Jump to content

Får man se ut hur man vill i HV?


Recommended Posts

har även sett bilder här och på andra internet sidor där folk poserar i uniform med pistoler och diverse annan ej utkivterad utrusting, okej om det bara är ploj bilder, men ändå tycker jag att det är dålig stil... för även på övningar så har folk lite vad dom vill på sig, allt för att se ballast ut och se mest "black hawk down" aktig ut.

Kan ju ana att det är bilderna från SIBEN i Halmstad som retar Herr Wittman.

Vad föredrar du ? En B-styrka som ser ut som utl soldat eller en b-styrka med ut och invänd 90 jacka?

 

Saker jag använder i nuläget som inte är utkvitterade:

PLCE ok på 304.+ extra fickor

sele

Vätskesystem

Skyddsglasögon

Civila kalsonger och långkalsonger oops då gäller visst inte försäkringen :(

Ryggsäck Sacci jägare 50 som införskaffades under päronsäckstiden :D

 

Trangiakök istället för snuskburken.

Magpull: som julgranspynt :banana

israelisk vapenrem införskaffad under FN-tjänst.

 

Varför ge hemvärnet utrustning när vi kan få en armbindel med ett H på och en mauser.(ironi)

 

Min pesonliga uppfattning är att på kasern likformighet och i fält fältmässighet.

Edited by Fu Kjellberg
Link to comment
Share on other sites

Hm är det inte så att kvitterad utrustning är tillräcklig utrustning...

 

Vad vi får förändra är ryggsäck (till annan av militärt stuk), kängor (till annan modell av militärtstuk). Thats It.

 

I stockholms kretsen får vi inte ens bära kniv i stridsselen, den får endast bäras i livremen på 90 byxorna (korkat) försök att få upp den med Sele och splittervästen.

 

Jag har bara kompletterat min utr med en balaklava (får bäras), knäskydd av märket "Exxcus" (skatermodellen dom sitter bäst), hanskar införskaffade på Sthlm militaryshop, samt sommarkängor (köpta i egypten, svenska och kronmärkta (gick förövrigt utmärkt att byta på förådet), för 8 10 år sedan.

 

Men att ta på sig främmande utrustning från andra länder finns inte. Ialla fall inte i vårt kompani. Vist har endel av oss kompleterat sian selar med lite extra fickor och annat lull lull. Samt en och annan kniv.

Link to comment
Share on other sites

Hm är det inte så att kvitterad utrustning är tillräcklig utrustning...

 

Vad vi får förändra är ryggsäck (till annan av militärt stuk), kängor (till annan modell av militärtstuk). Thats It.

 

I stockholms kretsen får vi inte ens bära kniv i stridsselen, den får endast bäras i livremen på 90 byxorna (korkat) försök att få upp den med Sele och splittervästen.

 

Jag har bara kompletterat min utr med en balaklava (får bäras), knäskydd av märket "Exxcus" (skatermodellen dom sitter bäst), hanskar införskaffade på Sthlm militaryshop, samt sommarkängor (köpta i egypten, svenska och kronmärkta (gick förövrigt utmärkt att byta på förådet), för 8 10 år sedan.

 

Men att ta på sig främmande utrustning från andra länder finns inte. Ialla fall inte i vårt kompani. Vist har endel av oss kompleterat sian selar med lite extra fickor och annat lull lull. Samt en och annan kniv.

Jo, igentligen så borde det ju vara så... men grejen är att folk köper lite vad dom vill och använder utan att folk säger något. Här får man ha vad man vill på isg, en kom till en övning i nån jä-la blå uniform, vet inte alls va et va... typ nån älder moddel sjöstriddsdräkt kanske... sen grön mössa till det. Sen va det en som hadde rött skägg och glasögon, till detta hadde han "uppviks sol brillor, såna som sitter ovanför det vanliga glaset. Ett knall blått ligg underlag och krikig rygg, för att inte glömma två ica kassar och en kylväsa full med mat och sånt. :D

Link to comment
Share on other sites

Så länge man inte urskiljer sig allt för mycket så tycker jag det är acceptabelt... och angående oz's profilbild skulle jag tippa på att han retoucherat bort ansiktet/händer osv i t ex photoshop.. precis på samma sätt som jag gör när jag trollar bort krigsfartyg från en havsbild osv :rocketl:

 

EDIT:

 

Är det hjälmunderlaget du tänker på när du skriver "ansiktsmask"?

Hur kan du påstå att man INTE behöver ett hjälmunderlag när det är kallt?

Det finns en anledning till varför det har införts i FM, sen att det inte delats ut till HV ännu har inget att göra med att det inte behövs utan det är en kostnadsfråga.

Jag kan inte komma på något i 90-systemet som INTE behövs i HV, kan du?

 

The Swede

 

Jag tolkar det som att dom gick omkring med en väldigt liten öppning till hjälmunderlaget och sedan skyddsglasögon där på, så dom ser ut som efterblivna ninjas eller nåt... men jag vet inte :D

Du tolkade helt rätt, allstå utan hjälm eller nåt till... vi har inte fått ut mössor för att ha dom som röv värmare.

Utan för att ha olle på skallen, då ska den väl vara där? Inte nåt som hör till hjälm 90.

 

Sen så vet jag ju inte om jag tycker att det är speciellt kallt och behövlit i juni/juli... kanske inte skrev detta men personen med ninja grejerna såg jag senast full munderad i onsdags. PÅ SKJUTING MED TAVLOR, Igen fällt öving eller så... detta är öving varje onsdag fram till prisskjutingen i höst.

Sen är det så att gnäller man på kyla ser jag?

Sverige... HV-Soldater... glöm inte att det är hemvärnet, inget jägar förband som ska vara ute länge.

 

Sen finns det dom som "drömmer" om uppgifter och att dessa har utökats, ja, på papperet kanske... men ni tror väl inte själva att i kris så får vi åka massa mil å kriga?

 

Förmodligen får vi sitta vid nån gammal fabrik i hembyn och vakta... :banana

 

EDIT: När jag tar upp hjämunderlaget så pratar jag om folk som köpt den själv, dessa personer har alltså INTE hjälm 90.

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

.

 

Vad vi får förändra är ryggsäck (till annan av militärt stuk), kängor (till annan modell av militärtstuk). Thats It.

 

.

 

 

Men att ta på sig främmande utrustning från andra länder finns inte. Ialla fall inte i vårt kompani.

Om jag läser ditt inlägg rätt innebär det att ni bara kan byta LK 35 mot LK 70 eftesom ni inte får använda främmande utr

Och byta känga 90 till känga 59.

 

Låter lite tokigt.

Link to comment
Share on other sites

Alltifrån röda gummistövlar, äckelcivila kängor till ljusblått liggunderlag på toppen av en ryggsäck.

Kör en favorit i repris då:

 

_snubben.jpg

 

Själn nyttjar jag Alice Pack Large, PLCE-sidfickor, 2 extra väskor på bältet, knäskydd (+ ev armbågsskydd), skyddsglasögon, vanliga skinnhandskar (ibland), Meindl-kängor, maglite som vapenlampa (funkar hyfsat att tejpa på handskyddet), Gerber-verktyg, vätskeblåsa, fodral till flaska 90 och ibland en extra Snickers i jackfickan..

 

"Tilldelad mtrl = tillräcklig mtrl" = skrivbordsjägarbortförklaring. :D

 

edit: opreussiskt mycket quote'at.

Edited by Gotcha
Link to comment
Share on other sites

visst finns det skräck exempel innom HV. Jag menar att det är ju ett väl känt faktum(tyvärr!) och där av tas HV inte riktigt på alvar i mångas ögon(det är vad JAG tror iallafall).

 

Att bära egeninköpt matriell är väl helt ok att ha så länge det uppfyller uppdragets ändamål och att det är FÄLMÄSSIGT(läs julgran...)! Men folk som har fem miljaarder pynt och extra grejjer är ju bara patetiskt, när 70% av all skit bara väger mer och att det kanske aldrig kommer till användning.

 

så vad har jag för egen matriell, En ryggsäck (Alice pack medium), egna vatten flaskor, egna kängor, hanskar, halsduk(shemagh...), fälthatt, ficklampa, maskerings färg, kniv(ar).

 

alla har säkert nåon egen matriell utöver kungens, men det behöver inte gå till överdrift.

 

EDIT: tittade just på Gotcha´s bild, och vad sägs om personen med jägarmagg utan hyllsfångare...

Edited by nsky_517
Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det som att dom gick omkring med en väldigt liten öppning till hjälmunderlaget och sedan skyddsglasögon där på, så dom ser ut som efterblivna ninjas eller nåt... men jag vet inte  :ph34r:

Typ dessa snubbarna.

fordonsstoppgif.jpg

 

På Gotchas bild har han Jägarmagg och hylsbuffert men ingen hylsfångare.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
"No battle-ready unit ever passed inspection - and no inspection-ready unit ever passed combat."

@Torak

 

word!!

Den meningen förklarar allt.

 

@Wittman

 

Skaffa dig lite erfarenhet innan du pratar om material och Hemvärnets eventuella uppgifter i händelse av ofred.

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Som jag sa på en tidigare tråd - om egenhändigt inköpt utrustning, som ersätter den tilldelade (och otillräckliga), håller mig levande längre så använder jag den. Ny vapenrem? Visst tusan använder jag det. Ny stridssele? Nej, jag skaffar stridsväst (jag muckade tyvärr innan vi fick ut väst 2000). Nya kängor? Ny kniv? Hela faderullan, om så behövs, så länge rätt utrustning är på rätt plats (förband i höger benficka, autoinjektor i höger jackficka).

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår helt och fullt att vissa soldater vill ha mer och ev. bättre utr. än vi får ut idag.

Och "julgrans" begreppet är lika otydligt och flytande som "fältmässighets" d.o.

 

Fältmässigheten är dålig; va f-n är det som är dåligt! precisera tack!!! En gammal lärdom från TU.

 

Vem skall bedömma om det är ok att se ut på ett eller annat sätt?

Den enskilda soldaten eller befälen som får ta skiten för att förbandet ser ut som ett härke?

Och i dagens Hv, som det ser ut i sthlm vet inte hur det ser ut på andra ställen, med yoff som utbledare och inte speciellt lång till att andra ser oss så krävs det att vi håller en låg profil för att attityden till Hv skall förändras.

 

Det spelar ingen roll om det handlar om oranga gummistövlar (har ett par på jobbet som slår kronans med hästlängder, men skulle aldrig bära dom till uniform) eller att bygga om sin(?) strele eller att använda inte behovsatt, alt. tilldelad utr.

Jag känner att bägge attityderna är lika fel.

 

Vad är det som säger att bara för att jag är Hv soldat så får jag förändra utr. och behöver inte följa UnirFM 2003?

 

Nej! jag fegar oxå inför soldater som bär utr. som inte är tilldelad och vill inte ta disskutionen som kan innebära att soldaten/soldaterna slutar.

Och denna attityd från mig innebär att jag "godkänner" deras förändringar och då får ta smällen när folk har åsikter på soldaternas "utseende"

 

Jag byggde oxå om vissa uniformspersedlar tidigare, har dock kommit till insikt att jag som PC inte kan hålla på så om jag skall mötas med respekt av yoff och andra högdjur.

 

Har ende andra åsikter i detta ämnet också men nu blev jag röksugen

 

Tack för ordet

:D

Link to comment
Share on other sites

Kalle Swe , håller delvis med dig, Som PC är det en väldigt svår balansgång mellan vad som är tillåtet eller inte. Jag har med min Kompanichef diskuterat oss fram till följande.

1. Vi de tillfäller vi rör oss i bebyggt område med civila eller inom regementets domäner (P7)

kär vi tilldelad matrial

2. I andra fall har vi utrustning som fungerar för den enskilde

 

Den får dock inte "sticka ut" dvs man har inte inte "Zeb Macahan" kniv eller röd toppaluva

och lila stövlar.

 

 

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

Låter klokt, men finns det uniformsregler så är dom ju till för att följas, eller hur? såg en som hadde tagitav överdelen på sin stri sele, vilket innebär att om han blir skadad blir det svårare att dra iväghonom... jag har du kört så att jag tar tag med ena handen runt selen och drar. dom flesta gör så, sen så är det ju så att uniformer är även bra till att känna igen sina egna, jag upplever att i många fall ser jag inte på håll om det är B-styrka eller egna då alla har olika selar och västar. vissa har olika mössor och ansiktsmakser osv också... vilket försvårar vid identifiering på länge håll i skogen... om alla hade tilldelad utr som sele, hjälm, mössa med undantag benskydd i striby och egna kängor (dock svarta) så skulle det underlätta för många när man strider.

Link to comment
Share on other sites

Sen va det en som hadde rött skägg och glasögon, till detta hadde han "uppviks sol brillor, såna som sitter ovanför det vanliga glaset.

Sitt utseende rent fysiskt kan mina inte göra så mycket åt, förutom att se till att man inte ser ut som ett "luder" i anskitet, orakad och ovårdad, sedan om man har ett rött skägg så är det helt okej bara det är välvårdat... Eller hur!!!

 

Väl ansad och välklippt med RU så skall en HV soldat seut, Sedan om det hänger strkniv eller ett par handfängsel på selen det är oviktigt så länge det inte hänger en machete eller svärd motsvarande.

 

Jag är rullt berädd att hålla med om att en ICA kasse, ett blått liggunderlag etc etc inte är riktigt vad man skall ha. Jag har sett de mest konstiga saker ute på en del övningar, alltifrån röda gummistövlar till blå hellyhansken ställ med skjärtlapp som hänger utanför vapenrocken... Vad jag inte ser mår jag inte dåligt av måste dock tilläggas.

 

Skall dock säga att den dagen det blir ett skarp läge kommer Stridsvästen fam och selen åker i garderobem, på västen kommer även min teleskopbatong, strdskniv, guttbuster och handfänsel att fästas lätt åtkommlugt. lika så kommer knä och armbågsskydd att anbringas UTANPÅ uniformen (svarta givetvis) ett vätskesystem kommer äbvne att finnas istoppat i strvästen.

Dock kommer jag att vara vid inställelsen vara välklippt och välrakad, med puts och stuts.

Link to comment
Share on other sites

Regler och regler, en del av dessa har utarbetas av skrivsbordsoldater dvs folk som inte satt sin fot i skogen sedan scoutåldern. Jag/Vi använder sunt förnuft, de som inte följer detta (har aldrig hänt hittills) får order att avlägsna den matrielen och fortsättningsvis fråga innan. Om man gör detta blir man avpolleterad. Slut

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

.

 

Vad vi får förändra är ryggsäck (till annan av militärt stuk), kängor (till annan modell av militärtstuk). Thats It.

 

.

 

 

Men att ta på sig främmande utrustning från andra länder finns inte. Ialla fall inte i vårt kompani.

Om jag läser ditt inlägg rätt innebär det att ni bara kan byta LK 35 mot LK 70 eftesom ni inte får använda främmande utr

Och byta känga 90 till känga 59.

 

Låter lite tokigt.

Nej kängor och ryggsäck är faktist undantagna från den regeln om jag inte missminner mig, skall under kvällen leta upp den "ORDER" som gick ut med batlajons bladet.

Link to comment
Share on other sites

@ Wittman: Jag har oxå dragit en skadad i selen till 304 en gång. Med slutresultat att ena fästet i magasinsfickan gav vika och rev upp ett rejält sår under hakan. Tur att den inte träffade ögat. Var försiktig vid släp i selen, den är faktiskt inte byggd för det...

Och vi har som vana att veta om vilka som rör sig i terrängen. Skickar man ut stridspatrull så skall hela plutonen veta om vart de går ut och vart de kommer in. Rör sig någon i terrängen som inte passar in så.... :D

Man jag håller med dig, det är svårt att på håll och i skymningsläge se vem som är vem. kammoflerade till tusan och smyger omkring. Fast ser jag inte vem det är så har jag svårt att se vilken utrustning han har också. Överrenskomna inpasseringspunkter brukar funka kanon då...

Link to comment
Share on other sites

Regler och regler, en del av dessa har utarbetas av skrivsbordsoldater dvs folk som inte satt sin fot i skogen sedan scoutåldern. Jag/Vi använder sunt förnuft, de som inte följer detta (har aldrig hänt hittills) får order att avlägsna den matrielen och fortsättningsvis fråga innan. Om man gör detta blir man avpolleterad. Slut

 

-Valiant-

Sista meningen skall läggas till ordet, Inte , så klart

 

 

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

@ Wittman:  Jag har oxå dragit en skadad i selen till 304 en gång. Med slutresultat att ena fästet i magasinsfickan gav vika och rev upp ett rejält sår under hakan. Tur att den inte träffade ögat. Var försiktig vid släp i selen, den är faktiskt inte byggd för det...

Och vi har som vana att veta om vilka som rör sig i terrängen. Skickar man ut stridspatrull så skall hela plutonen veta om vart de går ut och vart de kommer in. Rör sig någon i terrängen som inte passar in så.... :dong:

Man jag håller med dig, det är svårt att på håll och i skymningsläge se vem som är vem. kammoflerade till tusan och smyger omkring. Fast ser jag inte vem det är så har jag svårt att se vilken utrustning han har också. Överrenskomna inpasseringspunkter brukar funka kanon då...

alltså, man drar ju vid ryggen.... vid "krysset" i mitten på ryggen, där får man ett bra grepp och risken för det du menar minimeras... har själv hört detta så jag är medveten om det.

Link to comment
Share on other sites

Sen va det en som hadde rött skägg och glasögon, till detta hadde han "uppviks sol brillor, såna som sitter ovanför det vanliga glaset.

Sitt utseende rent fysiskt kan mina inte göra så mycket åt, förutom att se till att man inte ser ut som ett "luder" i anskitet, orakad och ovårdad, sedan om man har ett rött skägg så är det helt okej bara det är välvårdat... Eller hur!!!

 

Väl ansad och välklippt med RU så skall en HV soldat seut, Sedan om det hänger strkniv eller ett par handfängsel på selen det är oviktigt så länge det inte hänger en machete eller svärd motsvarande.

 

Jag är rullt berädd att hålla med om att en ICA kasse, ett blått liggunderlag etc etc inte är riktigt vad man skall ha. Jag har sett de mest konstiga saker ute på en del övningar, alltifrån röda gummistövlar till blå hellyhansken ställ med skjärtlapp som hänger utanför vapenrocken... Vad jag inte ser mår jag inte dåligt av måste dock tilläggas.

 

Skall dock säga att den dagen det blir ett skarp läge kommer Stridsvästen fam och selen åker i garderobem, på västen kommer även min teleskopbatong, strdskniv, guttbuster och handfänsel att fästas lätt åtkommlugt. lika så kommer knä och armbågsskydd att anbringas UTANPÅ uniformen (svarta givetvis) ett vätskesystem kommer äbvne att finnas istoppat i strvästen.

Dock kommer jag att vara vid inställelsen vara välklippt och välrakad, med puts och stuts.

Handfängsel får du inte använda i Hemvärnet.

Krig eller inte, det har ingen betydelse. Använder du handfängsel så gör du dig skylldig till olovligt frihetsberövande.

 

Om du inte har utbilding på handfängsel och fått det godkännt av hönsen förståss... vi är i regel skyddsvaker... vi är HEMVÄRNSOLDATER. Inte delta force eller SSg som kräver utrusting på ett helt annat sätt... vi är igentligen inte ett stridande förband i den meningen... är det så svårt att förstå? vill amns eut som nån jä-la robocop får man väl bli yoff på ett sånt förband eller söka sig nån annanstans... varfär inte kläutsig och köra paintball... skäm bara inte ut hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...