Jump to content

Recommended Posts

Posted

Snygg modell där... diggade "skiten" dvs reprona osv på lådan... skit snyggt... håller dock med om att säkringen såg lite stor ut... på A skulle den ju sticka utanför lådan ner mot varbygeln... men det är ju inget att bry sig om, sysn nog inte i spelet. :D

Posted (edited)

undrar lite över susat siktet... ak5b samt railen till ak5c

vilken tillverkare ligger bakom och om nån har lite bilder på dem

är det nån av dessa?

rail.jpg

eller kanske här rails

Edited by [Bedlam]
  • Forumsledning
Posted

Den skena som kommer på Ak5 C är fastsvetsade varianter.

Vi har ju kommit överens om att saker som går att plocka av inte ger en ny bokstav i oändligt antal trådar.

Tex granattillsats, kikarsikte på Ak4, etc.

Alltså gäller det för skenan med.

Man kan ju ha egen löstagbar skena Det var ju det du länkade till, men det blir ingen Ak5C för det.

21176.JPG

#21176 FNC Picatinny Mount

-FNC Rifles

-AK-5

Posted

@Bedlam

Enligt Per Arvidsson på FMV, så är det ett vanligt laxspår(typ det som är på de flesta jaktgevär) och inte ett STANAG* fäste till SUSAT. Tillverkaren till fästet torde vara Carl Gustafs Gevärsfaktori AB/ Bofors... Eller Avimo i Stor Brittanien som tillverkar SUSAT siktet. SUSAT= Sight Unit Small Arms Trilux

* STANAG= STAndardisation NAto AGreement aka Picatinnyrail

Guest Fågel Fenix
Posted
SNygg bild!

Men vad är det för ngt på bakstycket ?  :D  :)

Hmmm hette det inte "axelstöd"???? Eller har jag missat något? :huh:

Bara för att jag inte kommer ihåg vad det heter! :((:D

Posted
,Jul 31 2003, 16:05 ] en sak till  säkringen på min modell har en tapp som går uppåt men ja har sett på andra bilder att den inte finns med där..

vad är skillnaden?

Det är nog en ak5 med den gamla omställaren du har sett.

Hittade tyvärr ingen bild på den.

Posted
STANAG*

Nu har det nog gått lite fort. Picatinny är NATO standard i vissa fall. STANAG är STAndardisation NAto AGreement , men det är inte samma sak som picatinny. Det finns ett stort antal STANAG prylar. Picatinny är den välkända weaver-skenan med tvärsgående spår medan STANAG bara betyder att det finns en sådan NATO-standard. Kikaren till ak4ans OR sittet t ex fast i fästet med en standard som kallas STANAG . Även laxspåret på ak5OR kallas STANAG.

Posted
,Jul 31 2003, 16:05 ] en sak till  säkringen på min modell har en tapp som går uppåt men ja har sett på andra bilder att den inte finns med där..

vad är skillnaden?

Det är nog en ak5 med den gamla omställaren du har sett.

Hittade tyvärr ingen bild på den.

Bekräftas.

Det har funnits min 3 olika säkringar till 5:an.

Den första utan tapp. Totalt borta då dessa hadde tendenser att gå av. Obra med mekanism på auto och ställare på säkrad

Den andra utan tapp. Kraftigt förstärkt men fortfarande vissa problem med brott. 2 st under min GU

Den tredje med tapp. Ännu hårdare och ska tydligen hålla.

Personligen föredrar jag tvåan om den är hel då den funkar med mina korta fingrar

Posted
STANAG*

Nu har det nog gått lite fort. Picatinny är NATO standard i vissa fall. STANAG är STAndardisation NAto AGreement , men det är inte samma sak som picatinny. Det finns ett stort antal STANAG prylar. Picatinny är den välkända weaver-skenan med tvärsgående spår medan STANAG bara betyder att det finns en sådan NATO-standard. Kikaren till ak4ans OR sittet t ex fast i fästet med en standard som kallas STANAG . Även laxspåret på ak5OR kallas STANAG.

Shit då måste jag maila Per Arvidsson på FMV och skälla på honom... Trodde han kunde sitt jobb. :banana

Posted

Ok det gick lite väl fort för mig med. Det är inte ett STANAG fäste till SUSAT-siktet som sitter på ak5OR.

Om Per Arvidsson verkligen sagt att STANAG är samma sak som picatinny så har han fel. Det finns ju också en möjlighet att Nifelhel har missuppfattat budskapet. :)

Posted (edited)
Ok det gick lite väl fort för mig med. Det är inte ett STANAG fäste till SUSAT-siktet som sitter på ak5OR.

Om Per Arvidsson verkligen sagt att STANAG är samma sak som picatinny så har han fel. Det finns ju också en möjlighet att Nifelhel har missuppfattat budskapet.  :D

Nej varken han eller jag syftade på att STANAG betyder picatinnyrail. Utan att det fästet som heter/kallas picatinny rail är STANAG(NATO standard) godkänt till vapen. Det som sitter på Ak5B är ett vanligt Laxspår. :)

Kanske var lite otydlig i första inlägget.. ;)

Edited by Nifelhel
Posted

Ok, det var ju bra. Jag tyckte inte det verkade så otydligt när du skrev "STAndardisation NAto AGreement aka Picatinnyrail".

Posted
Ok, det var ju bra. Jag tyckte inte det verkade så otydligt när du skrev "STAndardisation NAto AGreement aka Picatinnyrail".

Enkelt jag skrev inlägget och fatta precs vad jag mena. SKulle givetvis tänkt som 3:e person, ;)

Posted
Han menade förmodligen inte en sån där stor granativägslängare, utan en sån där liten granatmojäng som man sätter under maskingeväret.  (Ursäkta fackspråket) :)

Men alla messerschmittare där ute.. är inte granattillsatsen en slags granatkastare, eller är det ett slags granatgevär? Vad skulle man t.ex kalla M-79an? Granatgevär?

Sista frågan: Vad är lämplig förkortning för granattillsats?

mvh

Erik G, frågar man inte får man inget veta.

När jag låg in så stod det "Grts" på namnbrickorna på de som hade granattillsats på sina AK5or.