ensammavargen Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Jahg har försökt söka men inte hittat svar.Jag undra om läkaren på pliktverket kan få reda på vad som står i ens läkarjournaler om sjukdom eller skada. Jag har hört(rykte) att om man söker till jägarsoldat kan de be att få se dem. Taksam för alla svar. D.Granström Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Jahg har försökt söka men inte hittat svar.Jag undra om läkaren på pliktverket kan få reda på vad som står i ens läkarjournaler om sjukdom eller skada. Jag har hört(rykte) att om man söker till jägarsoldat kan de be att få se dem.Taksam för alla svar. D.Granström Om inte annat så har du ju skyldighet att uppge riktiga uppgifter! Det är ju för Din egen skull som de inte vill ha in folk som inte klarar av uppgiften. Dumt att bli handikappad under vpl Quote
Sillen Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Jag är nästan helt säker på att de inte kan det. Varför skulle man annars fylla i skadorna själv? Quote
Livhusaren Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Jag kom i håg när jag gjorde min andra mönstring på K3 då hade dom min läkarjournal på bordet där allt stog om mig, så dom har den allt..samt att det du fyller i är bara i fall något har hänt sedan du mönstrade tills du rycker in så sa dom till mig i alle fall. //Livhusaren Quote
Bamse Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Jahg har försökt söka men inte hittat svar.Jag undra om läkaren på pliktverket kan få reda på vad som står i ens läkarjournaler om sjukdom eller skada. Jag har hört(rykte) att om man söker till jägarsoldat kan de be att få se dem.Taksam för alla svar. D.Granström Tror att läkaren säkert kan få se journalen om han vill men då det är en jobbig process att se journaler om man är utanför kliniken som har den så är det nog extremt ovanligt (på gränsen till icke förekommande) att detta sker. Att kolla på alla som ska bli jägarsoldater mm är helt omöjligt! Att komma ihåg är ju att en person inte bara har en journal utan en för varje klinik motsv som han/hon besökt dvs en Medicinjournal, en Kirurgjournal ev en för psyk också........ Blir lite att titta på ..... Som tidigare sagt finns två anledningar att inte förneka skador/sjukdomar på inskrivningen: 1: Det finns en anledning att man med vissa skador/sjukdomar inte kan ha vissa befattningar. Du kommer inte bara ställa till det för dig själv med framtida men om du ljuger utan även dina ev kamrater under utbildningen kommer att lida för detta. Som skattebetalare vill jag heller inte lägga ut massa pengar på en utbildning för dig som inte blir slutförd för du måste avbryta! 2: Är olagligt! Kan tyvärr inte juridiska termen men att uppge felaktiga uppgifter är ett brott! Quote
Lindeberg Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Har jobbat på ett journalarkiv sedan mitten av maj, och det har aldrig förekommit att Pliktverket eller någon annan militär institution(?) begärt journalkopior på någon individ. De som begär journalkopior är försäkringsbolag, polisen, andra sjukhus. Quote
Dahlberg Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 ...//...Att komma ihåg är ju att en person inte bara har en journal utan en för varje klinik motsv som han/hon besökt dvs en Medicinjournal, en Kirurgjournal ev en för psyk också... Blir lite att titta på...//... Nja, det är inte helt rätt heller, och det påståendet kommer att bli mer och mer fel i framtiden... Eftersom vi nu är i dataåldern så börjar man skriva in journaler på ett nätverk... Jag sitter själv just nu på en klinik (och jobbar, jag är inte intagen) som är en av de första klinikerna (Inom Landstinget i Uppland i varje fall) som har all sin journalföring på datorn. Det mest skrämmande är att vilken person som helst kan sitta i nått gammalt sjukhusförråd, och med hjälp av ett password, kan gå in och kolla på dessa journaler... Så teoretiskt sett så kan pliktverket lätt se journaler, men om det är så juridiskt riktigt är nog tveksamt. Då det bara är journalförande läkare, journalförd patient och rättsliga instanser som kan få se den... Quote
Lindh Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Läkaren, eller andra personer för den delen, får inte titta i dina läkarjournaler utan din tillåtelse. Gör dom det så begår dom ett brott. Blev placerad som jägare vid mönstringen och har varit vid fjs förtest, och dom frågade inte efter mina journaler vid nått av tillfällena. Däremot frågade dom ju om man hade några gamla skador eller liknande. Och det är nog bäst för sig själv om man svarar ärligt. Annars finns ju risken att du blir placerad vid en tjänst du inte klarar av. Quote
Greenment Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 När du är på läkarbesök och du ser att dem fyller i sånna uppgifter så ska du säga att du vill ha det hemligt och att det inte ska skrivas in i din journal... tror du har den rätten, för läkare har tystnadsplikt.. men sen är det en annan sak om dem får fram journalen och ser allt.. en polare som är halvdöv på ena örat, visste dem att han redan va o sa att han inte kan göra sin värnplikt, o fick frisedel.. han slapp alla tester, gjorde inskrivningen men fick aldrig reda på några resultat o sen va det raka vägen hem Quote
APC-mannen Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Det mest skrämmande är att vilken person som helst kan sitta i nått gammalt sjukhusförråd, och med hjälp av ett password, kan gå in och kolla på dessa journaler... Arbetar inom Landstinget jag med, men hos oss har ju inte vem som helst tillgång till journalerna. Det räcker alltså inte med ett vanligt nätverkslogin utan respektive klinik har en person som lägger upp användare som ska tillgång till journalsystemet för just den kliniken. Jag kommer alltså inte åt jornaler inom t.ex. KK eller onkologen. Dessutom loggas det vem som tittat i vilken journal och när det skett. Visst är detta säkrare än de gamla pappersjournalerna. De fanns ju i ett arkiv som inte ens alltid var låst, samt att man kunde titta i den 1000 ggr utan att det loggades någonstans. Har hemskt svårt att tro att FM skulle ha tillgång till journaler, hur ska de ens veta vilka kliniker man varit patient på samt på vilket sjukhus? Quote
Lindeberg Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 (edited) [OT]OMFG, så det blir mer och mer journaler på data. Jag trodde att det skulle ta många många år. I arkivet jag jobbar omsätter vi en grym mängd journaler dagligen Journaler som kommer ner till arkivet från medicin-, kirurg- och ortopedkliniken: uppåt 1000 Journaler som kliniker beställer och vi plockar fram: flera hundra Journaler som akutmottagningen beställer: 60-70 dagligen Sen tar man fram ett gäng journaler på mikrofilm också Alltså, inte helt fel att lägga allt digitalt. [/OT] Edited July 29, 2003 by Marzocchi Quote
ensammavargen Posted July 29, 2003 Author Report Posted July 29, 2003 Tack för alla svar. Kul att veta att man alltid kan fråga här på forumet och få svar. Quote
Radarjägare Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 hmmm, hur är det med personuppgiftslagen numer? När jag böt husläkare så var han tvungen att ha mitt tillstånd för att få se mina journaler från tidigare husläkaren, han sade att det hade med P.U.L. som då nyss hade kommit. Gäller inte detta mönstringsförrättare? Quote
Bamse Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 När du är på läkarbesök och du ser att dem fyller i sånna uppgifter så ska du säga att du vill ha det hemligt och att det inte ska skrivas in i din journal... tror du har den rätten, för läkare har tystnadsplikt.. Har mycket svårt att tänka mig detta! Allt som sjv-personal gör skall journalföras och dessa journaler är som tidigare sagts hemliga. Quote
Asclepius Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 Enbart just den sjukvårdspersonal på kliniken/mottagningen som är inblandade i just ditt ärende har rätt att ta del av din journal vid kliniken. Dessutom har polis/åklagare rätt att ta del av journaler där patienten misstänks för brott som kan ge mer än två års fängelse. Däremot kan du själv ge någon annan tillåtelse att ta del av dina journaler. Om du inte säger att, eller var, journalen finns blir det dock lite som att leta efter en nål i en höstack. Det finns otaliga kliniker och vårdcentraler, var och en med sin egen journal. Som sjukvårdspersonal har man inte heller rätt att utelämna väsentliga uppgifter från journalen. Quote
H0lK Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 Mönstringsläkaren var slappaste gubben alltså. Jag var klar på knappt 2 minuter. "Mår du bra?, Ja, *Lyssnar på hjärtat*, det är bra det är A". När jag skulle dit nästa gång efter jägartestet hade han varit på lunch i typ 3 timmar. Knappast att han orkar sitta och glo igenom jounrnaler. Kan ju finnas seriösare förstås men jag tror det är svårt men så fruktansvärt kort tid/vpl. Quote
Pansarslusken Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 (edited) Jag har bråttom så jag hann inte läsa genom alla inlägg. Men när man mönstrar och fyller i hälsoblanketten. Då avslutas allt med något i stil med "härmed intygas på heder och samvete att föregående uppgifter jag givit är sanna". Sedan skriver man ju under. Därför kan man !möjligtvis!, åka dit för något som kallas "osant intygade". Detta är i gråzonen, men eftersom man skriver under med sin namnteckning så ska man tänka på att man verkligen säger sanningen. Rådfrågade dock min farsa som är polis, och han sa att det var gränsfall. Han sa "det är inte förbjudet att höja sig själv till skyarna eller ljuga" men eftersom "härmed intygas... bla bla" så kan det bli känsligt. Men att ljuga i en meritförteckning eller CV är inget brott, men inte rekommenderat efterom man förmodligen inte får jobbet om fusket uppdagas. Ps. Fråga mig om 4,5 år när jag gått färdigt juristlinjen Ds. Edited June 24, 2006 by Pansarslusken Quote
H0lK Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 1: Det var aldrig någon "härmed intygar jag" när jag mönstrade ej heller på de blanketter man fick hem innan. 2: Ofta de skulle göra någon stor sak och gå till rättegång för att du mörkat en skada (Missförstå mig inte jag tycker naturligtvis inte man ska ljuga om skador för att få en viss tjänst men det är onödigt att skrämma upp folk) Quote
Axly Posted June 26, 2006 Report Posted June 26, 2006 På pappret där man ansöker om ex. FJS eller KJ är det en ruta där det bland annat står "Jag medger utlämnande av vissa medicinska och psykiska kapaciteter".. Någon som vet om de bara kollar de uppgifter man tidigare angett, eller blir undersökningen mer grundlig med journaler och liknande tro? Kanske lite svårt att veta, men ifall någon har en tanke.. Quote
sportdykare Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 2: Är olagligt! Kan tyvärr inte juridiska termen men att uppge felaktiga uppgifter är ett brott! Nu kanske jag går lite utanför vad tråden handlade om, men jag frågar ändå. Om det nu är ett brott, vad kan det ge för påföljd (straff)? Hur ofta sker det att folk blir åtalade eller t.o.m. fällda för det? Quote
shisha Posted December 3, 2006 Report Posted December 3, 2006 (edited) Apropå sjukjournaler... hur pass vanligt är det att läkaren kollar vilka slags mediciner man har tagit i sin ungdom (vi säger 15 till runt 16 års åldern)? Gick igenom en ganska jobbig period då med ångest, lätta depressioner osv. och behövde någonting lugnande helt enkelt. Men efter lite samtalsterapi på BUP känner jag mig idag helt frisk, har inga bekymmer alls. Tycker t.o.m att jag har blivit starkare inombords på nåt sätt efter att ha upplevt det här. Kommer det ligga mig till last vid mönstringen tror ni? De kanske inte ens är så nogranna? Tacksam för svar. Edited December 3, 2006 by shisha Quote
TheKL Posted December 3, 2006 Report Posted December 3, 2006 Apropå sjukjournaler... hur pass vanligt är det att läkaren kollar vilka slags mediciner man har tagit i sin ungdom (vi säger 15 till runt 16 års åldern)? Gick igenom en ganska jobbig period då med ångest, lätta depressioner osv. och behövde någonting lugnande helt enkelt. Men efter lite samtalsterapi på BUP känner jag mig idag helt frisk, har inga bekymmer alls. Tycker t.o.m att jag har blivit starkare inombords på nåt sätt efter att ha upplevt det här. Kommer det ligga mig till last vid mönstringen tror ni? De kanske inte ens är så nogranna? Tacksam för svar. Det skulle väl vara om psykologen fick nys om det hela .. Dom kan dra många helkonstiga slutsatser. Quote
MatsLennarth Posted December 4, 2006 Report Posted December 4, 2006 Skolsköterskan sade till mig att det bara var jag och inte ens målsman, efter man är 15 år fyllda, som fick se skol-sjuk-journalen (?). Sedan drar de väl fram den om det skulle vara ngt akut, det har ajg dock ingen koll på. Man måste medge att andra får se den, tror jag, dock ingen expert. Quote
Skalman Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 Apropå sjukjournaler... hur pass vanligt är det att läkaren kollar vilka slags mediciner man har tagit i sin ungdom (vi säger 15 till runt 16 års åldern)? Gick igenom en ganska jobbig period då med ångest, lätta depressioner osv. och behövde någonting lugnande helt enkelt. Men efter lite samtalsterapi på BUP känner jag mig idag helt frisk, har inga bekymmer alls. Tycker t.o.m att jag har blivit starkare inombords på nåt sätt efter att ha upplevt det här. Kommer det ligga mig till last vid mönstringen tror ni? De kanske inte ens är så nogranna? Tacksam för svar. Det ska inte vara någon större fara om du är frisk nu, skulle jag tro. Gör bara ett gott intryck på mönstringen så ska det allt gå bra om du nu är motiverad att genomföra värnplikten. Sedan kan de ju tycka att du är olämplig av andra skäl, men just den biten skulle jag inte oroa mig för speciellt mycket, se bara till att du är ärlig om det, annars fattar de lättare misstankar. Quote
Guest Fragment Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Hej Kan de se om man haft en operation tex? Jag är lite förvirrad... en del säger att journalen är tillgänglig och andra inte. Skulle de kunna se genom papper att jag haft en operation tex? Tack på förhand:) Quote
TheKL Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 (edited) En person jag känner blev uppringd och man frågade om han hade opererat knät efter mönstringen, det hade han men han hade inte pratat med pliktverket om det. På något sätt borde det alltså kunna se detta. Edited December 11, 2006 by TheKL Quote
Hedin Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Varför skulle man vilja mörka en operation!? Själva mönstringen går ut på att man ska utifrån de resultat man får på mönstringen kunna placeras på en så lämplig tjänst som möjligt. Detta både för att FM ska få va de vill ha och dels för ens egen skull också... så varför mörka? Quote
Recommended Posts