Jump to content

M16/M4 ----> XM8/XM25


Recon

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Uh, tycker inte om sånadär Hi-Tec prylar spm P90 osv... ush... ska va gamlla hedrliga bössor som mauser och garand, M/45 osv :)

Klaga inte på miin P90... Den är fin, så det så...

 

Ja, jag vet att det finns klagomål om den, men för det den är avsedd för funkar den utmärkt.

 

P90 for Kpist 2000!

Link to comment
Share on other sites

Bästa raden:

"The army is considering a range of colours..."

Yes, folks, it's Army Barbie! Now with an XM-8 in pink!

 

För övrigt kan nämnas att den senaste produktionsmodellen av OICW inte finns på bild på HKPRO-sidan. Jag var på Eurosatory (vapenindustrins fackmässa i Paris) i fjol, och såg senaste modellen av OICW på Alliant Teksystems ställe. Den är fulare, kantig i alla hörn, men den är avsevärt lättare och "looks like it means business".

 

Vad gäller FN Herstals F2000 så är den jättefin - jag fick leka med den (och alla de andra Herstal-vapnen!) när jag var och besökte fabriken.

Link to comment
Share on other sites

Uh, tycker inte om sånadär Hi-Tec prylar spm P90 osv... ush... ska va gamlla hedrliga bössor som mauser och garand, M/45 osv :baskerKav:

Klaga inte på miin P90... Den är fin, så det så...

 

Ja, jag vet att det finns klagomål om den, men för det den är avsedd för funkar den utmärkt.

 

P90 for Kpist 2000!

fin? jaha du... ser ut somd et jag plockar upp i hund påser=bajs

Link to comment
Share on other sites

f2000_3.jpg

 

Om nån nu inte skulle veta hur en FN 2000 ser ut..

Vapnet på bilden är extrautrustat med granattillsats och "spejsat" (fackterm :huh:) sikte

 

Personligen tycker jag den och P90 ser coola ut, men så gillar jag ju sci-fi filmer.

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Uh, tycker inte om sånadär Hi-Tec prylar spm P90 osv... ush... ska va gamlla hedrliga bössor som mauser och garand, M/45 osv :wub:

Klaga inte på miin P90... Den är fin, så det så...

 

Ja, jag vet att det finns klagomål om den, men för det den är avsedd för funkar den utmärkt.

 

P90 for Kpist 2000!

fin? jaha du... ser ut somd et jag plockar upp i hund påser=bajs

Ey vad hittar du för sorts b*js egentligen?? Ta kort och visa oss. Vi vill definitivt se om det stämmer att du har b*js som ser ut som P90. Eller har du rökt på nåt olämpligt? :)

 

Förresten vill inte se nån bild. Visar däremot hur en riktig P90 utan b*js ser ut.... :huh:

 

P90.jpg

 

 

 

 

Fast jag föredrar personligen en mp5 framför en P90

Link to comment
Share on other sites

Ah, börjar det inte bli lite för mycket lull lull nu va?? Jag gillade Erik G's fackterm, det är lite för spejsat. Jag menar, dubbla pipor, granattillsatser, optiska riktmedel. Snart så får de väl larvfötter och pansar oxå!!

Det skall vara enkelt med vapen tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Vet någon när OCIW ska lanseras eller om den ska lanseras över huvudtaget och kommer alla i amerikanska armen använda den eller bara "special styrkorna" få använda den?

 

 

PingisÖga  :camo:

OICW är tänkt att ersätta alla 16+m203 och vissa m4+m203. Den är planerad att tas i bruk omkring 2008-2010

 

Se http://www.hkpro.com och http://world.guns.ru för mer info.

Link to comment
Share on other sites

Hjälpa mig lite här då:

Jag menar att det är förbjudit enligt Genevekonventet, att ha exploderande projektiler med en diameter mindre än 40mm.? Vilket skulle förklara varför 203'an har just den dia.

 

Har jag rät i mit påstående, eller? :camo:

Link to comment
Share on other sites

Hjälpa mig lite här då:

Jag menar att det är förbjudit enligt Genevekonventet, att ha exploderande projektiler med en diameter mindre än 40mm.? Vilket skulle förklara varför 203'an har just den dia.

 

Har jag rät i mit påstående, eller?  :camo:

Låter konstigt med tanke på att vi har 20 mm på vår Akan i Pbv 302 , norska armén har 30 mm till sin CV90 och US Army har 25 mm i sin Bradley. Jag antar att alla dessa vagnar har tillgång till HE-ammo till sina pjäser.

Link to comment
Share on other sites

Kollade up fakta:

 

Sankt Petersborg Deklarationen av 1868:

(på dansk, ursäkta...)

 

"... De kontraherende parter forpligter sig gensidigt til -i tilfælde af krig imellem dem- at afholde sig fra at lade deres tropper til lands eller til vands anvende noget projektil, som er under 400 grams vægt og er enten eksploderende eller ladet med eksplosive eller brændbare stoffer."

 

Ett 7,62 projektil väger ungefär 10gr.

Ett 12,7 projektil väger ungefär 40gr.

Ett 20mm maskinkanonprojektil väger ungefär ner til 100gr.

Ett 30mm maskinkanonprojektil väger ungefär ner til 250gr.

 

Då hadde jag båda rätt och fel på en gång:

Sankt Petersborg Deklarationen er stadigt gäldende!

Fast vem som har skrivit under på avtalet vet jag inte...

 

Får verkligen en at fundera på vilket helvete krig egentligen är, inte sant?

Link to comment
Share on other sites

HE-granater är väl oftast avsedda för att användas mot oskyddad trupp oavsett om de är handburna eller inte.

 

Har lite olika bakgrundsfakta här, viss fakta säger att explosiva kulor inte får väga mindre än 400 g medan annan info säger att allt Haag-konventionen säger är att onödigt lidande ska undvikas.

 

Har diskuteras tidigare på forumet men tyvärr lyckade jag inte få sök- funktionen att lyda mig.

 

Bamse /It- analfabet!

 

Oppss!!! Dansken lyckades bättre med sin fakta insamling.

Bidrar dock med Svenska Röda Korsets info i ämnet.

 

http://www.redcross.se/newrkweb/rkweb.nsf/...3=&form3=NoShow

Edited by Bamse
Link to comment
Share on other sites

@TORAK

 

Har du en bild på härligheten?

Nej, tyvärr inte; dock finns bilder pa Alliant's andra varianter - kanske senare, jag vet inte - pa http://www.atk.com/homepage/products/ (ga ner till Infantry Weapons --> XM29).

 

Vad galler P90 ar jag mycket fortjust i den. Riktmedlet ar otroligt, ergonomin ar harlig, magasinet kan trassla ibland men ar fint anda, och den ar alltigenom mycket fin.

 

F2000 ar ocksa lite smart - sarskilt med M303 som tillag kan jag tanka mig att det blir ett ypperligt polisvapen.

 

Vad galler belgare... ja, jag har bott har i Belgien i sju ar nu (tror jag, minns inte riktigt), och jag hatar stallet - men det ar i a f hemma att hata. Dessutom har de de basta pommes som finns, vilket ar bra for mig som potatisfantast. (Men de haller fortfarande majonnas pa... urk. Vinager ska det ju vara.)

Link to comment
Share on other sites

@TORAK

 

Har du en bild på härligheten?

Nej, tyvärr inte; dock finns bilder pa Alliant's andra varianter - kanske senare, jag vet inte - pa http://www.atk.com/homepage/products/ (ga ner till Infantry Weapons --> XM29).

 

Vad galler P90 ar jag mycket fortjust i den. Riktmedlet ar otroligt, ergonomin ar harlig, magasinet kan trassla ibland men ar fint anda, och den ar alltigenom mycket fin.

 

F2000 ar ocksa lite smart - sarskilt med M303 som tillag kan jag tanka mig att det blir ett ypperligt polisvapen.

 

Vad galler belgare... ja, jag har bott har i Belgien i sju ar nu (tror jag, minns inte riktigt), och jag hatar stallet - men det ar i a f hemma att hata. Dessutom har de de basta pommes som finns, vilket ar bra for mig som potatisfantast. (Men de haller fortfarande majonnas pa... urk. Vinager ska det ju vara.)

1: På pommesen ska det vara senap!

 

2: Ligger det något i dom här ryktena att bulorna i P90 magasinet hamnar i oordning titt som tätt på grund av stötar och liknande?

 

3: Du kanske kan beskriva i alla fall: Såg den mera användarvänlig ut?

Den OCIW som finns på HKPro är ju stor som ett hus och måste vara ett herke att försöka skjuta med (extremt hög siktlinje, tyngden, bullpup-klassik blandningen).

Link to comment
Share on other sites

1: På pommesen ska det vara senap!

 

2: Ligger det något i dom här ryktena att bulorna i P90 magasinet hamnar i oordning titt som tätt på grund av stötar och liknande?

 

3: Du kanske kan beskriva i alla fall: Såg den mera användarvänlig ut?

Den OCIW som finns på HKPro är ju stor som ett hus och måste vara ett herke att försöka skjuta med (extremt hög siktlinje, tyngden, bullpup-klassik blandningen).

Pommes ska ha vinäger, punkt slut. ;)

 

Som sagt, magasinet kan trassla ibland; jag hade inte det problemet nar jag testade, men jag har hört från såna som bör veta vad de pratar om att med halvtomt mag kan pluggen skakas på sned.

 

Den jag såg... Ja, om du kan tänka dig en vanlig OICW, fast med alla de runda bitarna gjorda av sån där plast som krymper när man drar över med hårtork... Det är som om man tagit själva insidan och gjort lådor runtomkring. Avsevärt lättare, mycket kantigare, och kanske en decimeter lägre. Bättre kan jag nog inte beskriva... mekanismen och grunden är densamma.

Link to comment
Share on other sites

Ang. OICW projektet så verkan man ha gått över till 25mm kaliber.

20mm verkar helt enkelt för klent för att klara av trupp med kroppsskydd,

hårdmål och termobarisk ammunition.

 

Product Manager Individual Weapons

 

Som någon skrev så säger Petersburg konventionen från 1868 att projektilen med en vikt

mindre än 400g är för ha spräng- och/eller brandverkan (även spårljus).

 

Detta verkar alla länder "glömt av" under VkI, då de introducerade

spräng, brand och spårljusammunition i mindre kalibrar.

 

1922 satte man sig ner i Haag för att bestämma reglerna för luftkriget.

Slutresultatet blev att man ville tillåta nämda ammunitionstyper,

oavsett projektilvikt mot och från flygplan.

Detta avtal ratifierades dock ej.

 

Hur som helst så verkan man från alla läger vilja glömma av Petersburgkonventionen.

 

Men om man är riktigt petimeternoggrann så är det alltså ett brott mot krigets lagar

att skjuta med spårljus ammunition i Ksp 58 och att använda 40mm granattillsats.

Link to comment
Share on other sites

jag har bott har i Belgien i sju ar nu (tror jag, minns inte riktigt), och jag hatar stallet - men det ar i a f hemma att hata. Dessutom har de de basta pommes som finns, vilket ar bra for mig som potatisfantast. (Men de haller fortfarande majonnas pa... urk. Vinager ska det ju vara.)

*syntax error*

 

/me _älskar_ Belgien!!! I korthet beskrivs det som "trappist", "abbaye ale" och musslor...herre jösses vad goth..!!

 

Pommes f.ö. skall endast ha lite salt (ev med lite vitpeppar) över sig, men vinäger är goth det med! (med måtta)

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad konventionerna säger: Går skiten att använda?

Det jag menar är: Kommer man att med gott samvete kunna ge 4 man i en 9 mannagrupp (så som amerikanerna räknar) varsin XM29 utan att deras polare skall behöva leka barnvakter/livvakter åt dessa om man hamnar i ett eldöverfall?

 

Dom ser ju förbanant tungrodda ut!

 

XM25 är för övrigt en fristående granatvapen och medan XM29 är OCIW.

Edited by Tollen
Link to comment
Share on other sites

Men om man är riktigt petimeternoggrann så är det alltså ett brott mot krigets lagar

att skjuta med spårljus ammunition i Ksp 58 ...

 

Nja inte riktigt! Vapen och ammo som kan orsaka brand som sekundäreffek och inte är avsedda att antända materiel omfattas inte av reglerna.

 

Brandvapen regleras i Protokoll 3 till 1980 års Vapenkonvention.

Brandvapen definieras enligt protokollet som "...vapen som i första hand är avsedda att antända föremål eller förorsaka brännskador på människor...". Definitionen omfattar med andra ord inte ammunition som har brand som bifunktion, t.ex. spårljus- eller rökljusammunition, eller ammunition som i första hand syftar till att slå igenom hårda material och som därefter ger upphov till brandeffekter, t.ex. projektiler med riktad sprängverkan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Alltsa, nu maste det har forumet fixas. Anda sen det nya forumet installerades har poster blandats ihop, och hela layouten har blivit helt konstig. Pa den har sidan, t ex, fanns flera poster attribuerade till mig som jag inte gjort, o s v. Kan det fixas?

 

:/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...