Jump to content

Recommended Posts

Guest Fågel Fenix
Posted
,Jul 29 2003, 04:23 ] ja e mest nyfiken om det finns med grk OCH aimpoint på samma vapen..

vilket det inte står om där..

:D

tror kanske att du menar så... ,O ?

fbaec2b5.jpg

fast det där är nog iofs ingen aimpoint.... :)

Posted
,Jul 28 2003, 16:11 ] finns det ak5 grk med aimpoint sikte ,lampa....osv?

Frågan är varför skulle det inte finnas, ALLT du byterut på AK5 är ju handtaget så jag ser inga problem med att ha en AK5 med "grk" och aimpoint. Varför undrar du???

• Forumsledning
Posted
,Jul 29 2003, 04:23 ] ja e mest nyfiken om det finns med grk OCH aimpoint på samma vapen..

vilket det inte står om där..

:((

Finns o finns, man kan sätta på allt om man vill, men det finns inget GU förband här idag som har Aimpoint OCH granattillsats OCH lampa, utan bara var o för sig. Granattillsats tillsammans med lampa blir jevligt svårt att få dit.

Sen är det möjligt att nått SF förband ska vara extra tuffa och modda sina vapen o slänga på lite allt möjligt, men i övrigt nej.

De som finns på SoldF.com är det som finns idag, resten är test/prövo/utvärderings moddar av olika kombinationer.

Posted (edited)
så jag ser inga problem med att ha en AK5 med "grk" och aimpoint. Varför undrar du???

Inga problem med att kånka runt på en grk?

mig veterligen så är det här den enda grk:n som svenska försvaret andvänder just nu.

:}:D:((

(ursäkta men jag kunde inte hålla mig, hoppas du inte tar illa upp)

(edit=stavfel)

Edited by dxl
Posted

mig veterligen så är det här den enda grk:n som svenska försvaret andvänder just nu.

:D  :lol:  :((

(edit=stavfel)

nej jag tar inte illa upp jag hade mina funderingar på det där med GRK där av "grk" , men det var det han frågade efter... men en 120 mm grk går säkert att montera på ... Frågan är bara vad monteras på vad i det läget :} ..

Posted
så jag ser inga problem med att ha en AK5 med "grk" och aimpoint. Varför undrar du???

:dong::D:lol:

(edit=stavfel)

Han menade förmodligen inte en sån där stor granativägslängare, utan en sån där liten granatmojäng som man sätter under maskingeväret. (Ursäkta fackspråket) :ak:

Men alla messerschmittare där ute.. är inte granattillsatsen en slags granatkastare, eller är det ett slags granatgevär? Vad skulle man t.ex kalla M-79an? Granatgevär?

Sista frågan: Vad är lämplig förkortning för granattillsats?

mvh

Erik G, frågar man inte får man inget veta.

Posted

va?!? nu blir jag nästan lite mörkrädd här. finns det prylar inom fm som dem INTE hittat på ngn förkortning till???

nu har man då sett allt....

Posted

jo ja har oxå hört "grt" men va skeptiskt...

anledningen till att ja frågar är att ja gör AK5 modeller till ofp

och bara de varianter som nyttjas ute i förbanden ska göras

så ja hade uppskattat en liten lista så ja inte gör nån overklig rambo variant.

som på Fenix bild så används "susat" och "grt" om ja inte har helt fel.

ak5.jpg

Posted

Snygg modell. Vad använder ni för programvara för att göra 3d-modellerna? Vad behöver man för att göra egna modeller till OFP?

/E

Posted

Ja kör 3dsmax...och photoshop sen importerar man det i oxygen

man kan använda oxygen oxå fast det e mycket mycket mycket sämre att göra 3d i än 3dsmax

har lärt mig 3dsmax under 10 år typ.

sen får man jaga bilder på vapen som *** och editera ljuskällor och färger i bilderna samt rita en del själv för att få bilderna att gå ihop..

Guest Fågel Fenix
Posted

SNygg bild!

Men vad är det för ngt på bakstycket ? :camo::o

Posted
,Jul 29 2003, 17:05 ] Ja kör 3dsmax...och photoshop  sen importerar man det i oxygen

man kan använda oxygen oxå fast det e mycket mycket mycket sämre att göra 3d i än 3dsmax

har lärt mig 3dsmax under 10 år typ.

sen får man jaga bilder på vapen som *** och editera ljuskällor och färger i bilderna samt rita en del själv för att få bilderna att gå ihop..

Oxygen, är det modelleditor till OFP?

Varför jag frågar är bl.a för att jag har jobbat till och från med en modell på Strf 90 i Lightwave och det vore ett kul projekt att göra om den till OFP-modell.

Blåful får ursäkta åfftåppik.. sa jag blåful.. jag menar naturligtvis slågul...blågul...

/E

Posted (edited)

Det finns fyra versioner av ak5:

Ak5: Vanlig ak5.

Ak5b: Ak5 med fast skena på vilken ett susatsikte sitter.

Ak5c: En Ak5 med picatinnyskena (inte samma som på ak5b).

Ak5d: En kort version av ak5 med picatinnyskena (inte samma som på ak5b).

Att sätta på ett aimpoint eller granattillsats förändrar inte vapnet i övrigt och därför blir det ingen ny version.

Det finns även försöksversioner men de är inte fastställda än.

För att vara säker på vad jag skrev letade jag upp en sida med info om vapnet. Jag hittade en jävla bra sida med mycket info och jag rekomenderar alla att ta en titt där. Det finns mer information om fler av FM:s vapen och massa ndra saker som berör FM.

HÄR ÄR SIDAN, KLICKA HÄR.

Edit: Att det ska var så svårt ibland.

Edited by softfeel
  • Forumsledning
Posted

Glömde Ak5P Polisversionen som är en Ak5D fast med öppna riktmedel och Picatinny skena samt sexkanstskruv som förhindrar omställaren att tras till automatläget.

Posted
Glömde Ak5P Polisversionen som är en Ak5D fast med öppna riktmedel och Picatinny skena samt sexkanstskruv som förhindrar omställaren att tras till automatläget.

F*n, jag visste att jag glömde något.

Men håll med om att det var en bra sida jag hittade ;)

Posted

F*n, jag visste att jag glömde något.

Men håll med om att det var en bra sida jag hittade ;)

Argh!!! Den heter inte AK5P..utan CGA5P. Det är bara FM som kallar sina automatkarbiner för AK4/5...

Posted
M203, är väl iaf kortare (är väl officiella namnet på granat-ivägslängar-mojjängen) ???

//Erik

Tillrättavisa mig gärna om jag har fel men är inte M203 den benämning som USA:s Krigsmakt har på detta vapen!

I Sverige heter den Granattillsats 40 mm.

Heter polisversionen av AK5 också AK5?

AK5 är FM:s benämning på vapnet, kör Polisen med samma?

Posted (edited)
M203, är väl iaf kortare (är väl officiella namnet på granat-ivägslängar-mojjängen) ???

//Erik

Tillrättavisa mig gärna om jag har fel men är inte M203 den benämning som USA:s Krigsmakt har på detta vapen!

I Sverige heter den Granattillsats 40 mm.

Heter polisversionen av AK5 också AK5?

AK5 är FM:s benämning på vapnet, kör Polisen med samma?

Helt rätt m203 är den amerikanska försvarsmaktens benämning på vapnet.

Angående polisversionen av AK5: Se Nifelhels inlägg ovan.

Edit: Kolla gjärna den sidan jag länkade till i mitt föregånde innläg för mer info om Granattillsats 40 mm.

Edited by softfeel