet

ligger mellan 2,5 och 3,5 liter per dag (ca 1 liter av denna vätska ingår i

maten och bildas vid ämnesomsättningen* i kroppen)."

Länk:

http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Mat/B...matr%C3%A5d.pdf

Normala förhållanden, ja. Skriften du länkar till och citerar håller också fram det som en lämplig målbild att man skall röra på sig minst 30 minuter om dagen, gärna upp till en timme. Känns tillämpbart på grön verksamhet utanför staben? Nope...

Tillföra vätska i överkant brukar ju vanligtvis medföra ett behov att tömma ut vätska. Det är väl inte helt funkis att gå ut och agera (som nämnts kan ske snabbt) och vara pinknödig? Töm blåsa och tarm...

Det är rätt lätt. Pissar man inte åtminstone varannan timme så dricker man för lite. Börjar det som kommer ut skifta mot brunrött istället för klart och lukta fan så dricker man för lite. Att inte dricka för lite vid normalslapp verksamhet i grönkläder, d v s kånka runt på saker och ränna omkring en massa, innebär att man sörplar i sig sin liter på några timmar högst. Mycket mindre om det är varmt eller riktigt kallt.

Har man druckit för lite tar det timmar att rätta till det. Har man druckit sig pissnödig går det rätt mycket snabbare.

Att utrustningen är reglementerad är inte problemet, utan att den bärs i tid och otid (från SIB till utbildning i lektionssal). Du förväntas ju inte bära ALL utrustning du fått ut samtidigt, eller...(skyddsmask, gummistövlar, snödräkt:-)

All tilldelad materiel skall medföras! Så har det sagts. Detta inkluderade duellfickan för Ak5-mag. :banghead: Lyckligtvis kom det rätt fort kontraorder på den...

1. Polis brukar sällan hänga på sig en massa "bra ha"-grejor. Egen utrustning brukar inskränka sig till multitool och ficklampa. Att använda egna bälten brukar oftast falla på att de inte är tillräckligt styva för hölstret.

Polis brukar sällan ha ett behov av "bra ha"-grejor. De befinner sig i allmänhet inte många minuter från förstärkning, sjukvård, kommunalt VA, kommunikationsinfrastruktur och en massa andra "bra ha"-grejer som vi i allmänhet bara kan drömma om. De förväntas fixa ett normalt arbetspass som mäts i timmar, inte dagar. De förväntas klara av ett moment där det hettar till innan de avlöses.

Utan egentillförd materiel kommer vi ofta att stå utan "bra ha"-saker som bl a

- Klockor

- Vettiga handskar, sommar men framförallt vinter

- Mobiltelefoner att använda i nödlägen

- Glasögon till de som behöver sådana

- Slips att bära till fältskjorta 90 ;)

- Tändare/tändstickor (får man säkert ut på en del håll, men inte överallt)

- Leukoplast

- Vettig vattenranson för fysisk aktivitet i mer än några timmar på något avstånd alls från trossen. Jag har sett packlistor för GU-förband där ett par PET-flaskor i ryggsäcken var anbefallet. Fjällvandrar jag civilt har jag med några lite vatten, ser ingen orsak att gå från det bara för att jag fått på mig kragspeglar.

- Skrammel- och matförgiftningshämmande trasa/svamp till köket

- Kåsa

- Kikare i vettig mängd och vettiga format

- Pennor

- Anteckningsblock

- Dasspapper

- Hudsalva

Tror fasenimig inte vi fått direkta besked på att släpa omkring på linnelappar och CLP heller, så skall vi inte ta några egna initiativ alls vad gäller utrustning så finns väl det i vårdlokalen och ingen annanstans.

osv osv osv

Det kanske blir ett snyggt och välfungerande förband. Jag har dock mina tvivel, framförallt vad gäller det senare.

Posted
Jag har vid flera tillfällen varit med om att de vpl som vi samövat med inte har haft en aning om vad vi var för några.

Det är väl i sig ett ganska gott betyg att vi inte särskiljer oss så oerhört, men om man vill förmedla en bild av HV till de vpl

OBS IRONI!

Då kanske det kan vara en bra början att åtminstone ha rätt kragspeglar och förbandsmärken på sig? :banghead:

Kan också vara bra att visa upp sig i Hemvärnets uniform och utrustning....man kan ju lätt tas för soldater från främmande makt. :)

Tjipp

Posted

HÄR har vi ett exempel på en övning jag upplevde 2006. Scrolla neråt efterhand.

Jake, jag har inte taggarna utåt - jag förstår att man kan ifrågasätta många saker - men ska man lägga ner förband på pga saker dom klantat till på övningar så finns det tex vissa delar av LBB som borde lagts ner hösten -07.

Jag saknar utvärderingar inom HV, detta är troligtvis en genomgående brist och hjälps inte upp av det faktum att vi aldrig får hjälp av Y-off från de GSU förband vi vid vissa tillfällen övar med. Hade man lagt lite kraft på att föra ut feedback istället för att bara skicka hem oss efter dessa övningar så hade alla lärt sig mer och pengarna hade använts på ett mer ansvarsfullt sätt.

Under min senaste insats som B-styrka så gick man ut och kritiserade soldater på mil.se, detta visar väl på att vi kunde hjälpa dessa befäl med att hitta en brist i hur man använde sin utbildning inom förbandet... Detta påvisar enligt mig att man faktiskt har nytta av varandra.

Kanske hade det varit bra om man infört att fadder system mellan utbildande befäl GSU och HV för att minska mängden problem som beror på bristande kunskaper om tex vapensystem....

Ovanstående sammanfattat med hjälp av sunt förnuft:

Hjälp oss hjälpa er

Posted

OBS IRONI!

Då kanske det kan vara en bra början att åtminstone ha rätt kragspeglar och förbandsmärken på sig? :banghead:

Kan också vara bra att visa upp sig i Hemvärnets uniform och utrustning....man kan ju lätt tas för soldater från främmande makt. :)

Tjipp

Kragspeglar har jag aldrig varit med om att någon använt fel, och förbandsmärke vet du såväl som jag historien kring. Kommer vilket årtionde som helst.

I ren protest har gamla Dragonmärken mm använts för att understryka det LÖJLIGA i att det snart är fem år sen SSK tog över ansvaret för hela Skåne och förbandsmärken till alla fortfarande inte finns.

Posted
Kragspeglar har jag aldrig varit med om att någon använt fel, och förbandsmärke vet du såväl som jag historien kring. Kommer vilket årtionde som helst.

I ren protest har gamla Dragonmärken mm använts för att understryka det LÖJLIGA i att det snart är fem år sen SSK tog över ansvaret för hela Skåne och förbandsmärken till alla fortfarande inte finns.

Vet Du vá......det ryktas om att det skall komma ännu ett nytt märke nu igen....... :banghead: Det är LÖJLIGT, jag håller med.

Posted

Vet Du vá......det ryktas om att det skall komma ännu ett nytt märke nu igen....... :D Det är LÖJLIGT, jag håller med.

He he... Jo jag hörde det på konferensen.

Posted
men nu kan jag inte låta bli att fråga dessa Yoff som huserar på denna eminenta forum varför ni inte vill utbilda oss inom Hv ?

vid närmare eftertanke tror jag att jag söker på liknande svar och finns inte detta så startar jag en tråd om detta ämne då det verkar vara ett hett ämne...

svar tages på pm-vägar så slipper blågul höja sin riskfaktor hjärtinfarkt :clap:

Det må, på ett vettigt sätt, möjligtvis diskuteras i en egen tråd.

Slut.

/BG

Posted
Normala förhållanden, ja. Skriften du länkar till och citerar håller också fram det som en lämplig målbild att man skall röra på sig minst 30 minuter om dagen, gärna upp till en timme. Känns tillämpbart på grön verksamhet utanför staben? Nope...

...

Det är rätt lätt. Pissar man inte åtminstone varannan timme så dricker man för lite. Börjar det som kommer ut skifta mot brunrött istället för klart och lukta fan så dricker man för lite. Att inte dricka för lite vid normalslapp verksamhet i grönkläder, d v s kånka runt på saker och ränna omkring en massa, innebär att man sörplar i sig sin liter på några timmar högst. Mycket mindre om det är varmt eller riktigt kallt.

Har man druckit för lite tar det timmar att rätta till det. Har man druckit sig pissnödig går det rätt mycket snabbare.

...

Polis brukar sällan ha ett behov av "bra ha"-grejor. De befinner sig i allmänhet inte många minuter från förstärkning, sjukvård, kommunalt VA, kommunikationsinfrastruktur och en massa andra "bra ha"-grejer som vi i allmänhet bara kan drömma om. De förväntas fixa ett normalt arbetspass som mäts i timmar, inte dagar. De förväntas klara av ett moment där det hettar till innan de avlöses.

...

Nu är det ju inte så att verksamheten i hemvärnet motsvarar träning på hög nivå...

Och frekvensen av eventuell ansträngning på 20 - 60 timmarspluton är hur hög?

"Som framgår av de citerade artiklarna finns tyvärr många exempel på hyponatremi och dess allvarliga komplikationer i samband med för högt vätskeintag. Även flera dödsfall har rapporterats. Vid normalt leverne och måttlig motion räcker det att dricka när man är törstig. Det finns inga data som talar för att stora mängder vätska i någon situation är positivt för kroppen, utan snarare kan förorsaka livshotande tillstånd, och även död."

Citat Läkartidningen

http://www.lakartidningen.se/engine.php?se...articleId=11357

(Hyponatremi är ett allvarligt tillstånd då halten av natriumjoner i blodet är för låg)

Förklara gärna var hemvärnet förväntas ha ett normalt arbetspass (tydligen utan avlösning) som mäts i dagar?

Arbetstidsregler gäller även grön verksamhet i fredstid...

Posted

bg_band2.jpg

Sök på vätskesystem, camelbak blahablaha, och om det inte finns någon lämplig tråd skapar ni en om syftet med vätskesystem.

Det har rätt lite med hemvärnets utseende och klädsel att göra, vätskesystemet är trots allt redan godkänt, behovsatt och tilldelat i resten av FM.

Slut.

Posted
Förklara gärna var hemvärnet förväntas ha ett normalt arbetspass (tydligen utan avlösning) som mäts i dagar?

Arbetstidsregler gäller även grön verksamhet i fredstid...

I konungariket Sverige den dagen något går åt fanders, till att börja med. Och på övning på samma plats redan innan något går åt fanders, om det inte är ett i min mening väl lökigt upplägg på verksamheten.

Att diskutera arbetstidsreglerna vore OT, men eftersom du tog upp dem och eftersom deras vara eller icke vara har ett definitivt genomslag på rimlig utrustning kategori "bra ha"-grejer, tillåter jag mig ett citat ur arbetstidslagen. Går du på övning och insisterar på dina 11 timmars dygnsvila så får du så klart ett något annat utrustningsbehov än oss som inte gör på det viset.

Arbetstidslagen

Bestämmelserna i 10 a §, 13 § första stycket, 13 a § och 14 § tredje

stycket andra meningen gäller inte när lagen (2005:426) om arbetstid

m.m. för flygpersonal inom civilflyget är tillämplig eller inom offentlig verksamhet

som exempelvis försvaret, polisen och skydds- och beredskapsarbeten

för arbete som är speciellt för sådana verksamheter och som är

av sådant slag att konflikt inte kan undvikas med Europaparlamentets och

rådets direktiv 2003/88/EG av den 4 november 2003 om arbetstidens

förläggning i vissa avseenden.

Posted

ÖB verkar inte ha något problem hur personalen på marken. :)

Mil.se

Finns flera exemplar på detta, vi minns ju alla Black-Hawkvästarn från tv4.

Läggs fortfarande allt för högt tryck från folk i den här tråden att HV ska vara perfekta enligt FMs reglementen medan utlandsstyrkan får hålla på hur de vill. De som hackar kanske borde kanske rikta sina ord mot se som enligt mej syns mest och får mest.

Posted (edited)
ÖB verkar inte ha något problem hur personalen på marken. wink.gif.webp

Mil.se

Finns flera exemplar på detta, vi minns ju alla Black-Hawkvästarn från tv4.

Läggs fortfarande allt för högt tryck från folk i den här tråden att HV ska vara perfekta enligt FMs reglementen medan utlandsstyrkan får hålla på hur de vill. De som hackar kanske borde kanske rikta sina ord mot se som enligt mej syns mest och får mest.

Vad är för det för fel på utr på bilderna ? ? ?

Edited by SISU
Posted

om man skall raljera lite, mössa PÅ utomhus alternativt hjälm om så krävs, div fickor på västarna som ser "egen-inköpta" ut.

(killen till vänster i bild på "falken-bilden")

ÖB med händerna innanför kroppsskyddet på dito bild. (lökigt värre)

hade det varit HV-personal hade bilder bashats stenhårt.

man kanske kan dra samma parallell till HV, är det högvakt, då är det puts och studs, vid lösande av uppgift som på bilderna ovan skall det vara funkis.

Posted
ÖB med händerna innanför kroppsskyddet på dito bild. (lökigt värre)

klockrent att överlöken har händerna innanför västen på alla bilderna

Posted

Men sluta nu.

Har ÖB händerna innanför kroppsskyddet? Ser mest ut som om han hakar fast tummarna i det? Har du själv burit ett tungt kroppsskydd en längre tid så vet du att det är bekvämt att avlasta axlarna då och då genom att göra precis så som ÖB gör.

Mössa på? Jag tror att just dom pojkarna som inte bär mössa på åtminstone den första bilden är MER än tillräckligt kompetenta för att kunna bedöma när det är läge att bära fältmössa och när det inte är läge att bära fältmössa.

Släpp sargen, kom in i matchen.

Posted
Men sluta nu.

Har ÖB händerna innanför kroppsskyddet? Ser mest ut som om han hakar fast tummarna i det? Har du själv burit ett tungt kroppsskydd en längre tid så vet du att det är bekvämt att avlasta axlarna då och då genom att göra precis så som ÖB gör.

Mössa på? Jag tror att just dom pojkarna som inte bär mössa på åtminstone den första bilden är MER än tillräckligt kompetenta för att kunna bedöma när det är läge att bära fältmössa och när det inte är läge att bära fältmössa.

Släpp sargen, kom in i matchen.

men likväl ser det lökigt ut med att haka fast tummarna så och att han gör det på alla bilderna i reportaget gör det bara mer komiskt :)

förfan jake the snake slappna av lite

jo ju mer kompetent man är desto mindre slipper man bry sig hur man ser ut under ett officiellt besök ;-)

Posted (edited)
om man skall raljera lite, mössa PÅ utomhus alternativt hjälm om så krävs, div fickor på västarna som ser "egen-inköpta" ut.

(killen till vänster i bild på "falken-bilden")

killen till V har fickan till bildförstärkare GN-1 på sin väst, och har monterat bältet med öppning på sidan, för att västen skall få bättre passform till hans kropp och tjänst.

alla kan ej bära utrustning som i sold mtrl P, även om en del människor tom i anställd form i firman har den tron.

den som anser ÖB´s kroppshållning ser "lökig" ut bör själv få gå med skyddsväst av det slaget, och då kanske göra det med ca två månaders mellanrum, och sedan komma tillbaks med en utförlig rapport om hur man löser arbetspasset.

och i detta fallet är det inte sargen man skall släppa, man skall komma upp ur sandlådan....

Edited by bushman
Posted

US är ingen parad. Varenda pryl man har på sig skall göra så man kan lösa sin uppgift bättre/säkrare/snabbare.

Hade soldaterna gjort sitt jobb bättre i rosa mankinis så tycker jag de skall använda det. Fast som på många forum sitter alltid de bästa spelarna på läktaren.

Angående ÖB så uppskattar jag att han står utan basker på en bild, att han avlastar axlar och armar på västen på de andra bilderna. Visar att han kan slappna av, att han är en normalt funtad människa som vet vilken nivå man skall lägga sig på vid olika tillfällen.